Nyck de Vries odniósł zwycięstwo w sobotnim wyścigu mistrzostw świata Formuły E na torze w Walencji, który był zakończony bardzo niecodzienną sytuacją i przekroczeniem linii mety przez zaledwie 10. kierowców. Drugie miejsce zajął Nico Müller, a na trzeciej lokacie uplasował się Stoffel Vandoorne.
Wyścig rozpoczął się za samochodem bezpieczeństwa z powodu opadów deszczu i mokrej nawierzchni. Na czele stawki znajdował się António Félix da Costa, ponieważ zwycięzca kwalifikacji, Vandoorne, został wykluczony z czasówki z powodu złamania przepisów technicznych związanych z oponami i musiał przystąpić do rywalizacji z samego końca.
Po zjeździe samochodu bezpieczeństwa Da Costa zaczął bardzo szybko odskakiwać od jadącego na drugim miejscu Maximiliana Günthera, lecz wkrótce zmagania zostały zneutralizowane pełną żółtą flagą, a następnie powrotem samochodu bezpieczeństwa. André Lotterer jechał koło w koło z Normanem Nato i był tak bardzo skupiony na pokonaniu kierowcy Venturi, że zahamował do ciasnego, dziewiątego zakrętu zbyt późno i uderzył w samochód Sebastiena Buemiego, który utknął w żwirze i odpadł z wyścigu. Za tę kolizję Lotterer został ukarany przejazdem przez aleję serwisową.
Po wznowieniu rywalizacji Da Costa znowu bardzo szybko zaczął odskakiwać reszcie stawki, zaś za Güntherem jechał cały pociąg innych kierowców. Dość szybko z Niemcem uporali się jednak de Vries oraz Alex Lynn, którzy awansowali odpowiednio na drugie i trzecie miejsce. De Vries rozpoczął pościg za liderem wyścigu i był w stanie zmniejszać stopniowo stratę. Dokładnie na pół godziny przed końcem czołowa szóstka kierowców w tym samym momencie aktywowała pierwszy obowiązkowy tryb ataku, co lepiej wykorzystał da Costa, który ponownie zaczął odbudowywać swój spory zapas czasowy.
Kilka minut później samochód bezpieczeństwa ponownie powrócił na tor. Günther, który zdążył spaść na szóstą pozycję, na 11. okrążeniu w drugim zakręcie całkowicie stracił kontrolę na mokrym torze nad swoim BMW i wypadł poza trasę, po czym utknął w żwirze i odpadł z rywalizacji.
Ta sytuacja była bardzo korzystna dla de Vriesa, który po szybkim wznowieniu trzymał się bardzo blisko da Costy, zaś jadący na trzecim miejscu Lynn stracił dość szybko dwie sekundy do lidera. Kierowca Mahindry miał za swoimi plecami kolegę z ekipy, Alexandra Simsa, a także reprezentanta Nissana, Olivera Rowlanda. To właśnie Lynn i Rowland jako pierwszy z czołówki wykorzystali drugi i ostatni tryb ataku, zaś Sims postanowił wyczekać do późniejszego momentu.
Na 15 minut przed końcem kolejny kierowca utknął w żwirze – był to zawodnik Dragon / Penske Autosport, Sérgio Sette Câmara, który został uderzony w dziewiątym zakręcie przez Mitcha Evansa i także nie był już w stanie powrócić do wyścigu. Tuż za ich plecami błąd popełnił także Vandoorne, który skutecznie przebijał się przez stawkę po starcie z końca i znajdował się już na 12. pozycji, lecz wyjechał w żwir, próbując aktywować tryb ataku i stracił kilka pozycji, spadając ostatecznie na 18. lokatę.
Tym razem po wznowieniu Da Costa wypracował sobie nieco większą przewagę dzięki dodatkowej energii z FanBoost, po czym był w stanie aktywować swój ostatni tryb ataku i mimo to pozostać przed de Vriesem. Za ich plecami trwała jednak bardzo pasjonująca walka o dobre punkty z udziałem kilku kierowców, którzy bili się ze sobą koło w koło. Pascal Wehrlein z zespołu Porsche mógł na tym wszystkim najwięcej zyskać po chwilowym awansie na siódmą pozycję, lecz wyjechał w żwir i stracił kilka pozycji, po czym musiał zjechać do alei serwisowej. Największy postęp odnotował tymczasem Robin Frijns z Virgin Racing, który przesunął się do czołowej sóstki po skutecznym wyprzedzeniu między innymi Nicka Cassidiego oraz Lynna.
Na 5 minut przed końcem regulaminowego czasu na tor ponownie powrócił samochód bezpieczeństwa. Tym razem powodem była kolizja spowodowana przez Lotterera, który próbował zaatakował Edoardo Mortarę w pierwszym zakręcie, lecz uderzył w Szwajcara. Obaj kierowcy wyjechali w żwir, lecz Lotterer już pozostał w nim i przedwcześnie zakończył udział w wyścigu.
W samej końcówce doszło do bardzo kuriozalnej sytuacji. Kiedy wyścig został wznowiony na dwa okrążenia przed końcem, bardzo dużo kierowców, w tym lider da Costa, miała na tyle zredukowaną energię, że nie mogła dojechać do mety przy aktualnym poziomie energii. Jedynie de Vries i Vandoorne z Mercedesa, a także Müller z Dragon / Penske Autosport byli w stanie bezproblemowo dojechać do mety w czołowej trójce.
The finish... but not the finish. This is why energy management is perhaps THE most important aspect of Formula E#DHLValenciaEPrix @DHL_Motorsports pic.twitter.com/nDeYQvK08H
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) April 24, 2021
Zwycięstwo przypadło de Vriesowi, dla którego jest to drugi triumf w Formule E. Drugie miejsce zajął Müller (awans o 20 pozycji względem startu), a na najniższym stopniu podium stanął Vandoorne (awans o 21 pozycji względem startu). W momencie pisania tej relacji na czwartej pozycji sklasyfikowany jest Nick Cassidy, piąte miejsce zajmuje René Rast, a czołową dziesiątkę, która jako jedyna fizycznie przekroczyła linię mety, uzupełnili Robin Frijns, da Costa, Lynn, Sam Bird i Lucas di Grassi.
Oprócz nich sklasyfikowani zostali również Jake Dennis i Jean-Eric Vergne, a tuż po wyścigu sędziowie wykluczyli z wyników Rowlanda i Sima.
Jutro kierowcy przystąpią do drugiego wyścigu Formuły E w Walencji, który rozpocznie się o godzinie 14:00.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 17 | Nyck de Vries | Mercedes-EQ FE Team | 24 okr. | |||
2 | 6 | Nico Müller | Dragon / Penske Autosport | + 13,128 | |||
3 | 5 | Stoffel Vandoorne | Mercedes-EQ FE Team | + 34,886 | |||
4 | 37 | Nick Cassidy | Envision Virgin Racing | + 36,903 | |||
5 | 33 | René Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | + 51,650 | |||
6 | 4 | Robin Frijns | Envision Virgin Racing | + 52,985 | |||
7 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | + 2:41,946 | |||
8 | 27 | Jake Dennis | BMW i Andretti Motorsport | + 3:07,061 | |||
9 | 25 | Jean-Éric Vergne | DS Techeetah | + 4:19,582 | |||
NSK | 8 | Oliver Turvey | NIO 333 FE Team | ||||
NSK | 88 | Tom Blomqvist | NIO 333 FE Team | ||||
NSK | 71 | Norman Nato | ROKiT Venturi Racing | ||||
NSK | 48 | Edoardo Mortara | ROKiT Venturi Racing | ||||
NSK | 99 | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche FE Team | ||||
NSK | 36 | André Lotterer | TAG Heuer Porsche FE Team | ||||
NSK | 20 | Mitch Evans | Jaguar Racing | ||||
NSK | 7 | Sérgio Sette Câmara | Dragon / Penske Autosport | ||||
NSK | 28 | Maximilian Günther | BMW i Andretti Motorsport | ||||
NSK | 23 | Sébastien Buemi | Nissan e.dams | ||||
DSK | 22 | Oliver Rowland | Nissan e.dams | ||||
DSK | 29 | Alexander Sims | Mahindra Racing | ||||
DSK | 13 | António Félix da Costa | DS Techeetah | + 1:09,538 | |||
DSK | 94 | Alex Lynn | Mahindra Racing | + 1:33,405 | |||
DSK | 10 | Sam Bird | Jaguar Racing | + 1:36,009 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.