Hamilton pewnie wygrywa wyścig o GP Japonii

Lewis Hamilton po objęciu prowadzenia na początku wyścigu nie oddał pierwszej pozycji do samej mety i w przekonywującym stylu odniósł swoje 41 zwycięstwo w Formule 1. Podium uzupełnili Nico Rosberg oraz Sebastian Vettel.

Dla zawodników do tej pory to był trudny weekend. Po deszczowym piątku nadeszła bardzo pracowita sobota i nie wszystkim udało się wywalczyć takie pole startowe, na jakie mogło ich stać. Dużą rolę podczas wyścigu mogą odegrać opony i wyższe wartości ciśnienia. Kierowcy sugerowali, że może prowadzić to do przegrzewania się oraz szybszego zużycia i co za tym idzie, rywalizacja mogła stać się nieprzewidywalna. Niedziela na torze Suzuka była bardzo ciepła – temperatura powietrze wynosiła 27 st. C, a temperatura toru – 40 st. C.

Samochód Daniiła Kwiat po poważnym wypadku w kwalifikacjach musiał zostać gruntownie przebudowany, dlatego też kierowca Red Bull Racing do wyścigu startował z alei serwisowej. Jedynym zawodnikiem, który do rywalizacji przystąpił na twardej oponie, był Jenson Button.

Po zgaśnięciu czerwonych świateł kierowcy Mercedesa do pierwszego zakrętu jechali na równi, jednak konfiguracja toru postawiła Brytyjczyka w bardziej korzystnej sytuacji i to Hamilton po starcie z drugiego pola objął prowadzenie w wyścigu.  Rosberg znalazł się na 4 pozycji - za Vettelem, który wykorzystał sytuację, jak również za Bottasem. Jeszcze na prostej startowej doszło do kontaktu między Felipe Massą i Danielem Ricciardo. W obu samochodach doszło do przebicia opon, a dodatkowo w przypadku kierowcy Williamsa konieczna była też wymiana przedniego skrzydła.

Podczas gdy Hamilton z każdym okrążeniem powiększał przewagę nad Vettelem, uzyskując przy tym najlepsze czasy okrążeń, w drugiej części stawki doszło do kilka interesujących manewrów wyprzedzania. Na szczególną uwagę zasługuje wyprzedzenie Jensona Buttona na prostej startowej przez Felipe Nasra oraz Maxa Verstappena, którzy minęli McLarena z dwóch różnych stron. Walka o dwunastą pozycję między Sauberem a Toro Rosso trwała przez kolejne okrążenia.

Inżynier wyścigowy Nico Rosberga poinformował swojego kierowcę, że hamulce w jego samochodzie przegrzewają się i niszczą. Dodatkowo okazało się, że w samochodzie Daniela Ricciardo doszło do uszkodzenia podłogi z powodu jazdy z uszkodzoną oponą przez całe okrążenie toru Suzuka. Pierwszymi kierowcami, którzy zjechali do alei serwisowej, byli Kwiat, Alonso oraz Verstappen. Tymczasem Marcus Ericsson w zakręcie Spoon obrócił swój samochód, jednak mógł on kontynuować jazdę.

Na 12 okrążeniu do boksów zjechał pierwszy kierowca z czołówki – Valtteri Bottas, który chciał dzięki temu podciąć strategię Rosberga. Fin po wyjeździe z alei serwisowej był najszybszym zawodnikiem na torze. Niedługo później Ferrari postanowiło także ściągnąć Vettela, który po zmianie opon na twarde powrócił na tor na 5 pozycji. Podobną strategię zastosowano także w przypadku Räikkönena. Jeśli chodzi o Mercedesa, jako pierwszy do boksów na 16 okrążeniu zjechał Rosberg, a kółko później – Hamilton. Na 18 okrążeniu Nico Rosberg na dohamowaniu do ostatniej szykany wyprzedził Valtteriego Bottasa i awansował na P3. Prowadził Hamilton przed Vettelem (+8.7 sek.), Rosbergiem (+11.8 sek.), Bottasem(+15.2 sek.) i Räikkönenem(+16.7 sek).

Kolejne okrążenia to przede wszystkim manewry wyprzedzania Sergio Péreza na Felipe Nasr oraz Maxa Verstappena na Fernando Alonso. Kierowca Toro Roso musiał czekać na odpowiedni moment przez kilka okrążeń, jednak z wykorzystaniem systemu DRS udało mu się wyprzedzić McLarena. Alonso chwilę później powiedział przez team radio, że jeździ on z silnikiem… GP2. W samochodzie Carlosa Sainza konieczna była wymiana przedniego skrzydła, ponieważ przy wjeździe do alei serwisowej Hiszpan ściął słupek oddzielający tor od wjazdu do pit lane. Pewne elementy z tego zdarzenia znalazły się bezpośrednio na torze.

Ferrari niedługo później wezwało Räikkönena do alei serwisowej. Taki ruch miał na celu podcięcie Bottasa. Jak się okazało, plan został zrealizowany w 100 procentach. Oprócz dwójki Finów do mechaników zjechali także Rosberg i Vettel. Wcześniejszy zjazd Mercedesa sprawił, że Nico był w stanie awansować na drugą pozycję.

W wyniku tego, że do samochodu Rosberga założono używany komplet opon twardych, w późniejszym etapie wyścigu jadący na trzecim miejscu Vettel był w stanie odrabiać stratę do Mercedesa. Hamilton wypracował sobie bezpieczną, 12-sekundową przewagę. Tymczasem Will Stevens za przekroczenie prędkości w alei serwisowej otrzymał 5 sekund kary. W środkowej części stawki doszło do kilku interesujących pojedynków. Button w przeciągu kilku chwil stracił dwie pozycje na przez Péreza i Kwiata, którzy później starali się wyprzedzić Ericssona w walce o 12 pozycję. Do końca wyścigu pozostało wówczas 10 okrążeń.

Do niebezpiecznej sytuacji doszło w zakręcie 130R. Will Stevens stracił panowanie nad swoim samochodem, obrócił się i niemal nie zakończył swojego wyścigu, jak również kolegi zespołowego, Alexandra Rossiego. Tymczasem w czołówce nie działo się zbyt wiele. Hamilton miał ponad 15 sekund przewagi na Rosbergiem, który z kolei utrzymywał 2-sekudnową różnicę nad Vettelem.

W ostatnich okrążeniach Sergio Pérez po wielu, wielu próbach ostatecznie wyprzedził Marcusa Ericssona i awansował na 12 miejsce. Kierowca Saubera popełnił drobny błąd i to pozwoliło Pérezowi na prostej po zakręcie Spoon wyprzedzić Ericssona. Na kolejnym okrążeniu Kwiat także poradził sobie z Sauberem. Rosjanin wykorzystał fakt, że Ericcsson musiał przepuścić Kimiego Räikkönena i na prostej startowej wykończył manewr wyprzedzania. Na dwa okrążenia przed końcem z wyścigu odpadł Felipe Nasr, który, jak się okazało, jako jedyny nie dojechał do mety.

Ostatecznie Lewis Hamilton odniósł bardzo pewne zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Japonii. Drugie miejsce zajął drugi z kierowców Mercedesa, Nico Rosberg, a podium uzupełnił Sebastian Vettel.

P Nr Kierowca Zespół Rezultat
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 53 okr.
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team + 18.964
3 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 20.850
4 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 33.768
5 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 36.746
6 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 55.559
7 8 Romain Grosjean Lotus F1 Team + 1:12.298
8 13 Pastor Maldonado Lotus F1 Team + 1:13.575
9 33 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso + 1:35.315
10 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
11 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1 okr.
12 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1 okr.
13 26 Daniił Kwiat Infiniti Red Bull Racing + 1 okr.
14 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 1 okr.
15 3 Daniel Ricciardo Infiniti Red Bull Racing + 1 okr.
16 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
17 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 2 okr.
18 53 Alexander Rossi Manor Marussia F1 Team + 2 okr.
19 28 Will Stevens Manor Marussia F1 Team + 3 okr.
20 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 4 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze