Mercedes z dużą przewagą na rozpoczęcie weekendu w Kanadzie

Lewis Hamilton uzyskał najlepszy czas jednego okrążenia podczas otwierającej weekend wyścigowy w Kanadzie pierwszej sesji treningowej. Drugi czas uzyskał Nico Rosberg, a trzeci - Romain Grosjean. 

Prognozy pogody wskazywały na 20-procentową szansę na deszcz podczas pierwszego treningu. Nad torem unosiły się chmury, które uniemożliwiały odpowiednie nagrzanie się toru. Temperatura powietrza na początku sesji wynosiła 16 st. C, zaś temperatura toru - 22 st. C.

Jako pierwsi na torze pojawili się Ferrari, Williams oraz Sauber. Już na samym początku sesji problemy ze skrzynią biegów zgłosił Jenson Button. Nico Rosberg został po chwili autorem pierwszego mierzonego czasu okrążenia: 1:23.011, jednak jego czas znacznie poprawił Hamilton - 1:20.287. Warto odnotować, że tor w Montrealu jest prawdziwym wyzwaniem dla jednostek napędowych. Przez około 60% całego okrążenia kierowcy jadą na pełnym gazie.

Pierwsze minuty sesji były spokojne. Oprócz kierowców Mercedesa, jedynie Ericsson i Stevens przejechali mierzone czasy okrążenia, jednak nie były one reprezentatywne. Wraz z upływem czasu rezultaty były stale poprawiane. Po kolejnej serii okrążeń Hamilton utrzymał P1, uzyskując 1:17.734. Brytyjczyk w zakręcie 1 nieco stracił panowanie nad samochodem, jednak dzięki kontrolowanemu uślizgowi udało się mu opanować samochód.

Po kilku minutach na torze imienia Gillesa Villeneuve zrobiło się dosyć tłoczno, głównie za sprawą słońca, które pojawiło się zza chmur. Miało to jednocześnie przełożenie na czasy okrążeń. Na pierwszych pozycjach po 20 minutach znajdowali się nadal kierowcy Mercedesa: Hamilton uzyskał 1:16.608, zaś Rosberg: 1:17.105. Na trzeciej pozycji znajdował się Sebastian Vettel (1:17.905). Brak przyczepności dawał się kierowcom we znaki. Najpierw Valtteri Bottas ściął ostatnią szykanę, następnie Hamilton miał problemy w zakręcie 8. Wiązało się to głównie z trudnościami w odpowiednim rozgrzaniu opon. Na prostych odcinkach gwałtownie tracą one na temperaturze, a temperatura ta jest bardzo potrzebna na dosyć ostrych dohamowaniach do zakrętów. Gdy zegar odliczający czas do końca sesji zbliżał się do 30 minut, większość stawki zjechała do alei serwisowej, by wymienić dodatkowy komplet opon przygotowany specjalnie na pierwsze pół godziny FP1. Spośród wszystkich kierowców jedynie Jenson Button nie miał na swoim koncie mierzonego czasu okrążenia, a przyczyną tego były problemy na początku sesji.

Po 10-minutowej ciszy na torze z garaży postanowili wyjechać m. in. Maldonado oraz Stevens. Na półmetku sesji pierwsza dziesiątka przedstawiała się następująco: Hamilton, Rosberg, Vettel, Grosjean, Massa, Hülkenberg, Räikkönen, Maldonado, Bottas oraz Pérez. Po wcześniejszych problemach z garażu wyjechał także Jenson Button, którego pierwsze mierzone okrążenie wyniosło 1:24.871. Na trzecią pozycję z kolei awansował Romain Grosjean, jednak jego 1:17.721 było o ponad sekundę gorszym czasem, niż wynik Hamiltona. Awans odnotował także drugi z kierowców Lotusa, Pastor Maldonado, którego 1:18.026 pozwoliło mu wskoczyć na piątą pozycję w tabeli z czasami. Alonso z kolei poinformował, że jego samochód nie ma mocy i postanowił zjechać do alei serwisowej.

Przez chwilę na torze mieliśmy żółtą flagę, spowodowaną utratą kontroli nad samochodem Valtteriego Bottasa w drugim sektorze. Chwilę później drugą żółtą flagę wywołał Sainz Jr, który również stracił panowanie nad samochodem, lecz w zakręcie 1. Brak przyczepności dał się także we znaki Hamiltonowi, który po rekordzie w pierwszym sektorze obrócił swój samochód w zakręcie przed najdłuższą prostą na torze.

Mimo problemów z samochodem, zwłaszcza na zachowanie samochodu w zakrętach, Daniił Kwiat był w stanie uzyskać 1:18.021, co pozwoliło Rosjaninowi wskoczyć na szóstą pozycję. Z kolei Lewis Hamilton poprawił swój najlepszy rezultat: 1:16.212. Brytyjczyk uskarżał się na to, że najprawdopodobniej traci czas na zmianie biegów i poprosił zespół, aby przyjrzał się problemowi.

Największe prędkości w punkcie pomiaru uzyskiwali kierowcy Williamsa. Massa osiągał prędkość na poziomie 300 km/h. Przewaga, jaką mieli kierowcy Mercedesa na 15 minut przed końcem FP1 była ogromna. Hamilton na swoim najszybszym okrążeniu był lepszy od 0.415 sek. od Rosberga i aż o 1,509 sek. od trzeciego w zestawieniu Romain Grosjeana. Z problemami spotkał się Sainz Jr, który zatrzymał swój samochód na końcu alei serwisowej.

Końcówka pierwszej sesji treningowej była bardzo pracowita; większość kierowców wyjechała na ostatnie minuty na tor. Należało podczas nich zwrócić szczególną uwagę na spalanie, ponieważ ten tor charakteryzuje się wysoką zasobożernością na paliwo, a przy ograniczeniach technicznych nałożone na ten obszar trzeba w dużym zakresie doprecyzować ustawienia pod tym kątem.

Ostatecznie kierowcy Mercedesa zdominowali pierwszą sesję treningową Grand Prix Kanady. Hamilton z prawie półsekundową przewagą nad Rosbergiem i półtorasekundową przewagą nad Grosjeanem był najszybszy w tej sesji.

P Nr Kierowca Zespół Rezultat
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:16.212
2 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team + 0.415
3 8 Romain Grosjean Lotus F1 Team + 1.509
4 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1.659
5 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 1.693
6 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 1.773
7 26 Daniił Kwiat Infiniti Red Bull Racing + 1.809
8 13 Pastor Maldonado Lotus F1 Team + 1.814
9 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1.916
10 33 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso + 2.045
11 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 2.113
12 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 2.227
13 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 2.291
14 3 Daniel Ricciardo Infiniti Red Bull Racing + 2.563
15 22 Jenson Button McLaren Honda + 2.574
16 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 2.736
17 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 2.853
18 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 2.953
19 98 Roberto Merhi Manor Marussia F1 Team + 4.404
20 28 Will Stevens Manor Marussia F1 Team + 4.412

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze