Carlos Sainz Jr wywalczył najlepszy czas w walce o pole position do rundy na torze Marina Bay. Za kierowcą Ferrari znalazł się George Russell oraz Charles Leclerc, natomiast obaj reprezentanci liderów w klasyfikacji konstruktorów nie przebrnęli do ostatniej części czasówki.
Q1
Większość stawki zmierzała na koniec alei serwisowej na kilka minut przed rozpoczęciem sesji. Na czele kolejki ustawił się Logan Sargeant, który osiągnął pierwszy czas na poziomie 1:35,098. Kolejni kierowcy z łatwością przebijali osiągnięcie Amerykanina.
Po pierwszych przejazdach zawodników, którzy wyjechali ze swoich garażów jako pierwsi, najszybszy okazał się Charles Leclerc 1:32,523, który wyprzedzał Lando Norrisa oraz Sergio Péreza. Czołowa trójka mieściła się w czterech setnych sekundy.
Nieco później do głosu doszli reprezentanci ekipy z Brackley. George Russell w 11. minucie Q1 przebił czas Monakijczyka. Para kierowców Alpine, a także Yuki Tsunoda, Fernando Alonso i Alex Albon długo zwlekali z wyjazdem na tor.
Kolejne szybkie okrążenia sprawiły pewne przetasowania w tabeli. Na sześć minut do końca sesji to Sainz przewodził całej stawce z wynikiem 1:32,339. Za nim znajdował się Max Verstappen, który widać znalazł rozwiązania co do słabego tempa po piątkowych treningach oraz Charles Leclerc.
Inżynier wyścigowy Nico Hülkenberga zapowiadał znaczne polepszenie stanu nawierzchni w końcowych momentach sesji, dlatego każdy z kierowców będących pod kreską lub nad którymi wisiała groźba przedwczesnego pożegnania się z kwalifikacjami, dążyła do rozpoczęcia swojego ostatniego okrążenia najpóźniej jak to tylko możliwe.
Ostatnie sekundy upłynęły pod znakiem istnego chaosu i korku pod koniec trzeciego sektora. Przewidywania Haasa okazały się prawdziwe, gdyż kilku kierowców z dolnych rejonów stawki zdołało wywalczyć czas na poziomie czołowej dziesiątki.
Yuki Tsunoda przebił barierę 1:32 i to on okazał się najszybszym na torze. Swoją sytuację poprawił także Nico Hulkenberg (trzeci po zakończeniu Q1) oraz Liam Lawson i Kevin Magnussen, którzy znaleźli się kolejno za Niemcem.
To nie koniec zamieszania powstałego już po wywieszeniu czarno-białej flagi w szachownicę. Lance Stroll stracił panowanie nad swoim samochodem w ostatnim zakręcie i z impetem uderzył w bandę na wyjściu na prostą startową, urywając przy tym lewe przednie koło i przednie skrzydło. Oscar Piastri mógł mówić o sporym nieszczęściu, gdyż w momencie kraksy zawodnika Astona Martina, 22-latek kończył swoją ostatnią próbę tuż za nim.
Szesnasty czas kwalifikacji wywalczył Valtteri Bottas. Za nim znalazł się debiutujący na tym torze Oscar Piastri oraz Logan Sargeant. Drugi kierowca Alfy Romeo i pechowy Lance Stroll dopełniali listę nieobecnych w Q2, która z oczywistych względów została opóźniona.
Watch the moment Lance Stroll's qualifying session came to an abrupt end 🎥#SingaporeGP #F1 https://t.co/ydMlJZQyrJ
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023
W przerwie między segmentami otrzymaliśmy informację o tym, iż incydent z udziałem Maxa Verstappena zostanie rozpatrzony po zakończeniu kwalifikacji. Holender na dłuższy moment zatrzymał się przed wyjazdem z alei serwisowej. Arbitrzy zajmą się także wzajemnym utrudnianiem jazdy w trzech ostatnich zakrętach.
Q2
Sytuacja z początku Q1 powtórzyła się z tą różnicą, że teraz to Max Verstappen przewodził całej stawce. Dwukrotny mistrz świata otworzył rywalizację o czołową dziesiątkę z czasem 1:32,307. Niedługo po nim czas kierowcy Red Bulla poprawił Kevin Magnussen, następnie Lando Norris, Carlos Sainz i Fernando Alonso. Wszyscy wyjechali na tor na nowych miękkich oponach.
Jedynie kierowcy Mercedesa postanowili poczekać w garażu trochę dłużej i przejechać swoje okrążenia mając cały tor dla siebie. Taka decyzja niemieckiego zespołu okazała się korzystna dla George’a Russella, który strącił Hiszpana w barwach Astona Martina z prowadzenia w Q2. Lewis Hamilton był dopiero na piątym miejscu, jednak tracąc niespełna trzy dziesiąte sekundy.
Na pięć minut do końca sesji Red Bulle musiały wykorzystać maksimum z kolejnego zestawu świeżych softów. Max Verstappen z dopiero dziesiątym czasem wyprzedzał swojego partnera jedynie o trzy tysięczne sekundy. Dwukrotny mistrz świata po raz kolejny naraził się sędziom, wyjeżdżając ze swojego garażu przed nosem jednego z kierowców Ferrari, a także blokując Yukiego Tsunodę.
Na ostatnich przejazdach wydarzyło się wszystko, co najgorsze dla stajni z Milton Keynes. Sergio Perez przedwcześnie zakończył swoją próbę po błędzie w drugim zakręcie. W tym samym miejscu Verstappen stracił sporo czasu na przyblokowaniu przednich kół, co finalnie kosztowało do awans do Q3. Aktualny mistrz świata ostatecznie ustawi się do Grand Prix Singapuru z jedenastego pola startowego. Został sensacyjnie wyeliminowany z walki o pole position przez Liama Lawsona.
W trakcie tego segmentu czasówki odpadli także Pierre Gasly, Sergio Pérez, Alex Albon oraz Yuki Tsunoda.
This qualifying session keeps on throwing up surprises #SingaporeGP #F1 pic.twitter.com/T4kXEgQ9BK
— Formula 1 (@F1) September 16, 2023
Q3
Tym razem to kierowcy Haasa jako pierwsi rozpoczęli swoje pierwsze okrążenia w ostatnich dwunastu minutach kwalifikacji, jednak na półmetku rywalizacji kierowcy Ferrari pokazali swoje prawdziwe tempo. Carlos Sainz Jr z czasem 1:31,170 był o ponad dwie dziesiąte sekundy szybszy od swojego kolegi z zespołu. Lando Norris natomiast wyprzedzał kierowców Mercedesa. Fernando Alonso znajdował się na szóstym miejscu i był ostatnim kierowcą ze stratą mniejszą niż sekunda do swojego rodaka.
Czwarty rząd przypadał w udziale stajni z Kannapolis, natomiast Esteban Ocon i Liam Lawson uzupełniali czołową dziesiątkę.
Po przejechaniu finałowych okrążeń Carlos Sainz Jr jeszcze poprawił swój czas i to on wywalczył pole position na krętych ulicach Singapuru. Różnice za nim były niewielkie. George Russell jakimś cudem wdarł się do pierwszego rzędu, wyprzedzając Charlesa Leclerca o siedem tysięcznych sekundy.
Lando Norris spadł tym samym na czwarte miejsce, za nim znalazł się Lewis Hamilton i Kevin Magnussen. Fernando Alonso z siódmym najszybszym czasem przewodził nad Estebanem Oconem, Nico Hülkenbergiem i Liamem Lawsonem, dla którego była pierwsza wizyta w Q3.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Q1 | Q2 | Q3 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | 1:32,339 | 1:31,439 | 1:30,984 | |||
2 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:32,331 | 1:31,743 | 1:31,056 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 1:32,406 | 1:32,012 | 1:31,063 | |||
4 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | 1:32,483 | 1:31,951 | 1:31,270 | |||
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | 1:32,651 | 1:32,019 | 1:31,485 | |||
6 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | 1:32,242 | 1:31,892 | 1:31,575 | |||
7 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:32,584 | 1:31,835 | 1:31,615 | |||
8 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | 1:32,369 | 1:32,089 | 1:31,673 | |||
9 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 1:32,100 | 1:31,994 | 1:32,268 | |||
10 | 40 | Liam Lawson | Scuderia AlphaTauri | 1:32,215 | 1:32,166 | ||||
11 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:32,398 | 1:32,173 | ||||
12 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | 1:32,452 | 1:32,274 | ||||
13 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 1:32,099 | 1:32,310 | ||||
14 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | 1:32,668 | 1:33,719 | ||||
15 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | 1:31,991 | |||||
16 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:32,809 | |||||
17 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 1:32,902 | |||||
18 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | 1:33,252 | |||||
19 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | 1:33,258 | |||||
20 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | 1:33,397 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.