Rosberg zwycięża w nocnym wyścigu o GP Singapuru

Nico Rosberg w pewnym stylu sięgnął po zwycięstwo w wyścigu o Grand Prix Singapuru. Niemiec mimo doganiającego Daniela Ricciardo w końcówce wyścigu był w stanie utrzymać prowadzenie do samego końca. Dzięki triumfowi Rosberg powrócił na pozycję lidera klasyfikacji generalnej. Drugie miejsce zajął wspomniany Daniel Ricciardo, a podium uzupełnił Lewis Hamilton.

Nocna runda o Grand Prix Singapuru zawsze dostarczał emocji. Do tej pory nie było wyścigu, w którym nie pojawił się samochód bezpieczeństwa. Co więcej – w nocy z soboty na niedzielę nad miastem przeszła burza z ulewę, co może mieć wpływ na przyczepność opon na początku dzisiejszej rywalizacji. Żeby było jeszcze ciekawiej, w okolicach toru przed wyścigiem przechodziła inna burza, więc deszcz w trakcie zmagań nie był wykluczony. W samochodzie Romaina Grosjeana w ostatniej chwili przed wyścigiem doszło do kolejnej w ten weekend awarii samochodu, tym razem związanej z systemem brake-by-wire, w wyniku czego Francuz nie był w stanie stanąć na starcie wyścigu. Oprócz kierowców Red Bulla, również zawodnicy Saubera do wyścigu przystępowali na oponach supermiękkich. Jedynym kierowcą, który zdecydował się na miękką mieszankę, był Sebastian Vettel. Czy Red Bull będzie w stanie przerwać zwycięską passę Mercedesa? Jak wysoko wyścig ukończy Sebastian Vettel, który ruszał z końca stawki? Na te i wiele innych pytań niedługo mieliśmy poznać odpowiedź.

Już po starcie wyścigu konieczny był wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Podczas gdy na pozycjach w pierwszej trójce nie doszło do zmian, to za ich plecami doszło do kolizji między Carlosem Sainzem a Nico Hülkenbergiem. W wyniku tego Niemiec wylądował w barierze i konieczna była neutralizacja wyścigu. Dodatkowo z przebitą oponą pierwsze okrążenie przejechał Valtteri Bottas i konieczna była wizyta Fina u mechaników. Ze względu na to, że na prostej startowej było wiele odłamków, samochód bezpieczeństwa kierował całą stawkę przez aleję serwisową. Wracając do startu – słabo spod czerwonych świateł ruszył Max Verstappen i Holender spadł na ósmą pozycję.

Samochód bezpieczeństwa znajdował się na torze jedynie niecałe dwa okrążenia i trzecie kółko wyścigu zostało rozpoczęte przy zielonej fladze. Tuż po wznowieniu zrobiło się jednak niebezpiecznie, ponieważ na torze znajdował się jeden z porządkowych i o mały włos zdążył on uciec przed nadjeżdżającą czołówką. Na prowadzeniu znajdował się Nico Rosberg przed Danielem Ricciardo i Lewisem Hamiltonem. Czwarte miejsce zajmował Kimi Räikkönen, a na piątą lokatę awansował Fernando Alonso. Za Hiszpanem podążali kierowcy Toro Rosso: Daniił Kwiat i Carlos Sainz, tuż za nimi jechał Max Verstappen, a czołową dziesiątkę uzupełnili Felipe Massa i Kevin Magnussen. Sainz otrzymał również informację od swojego inżyniera wyścigowego o uszkodzeniach w sekcji bocznej jego samochodu po kolizji z początku wyścigu z Nico Hülkenbergiem. Wkrótce sędziowie pokazali dla kierowcy Toro Rosso czarno-pomarańczową flagę, zgodnie z którą Hiszpan musiał zjechać do swoich mechaników.

Daniel Ricciardo, który od początku wyścigu jechał na supermiękkiej, a więc wolniejszej oponie, na szóstym okrążeniu wyścigu uzyskał najlepszy czas okrążenia. Australijczyk tracił jednak trzy sekundy do prowadzącego Nico Rosberga, który kółko później wykręcił najszybszy rezultat. Niedługo później zajęli się kilkoma incydentami z początku wyścigu, jednak zarówno kolizja Hülkenberga i Sainza, jak również podejrzenie o niebezpiecznym wypuszczeniu z boksów Valtteriego Bottasa zakończyła się bez nakładania jakichkolwiek kar.

Na 9. okrążeniu wyścigu Rosberg otrzymał komunikat od swojego inżyniera, że w samochodzie wystąpiły problemy z hamulcami, które przecież na tym torze poddawane są bardzo wysokim przeciążeniom. Podobny komunikat otrzymał również Hamilton, którego poproszono o dbanie o przednie hamulce. W międzyczasie przez stawkę przebijał się startujący z końca stawki Sebastian Vettel, który był w stanie na tym etapie rywalizacji awansować na 13. pozycję. Jego zespołowy kolega Kimi Räikkönen jechał samotnie na czwartym miejscu, tracąc niemal 12 sekund do Rosberga i prawie 4 sekundy do Hamiltona. Z kolei Esteban Ocon otrzymał karę pięciu sekund za wyprzedzanie za samochodem bezpieczeństwa. Jej wykonanie miało nastąpić podczas kolejnego postoju w boksach.

Jako pierwszy z czołówki do alei serwisowej zjechał Max Verstappen, który pojawił się u swoich mechaników na 14. okrążeniu. W samochodzie holenderskiego kierowcy ponownie założono opony supermiękkie i kierowca Red Bulla wyjechał na 15. miejscu. Tuż po wyjeździe w strefie DRS był on jednak w stanie wyprzedzić Estebana Ocona, dzięki czemu zwycięzca Grand Prix Hiszpanii awansował o jedno oczko. Na 11. miejsce wskoczył z kolei Vettel, który po kilku okrążeniach poradził sobie z Nasrem. Tymczasem do mechaników zjechał również Alonso, w samochodzie którego założono opony supermiękkie, dzięki czemu Vettel wskoczył do pierwszej dziesiątki.

Na kolejnym okrążeniu do boksów zjechali jednocześnie Daniel Ricciardo i Lewis Hamilton. Australijczyk wyjechał na świeżym komplecie supermiękkich, a Brytyjczyk na nowym zestawie miękkich opon. Aktualny mistrz świata stwierdził przez radio, by zespół wymyślił strategię, która pozwoli mu na wyprzedzenie kierowcy Red Bulla. Zgodnie z przewidywaniami na kolejnym okrążeniu zjechał Nico Rosberg, w przypadku którego zastosowano identyczną strategię co u jego zespołowego kolegi. Na czele wyścigu znalazł się Kimi Räikkönen, który jeszcze nie pojawił się u swoich mechaników. Fin swój postój zaplanował na kolejnym okrążeniu, by zmienić opony z ultramiękkich na supermiękkie. Powrócił on na tor na czwartej pozycji.

Choć w czołówce niespecjalnie cokolwiek się działo, tak między Daniiłem Kwiatem a Maxem Verstappenem wywiązała się ciekawa walka. Holender próbował kilka razy wyprzedzić kierowcę Toro Rosso, jednak za każdym razem kończyło się to niepowodzeniem. Verstappen niedługo później ponowił próbę ataku, tym razem z wykorzystaniem systemu DRS na dohamowaniu do zakrętu 7 i mimo różnicy prędkości nie doszło do zmiany pozycji. Jadący za nimi Massa otrzymał informację, by wykorzystać ten pojedynek i spróbować wyprzedzić obu kierowców. Brazylijczyk w końcówce okrążenia zgubił jeden z elementów nadwozia, jednak sędziowie nie zdecydowali się na wywieszenie żółtych flag.

Wracając do liderów: Rosberg utrzymywał kilkusekundową przewagę nad Ricciardo, a trzecie miejsce zajmował Hamilton. Do Brytyjczyka swoją stratę zmniejszał Räikkönen, który miał nieco ponad sekundową przewagę. W samochodzie kierowcy Mercedesa nadal występował problem z hamulcami, stąd też Fin był w stanie zmniejszyć stratę do lidera klasyfikacji generalnej. W międzyczasie do alei serwisowej zjechał jego zespołowy kolega Sebastian Vettel, w samochodzie którego założono opony ultramiękkie. Niemiec od początku wyścigu jechał na miękkiej mieszance Pirelli. Niedługo później kierowca Ferrari wyprzedził w bardzo krótkim czasie Gutiérreza i Sainza, dzięki czemu awansował on na dziesiąte miejsce.

Na 28. okrążeniu do boksów zjechał Max Verstappen, w samochodzie którego po raz drugi założono opony supermiękkie, w wyniku czego Holender będzie musiał jeszcze co najmniej raz pojawić się u swoich mechaników, by wypełnić obowiązek wykorzystania dwóch mieszanek w czasie wyścigu. W międzyczasie Vettel uzyskał najlepszy czas wyścigu i bardzo szybko doganiał Magnussena. Niemiec wypracował już 13 sekund przewagi nad Gutiérrezem, którego wkrótce wyprzedził Verstappen po uprzednim poradzeniu sobie z Pérezem.

Wkrótce Ricciardo zjechał do boksów, by zmienić swoje opony na miękką mieszankę, a z Hamiltonem był w stanie sobie poradzić jadący za nim od dłuższego czasu Räikkönen, Na tym samym, 34. okrążeniu do mechaników zjechali Rosberg i wspomniany Räikkönen. W obu przypadkach zastosowano strategię z miękkimi oponami. Kółko później zjechał również drugi z kierowców Mercedesa, który także wyjechał na mieszance oznaczonej żółtym paskiem. Na tym etapie czołówka prezentowała się następująco: Rosberg, Ricciardo (+5,7 sek.), Räikkönen (+12,7 sek.), Hamilton (+19,0 sek.), a na dalszych pozycjach znajdowali się: Kwiat, Vettel, Magnussen, Verstappen, Alonso i Pérez. Niedługo później z wyścigu wycofać się musiał Valtteri Bottas ze względu na problem z jego samochodem.

Lewis Hamilton na 22 okrążenia przed końcem podkręcił tempo, uzyskując najszybszy czas tego wyścigu. Była to realizacja polecenia zespołowego mówiącego o tym, by Brytyjczyk spróbował dogonić Räikkönena, do którego miał 5 sekund straty. 3 okrążenia później do boksów na ostatni postój zjechał Vettel, który powrócił na tor za Verstappenem na szóstym miejscu, jednak Holender musiał jeszcze pojawić się u swoich mechaników. W międzyczasie Räikkönen otrzymał informację, że jest on szybszy od Ricciardo, jednak Fin jednocześnie musiał oglądać się w boczne lusterka, gdyż Hamilton zmniejszył do niego stratę do ponad dwóch sekund.

Dwa okrążenia później z wyścigu wycofał się Jenson Button, który zaliczył problematyczny początek wyścigu, a do boksów najpierw zjechali Max Verstappen, a później Lewis Hamilton. W przypadku kierowcy Red Bulla wykorzystano opony miękkie, a Brytyjczyka – supermiękką mieszankę. Ferrari zdecydowało się odpowiedzieć, ściągając do boksów Räikkönena, w samochodzie którego założono komplet najbardziej miękkiego ogumienia. Zmiana planu w wykonaniu Mercedesa popłaciła i Hamilton znalazł się przed Finem. Niedługo potem do mechaników zjechał Ricciardo, u którego założono opony supermiękkie, a na ruch Red Bulla miał odpowiedzieć Rosberg, jednak mimo obecności mechaników gotowych do zmiany ogumienia Niemiec nie zdecydował się na zjazd.

Za plecami czołówki Verstappen wyprzedził Péreza, dzięki czemu Holender awansował na siódme miejsce. Jednocześnie jego zespołowy kolega Ricciardo wręcz frunął po torze, zmniejszając o kilka sekund stratę do Rosberga. Według wyliczeń zespołu gdyby kierowca Red Bulla utrzymał to tempo, wówczas byłby w stanie dogonić Mercedesa na 4 okrążenia przed końcem wyścigu. Na 8 kółek przed końcem Ricciardo zmniejszył stratę do Rosberga do 11 sekund. W tym samym czasie Verstappen stoczył krótki pojedynek z Alonso, jednak Holender poradził sobie z kierowcą McLarena i awansował na szóste miejsce.

Pod koniec wyścigu tempo Ricciardo i Rosberga wyraźnie się wyrównało: na 5 okrążeń przed końcem uzyskali oni podobne czasy okrążenia. Chwilę później Australijczyk nieznacznie podkręcił tempo, jednak szanse na dogonienie lidera malały. Z kolei za drugim Mercedesem podążał Räikkönen, do którego tracił około sekundy.

Na ostatnim okrążeniu Ricciardo podkręcił tempo i zmniejszył stratę do Rosberga do mniej niż sekundę, jednak zabrakło jednego kółka, by Australijczyk mógł stanąć na najwyższym stopniu podium.

Nico Rosberg zwyciężył w nocnym wyścigu o Grand Prix Singapuru. Drugie miejsce mimo ciekawej strategii Red Bulla zajął Daniel Ricciardo, a po problemach z hamulcami trzecie miejsce padło łupem Lewisa Hamiltona. Dzięki triumfowi Niemiec powrócił na czoło klasyfikacji generalnej, dzięki czemu walka o mistrzowski tytuł będzie trwać w najlepsze.

Czwartą pozycję zajął Kimi Räikkönen, piąty był jego zespołowy kolega Sebastian Vettel, który startował z końca stawki, szóste miejsce zajął Max Verstappen, a czołową dziesiątkę uzupełnili Fernando Alonso, Sergio Pérez, Daniił Kwiat i Kevin Magnussen.

Formuła 1 powróci teraz do rywalizacji 2 października, kiedy zostanie rozegrany wyścig o Grand Prix Malezji.

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 61 okr.
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 0,488
3 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team + 8,038
4 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 10,219
5 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 27,694
6 33 Max Verstappen Red Bull Racing + 1:11,197
7 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1:29,198
8 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1:51,062
9 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso + 1:51,557
10 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1:59,952
11 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team + 1 okr.
12 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 1 okr.
13 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 1 okr.
14 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1 okr.
15 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team + 1 okr.
16 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT + 1 okr.
17 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team + 1 okr.
18 31 Esteban Ocon Manor Racing MRT + 2 okr.
NSK 22 Jenson Button McLaren Honda  
NSK 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing  
NSK 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team  
NSK 8 Romain Grosjean Haas F1 Team  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze