Hamilton zwycięża po raz czwarty na Silverstone

Lewis Hamilton po raz trzeci z rzędu i czwarty w karierze zwyciężył w wyścigu Formuły 1 o Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Na potencjalnie drugim miejscu finiszował Nico Rosberg, który w czasie wyścigu mógł otrzymać niedozwolony przez przepisy dotyczące komunikacji radiowej komunikat i Niemiec może stracić tę pozycję, a podium uzupełnił fantastycznie dzisiaj jadący Max Verstappen.

Choć w kwalifikacjach bez zaskoczenia najszybsi okazali się być kierowcy Mercedesa, to w Wielkiej Brytanii nigdy nie można być pewnym pogody. Jak na życzenie na kilkanaście minut przed startem wyścigu porządnie się rozpadało i strategie przygotowane na suchy wyścig można było odstawić na półkę. Co prawda opady nie trwały zbyt długo, a co więcej, pojawiły się promienie słońca, lecz nawierzchnia była bardzo mokra, przez co przed zespołami stało nie lada zadanie ustalenia możliwie najlepszej strategii.

Dyrekcja wyścigu zdecydowała, że start odbędzie się za samochodem bezpieczeństwa. Według przepisów cała stawka musiała w takich okolicznościach mieć nałożone pełne deszczówki. Okres samochodu bezpieczeństwa trwał aż pięć okrążeń. Po właściwym rozpoczęciu rywalizacji niemal połowa stawki zjechała do alei serwisowej na zmianę opon na przejściowe. Wśród nich znaleźli się między innymi Räikkönen, Vettel, Bottas, Sainz i Alonso. Na kolejnym okrążeniu u mechaników pojawili się również Ricciardo i Massa.

Niedługo później na torze pojawiła się żółta flaga oraz wirtualny samochód bezpieczeństwa. Spowodował ją Pascal Wehrlein, który będąc na oponach przejściowych utracił kontrolę nad swoim samochodem przed zakrętem Abbey i zaparkował w żwirze, nie mogąc z niej wyjechać. Na tym incydencie skorzystała czołówka, a więc Hamilton, Rosberg i Verstappen, którzy jednocześnie pojawili się w alei serwisowej i jako ostatni otrzymali do swoich samochodów przejściówki. Jak się okazało, najwięcej na tym wszystkim zyskał Sergio Pérez, który po starcie z dziesiątego miejsca znalazł się aż na czwartym miejscu. Piąty był Ricciardo, a czołową dziesiątkę uzupełniali Räikkönen, Sainz, Massa, Bottas i Hülkenberg.

Marcus Ericsson na 11. okrążeniu wyścigu zjechał do alei serwisowej z powodu problemów z samochodem, by spróbować naprawić usterkę, a chwilę później w sekcji Club Bottas popełnił błąd i obrócił swój samochód. Kierowca Williamsa był w stanie powrócić na tor, jednak spadł na 13. pozycję. Na czele wyścigu pozostała Hamilton, który miał coraz mniejszą przewagę nad Rosbergiem wynoszącą około 4 sekundy. Z kolei Verstappen zaczął bardzo szybko doganiać lidera klasyfikacji generalnej, podobnie jak Ricciardo doganiał Péreza. Do ciekawej rywalizacji o ósme miejsce doszło pomiędzy Massą i Hülkenbergiem, jednak Brazylijczyk skutecznie utrzymywał swoją pozycję.

Na 15. okrążeniu do mechaników zjechał Sebastian Vettel, w samochodzie którego założono opony pośrednie. Do tej pory Niemiec jechał na 11. pozycji i Ferrari musiało zaryzykować. W międzyczasie Max Verstappen zbliżył się do mającego problemy z przyczepnością Nico Rosberga i w sekcji Becketts przeprowadził skuteczny manewr wyprzedzania. Wkrótce zdecydowana większość stawki, w tym Räikkönen, Ricciardo, Hamilton i Rosberg zjechali do alei serwisowej po pośrednie opony, zaś Verstappen pozostał na kolejne kółko na torze. W boksach Renault popełniło błąd przy obsługiwaniu Jolyona Palmera, w samochodzie którego prawe tylne koło nie było dokręcone, jednak Brytyjczyk zatrzymał się, dzięki czemu mechanicy francuskiego zespołu byli w stanie cofnąć go na stanowisko i dokręcić koło.

Niedługo później ofiarą wilgotnego jeszcze toru padł Sebastian Vettel, który w pierwszym zakręcie obrócił się i spadł na 12. miejsce. W wyniku problemów technicznych z dalszej rywalizacji musiał wycofać się Romain Grosjean, który zatrzymał swój samochód w zakręcie Copse. Wracając do czołówki: na 21. okrążeniu Hamilton miał ponad 8 sekund przewagi nad Verstappenem, który popełnił błąd w zakręcie Abbey, i 12 sekund nad Rosbergiem. Na czwarte miejsce awansował Ricciardo, który wyprzedził Péreza, jednak jego strata do lidera wynosiła już 25 sekund.

Na 24. okrążeniu z wyścigu niemal odpadł Fernando Alonso, który wypadł z toru podobnie w Abbey. Hiszpan dosłownie o milimetry ominął bariery i zdołał powrócić na tor. Chwilę później w tym samym miejscu pełny obrót zaliczył Carlos Sainz, a także Rio Harynato, jednak w kierowca Manora wylądował w barierach i musiał wycofać się z dalszej rywalizacji. Błędu nie uniknął także Hamilton, który także w pierwszym zakręcie o nazwie Abbey wyjechał zbyt szeroko. Dokładnie ten sam błąd popełnił Verstappen, lecz jego strata do Hamiltona zmalała do czterech sekund. Przez chwilę tuż za kierowcą Red Bulla znajdował się Rosberg, jednak był to właśnie efekt wcześniej popełnionej pomyłki. Z tyłu stawki do pierwszej dziesiątki awansował Vettel, który przeprowadził skuteczny manewr wyprzedzania na Kwiacie.

Kolejne okrążenia zmagań na Silverstone stały głównie pod znakiem walki o drugie miejsce. Podczas gdy Hamilton uzyskał najlepszy czas okrążenia (1:36.659), Verstappen i Rosberg prowadzili interesującą walkę i wiele wskazywało na to, że właśnie między nimi rozstrzygnie się kolejność kierowców na podium. Kierowca Mercedesa nawet z wykorzystaniem systemu DRS nie był w stanie poradzić sobie z sensacyjnym zwycięzcą Grand Prix Hiszpanii. Kierowca Red Bulla na 37. okrążeniu powiedział przez radio, że jego opony zaczynają się kończyć i zespół musiał podjąć szybką decyzję w sprawie tego, czy zostawić Holendra na torze, czy go ściągnąć i spróbować zaryzykować z założeniem opon miękkich.

Chwilę później jednak Rosberg przeprowadził skuteczny manewr wyprzedzania przed zakrętem Stowe i awansował dzięki temu na drugie miejsce. W międzyczasie na końcu pierwszej dziesiątki doszło do walki między Vettelem a Massą. Brazylijczyk przez radio powiedział, że kierowca Ferrari wypchnął go z toru, a sędziowie postanowili przyjrzeć się bliżej temu zdarzeniu. Na tym samym kółku kierowca Williamsa zjechał do boksów, gdzie założono mu opony miękkie, a z wyścigiem pożegnać się musiał Jolyon Palmer, który na pewno nie może zaliczyć rundy przed własną publicznością do udanych.

Sebastian Vettel po rozpatrzeniu wcześniejszej sytuacji z Massą przez sędziów otrzymał karę doliczenia do końcowego wyniku wyścigu dodatkowych pięciu sekund. Oznaczało to, że jego dziewiąte miejsce stało pod znakiem zapytania, gdyż Daniił Kwiat tracił do niego tylko dwie sekundy, a do końca rywalizacji na Silverstone pozostało jedynie 10 okrążeń.

W międzyczasie Kimi Räikkönen, który zajmował szóstą pozycję, dojechał do Sergio Péreza i między tymi kierowcami doszło do walki o 10 punktów do klasyfikacji generalnej. Tempo stracił z kolei Nico Hülkenberg, który do kierowcy Ferrari tracił już ponad 10 sekund. Na 6. okrążeń przed końcem Räikkönen w końcu przeprowadził skuteczny wyprzedzania i awansował na piąte miejsce.

W samochodzie Nico Rosberga pod koniec wyścigu pojawiły się problemy ze skrzynią biegów. Poinformował niezwłocznie o tym swój zespół, który polecił mu zmianę ustawień, jednak Niemiec w wyniku tego zdarzenia stracił mnóstwo czasu i drugie miejsce Verstappena nie było takie wykluczone. Mercedes powiadomił dodatkowo swojego kierowcę, by ten unikał za wszelką cenę siódmego biegu. Interesujące w tym wszystkim było to, że informacje podane przez Mercedesa mogły być zabronione przez przepisy. Verstappen od swojego teamu otrzymał z kolei komunikat, że sędziowie badają sprawę podania potencjalnie nielegalnej informacji przez Mercedesa. To zostało również potwierdzone przez dyrekcję wyścigu.

Ostatecznie Lewis Hamilton odniósł pewne zwycięstwo w wyścigu przed własną publicznością o Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Na potencjalnie drugim miejscu znalazł się Nico Rosberg, którego rezultat zostanie po wyścigu zweryfikowany przez sędziów za potencjalne złamanie przepisów o komunikacji radiowej, a na najniższym stopniu podium znalazł się Max Verstappen.

Daniel Ricciardo ukończył rywalizację na czwartym miejscu, piąty był Kimi Räikkönen, a czołową dziesiątkę uzupełnili Sergio Pérez, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, Sebastian Vettel i Daniił Kwiat.

AKTUALIZACJA

Nico Rosberg za złamanie przepisu dotyczącego komunikacji radiowej został ukarany doliczeniem do jego końcowego rezultatu dziesięciu sekund (więcej informacji TUTAJ). Z tego powodu Niemiec został ostatecznie sklasyfikowany na trzecim miejscu, a na drugą pozycję awansował Max Verstappen.

Ostateczne wyniki wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii:

P Nr Kierowca Zespół   Rezultat
1 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team 52 okr. 
2 33 Max Verstappen Red Bull Racing + 8.250
3 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team + 16.911
4 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 26.211
5 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 1:09.743
6 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team + 1:16.941
7 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team + 1:17.712
8 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso + 1:25.858
9 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari + 1:31.654
10 26 Daniił Kwiat Scuderia Toro Rosso + 1:32.600
11 19 Felipe Massa Williams Martini Racing + 1 okr.
12 22 Jenson Button McLaren Honda + 1 okr.
13 14 Fernando Alonso McLaren Honda + 1 okr.
14 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing + 1 okr.
15 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team + 1 okr.
16 51 Esteban Gutierrez Haas F1 Team + 1 okr.
17 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team + 1 okr.
NSK 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team  
NSK 88 Rio Haryanto Manor Racing MRT  
NSK 8 Romain Grosjean Haas F1 Team  
NSK 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team  
NSK 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze