Halo czy tarcza? Ferrari testuje na Silverstone

>Od 2018 roku Formuła 1 ma stać się bezpieczniejszą serią wyścigową dla kierowców. Zmiany te wprowadzić ma system halo lub osłonna tarcza, które zabezpieczą kokpit zawodnika.

Zespół Ferrari będzie testował podczas piątkowego treningu na torze Silverstone pierwszą wersję ekranów umieszczonych na kokpitach. Zespoły przedstawią wtedy Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA opinie o wyglądzie, a przede wszystkim funkcji i celowości osłony. Wybór powinien zostać jak najszybciej podjęty, ponieważ w lipcu inżynierowie zaczynają prace nad przyszłorocznym modelem, a bez wiedzy na temat wyglądu kokpitu, ich praca będzie utrudniona.

Podjęcie jakiejkolwiek decyzji musi być jednak poprzedzone testami. Drugim zespołem, który ma przeprowadzić próbną jazdę z osłaniającym kierowcę ekranem będzie prawdopodobnie Toro Rosso w Budapeszcie. Ostateczna decyzja o wprowadzeniu (lub nie) systemu halo bądź tarczy musi zapaść najpóźniej w czasie letniej przerwy i to ten termin zdaje się być najbardziej realnym. Do tego czasu kierowcy muszą jasno określić, czy znajdująca się przed nimi osłona ogranicza ich widoczność lub ma inne wady wpływające na bezpieczeństwo.

Kierowcy zdążyli już zapytać Charlie Whitinga o to, co stanie się, jeśli dobra widoczność faktycznie zostanie zakłóconą przez osłonę: „Wtedy wprowadzimy system halo. Jakaś osłona kokpitu pojawi się od 2018 roku” - odpowiedział dyrektor wyścigowy FIA. Inżynierowie liczą na wprowadzenie tarczy zamiast pałąka: „Osłona jest łatwiejsza do zintegrowania z kokpitem niż halo. Także wpływ na aerodynamikę będzie mniejszy niż przy konstrukcji pałąka” – stwierdził szef techniczny ekipy Force India, Andy Green.

Oba rozwiązania mają na celu ochronę kierowcy. Należy jednak zaznaczyć, że ekran osłoni zawodnika jedynie przed małymi elementami, a system halo jest w stanie powstrzymać nawet odczepione koło. FIA obiecała, że pod koniec lipca zespoły otrzymają propozycję modelu tarczy, którą będą mogli na próbę zintegrować z samochodem. Kolejne testy nastąpią zapewne na torze Monza i podczas nocnego wyścigu w Singapurze.

Źródło: auto-motor-und-sport.de

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze