Dwa Porsche wygrały kwalifikacje do wyścigu WEC w Austin. Niespodzianką były wyniki klas GTE, m.in. pierwszy triumf wywalczony przez ekipę Dempsey Proton.
Różnica w średnich powyżej sekundy mówi wiele o tym, jak pod względem osiągów wygląda pojedynek Porsche z Audi. Szanse na rywalizację, zespół z Neuburgu miał praktycznie tylko na początku, gdy słaby czas Neela Janiego spychał go za André Lotterera i Olivera Jarvisa – ale już wtedy, nie do pokonania okazał się być wynik Brendona Hartleya. Po zmianach, gdy wyniki dużo lepsze od Audi uzyskali Timo Bernhard i Marc Lieb, dublet załóg Porsche był już oczywisty – a jedynym pytaniem było to, kto zdobędzie pole position. Teoretycznie, lepsze rezultaty uzyskała załoga nr 17 – ale pod koniec sesji, na tor powrócił Jani, i wyraźnie poprawiając swój pierwotny wynik dał pierwsze miejsce na starcie swojemu 919. Zgodnie z oczekiwaniami, Toyoty nie liczyły się w walce o czołowe lokaty – oba pojazdy wystartują z trzeciej linii. Problemem była za to sytuacja ekip prywatnych – początkowo tylko Rebellion nr 12 zaliczał szybkie okrążenia. Ostatecznie jednak, na torze pojawiły się także dwa pozostałe prototypy, R-One nr 13 pokonując CLM od ByKolles.
Kwalifikacje miały także jedną czerwoną flagę – a jej sprawcą był jeden z faworytów klasy LMP2, Oreca od KMCG, który zaraz po starcie sesji zatrzymał się na torze. Wskutek tego, zegar cofnięto do 16 minut od końca – i tyle właśnie czasu miały obydwie klasy prototypów do zaliczenia czasu okrążeń. W przypadku LMP2, początkowo szybsze były załogi nie należące do faworytów, a więc Signatech, SARD-Morand czy Strakka – dopiero, gdy za kierownicami czołowych pojazdów pojawili się Sam Bird czy Gustavo Yacaman, faworyci pojawili się w czołówce. Odstępstwem była tu jedynie załoga KCMG, która po początkowych kłopotach powróciła do walki – tu i Matthew Howson, i Richard Bradley zaliczyli dobre czasy, co poskutkowało wygraną ich załogi z czołowym konkurentem z G-Drive. Ciekawostką jest fakt, że nieźle spisała się załoga nr 30 od Extreme Speed, szczególnie dzięki Ryanowi Dalzielowi zdobywając czwarte miejsce w klasie.
Wcześniej, bez przeszkód, do walki o pozycje na starcie ruszyły pojazdy GTE. W obu klasach doszło tu do niespodzianek – w GTE Pro niespodziewanych nawet po pierwszych przejazdach. Po nich, najszybszymi byli kierowcy Porsche, Richard Lietz i Frédéric Makowiecki, których doganiał tylko Marco Sørensen – a zaskakiwał tylko słaby występ obu kierowców Ferrari, Davide Rigona i Toniego Vilandera. Po zmianach, sytuacja nagle się odmieniła – świetne czasy uzyskał Richie Stanaway, przebijając wynik nawet załogi Michaela Christensena – a nienajlepsza postawa Patricka Pileta zepchnęła jego załogę za dwa kolejne Aston Martiny. Wciąż słabo spisywali się kierowcy Ferrari, przez co dwa pojazdy od AF Corse zajęły ostatnie miejsca w klasie – a Aston Martin ostatecznie zdobył pole position.
W klasie GTE Am, bardzo udany występ miała załoga Dempsey Racing Proton – choć i tu ujawniła się ona dopiero w drugiej części sesji. W pierwszej, o czoło stawki walczyli Emmanuel Collard z AF Corse z Pedro Lamym z Aston Martina – a dość późno, trzeci wynik uzyskał Wiktor Szajtar z SMP. Gdy jednak Patricka Dempseya zastąpił Patrick Long, Porsche nr 77 stało się groźnym konkurentem – tym bardziej, że dość średnio spisywali się François Perrodo i Aleksiej Basow. Przeciwnikiem Longa stali się wówczas Stuart Hall i Paul Dalla Lana z dwóch V8 Vantage – Amerykanin w samej końcówce zaliczył czas 2:06.3, który załodze Patricka Dempseya dał pierwsze pole position w WEC.
Wyścig wystartuje jutro o północy czasu polskiego.
Poz | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | 1:46.211 | ||||
2 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | 1:46.375 | +0.164 | |||
3 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 1:47.538 | +1.327 | |||
4 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 1:47.898 | +1.687 | |||
5 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Racing | 1:48.990 | +2.779 | |||
6 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | 1:49.176 | +2.965 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beché |
LMP1 | Rebellion Racing | 1:53.950 | +7.739 | |||
8 | 13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
LMP1 | Rebellion Racing | 1:54.506 | +8.295 | |||
9 | 4 | Simon Trummer Pierre Kaffer |
LMP1 | Team ByKolles | 1:55.794 | +9.583 | |||
10 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Nicolas Lapierre |
LMP2 | KCMG | 1:56.834 | +10.623 | |||
11 | 26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | 1:57.148 | +10.937 | |||
12 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | 1:57.474 | +11.263 | |||
13 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 1:57.621 | +11.410 | |||
14 | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Archie Hamilton |
LMP2 | Team SARD Morand | 1:58.109 | +11.898 | |||
15 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | 1:59.749 | +13.538 | |||
16 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 2:01.480 | +15.269 | |||
17 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing V8 | 2:05.872 | +19.661 | |||
18 | 91 | Michael Christensen Richard Lietz |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 2:06.134 | +19.923 | |||
19 | 97 | Darren Turner Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 2:06.272 | +20.061 | |||
20 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 2:06.294 | +20.083 | |||
21 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 2:06.363 | +20.152 | |||
22 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
LMGTE Pro | AF Corse | 2:06.786 | +20.575 | |||
23 | 71 | Davide Rigon James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | 2:06.975 | +20.764 | |||
24 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | 2:08.085 | +21.874 | |||
25 | 96 | Benny Simonsen Francesco Castellacci Stuart Hall |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | 2:08.264 | +22.053 | |||
26 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | 2:08.332 | +22.121 | |||
27 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | 2:08.440 | +22.229 | |||
28 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
LMGTE Am | SMP Racing | 2:08.442 | +22.231 | |||
29 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
LMGTE Am | Larbre Compétition | 2:08.802 | +22.591 | |||
NSK | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | |||||
NST | 88 | Earl Bamber Khaled Al Qubaisi Christian Ried |
LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.