Audi nr 7 ponownie wygrało wyścig Mistrzostw Świata Endurance. Brak koordynacji w boksie zespołu AF Corse pozbawił podium mistrzów GTE Pro.
Jeszcze niedawno sugerowano, że zmiany w prototypie Audi są "kosmetyczne", a o mistrzostwo walczyć będzie druga marka podległa pod Volkswagen Group, Porsche – kolejne zwycięstwo załogi nr 7 wyraźnie jednak zaprzecza tej sugestii. Co prawda, Porsche ponownie zaliczyło sporo pechowych sytuacji, kolizja nr 19 z fabrycznym 911 i awaria w nr 17 odebrała mu dwa z trzech prototypów – załoga nr 18, do mety miała jednak szansę, by pokonać konkurenta z tego samego koncernu. W klasie LMP2, goszcząca w Belgii załoga JOTA Sport utarła nosa regularnym uczestnikom mistrzostw, tym razem wygrywając z ekipą G-Drive i ponownie ustawiając się jako jedni z głównych faworytów batalii w Le Mans. W obu klasach GTE triumfowały natomiast Aston Martiny – choć kto wie, co by się stało, gdyby nie nieostrożność członków ekipy AF Corse w boksach...
Kontynuacja relacji po piątej godzinie wyścigu:
Na godzinę przed końcem wyścigu, Tréluyer miał 6 sekund przewagi nad Janim. Ten rozpoczął więc pościg za liderem – i po kwadransie zaatakował, przez chwilę wychodząc nawet na prowadzenie. Tréluyer odzyskał jednak pozycję, co skłoniło ekipę Porsche do sprowadzenia Janiego na ostatnie dotankowanie – teraz, wiele zależało od Audi i tego, kiedy to Tréluyer pojawi się w boksach. Mijały kolejne minuty, a Francuz pozostawał na torze – komentatorzy zastanawiali się natomiast, czy w takiej sytuacji będzie miała sens zmiana opon. I rzeczywiście – gdy na 20 minut przed końcem wyścigu, Audi w końcu pojawiło się w boksach, zmiany opon nie było – a Tréluyer powrócił na tor z przewagą 13 sekund nad Janim. Choć Porsche szukało jeszcze sposobu, by nadrobić tą stratę – w boksach chyba już pogodzono się ze stratą, ostatecznie ustępując zwycięzcom o owe 13 sekund.
Pocieszeniem dla Porsche było trzecie miejsce załogi nr 17, która po problemach w pierwszej połowie wyścigu, już do mety jechała bez problemów. To, wskutek poważniejszych awarii w Audi i Toyotach, dało mu kolejne miejsce na podium – dwie kolejne pozycje zajęły Audi nr 9 i Toyota nr 2, japońska ekipa ostatecznie przegrywając ten pojedynek różnicą okrążenia. Sam finisz przyniósł jeszcze jedną sytuację – wskutek błędu na dohamowaniu, a prawdopodobnie również problemów z silnikiem, na żwir wypadło Audi nr 8. I tak jednak, załoga ta zajęła miejsce wyższe, od ubiegłorocznych mistrzów – ci, ze stratą 14 okrążeń okazali się najsłabszymi z ośmiu załóg fabrycznych prototypów LMP1.
W LMP2, po awarii Ligiera nr 26, honor ekipy G-Drive bronił drugi Luis Felipe Derani – szansę zarówno na poprawienie, jak i pogorszenie sytuacji, miał on jednak minimalne. W praktyce, pojedynek toczył się tu tylko o miejsce czwarte – Paul-Loup Chatin z Signatech ścigany przez Nicolasa Lapierre z wyjątkowo słabej w Belgii ekipy KCMG. Kierowcy Oreca 05 udało się wyprzedzić rodaka w zmodernizowanej, starszej odsłonie prototypu LMP2 – i ostatecznie to on znalazł się za podium. Trzecie miejsce zajęła ekipa SARD Morand – a zwycięzcami zostali kierowcy JOTA Sport, tym razem nie dając się pokonać w Belgii żadnemu z uczestników Mistrzostw Świata Endurance.
W klasie GTE Pro, po ostatnich zmianach, za kierownicą Aston Martina pojawił się Rees, a w Ferrari pozostał Gianmaria Bruni. Włoch tracił do Brazylijczyka nieco ponad 10 sekund – gdy jednak tą przewagę niwelował, sędziowie zainteresowali się sytuacją, która miała miejsce w boksie AF Corse. Podczas ostatniego zjazdu, jedno z przygotowanych do wymiany kół omal nie wyturlało się przed zaliczające pit-stop Porsche 911 – sytuacja może i śmieszna, ale także dość niebezpieczna. Skutki tej nieostrożności okazały się fatalne – Bruni otrzymał karę aż 60-sekundowego postoju w boksach – co oznaczało, że nie tylko straci szansę na zwycięstwo, ale nawet nie znajdzie się na podium. Na nim, niemal pewne było pojawienie się Richarda Lietza, który nawet gdyby nie wyprzedził Darrena Turnera z Aston Martina nr 97, to i tak mógł czekać na pit-stop Brytyjczyka – Porsche mogło się jednak cieszyć również i z najniższego stopnia podium, gdyż to ostatecznie padło łupem drugiej fabrycznej 911.
W klasie GTE Am, z bezpieczną przewagą, problemów z utrzymaniem do mety prowadzenia nie miał Paul Dalla Lana w Aston Martinie nr 98 – w nieco gorszej sytuacji był drugi Rui Aguas w Ferrari nr 83, gdyż jego konkurentem był Andrea Bertolini. Włoch nie raz już pokazywał, że potrafi odrobić nawet 40-sekundową stratę – tym razem jednak to mu się nie udało. Załoga SMP nr 72 ponownie przegrała z AF Corse – a tym razem czwarte było Porsche nr 88 ekipy Abu Dhabi Proton.
Po rundzie w Belgii, kibiców WEC czeka miesiąc przerwy. Na przełomie maja i czerwca odbędzie się Dzień Testów Le Mans, ostatecznie przygotowujący ekipy do kultowego wyścigu na Pętli de la Sarthe – a trzecia runda Mistrzostw Świata Endurance, czyli tegoroczny 24h Le Mans, odbędzie się w dniach 13-14 czerwca.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | 176 okr. | |||
2 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | M | + 13,424 | |||
3 | 17 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | M | + 1 okr. | |||
4 | 9 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi René Rast |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 3 okr. | |||
5 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
LMP1 HY | Toyota Racing | M | (+ 23,519) | |||
6 | 19 | Nico Hülkenberg Earl Bamber Nick Tandy |
LMP1 HY | Porsche Team | M | (+ 1:15,319) | |||
7 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 9 okr. | |||
8 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi |
LMP1 HY | Toyota Racing | M | + 14 okr. | |||
9 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Mitch Evans |
LMP2 | Jota Sport | D | + 15 okr. | |||
10 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 16 okr. | |||
11 | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Tristan Vautier |
LMP2 | Team SARD Morand | D | + 17 okr. | |||
12 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Nicolas Lapierre |
LMP2 | KCMG | D | (+ 17,688) | |||
13 | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
LMP2 | Signatech-Alpine | D | (+ 56,225) | |||
14 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | M | + 20 okr. | |||
15 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
LMP2 | OAK Racing | D | + 24 okr. | |||
16 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
GTE Pro | Aston Martin Racing | M | + 25 okr. | |||
17 | 92 | Richard Lietz Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | (+ 29,491) | |||
18 | 91 | Sven Müller Kevin Estre |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | M | (+ 57,479) | |||
19 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | M | (+ 1:13,075) | |||
20 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Rob Bell |
GTE Pro | Aston Martin Racing | M | + 26 okr. | |||
21 | 95 | Marco Sorensen Christoffer Nygaard |
GTE Pro | Aston Martin Racing | M | (+ 20,283) | |||
22 | 71 | Davide Rigon James Calado |
GTE Pro | AF Corse | M | (+ 1:04,028) | |||
23 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | + 27 okr. | |||
24 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
GTE Am | Aston Martin Racing | M | + 28 okr. | |||
25 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
GTE Am | AF Corse | M | (+ 1:45,258) | |||
26 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
GTE Am | SMP Racing | M | + 29 okr. | |||
27 | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
GTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | M | + 30 okr. | |||
28 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
GTE Am | Dempsey Proton Racing | M | + 31 okr. | |||
29 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
GTE Am | Aston Martin Racing | M | + 38 okr. | |||
30 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | + 42 okr. | |||
31 | 26 | Roman Rusinov Julien Canal Sam Bird |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 52 okr. | |||
32 | 55 | Duncan Cameron Alex Mortimer Matt Griffin |
GTE Am | AF Corse | M | + 48 okr. | |||
33 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
GTE Am | Larbre Compétition | M | + 115 okr. | |||
NSK | 4 | Simon Trummer Vitantonio Liuzzi Christian Klien |
LMP1 | Team ByKolles | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.