Załogi Porsche i Audi uzyskały najlepsze wyniki Dnia Testów Le Mans. Przy w dużej części mokrym torze, bardzo niepokojące są wyniki nowych Nissanów GT-R LM.
Jeśli ktoś niedowierzał – dzisiejszy Dzień Testów powiedział mu wiele. Głośno zapowiadane, nietypowe prototypy Nissana nie zrobiły wrażenia ani na konkurentach, ani też na kibicach – ich czasy przejazdów były po prostu słabe i plasowały trzy załogi ekipy w połowie wyników klasy LMP2. Na dwa tygodnie przed wyścigiem 24h Le Mans, strata przeszło 20 sekund do lidera, w praktyce może okazać się nie do odrobienia – a dodatkowo niepokojącym jest fakt, że fabryczny zespół z Japonii, w testach uległ nawet słabeuszowi kategorii LMP1, prywatnemu zespołowi ByKolles.
Sam Nissan uważa jednak, iż testy wypadły dla niego pomyślnie – mógł zresztą pochwalić się jednym sukcesem, a mianowicie rekordowym pomiarem prędkości, którą to prędkość (336 km/h) uzyskał Olivier Pla w prototypie nr 23. Twórca konstrukcji, Ben Bowly, po testach tłumaczył: „Dziś nie przyjechaliśmy polować na wyniki. Był to dla nas dzień nauki w celu zdobycia możliwie wielu danych w ramach naszego przygotowania do debiutu w Le Mans. Późnym popołudniem, w mokrych warunkach nasze czasy były konkurencyjne, a rano odnotowaliśmy najwyższe prędkości na prostych. Na koniec dnia mamy trzy samochody w boksach i mnóstwo danych, które teraz będą badane przez naszych inżynierów”
.
Po drugiej stronie, po Dniu Testów stanęły natomiast dwie ekipy niemieckie. Szczególnie dobrze, na Pętli de la Sarthe wypadły załogi Porsche – w obu sesjach pokonując swoich rodzimych konkurentów, a Brendon Hartley w pojeździe nr 17 uzyskując rekordowy czas okrążenia 3:21.061. Ważniejszym było tu jednak, iż wszyscy kierowcy ekipy spisywali się dobrze, zarówno przy suchym, jak i w dalszej części Testów mokrym torze – a także skutecznie konkurowały z doświadczonym Audi. Te jednak również mogą czuć się zadowolone z testów – również rekordowe czasy okrążeń i niewielkie różnice z Porsche wyraźnie wskazują, że ta marka ma spore szanse na kolejne zwycięstwo w batalii.
Na tym tle, dość słabo wypadły dwa prototypy Toyoty – w obu sesjach nieznacznie ustępując niemieckim ekipom. Choć w przypadku 24-godzinnej rywalizacji, różnica kilku sekund na okrążeniu mogłaby nie mieć znaczenia – Audi doskonale wie, co znaczy wytrzymałość, czego przykład dało już kilka lat temu w pamiętnym pojedynku z Peugeot. Postawienie na awarie w niemieckich pojazdach jest więc raczej błędne – a to oznacza, że Toyota musi jeszcze popracować, aby w wyścigu stanąć do walki na równi z Audi.
W przypadku prywatnych prototypów LMP1, uszkodzenie pojazdu w sesji pierwszej spowodowało nieobecność załogi ByKolles w popołudniowym teście – po raz kolejny natomiast zobaczyliśmy różnicę między dwoma załogami Rebellion Racing. Choć tym razem nieco wolniejsi, dobrze znani kierowcy załogi nr 12 wciąż wyraźnie przewyższają skład drugiego prototypu R-One – tym razem oba plasując się za fabrycznymi prototypami z różnicą na poziomie 9 sekund.
O ile w klasie LMP1, sytuacja mimo pogody była w miarę jasna – w klasie LMP2, ulewa w Le Mans wyraźnie komplikuje możliwość realnej oceny załóg. W sesji drugiej, najszybszym okazał się być nienowy prototyp Oreca 03R ekipy Murphy Prototypes – w czołówce zabrakło za to ekipy KCMG. Pewnym jest jednak, że bardzo groźnym konkurentem będzie znów zespół JOTA Sport, ponownie plasując się w ścisłej czołówce klasy – a mimo znów przejechania niewielkiej ilości okrążeń, bardzo szybkie są również prototypy Ligier JS P2 Nissan od G-Drive. Gorzej w przypadku tych z silnikiem HPD od Extreme Speed, choć i one przejechały dość niewiele kilometrów – a także nowych BR01 od SMP Racing, ustępujących konkurencji.
W klasie GTE Pro, dopiero popołudniowa sesja testowa pokazała natomiast możliwości Aston Martina – przy czym trzeba powiedzieć, że na mokrym torze, wyścigowe Vantage nie odstawały od konkurencji już w sesji pierwszej. Tym razem, marka mogła się pochwalić także najlepszym wynikiem w tabeli sesji, pokonując Corvette, Ferrari i Porsche – jednak ogólnie, nawet pomimo ponad sekundowej przewagi AMR nad Corvette, różnice między pojazdami są tu niewielkie, w wyścigu może być to więc bardzo wyrównana klasa.
Na koniec oczekiwana przez Polaków klasa GTE Am – a więc ta, w której pojawił się nasz rodak, Kuba Giermaziak. Zapoznający się z torem Polak, już w pierwszej sesji okazał się najszybszym z kierowców ekipy JMW Motorsports – w sesji drugiej, uplasował natomiast Ferrari nr 66 na czwartym miejscu w swojej klasie. Faktem było, że kilka czołowych załóg odpuściło sobie drugą część testów, widząc zapowiadane ponowne ulewy – mimo tego, występ Giermaziaka można zaliczyć do udanych.
Za dwa tygodnie, 13 i 14 czerwca, na Pętli de la Sarthe odbędzie się wyścig 24h Le Mans.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Rezultat | Strata | S. | |||||
1 | 17 |
Timo Bernhard |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:21.061 | 2 | ||||
2 | 18 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb Frédéric Makowiecki |
2 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:21.945 | +0.884 | 1 | |||
3 | 9 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi René Rast |
3 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:22.307 | +1.246 | 1 | |||
4 | 19 | Nico Hülkenberg Earl Bamber Nick Tandy Frédéric Makowiecki |
4 | LMP1 HY | Porsche Team | 3:22.322 | +1.261 | 2 | |||
5 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
5 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:22.322 | +1.495 | 2 | |||
6 | 8 | Lucas di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
6 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | 3:22.556 | +1.941 | 2 | |||
7 | 1 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
7 | LMP1 HY | Toyota Racing | 3:25.321 | +4.260 | 2 | |||
8 | 2 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Mike Conway |
8 | LMP1 HY | Toyota Racing | 3:26.929 | +5.868 | 1 | |||
9 | 12 | Nicolas Prost Mathias Beché Nick Heidfeld |
9 | LMP1 | Rebellion Racing | 3:30.508 | +9.447 | 1 | |||
10 | 4 | Simon Trummer Tiago Monteiro Pierre Kaffer |
10 | LMP1 | Team ByKolles | 3:38.904 | +17.843 | 1 | |||
11 | 34 | Chris Cumming Laurens Vanthoor |
1 | LMP2 | OAK Racing | 3:41.919 | +20.858 | 1 | |||
12 | 13 | Alexandre Imperatori Dominik Kraihamer Daniel Abt |
11 | LMP1 | Rebellion Racing | 3:42.144 | +21.083 | 2 | |||
13 | 36 | Nelson Panciatici Paul-Loup Chatin Vincent Capillaire |
2 | LMP2 | Signatech-Alpine | 3:42.273 | +21.212 | 1 | |||
14 | 48 | Nathanaël Berthon Karun Chandhok Mark Patterson |
3 | LMP2 | Murphy Prototypes | 3:42.405 | +21.344 | 2 | |||
15 | 47 | Matthew Howson Nicolas Lapierre Richard Bradley |
4 | LMP2 | KCMG | 3:42.453 | +21.392 | 1 | |||
16 | 38 | Simon Dolan Mitch Evans Oliver Turvey |
5 | LMP2 | Jota Sport | 3:42.547 | +21.486 | 1 | |||
17 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
6 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | 3:43.344 | +22.283 | 2 | |||
18 | 23 | Olivier Pla Jann Mardenborough Max Chilton |
12 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:43.383 | +22.322 | 1 | |||
19 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
7 | LMP2 | Strakka Racing | 3:43.833 | +22.772 | 1 | |||
20 | 41 | Gary Hirsch Björn Wirdheim Gaëtan Paletou Jon Lancaster |
8 | LMP2 | Greaves Motorsport | 3:44.380 | +23.319 | 1 | |||
21 | 26 | Roman Rusinow Julien Canal Sam Bird |
9 | LMP2 | G-Drive Racing | 3:44.452 | +23.391 | 2 | |||
22 | 29 | Léo Roussel David Cheng Ho Pin Tung |
10 | LMP2 | Pegasus Racing | 3:46.384 | +25.323 | 2 | |||
23 | 28 | Gustavo Yacaman Luís Felipe Derani Ricardo González |
11 | LMP2 | G-Drive Racing | 3:47.058 | +25.997 | 2 | |||
24 | 43 | Pierre Ragues Oliver Webb Zoël Amberg |
12 | LMP2 | Team SARD Morand | 3:47.088 | +26.027 | 2 | |||
25 | 45 | Pierre Perret Ivan Bellarosa José Ibanez |
13 | LMP2 | Ibanez Racing | 3:47.198 | +26.137 | 2 | |||
26 | 40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson |
14 | LMP2 | Krohn Racing | 3:47.251 | +26.190 | 2 | |||
27 | 27 | Mauruzio Mediani Dawid Markozow Nicolas Minassian |
15 | LMP2 | SMP Racing | 3:47.827 | +26.766 | 2 | |||
28 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel David Heinemeier-Hansson |
16 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 3:47.943 | +26.882 | 2 | |||
29 | 22 | Alex Buncombe Michael Krumm Harry Tincknell |
13 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:48.835 | +27.774 | 1 | |||
30 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek Jonathon Fogarty |
17 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 3:49.382 | +28.321 | 2 | |||
31 | 35 | Jacques Nicolet Jean-Marc Merlin Erik Maris |
18 | LMP2 | OAK Racing | 3:51.233 | +30.172 | 1 | |||
32 | 21 | Tsugio Matsuda Lucas Ordóñez Mark Szulszycki |
14 | LMP1 HY | Nissan Motorsports | 3:51.334 | +30.273 | 1 | |||
33 | 37 | Michaił Aloszyn Kirył Ładygin Anton Ładygin |
19 | LMP2 | SMP Racing | 3:52.613 | +31.552 | 1 | |||
34 | 49 | Christian Klien Tomonobu Fuiji Satoshi Hoshino |
20 | LMP2 | KCMG | 3:53.433 | +32.372 | 1 | |||
35 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Rob Bell |
1 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 3:58.069 | +37.008 | 2 | |||
36 | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
2 | LMGTE Pro | Corvette Racing | 3:58.162 | +37.101 | 1 | |||
37 | 74 | Michael Simpson Charlie Robertson Chris Hoy |
1 | LMP3 | Team LNT | 3:58.308 | +37.247 | 2 | |||
38 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander Giancarlo Fisichella |
3 | LMGTE Pro | AF Corse | 3:58.616 | +37.555 | 1 | |||
39 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki Wolf Henzler Sven Müller |
4 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 3:59.043 | +37.982 | 1 | |||
40 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
1 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | 3:59.338 | +38.277 | 2 | |||
41 | 71 | Davide Rigon James Calado Olivier Beretta |
5 | LMGTE Pro | AF Corse | 3:59.420 | +38.359 | 2 | |||
42 | 91 | Michael Christensen Richard Lietz Jörg Bergmeister Sven Müller |
6 | LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 4:00.272 | +39.211 | 2 | |||
43 | 95 | Marco Sørensen Christoffer Nygaard Nicki Thiim |
7 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 4:00.316 | +39.255 | 2 | |||
44 | 99 | Fernando Rees Alex MacDowall Richie Stanaway |
8 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | 4:00.325 | +39.264 | 2 | |||
45 | 63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Ryan Briscoe |
9 | LMGTE Pro | Corvette Racing | 4:00.549 | +39.488 | 1 | |||
46 | 61 | Peter Ashley Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni |
2 | LMGTE Am | AF Corse | 4:00.677 | +39.616 | 1 | |||
47 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Philip Keen |
3 | LMGTE Am | Gulf Racing UK | 4:01.208 | +40.147 | 2 | |||
48 | 55 | Duncan Cameron Alex Mortimer Matt Griffin |
4 | LMGTE Am | AF Corse | 4:01.221 | +40.160 | 2 | |||
49 | 72 | Wiktor Szajtar Andrea Bertolini Aleksiej Basow |
5 | LMGTE Am | SMP Racing | 4:01.303 | +40.242 | 1 | |||
50 | 66 | Kuba Giermaziak Michael Avenatti Abdulaziz Al Faisal |
6 | LMGTE Am | JMW Motorsport | 4:02.212 | +41.151 | 2 | |||
51 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
7 | LMGTE Am | AF Corse | 4:02.401 | +41.340 | 1 | |||
52 | 53 | Jeroen Bleekemolen Ben Keating Marc Miller |
8 | LMGTE Am | Riley Motorsports TI Auto | 4:02.499 | +41.438 | 2 | |||
53 | 75 | Max Chilton Tsugio Matsuda Alex Buncombe Nick McMillen |
2 | LMP3 | Team LNT | 4:02.712 | +41.651 | 1 | |||
54 | 81 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci |
9 | LMGTE Am | AF Corse | 4:02.732 | +41.671 | 2 | |||
55 | 50 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Kristian Poulsen |
10 | LMGTE Am | Larbre Competition | 4:02.856 | +41.795 | 2 | |||
56 | 62 | William Sweedler Towsend Bell Jeff Segal |
11 | LMGTE Am | Scuderia Corsa | 4:02.887 | +41.826 | 1 | |||
57 | 77 | Patrick Dempsey Patrick Long Marco Seefried |
12 | LMGTE Am | Dempsey Proton Racing | 4:03.367 | +42.306 | 1 | |||
58 | 88 | Christian Ried Khaled Al Qubaisi Klaus Bachler |
13 | LMGTE Am | Abu Dhabi Proton Racing | 4:03.888 | +42.827 | 1 | |||
59 | 44 | Pierre Perret Yutaka Yamagishi José Ibanez Stéphane Raffin |
21 | LMP2 | Ibanez Racing | 4:03.925 | +42.864 | 1 | |||
60 | 96 | Roald Goethe Francesco Castellacci Stuart Hall |
14 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | 4:04.354 | +43.293 | 2 | |||
61 | 68 | Han Chen Chen Mike Parisy Gilles Vannelet |
15 | LMGTE Am | Team AAI | 4:04.491 | +43.430 | 2 | |||
62 | 60 | Johhny Laursen Mikkel Mac Jensen Andrea Rizzoli |
16 | LMGTE Am | Formula Racing | 4:05.947 | +44.886 | 1 | |||
63 | 67 | Jun San Chen Xavier Maassen Alex Kapadia |
17 | LMGTE Am | Team AAI | 4:07.378 | +46.317 | 2 | |||
64 | 82 | Yannick Mallegol Howard Blank Jean-Marc Bachelier Eric Mouez |
18 | LMGTE Am | AF Corse | 4:20.327 | +59.266 | 1 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.