Porsche i Audi najszybsze w mokrym Dniu Testów

Załogi Porsche i Audi uzyskały najlepsze wyniki Dnia Testów Le Mans. Przy w dużej części mokrym torze, bardzo niepokojące są wyniki nowych Nissanów GT-R LM.

Jeśli ktoś niedowierzał – dzisiejszy Dzień Testów powiedział mu wiele. Głośno zapowiadane, nietypowe prototypy Nissana nie zrobiły wrażenia ani na konkurentach, ani też na kibicach – ich czasy przejazdów były po prostu słabe i plasowały trzy załogi ekipy w połowie wyników klasy LMP2. Na dwa tygodnie przed wyścigiem 24h Le Mans, strata przeszło 20 sekund do lidera, w praktyce może okazać się nie do odrobienia – a dodatkowo niepokojącym jest fakt, że fabryczny zespół z Japonii, w testach uległ nawet słabeuszowi kategorii LMP1, prywatnemu zespołowi ByKolles.

Sam Nissan uważa jednak, iż testy wypadły dla niego pomyślnie – mógł zresztą pochwalić się jednym sukcesem, a mianowicie rekordowym pomiarem prędkości, którą to prędkość (336 km/h) uzyskał Olivier Pla w prototypie nr 23. Twórca konstrukcji, Ben Bowly, po testach tłumaczył: „Dziś nie przyjechaliśmy polować na wyniki. Był to dla nas dzień nauki w celu zdobycia możliwie wielu danych w ramach naszego przygotowania do debiutu w Le Mans. Późnym popołudniem, w mokrych warunkach nasze czasy były konkurencyjne, a rano odnotowaliśmy najwyższe prędkości na prostych. Na koniec dnia mamy trzy samochody w boksach i mnóstwo danych, które teraz będą badane przez naszych inżynierów”.

Po drugiej stronie, po Dniu Testów stanęły natomiast dwie ekipy niemieckie. Szczególnie dobrze, na Pętli de la Sarthe wypadły załogi Porsche – w obu sesjach pokonując swoich rodzimych konkurentów, a Brendon Hartley w pojeździe nr 17 uzyskując rekordowy czas okrążenia 3:21.061. Ważniejszym było tu jednak, iż wszyscy kierowcy ekipy spisywali się dobrze, zarówno przy suchym, jak i w dalszej części Testów mokrym torze – a także skutecznie konkurowały z doświadczonym Audi. Te jednak również mogą czuć się zadowolone z testów – również rekordowe czasy okrążeń i niewielkie różnice z Porsche wyraźnie wskazują, że ta marka ma spore szanse na kolejne zwycięstwo w batalii.

Na tym tle, dość słabo wypadły dwa prototypy Toyoty – w obu sesjach nieznacznie ustępując niemieckim ekipom. Choć w przypadku 24-godzinnej rywalizacji, różnica kilku sekund na okrążeniu mogłaby nie mieć znaczenia – Audi doskonale wie, co znaczy wytrzymałość, czego przykład dało już kilka lat temu w pamiętnym pojedynku z Peugeot. Postawienie na awarie w niemieckich pojazdach jest więc raczej błędne – a to oznacza, że Toyota musi jeszcze popracować, aby w wyścigu stanąć do walki na równi z Audi.

W przypadku prywatnych prototypów LMP1, uszkodzenie pojazdu w sesji pierwszej spowodowało nieobecność załogi ByKolles w popołudniowym teście – po raz kolejny natomiast zobaczyliśmy różnicę między dwoma załogami Rebellion Racing. Choć tym razem nieco wolniejsi, dobrze znani kierowcy załogi nr 12 wciąż wyraźnie przewyższają skład drugiego prototypu R-One – tym razem oba plasując się za fabrycznymi prototypami z różnicą na poziomie 9 sekund.

O ile w klasie LMP1, sytuacja mimo pogody była w miarę jasna – w klasie LMP2, ulewa w Le Mans wyraźnie komplikuje możliwość realnej oceny załóg. W sesji drugiej, najszybszym okazał się być nienowy prototyp Oreca 03R ekipy Murphy Prototypes – w czołówce zabrakło za to ekipy KCMG. Pewnym jest jednak, że bardzo groźnym konkurentem będzie znów zespół JOTA Sport, ponownie plasując się w ścisłej czołówce klasy – a mimo znów przejechania niewielkiej ilości okrążeń, bardzo szybkie są również prototypy Ligier JS P2 Nissan od G-Drive. Gorzej w przypadku tych z silnikiem HPD od Extreme Speed, choć i one przejechały dość niewiele kilometrów – a także nowych BR01 od SMP Racing, ustępujących konkurencji.

W klasie GTE Pro, dopiero popołudniowa sesja testowa pokazała natomiast możliwości Aston Martina – przy czym trzeba powiedzieć, że na mokrym torze, wyścigowe Vantage nie odstawały od konkurencji już w sesji pierwszej. Tym razem, marka mogła się pochwalić także najlepszym wynikiem w tabeli sesji, pokonując Corvette, Ferrari i Porsche – jednak ogólnie, nawet pomimo ponad sekundowej przewagi AMR nad Corvette, różnice między pojazdami są tu niewielkie, w wyścigu może być to więc bardzo wyrównana klasa.

Na koniec oczekiwana przez Polaków klasa GTE Am – a więc ta, w której pojawił się nasz rodak, Kuba Giermaziak. Zapoznający się z torem Polak, już w pierwszej sesji okazał się najszybszym z kierowców ekipy JMW Motorsports – w sesji drugiej, uplasował natomiast Ferrari nr 66 na czwartym miejscu w swojej klasie. Faktem było, że kilka czołowych załóg odpuściło sobie drugą część testów, widząc zapowiadane ponowne ulewy – mimo tego, występ Giermaziaka można zaliczyć do udanych.

Za dwa tygodnie, 13 i 14 czerwca, na Pętli de la Sarthe odbędzie się wyścig 24h Le Mans. 

P Nr Kierowcy Zespół Rezultat Strata S.
1 17


Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
Frédéric Makowiecki

1 LMP1 HY Porsche Team 3:21.061 2
2 18


Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
Frédéric Makowiecki
2 LMP1 HY Porsche Team 3:21.945 +0.884 1
3 9

Filipe Albuquerque
Marco Bonanomi
René Rast
3 LMP1 HY Audi Sport Team Joest 3:22.307 +1.246 1
4 19


Nico Hülkenberg
Earl Bamber
Nick Tandy
Frédéric Makowiecki
4 LMP1 HY Porsche Team 3:22.322 +1.261 2
5 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
5 LMP1 HY Audi Sport Team Joest 3:22.322 +1.495 2
6 8

Lucas di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
6 LMP1 HY Audi Sport Team Joest 3:22.556 +1.941 2
7 1

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
7 LMP1 HY Toyota Racing 3:25.321 +4.260 2
8 2

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Mike Conway
8 LMP1 HY Toyota Racing 3:26.929 +5.868 1
9 12

Nicolas Prost
Mathias Beché
Nick Heidfeld
9 LMP1 Rebellion Racing 3:30.508 +9.447 1
10 4

Simon Trummer
Tiago Monteiro
Pierre Kaffer
10 LMP1 Team ByKolles 3:38.904 +17.843 1
11 34
Chris Cumming
Laurens Vanthoor
1 LMP2 OAK Racing 3:41.919 +20.858 1
12 13

Alexandre Imperatori
Dominik Kraihamer
Daniel Abt 
11 LMP1 Rebellion Racing 3:42.144 +21.083 2
13 36

Nelson Panciatici
Paul-Loup Chatin
Vincent Capillaire
2 LMP2 Signatech-Alpine 3:42.273 +21.212 1
14 48

Nathanaël Berthon
Karun Chandhok
Mark Patterson
3 LMP2 Murphy Prototypes 3:42.405 +21.344 2
15 47

Matthew Howson
Nicolas Lapierre
Richard Bradley
4 LMP2 KCMG 3:42.453 +21.392 1
16 38

Simon Dolan
Mitch Evans
Oliver Turvey
5 LMP2 Jota Sport 3:42.547 +21.486 1
17 46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
6 LMP2 Thiriet by TDS Racing 3:43.344 +22.283 2
18 23

Olivier Pla
Jann Mardenborough
Max Chilton
12 LMP1 HY Nissan Motorsports 3:43.383 +22.322 1
19 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
7 LMP2 Strakka Racing 3:43.833 +22.772 1
20 41


Gary Hirsch
Björn Wirdheim
Gaëtan Paletou
Jon Lancaster
8 LMP2 Greaves Motorsport 3:44.380 +23.319 1
21 26

Roman Rusinow
Julien Canal
Sam Bird
9 LMP2 G-Drive Racing 3:44.452 +23.391 2
22 29

Léo Roussel
David Cheng
Ho Pin Tung
10 LMP2 Pegasus Racing 3:46.384 +25.323 2
23 28

Gustavo Yacaman
Luís Felipe Derani
Ricardo González
11 LMP2 G-Drive Racing 3:47.058 +25.997 2
24 43

Pierre Ragues
Oliver Webb
Zoël Amberg
12 LMP2 Team SARD Morand 3:47.088 +26.027 2
25 45

Pierre Perret
Ivan Bellarosa
José Ibanez
13 LMP2 Ibanez Racing 3:47.198 +26.137 2
26 40
Tracy Krohn
Niclas Jönsson
14 LMP2 Krohn Racing 3:47.251 +26.190 2
27 27

Mauruzio Mediani
Dawid Markozow
Nicolas Minassian
15 LMP2 SMP Racing 3:47.827 +26.766 2
28 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Heinemeier-Hansson
16 LMP2 Extreme Speed Motorsports 3:47.943 +26.882 2
29 22

Alex Buncombe
Michael Krumm
Harry Tincknell
13 LMP1 HY Nissan Motorsports 3:48.835 +27.774 1
30 31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Jonathon Fogarty
17 LMP2 Extreme Speed Motorsports 3:49.382 +28.321 2
31 35

Jacques Nicolet
Jean-Marc Merlin
Erik Maris
18 LMP2 OAK Racing 3:51.233 +30.172 1
32 21

Tsugio Matsuda
Lucas Ordóñez
Mark Szulszycki
14 LMP1 HY Nissan Motorsports 3:51.334 +30.273 1
33 37

Michaił Aloszyn
Kirył Ładygin
Anton Ładygin
19 LMP2 SMP Racing 3:52.613 +31.552 1
34 49

Christian Klien
Tomonobu Fuiji
Satoshi Hoshino
20 LMP2 KCMG 3:53.433 +32.372 1
35 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Rob Bell
1 LMGTE Pro Aston Martin Racing 3:58.069 +37.008 2
36 64

Oliver Gavin
Tommy Milner
Jordan Taylor
2 LMGTE Pro Corvette Racing 3:58.162 +37.101 1
37 74

Michael Simpson
Charlie Robertson
Chris Hoy
1 LMP3 Team LNT 3:58.308 +37.247 2
38 51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Giancarlo Fisichella
3 LMGTE Pro AF Corse 3:58.616 +37.555 1
39 92


Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
Wolf Henzler
Sven Müller
4 LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey 3:59.043 +37.982 1
40 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
1 LMGTE Am Aston Martin Racing 3:59.338 +38.277 2
41 71

Davide Rigon
James Calado
Olivier Beretta
5 LMGTE Pro AF Corse 3:59.420 +38.359 2
42 91


Michael Christensen
Richard Lietz
Jörg Bergmeister
Sven Müller
6 LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey 4:00.272 +39.211 2
43 95

Marco Sørensen
Christoffer Nygaard
Nicki Thiim
7 LMGTE Pro Aston Martin Racing 4:00.316 +39.255 2
44 99

Fernando Rees
Alex MacDowall
Richie Stanaway
8 LMGTE Pro Aston Martin Racing 4:00.325 +39.264 2
45 63

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Ryan Briscoe
9 LMGTE Pro Corvette Racing 4:00.549 +39.488 1
46 61

Peter Ashley Mann
Raffaele Gianmaria
Matteo Cressoni
2 LMGTE Am AF Corse 4:00.677 +39.616 1
47 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Philip Keen
3 LMGTE Am Gulf Racing UK 4:01.208 +40.147 2
48 55

Duncan Cameron
Alex Mortimer
Matt Griffin
4 LMGTE Am AF Corse 4:01.221 +40.160 2
49 72

Wiktor Szajtar
Andrea Bertolini
Aleksiej Basow
5 LMGTE Am SMP Racing 4:01.303 +40.242 1
50 66

Kuba Giermaziak
Michael Avenatti
Abdulaziz Al Faisal
6 LMGTE Am JMW Motorsport 4:02.212 +41.151 2
51 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
7 LMGTE Am AF Corse 4:02.401 +41.340 1
52 53

Jeroen Bleekemolen
Ben Keating
Marc Miller
8 LMGTE Am Riley Motorsports TI Auto 4:02.499 +41.438 2
53 75


Max Chilton
Tsugio Matsuda
Alex Buncombe
Nick McMillen
2 LMP3 Team LNT 4:02.712 +41.651 1
54 81
Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
9 LMGTE Am AF Corse 4:02.732 +41.671 2
55 50

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Kristian Poulsen
10 LMGTE Am Larbre Competition 4:02.856 +41.795 2
56 62

William Sweedler
Towsend Bell
Jeff Segal
11 LMGTE Am Scuderia Corsa 4:02.887 +41.826 1
57 77

Patrick Dempsey
Patrick Long
Marco Seefried
12 LMGTE Am Dempsey Proton Racing 4:03.367 +42.306 1
58 88

Christian Ried
Khaled Al Qubaisi
Klaus Bachler
13 LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing 4:03.888 +42.827 1
59 44


Pierre Perret
Yutaka Yamagishi
José Ibanez
Stéphane Raffin
21 LMP2 Ibanez Racing 4:03.925 +42.864  1
60 96

Roald Goethe
Francesco Castellacci
Stuart Hall
14 LMGTE Am Aston Martin Racing 4:04.354 +43.293  2
61 68

Han Chen Chen
Mike Parisy
Gilles Vannelet
15 LMGTE Am Team AAI 4:04.491 +43.430  2
62 60

Johhny Laursen
Mikkel Mac Jensen
Andrea Rizzoli
16 LMGTE Am Formula Racing 4:05.947 +44.886  1
63 67

Jun San Chen
Xavier Maassen
Alex Kapadia
17 LMGTE Am Team AAI 4:07.378 +46.317  2
64 82


Yannick Mallegol
Howard Blank
Jean-Marc Bachelier
Eric Mouez
18 LMGTE Am AF Corse 4:20.327 +59.266  1

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze