Dwie identyczne średnie w kwalifikacjach

Załoga Porsche nr 14 zdobyła pole position do wyścigu w Szanghaju. Identyczną średnią, pod koniec sesji uzyskali kierowcy Toyoty nr 8.

Nieczęsto zdarza się, by o pole position decydowało, kto wcześniej uzyskał najlepszy czas sesji. Co jednak, gdy kwalifikacje polegają na uzyskaniu nie najlepszego czasu, ale najlepszej średniej? Taki właśnie problem mogli mieć sędziowie podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej – tuż przed jej końcem, Toyota nr 8 wyrównała średnią uzyskaną wcześniej przez kierowców prototypu Porsche. W tym wypadku sprawa była prosta, gdyż do Porsche należał również najlepszy pojedynczy czas sesji – ale co, gdyby było inaczej? Czy decydującym powinien być wtedy moment uzyskania średniej, czy też lepszy pojedynczy czas załogi?

Sędziowie nie mieli tego problemu, gdyż w pierwszej części kwalifikacji, najszybszym kierowcą był Neel Jani, jako jedyny dwukrotnie schodząc poniżej granicy 1:48 – i uzyskując 1:47.036. Bardzo szybki był wówczas również Mark Webber z Porsche nr 20 – za to problemy z prototypami LMP2, już na samym początku miał LoÏc Duval z Audi nr 1. Po zmianach, dużo gorszy od Janiego Romain Dumas sprawił, że średnia czasów Porsche nr 14 wyraźnie się pogorszyła – ostatecznie, jego rezultat był o zaledwie 0.024 sekundy lepszy od kolegów z załogi nr 20.

Nie oni jednak wystartują do wyścigu z pierwszej linii. Na niecałe 8 minut przed końcem sesji, większość załóg LMP1 była już w boksach – nie zjechał jednak Sébastien Buemi z Toyoty nr 8. Szwajcar starał się pod koniec pokonać wynik Porsche nr 14 – i choć to mu się nie udało, zrobił rzecz niezwykłą, doprowadzając do zrównania się średnich załogi nr 14 i nr 8. Punkt za pole position otrzyma jednak Porsche – nie tylko uzyskało ono swoją średnią wcześniej, ale i czołowy wynik Neela Janiego był o przeszło 0.8 sekundy lepszy od rezultatu Anthonego Davidsona. Z drugiej linii wystartują drugie załogi Porsche i Toyoty – a na trzeciej zobaczymy oba Audi, wyraźnie gorsze od konkurentów.

Wśród pojazdów LMP1-L, czwarta linia należeć będzie do dwóch pojazdów Rebelliona – załoga nr 12 lepsza od kolegów z nr 13 o 0.9 sekundy. Dopiero z trzynastego miejsca wystartuje natomiast prototyp Lotus CMR – jego czas był gorszy od Rebelliona o 3.6 sekundy.

W kategorii LMP2, początkowo na czele widniał Alexandre Imperatori z KCMG – później jednak, pałeczkę przejęli kierowcy G-Drive. Na czoło wyszedł jeszcze Roman Rusinow – a Olivier Pla, jako jeden z niewielu kierowców w tej sesji, był jeszcze szybszy. Ostatecznie, Ligier nr 26 wygrał z załogą KCMG różnicą sekundy – a dwa kolejne miejsca zajęli kierowcy dwóch załóg SMP, pokonując Extreme Speed Motorsports i OAK Racing.

W przypadku pojazdów GT, po raz kolejny swoje możliwości ukazywał Richie Stanaway z Aston Martina kategorii GTE Am, przebijając wyniki kierowców GTE Pro. O punkt w tej kategorii walczyły przede wszystkim Porsche i Aston Martiny – Patrick Pilet rywalizując wpierw z Fernando Reesem, a potem ze Stefanem Mücke. Nieco później, na drugie miejsce awansowa Gianmaria Bruni z Ferrari nr 51 – jednak jego zmiennik był sporo gorszy, przez co ostatecznie, liderzy klasyfikacji byli dopiero czwarci. O pole position starali się natomiast Fréderic Makowiecki i Darren Turner – zwycięzcą okazał się ten drugi, pokonując Francuzów różnicą 0.1 sekundy. Trzecie było Porsche nr 91 – a Ferrari nr 51 wygrało tylko z kolegami z nr 71 i Astonem nr 99.

W GTE Am, dobre wyniki Stanawaya nie dały załodze nr 95 sukcesu – o wiele gorszy David Heinemeier-Hansson spadł na trzecie miejsce. Na czele znalazł się za to drugi Aston Martin, który początkowo przegrywał wewnętrzną rywalizację AMR – szybko jechali jednak i Pedro Lamy, i Christoffer Nygaard. Duńczyk w drugiej części sesji przebił wynik załogi nr 95 – a rywalizację z nim podjął Matthieu Vaxiviere z Porsche ekipy Prospeed. Francuzowi nie udało się jednak pokonać Nygaarda – znalazł się on jednak przed Astonem nr 95. 

P Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat Strata
1 14

Marc Lieb
Romain Dumas
Neel Jani
1 LMP1-H Porsche Team 1:48.300  
2 8
Anthony Davidson
Sébastien Buemi
2 LMP1-H Toyota Racing 1:48.300 +0.000
3 20

Mark Webber
Brendon Hartley
Timo Bernhard
3 LMP1-H Porsche Team 1:48.324 +0.024
4 7

Stéphane Sarrazin
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
4 LMP1-H Toyota Racing 1:48.534 +0.234
5 1

Tom Kristensen
Loïc Duval
Lucas di Grassi
5 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:49.454 +1.154
6 2

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler
6 LMP1-H Audi Sport Team Joest 1:50.072 +1.772
7 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
7 LMP1-L Rebellion Racing 1:52.431 +4.131
8 13

Andrea Belicchi
Dominik Kraihamer
Fabio Leimer
8 LMP1-L Rebellion Racing 1:53.314 +5.014
9 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
1 LMP2 G-Drive Racing 1:54.327 +6.027
10 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
2 LMP2 KCMG 1:55.301 +7.001
11 37

Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
Anton Ładygin
3 LMP2 SMP Racing 1:56.437 +8.137
12 27

Siergiej Żłobin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
4 LMP2 SMP Racing 1:56.539 +8.239
13 9
Lucas Auer
Pierre Kaffer
9 LMP1-L Lotus 1:56.770 +8.470
14 31

Ed Brown
Johannes van Overbeek
David Brabham
5 LMP2 Extreme Speed Motorsports 1:56.901 +8.601
15 30

Scott Sharp
Ryan Dalziel
Ricardo Gonzalez
6 LMP2 Extreme Speed Motorsports 1:56.987 +8.687
16 35

David Cheng
Ho-Pin Tung
Mark Patterson
7 LMP2 OAK Racing 1:57.365 +9.065
17 97
Stefan Mücke
Darren Turner
1 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.342 +16.042
18 92
Patrick Pilet
Frédéric Makowiecki
2 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 2:04.444 +16.144
19 91

Richard Lietz
Jörg Bergmeister
Nick Tandy
3 GTE Pro Porsche AG Team Manthey 2:04.599 +16.299
20 51
Gianmaria Bruni
Toni Vilander
4 GTE Pro AF Corse 2:04.780 +16.480
21 71
Davide Rigon
James Calado
5 GTE Pro AF Corse 2:04.822 +16.522
22 99

Alex MacDowall
Darryl O'Young
Fernando Rees
6 GTE Pro Aston Martin Racing 2:04.847 +16.547
23 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
1 GTE Am Aston Martin Racing 2:05.072 +16.772
24 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Matthieu Vaxivière
2 GTE Am ProSpeed Competition 2:05.150 +16.850
25 95

David Heinemeier-Hansson
Kristian Poulsen
Richie Stanaway
3 GTE Am Aston Martin Racing 2:05.203 +16.903
26 90

Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Matteo Cressoni
4 GTE Am 8Star Motorsports 2:05.516 +17.216
27 88

Christian Ried
Wolf Henzler
Khaled Al Qubaisi
5 GTE Am Proton Competition 2:06.188 +17.888

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze