Załoga Porsche nr 14 zdobyła pole position do wyścigu w Szanghaju. Identyczną średnią, pod koniec sesji uzyskali kierowcy Toyoty nr 8.
Nieczęsto zdarza się, by o pole position decydowało, kto wcześniej uzyskał najlepszy czas sesji. Co jednak, gdy kwalifikacje polegają na uzyskaniu nie najlepszego czasu, ale najlepszej średniej? Taki właśnie problem mogli mieć sędziowie podczas sobotniej sesji kwalifikacyjnej – tuż przed jej końcem, Toyota nr 8 wyrównała średnią uzyskaną wcześniej przez kierowców prototypu Porsche. W tym wypadku sprawa była prosta, gdyż do Porsche należał również najlepszy pojedynczy czas sesji – ale co, gdyby było inaczej? Czy decydującym powinien być wtedy moment uzyskania średniej, czy też lepszy pojedynczy czas załogi?
Sędziowie nie mieli tego problemu, gdyż w pierwszej części kwalifikacji, najszybszym kierowcą był Neel Jani, jako jedyny dwukrotnie schodząc poniżej granicy 1:48 – i uzyskując 1:47.036. Bardzo szybki był wówczas również Mark Webber z Porsche nr 20 – za to problemy z prototypami LMP2, już na samym początku miał LoÏc Duval z Audi nr 1. Po zmianach, dużo gorszy od Janiego Romain Dumas sprawił, że średnia czasów Porsche nr 14 wyraźnie się pogorszyła – ostatecznie, jego rezultat był o zaledwie 0.024 sekundy lepszy od kolegów z załogi nr 20.
Nie oni jednak wystartują do wyścigu z pierwszej linii. Na niecałe 8 minut przed końcem sesji, większość załóg LMP1 była już w boksach – nie zjechał jednak Sébastien Buemi z Toyoty nr 8. Szwajcar starał się pod koniec pokonać wynik Porsche nr 14 – i choć to mu się nie udało, zrobił rzecz niezwykłą, doprowadzając do zrównania się średnich załogi nr 14 i nr 8. Punkt za pole position otrzyma jednak Porsche – nie tylko uzyskało ono swoją średnią wcześniej, ale i czołowy wynik Neela Janiego był o przeszło 0.8 sekundy lepszy od rezultatu Anthonego Davidsona. Z drugiej linii wystartują drugie załogi Porsche i Toyoty – a na trzeciej zobaczymy oba Audi, wyraźnie gorsze od konkurentów.
Wśród pojazdów LMP1-L, czwarta linia należeć będzie do dwóch pojazdów Rebelliona – załoga nr 12 lepsza od kolegów z nr 13 o 0.9 sekundy. Dopiero z trzynastego miejsca wystartuje natomiast prototyp Lotus CMR – jego czas był gorszy od Rebelliona o 3.6 sekundy.
W kategorii LMP2, początkowo na czele widniał Alexandre Imperatori z KCMG – później jednak, pałeczkę przejęli kierowcy G-Drive. Na czoło wyszedł jeszcze Roman Rusinow – a Olivier Pla, jako jeden z niewielu kierowców w tej sesji, był jeszcze szybszy. Ostatecznie, Ligier nr 26 wygrał z załogą KCMG różnicą sekundy – a dwa kolejne miejsca zajęli kierowcy dwóch załóg SMP, pokonując Extreme Speed Motorsports i OAK Racing.
W przypadku pojazdów GT, po raz kolejny swoje możliwości ukazywał Richie Stanaway z Aston Martina kategorii GTE Am, przebijając wyniki kierowców GTE Pro. O punkt w tej kategorii walczyły przede wszystkim Porsche i Aston Martiny – Patrick Pilet rywalizując wpierw z Fernando Reesem, a potem ze Stefanem Mücke. Nieco później, na drugie miejsce awansowa Gianmaria Bruni z Ferrari nr 51 – jednak jego zmiennik był sporo gorszy, przez co ostatecznie, liderzy klasyfikacji byli dopiero czwarci. O pole position starali się natomiast Fréderic Makowiecki i Darren Turner – zwycięzcą okazał się ten drugi, pokonując Francuzów różnicą 0.1 sekundy. Trzecie było Porsche nr 91 – a Ferrari nr 51 wygrało tylko z kolegami z nr 71 i Astonem nr 99.
W GTE Am, dobre wyniki Stanawaya nie dały załodze nr 95 sukcesu – o wiele gorszy David Heinemeier-Hansson spadł na trzecie miejsce. Na czele znalazł się za to drugi Aston Martin, który początkowo przegrywał wewnętrzną rywalizację AMR – szybko jechali jednak i Pedro Lamy, i Christoffer Nygaard. Duńczyk w drugiej części sesji przebił wynik załogi nr 95 – a rywalizację z nim podjął Matthieu Vaxiviere z Porsche ekipy Prospeed. Francuzowi nie udało się jednak pokonać Nygaarda – znalazł się on jednak przed Astonem nr 95.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
1 | LMP1-H | Porsche Team | 1:48.300 | ||||
2 | 8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi |
2 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:48.300 | +0.000 | |||
3 | 20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:48.324 | +0.024 | |||
4 | 7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Kazuki Nakajima |
4 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:48.534 | +0.234 | |||
5 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
5 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:49.454 | +1.154 | |||
6 | 2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
6 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:50.072 | +1.772 | |||
7 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
7 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:52.431 | +4.131 | |||
8 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
8 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:53.314 | +5.014 | |||
9 | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
1 | LMP2 | G-Drive Racing | 1:54.327 | +6.027 | |||
10 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Alexandre Imperatori |
2 | LMP2 | KCMG | 1:55.301 | +7.001 | |||
11 | 37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
3 | LMP2 | SMP Racing | 1:56.437 | +8.137 | |||
12 | 27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
4 | LMP2 | SMP Racing | 1:56.539 | +8.239 | |||
13 | 9 | Lucas Auer Pierre Kaffer |
9 | LMP1-L | Lotus | 1:56.770 | +8.470 | |||
14 | 31 | Ed Brown Johannes van Overbeek David Brabham |
5 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 1:56.901 | +8.601 | |||
15 | 30 | Scott Sharp Ryan Dalziel Ricardo Gonzalez |
6 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 1:56.987 | +8.687 | |||
16 | 35 | David Cheng Ho-Pin Tung Mark Patterson |
7 | LMP2 | OAK Racing | 1:57.365 | +9.065 | |||
17 | 97 | Stefan Mücke Darren Turner |
1 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:04.342 | +16.042 | |||
18 | 92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
2 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 2:04.444 | +16.144 | |||
19 | 91 | Richard Lietz Jörg Bergmeister Nick Tandy |
3 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 2:04.599 | +16.299 | |||
20 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
4 | GTE Pro | AF Corse | 2:04.780 | +16.480 | |||
21 | 71 | Davide Rigon James Calado |
5 | GTE Pro | AF Corse | 2:04.822 | +16.522 | |||
22 | 99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
6 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:04.847 | +16.547 | |||
23 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | 2:05.072 | +16.772 | |||
24 | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
2 | GTE Am | ProSpeed Competition | 2:05.150 | +16.850 | |||
25 | 95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Richie Stanaway |
3 | GTE Am | Aston Martin Racing | 2:05.203 | +16.903 | |||
26 | 90 | Gianluca Roda Paolo Ruberti Matteo Cressoni |
4 | GTE Am | 8Star Motorsports | 2:05.516 | +17.216 | |||
27 | 88 | Christian Ried Wolf Henzler Khaled Al Qubaisi |
5 | GTE Am | Proton Competition | 2:06.188 | +17.888 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.