Załoga Toyoty nr 8 zdobyła pole position do wyścigu na Circuit of the Americas. Pecha miały dwa oba prototypy Audi, z awariami układów elektronicznych kończąc sesję na miejscach 4. i 6.
Dla prowadzącej w klasyfikacji generalnej załogi Toyoty nr 8 było to już trzecie pole position w tym sezonie. Tym razem, przewaga startujących w kwalifikacjach Anthonego Davidsona i Sébastiena Buemiego była jednak bezwzględna – średnia dwóch najlepszych okrążeń każdego z nich okazała się o ponad sekundę lepsza od głównego konkurenta. Startujący jako pierwszy Davidson, jako jedyny zszedł zresztą w kwalifikacjach poniżej granicy 1:49, a jego drugi czas był temu wynikowi bliski – po zmianie natomiast, Buemiemu udało się uzyskać dwa rezultaty na poziomie 1:49.15, co potwierdziło dominację tej załogi.
Jedynym kierowcą, któremu także udało się dwukrotnie zejść poniżej granicy 1:50, był Neel Jani z drugiego w kwalifikacjach Porsche nr 14. Co ciekawe, Jani zaliczył nawet jedno okrążenie poniżej granicy 1:49 – to jednak zostało anulowane z powodu przekroczenia wówczas limitu zużycia paliwa. Czy słusznie – odpowiedzi są tu różne. Raz, poniżej 1:50 zszedł również Brendon Hartley z Porsche nr 20, który z Markiem Webberem uzyskał trzecią średnią kwalifikacji – dopiero czwarci byli natomiast Marcel Fässler i André Lotterer z Audi nr 2. W przypadku ich, podobnie zresztą jak Loïca Duvala z Audi nr 1, w ich R18 e-tron quattro wystąpiły jednak problemy z elektroniką – mimo tego, obu załogom udało się raz zbliżyć do poziomu 1:50. Załogi te przedzieliła druga Toyota, Stéphane Sarrazin i debiutujący w tej kategorii Mike Conway uzyskując średnią o 1.2 gorszą od zwycięzców.
Dramatyczny przebieg, kwalifikacje miały dla załóg kategorii LMP1-L – nowy Lotus (który w praktyce nie będzie startował z logo Lotusa, ale jako "CLM"), nie wystartował w nich w ogóle, faworyzowany Rebellion R-One zaliczył natomiast awarię, która nie pozwoliła drugiemu z kierowców, Nickowi Heidfeldowi, przejechać drugiego pomiarowego okrążenia. Z tego powodu, oba te pojazdy wystartują do wyścigu z końca stawki – a z miejsca siódmego, do rywalizacji wystartuje w nocy R-One nr 13.
Podobną sytuację, jak w LMP1-L, mieliśmy w nocy również w LMP2 – tu, z powodu problemów z pojazdem, dodatkowego zjazdu do boksów i zatrzymania się na torze, drugiego szybkiego okrążenia nie przejechał kierowca Oreca nr 37 od SMP Racing, Wiktor Szajtar. Najszybszym był natomiast Olivier Pla z Ligiera od G-Drive, jako jedyny (dwukrotnie) schodząc poniżej granicy 1:56 – co, w spółce z Romanem Rusinowem, dało załodze nr 26 ósme miejsce na starcie. Nieco słabsi byli tu Tsugio Matsuda i Richard Bradley z KCMG – natomiast w przypadku trzeciego HPD od Extreme Speed, szybkiemu Ryanowi Dalzielowi nie wtórował Scott Sharp, uzyskując średnią wyraźnie niższą od partnera.
Wcześniej, do boju ruszyły pojazdy dwóch kategorii GTE – i te musiały zmagać się z jeszcze mokrym torem, który był taki po wcześniejszej, kolejnej w ten weekend ulewie. Z tego powodu, lepsze czasy mieli drudzy kierowcy poszczególnych załóg – lub też ci, którzy powrócili na tor pod sam koniec tej części sesji. Tak właśnie zrobili zawodnicy zwycięskiego Ferrari nr 51 od AF Corse – gdy zadowalające wyniki uzyskał tu Toni Vilander, za kierownicę powrócił Gianmaria Bruni i uzyskał dwa rezultaty poniżej granicy 2:06. Powtórnie na tor wyjechał również Stefan Mücke z Aston Martina nr 97, któremu udało się przejechać jedno szybkie okrążenie – dzięki czemu, średnią o 0.005 sekundy lepszą, załoga AMR pokonała Patricka Pileta i Frédérica Makowieckiego z Porsche nr 92. Poniżej oczekiwań wypadli tu kierowcy Corvette, zajmując ostatnie miejsce.
Z podobnym problemem zmagali się również kierowcy kategorii GTE Am – tu jednak, druga zmiana kierowcy nie przyniosła czołowej pozycji. Nieco niespodziewanie, kwalifikacje wygrali Matthieu Vaxiviére i Emmanuel Collard z Porsche od Prospeed – a powrót za kierownicę Richiego Stanawaya w końcówce dał załodze nr 95 "tylko" drugie miejsce, przegrywając z bardzo dobrymi czasami Collarda. Trzecią średnią uzyskali Marco Cioci i Mirko Venturi z Ferrari nr 61 – a dopiero piąty był drugi z Aston Martinów, nr 98.
P | Nr | Kierowcy | Zespół | Średnia | Strata | |||||
1 | 8 | Anthony Davidson [1] Sébastien Buemi [2] Nicolas Lapierre |
1 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:49.093 | ||||
2 | 14 | Marc Lieb Romain Dumas [2] Neel Jani [1] |
2 | LMP1-H | Porsche Team | 1:50.283 | +1.190 | |||
3 | 20 | Mark Webber [2] Brendon Hartley [1] Timo Bernhard |
3 | LMP1-H | Porsche Team | 1:50.302 | +1.209 | |||
4 | 2 | André Lotterer [2] Benoît Tréluyer Marcel Fässler [1] |
4 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:50.340 | +1.247 | |||
5 | 7 | Stéphane Sarrazin [1] Alexander Wurz Mike Conway [2] |
5 | LMP1-H | Toyota Racing | 1:50.363 | +1.270 | |||
6 | 1 | Tom Kristensen Loïc Duval [1] Lucas di Grassi [2] |
6 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | 1:51.456 | +2.363 | |||
7 | 13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer [2] Fabio Leimer [1] |
1 | LMP1-L | Rebellion Racing | 1:54.665 | +5.572 | |||
8 | 26 | Roman Rusinow [1] Olivier Pla [2] Julien Canal |
1 | LMP2 | G-Drive Racing | 1:56.075 | +6.982 | |||
9 | 47 | Matthew Howson Richard Bradley [2] Tsuigo Matsuda [1] |
2 | LMP2 | KCMG | 1:56.371 | +7.278 | |||
10 | 30 | Ed Brown Scott Sharp [1] Ryan Dalziel [2] |
3 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | 1:57.262 | +8.169 | |||
12 | 51 | Gianmaria Bruni [1] Toni Vilander [2] |
1 | GTE Pro | AF Corse | 2:06.456 | +17.363 | |||
13 | 97 | Stefan Mücke [1] Darren Turner [2] |
2 | GTE Pro | Aston Martin Racing | 2:07.094 | +18.001 | |||
14 | 92 | Patrick Pilet [1] Frédéric Makowiecki [2] |
3 | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | 2:07.099 | +18.006 | |||
18 | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard [2] Matthieu Vaxivière [1] |
1 | GTE Am | ProSpeed Competition | 2:08.271 | +19.178 | |||
19 | 95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen [2] Richie Stanaway [1] |
2 | GTE Am | Aston Martin Racing | 2:08.367 | +19.274 | |||
21 | 61 | Marco Cioci [1] Mirco Venturi [2] Luís Pérez Companc |
3 | GTE Am | AF Corse | 2:08.674 | +19.581 | |||
NSK | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld [2] Mathias Beche [1] |
- | LMP1-L | Rebellion Racing | |||||
NST | 9 | Christophe Bouchut James Rossiter Lucas Auer |
- | LMP1-L | Lotus |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.