W 3 miesiące po wyścigu 24h Le Mans, do walki powracają pojazdy startujące w Mistrzostwach Świata Endurance. Pierwszym pozaeuropejskim przystankiem będą Stany Zjednoczone.
Już po raz drugi, nowy tor wyścigowy w teksańskim Austin staje się pierwszą z rund sezonu WEC odbywających się poza Europą. Także ponownie, Amerykanie postanowili połączyć tą imprezę z rundą swojej rywalizacji Endurance, w tym roku znanej jako United Sports Car Championship – jakby jednak i tego było tu mało, Amerykanów zobaczymy także w samym wyścigu WEC, gdyż swój start w nim zapowiedziały amerykańskie ekipy Corvette Racing i Extreme Speed Motorsports. Łącząc to z zapowiadanym od dawna startem nowego Lotusa w kategorii LMP1, ten weekend z pewnością będzie należał do niezwykle ciekawych – popatrzmy więc, co może dziać się w niedzielnym starciu w Teksasie.
W przypadku kategorii LMP1-H, wśród kierowców nie zobaczymy tylko Kazukiego Nakajimę (Japończyka startującego w rodzimej Super GT zastąpi Mike Conawy) – zobaczymy za to pojazdy przygotowane już pod starty na tradycyjnych pętlach, innych od słynnej De La Sarthe. O obronę pozycji lidera walczyć będą kierowcy Toyoty nr 8, którzy obecnie mają na koncie już dwa zwycięstwa oraz trzecie miejsce w Le Mans – z 80 punktami na koncie, jest to wynik o 20 oczek lepszy od tegorocznych triumfatorów Le Mans, załogi Audi nr 2, a o kolejne 6 byłych mistrzów z Audi nr 1. Ta trójka walczyć będzie o prowadzenie – o poprawę pozycji starać się będą natomiast obie załogi Porsche, które jak na razie tylko raz pojawiły się na podium. Sporo wakacyjnych testów i badań ma przynieść rezultaty – i jeśli Porsche chce walczyć o mistrzostwo, te musimy zobaczyć już w Stanach.
Znacznie urozmaicić ma się nam za to kategoria LMP1-L, gdzie do dwóch R-One ekipy Rebellion dołączy w końcu nowy prototyp Lotusa. Znany już nie jako T129, ale P1/01, pojazd startujący pod flagą Rumunii będzie kierowany przez Christopha Bouchut, Jamesa Rossitera oraz ostatecznie Lucasa Auera – zabraknie więc byłego kierowcy Formuły 1, Holendra Christijana Albersa. Co prawda, niewielu liczy na to, że Lotus od razu stanie się równorzędnym konkurentem dla ekipy ze Szwajcarii – postawa prototypów LMP2 Ligier w Le Mans pokazała jednak, że pojazdy takie mogą zaskoczyć nawet w swoim debiucie.
Jeśli już mowa o Ligierach, jeden taki zobaczymy również w USA, konkretnie z logo ekipy G-Drive. Faktem jest, że nowe pojazdy warsztatu Onroak nie za bardzo sprawdziły się w dwóch odbytych już wyścigach ELMS – być może jednak ich przeznaczeniem są właśnie rywalizacje WEC? O tym przekonamy się już w ten weekend – a wśród konkurentów, prócz liderującego Siergieja Żłobina startującego obecnie w załodze nr 27, zobaczymy także drugi zmodernizowany prototyp Oreca 03R zespołu z Rosji, kolejny taki od azjatyckiej ekipy KCMG – a także Hondę HPD ARX-03b wystawiony przez amerykański Extreme Speed. Amerykanie postanowili na swoim terenie spróbować swoich sił także w WEC – o dobry wynik postarają się Scott Sharp, Ed Brown oraz ich Brytyjski kolega Ryan Dalziel.
Kolejną porcję Amerykanów zobaczymy w kategorii GTE Pro – tu, niezwykle interesującym będzie pojawienie się fabryczne Corvette C7.R. Jordan i Ricky Taylorowie oraz Tommy Milner spróbują w Austin zagrozić załogom regularnie startującym w tej rywalizacji – a wśród tych nie doszło do żadnych zmian. Gianmaria Bruniego i Toniego Vilandera z liderującego Ferrari nr 51 od AF Corse gonić będą przede wszystkim dwa Porsche i Aston Martin nr 97 – a pozostałe dwa pojazdy starać się będą o punkty dla siebie i dla swojej ekipy. Niestety, w USA nie zobaczymy już zespołu RAM Racing – po Le Mans, ten poinformował o rezygnacji z wyścigów.
Jedyny amerykański zespół, który w tym roku możemy stale oglądać w wyścigach WEC, jest startujący w kategorii GTE Am 8Star Motorsports, w dużej mierze wspomagany przez włoski AF Corse. U boku Gianluci Rody i Paolo Rubertiego, tym razem pojawi się Amerykanin Jeff Segal – w stawce zobaczymy jednak także kolejny zespół z USA, powracający do walki w WEC, Krohn Racing. Ekipy ze Stanów będą więc tu dwie – faworytami będą jednak Duńczycy z Aston Martina nr 95, gdzie obok Kristiana Poulsena i Davida Heinemeiera-Hanssona pojawi się także Richie Stanaway. Zmniejszyć poważną, bo już 29-punktową stratę starać się będą Marco Cioci, Mirko Venturi i Luis Pérez Companc z Ferrari nr 61 od AF Corse – a jeszcze większą różnicę, załoga Porsche ekipy Proton Competition.
Impreza w USA rozpocznie się już w czwartek – pierwszy trening zaplanowano na godzinę 21:45 czasu polskiego. Drugi odbędzie się w nocy o godzinie 2:30 – a trzeci tego samego dnia, ale już o 17:20. Kwalifikacje rozpoczną się w nocy z piątku na sobotę, o godzinie 1:00 – a sam wyścig rozpocznie się 23 godziny później, czyli dokładnie o północy z soboty na niedzielę. Co nieco zaskakuje, na ten sam dzień zaplanowano również wyścig USCC – ten trwać będzie 2 godziny 45 minut, a rozpocznie się o 18:35 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 | Tom Kristensen Loïc Duval Lucas di Grassi |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | André Lotterer Benoît Tréluyer Marcel Fässler |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Stéphane Sarrazin Alexander Wurz Mike Conway |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Nicolas Lapierre |
LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS040 Hybrid | |||
14 | Marc Lieb Romain Dumas Neel Jani |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Mark Webber Brendon Hartley Timo Bernhard |
LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
9 | Christophe Bouchut James Rossiter Lucas Auer |
LMP1-L | Lotus | Lotus CLM P1/01 AER | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
13 | Andrea Belicchi Dominik Kraihamer Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
27 | Siergiej Żłobin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
30 | Ed Brown Scott Sharp Ryan Dalziel |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | HPD ARX-03b | |||
37 | Kirył Ładygin Wiktor Szajtar Anton Ładygin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03R Nissan | |||
47 | Matthew Howson Richard Bradley Tsuigo Matsuda |
LMP2 | KCMG | Oreca 03R Nissan | |||
51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
65 | Tommy Milner Ricky Taylor Jordan Taylor |
GTE Pro | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
71 | Davide Rigon James Calado |
GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Nick Tandy Jörg Bergmeister |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
92 | Patrick Pilet Frédéric Makowiecki |
GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
97 | Stefan Mücke Darren Turner |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Alex MacDowall Darryl O'Young Fernando Rees |
GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
57 | Nic Jönsson Tracy Krohn Ben Collins |
GTE Am | Krohn Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 | Marco Cioci Mirco Venturi Luís Pérez Companc |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
75 | François Perrodo Emmanuel Collard Matthieu Vaxivière |
GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 RSR | |||
81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Andrea Bertolini |
GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Jeff Segal Gianluca Roda Paolo Ruberti |
GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | David Heinemeier-Hansson Kristian Poulsen Richie Stanaway |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.