Podczas zorganizowanej w Paryżu specjalnej konferencji, poznaliśmy nowości tegorocznej serii FIA WEC oraz wyścigu Le Mans 24h. Jedną z nich jest zupełnie nowe logo batalii na Pętli de la Sarthe.
Nowy regulamin, nowa ekipa fabryczna w LMP1, a teraz także nowe logo Le Mans 24h – to tylko część nowości, które w tym sezonie przynoszą nam Długodystansowe Mistrzostwa Świata i kultowy wyścig we Francji. Podczas konferencji w Paryżu, organizacje FIA i ACO ujawniły listy startowe FIA WEC, Le Mans 24h, a także Europejskiej Serii Le Mans (to w osobnym artykule) – poinformowały także o kilku nowościach związanych nie tylko z tym, ale i kolejnymi sezonami wyścigów Endurance. Jedną z ciekawostek jest budowa nowych garaży na torze Bugatti Circuit w Le Mans – co może sugerować, że rok 2014 jest ostatnim, w którym w wyścigu na Pętli de la Sarthe walczyć będzie 56 pojazdów.
Jak na razie jednak, tegoroczny sezon wciąż nie pozwala na start większej ilości samochodów – dlatego też właśnie tyle widnieje na poznanej dziś liście startowej 82. wyścigu Le Mans 24h. 31 z nich to także uczestnicy całych Długodystansowych Mistrzostw Świata – wśród których 9 będą to pojazdy czołowej kategorii LMP1. Bez ekip m.in. Lotus, OAK i Greaves, stopniała za to kategoria LMP2, licząca zaledwie 7 pozycji – a mniej-więcej tyle samo pozostało samochodów w obu kategoriach GTE.
W przypadku kategorii LMP1, właściwie wszystko znaliśmy już wcześniej – łącznie z ostatnią informacją, że nieco przetasowane będą składy dwóch prototypów Toyoty. W całych mistrzostwach wystartują więc po dwa fabryczne Audi, Toyoty i Porsche – wszystkie one zapisane do pod-kategorii LMP1-H, czyli pojazdów o napędzie hybrydowym. Na Le Mans, stawka ta powiększy się o jeszcze jedno hybrydowe Audi R18 e-tron quattro, zwiększając ilość pojazdów LMP1 do liczby dwucyfrowej.
Największą niewiadomą była chyba ilość prototypów LMP1 Lotusa – ostatecznie, liczba ta wynosić będzie 1. W nowym T129 z silnikiem AER pojawi się zapowiedziany Christijan Albers, a bardzo możliwe, iż także Czech Jan Charouz – a konkurencją w kategorii nie-hybrydowych pojazdów LMP1-L będą dwa zbudowane przez warsztat Oreca Rebelliony R-One z silnikami Toyoty. Tu pewną zmianą jest fakt, że Mathias Beche stanie na czele załogi nr 13 – a więc nie wystartuje w jednym pojeździe wspólnie z Nicolasem Prostem i Nickiem Heidfeldem.
W całej rywalizacji FIA WEC, kategoria LMP2 wygląda nadzwyczaj skromnie. Tak naprawdę, z ubiegłorocznej stawki pozostał tu tylko zespół G-Drive – dwa Oreca 03 od Millenium Racing to natomiast ekipa powstała na gruzach zespołu Gulf Racing Middle East. Nieobecność ekip Greaves Motorsport, PeCom Racing, a przede wszystkim prototypów od OAK Racing zrekompensować będą musiały nowe załogi KMCG i SMP Racing – a także brytyjskiego Strakka, który wnosi do FIA WEC nowy pojazd japońskiego warsztatu Dome.
Dużo więcej prototypów LMP2 pojawić ma się w samym Le Mans 24h – tu, zgodę na start otrzymało 10 kolejnych załóg. Większość znana jest z Europejskiej Serii Le Mans – francuskie Signatech Alpine i Thiriet TDS Racing, brytyjskie Greaves Motorsport i Jota Sport, irlandzki Murphy Prototypes czy szwajcarskie Race Performance i Morand Racing zobaczymy zresztą także i w tym sezonie ELMS. Dodatkowo, na torach w Europie oraz w Le Mans 24h wystartuje również francuski Sébastien Loeb Racing – a do obecności tylko w Le Mans oraz startów w Azjatyckiej Serii Le Mans, swoje plany ograniczył OAK Racing, na Pętlę de la Sarthe przygotowując jedną załogę europejską oraz jedną azjatycką.
W kategorii GTE Pro, w rywalizacji FIA WEC większych zmian zespołowych nie będzie – dojdzie nam tu tylko prywatna ekipa RAM Racing wystawiająca swoje Ferrari 458 Italia GTC. Pewne zmiany pojawią się za to wśród kierowców – w broniącym tytułu mistrza Ferrari nr 51 od AF Corse wystartuje Gianmaria Bruni i Toni Vilander, w nr 71 Davide Rigon wraz z innymi nowymi partnerami – a do dwóch Aston Martinów rozdzielono Stefana Mückego i Darrena Turnera. Wskutek przeniesienia części kierowców do prototypów LMP1, zmiany zajdą także w fabrycznych Porsche – jak na razie, na czele załóg widnieją tu Patrick Pilet i Marco Holzer.
W samym Le Mans 24h, w kategorii GTE Pro dodatkowo zobaczymy oczekiwane, dwie amerykańskie ekipy fabryczne – po dwa pojazdy wystawią SRT Motorsports oraz Corvette Racing, ta druga z nowymi C7.R. Poza nimi, do startu zapisano jeszcze tylko trzeciego Aston Martina – w tegorocznej batalii znów nie zobaczymy więc fabrycznej ekipy BMW. Czy i kiedy Monachijczycy powrócą do rywalizacji na Pętli de la Sarthe? Mówi się, że stanie się to wkrótce – tyle tylko, że nie z pojazdem GT, ale własnym prototypem LMP2.
W kategorii GTE Am, także nie zmieni się liczba pojazdów obecnych w FIA WEC – zmieni się jednak to, kto i jakie pojazdy wystawia. W rywalizacji pozostaje zespół AF Corse, który w tym roku powraca do dwóch Ferrari z numerami 61 i 81 – a także znów wspomaga amerykańską ekipę 8Star wystawiającą kolejne 458 Italia. Aston Martin nadal walczył będzie z dwoma V8 Vantage GTE, a niemiecki Proton wchodzi do walki z ubiegłorocznym Porsche 911 RSR – nowością będą tu natomiast Ferrari ekipy RAM Racing oraz starsze Porsche 911 GT3 RSR serii 997 belgijskiego ProSpeed. Na liście zabraknie francuskich zespołów IMSA Performance i Larbre Competition, ten drugi rezygnując z walki po odrzuceniu petycji o możliwość startów w tegorocznej Corvette C7.R – nie pojawi się także amerykański Krohn Racing.
Jeśli chodzi o wyścig Le Mans 24h, lista startowa GTE Am powiększy się nam o dwa kolejne Ferrari włoskiego AF Corse, a także pojedyncze 458 ekip Team Sofrev-ASP i SMP Racing. Dodatkowe Porsche wystawią francuskie IMSA Performance i amerykański Dempsey Racing wspomagany przez zespół Proton – a dodatkowe Aston Martiny zapisano z logo fabrycznego AMR oraz prywatnego zespołu Craft Racing.
Na konferencji ogłoszono także dziesięć pojazdów zapisanych jako rezerwa wyścigu Le Mans 24h – po pięć prototypów i samochodów GT. W razie problemów innych ekip, we Francji pojawić może się więc Larbre Competition, tyle, że z Morganem LMP2 – a następnie także Signatech Alpine, Caterham Racing, Boutsen Ginion oraz Pegasus Racing. W przypadku kłopotów załóg z kategorii GTE, w Le Mans mogą wystartować kierowcy od JMW Motorsports, japońskiego Team Taisan, drugi pojazd IMSA Performance i drugi od ProSpeed – a w ostateczności także jedyna tu załoga kategorii GTE Pro, Risi Competizione wspomagana przez Krohn Racing.
Jak wiadomo, 56. pojazdem obecnym w tegorocznym Le Mans 24h będzie hybrydowy prototyp Nissana o nazwie ZEOD RC, który jako pierwszy ma przejechać całą Pętlę de la Sarthe bez użycia napędu spalinowego. Czy to mu się uda, zobaczymy w dniach 14-15 czerwca – pierwszy wyścig serii FIA WEC odbędzie się natomiast już 20 kwietnia.
Nr | Kierowcy | Zespół | Samochód | ||||
1 | Lucas di Grassi | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
2 | Marcel Fässler | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
3 | Filipe Albuquerque | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | Audi R18 e-tron quattro | |||
7 | Alexander Wurz | LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
8 | Anthony Davidson | LMP1-H | Toyota Racing | Toyota TS030 Hybrid | |||
14 | Romain Dumas | LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
20 | Timo Bernhard | LMP1-H | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | |||
9 | Christijan Albers | LMP1-L | Lotus | Lotus T129 AER | |||
12 | Nicolas Prost | LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
13 | Mathias Beche | LMP1-L | Rebellion Racing | Rebellion R-One Toyota | |||
21 | Nick Leventis | LMP2 | Strakka Racing | Dome S103 Nissan | |||
22 | Fabien Giroix | LMP2 | Millenium Racing | Oreca 03 Nissan | |||
23 | Stefan Johansson | LMP2 | Millenium Racing | Oreca 03 Nissan | |||
24 | René Rast | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | Oreca 03 Nissan | |||
26 | Roman Rusinov | LMP2 | G-Drive Racing | Morgan OAK Nissan | |||
27 | Kirył Ładygin | LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
33 | David Cheng | LMP2 | OAK Racing Team Asia | Ligier JS P2 HPD | |||
34 | Michel Frey | LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
35 | Alex Brundle | LMP2 | OAK Racing | Morgan OAK Nissan | |||
36 | Paul-Loup Chatin | LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
37 | Siergiej Żłobin | LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
38 | Simon Dolan | LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 | Tom Kimber-Smith | LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Christian Klien | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Pierre Thiriet | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
47 | Matthew Howson | LMP2 | KCMG | Oreca 03 Nissan | |||
48 | Greg Murphy | LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
51 | Gianmaria Bruni | GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
52 | Matt Griffin | GTE Pro | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
71 | Davide Rigon | GTE Pro | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
73 | Jan Magnussen | GTE Pro | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
74 | Oliver Gavin | GTE Pro | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
89 | Bruno Senna | GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
91 | Patrick Pilet | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
92 | Marco Holzer | GTE Pro | Porsche AG Team Manthey | Porsche 911 RSR | |||
93 | Rob Bell | GTE Pro | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
94 | Jeroen Bleekemolen | GTE Pro | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
97 | Darren Turner | GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
99 | Stefan Mücke | GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
53 | Johnny Mowlem | GTE Am | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
58 | Fabien Barthez | GTE Am | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GTC | |||
60 | Peter Ashley Mann | GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
61 | Luis Pérez Companc | GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
62 | Yannick Mallegol | GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Eric Maris | GTE Am | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
72 | Andrea Bertolini | GTE Am | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
75 | François Perrodo | GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
77 | Patrick Dempsey | GTE Am | Dempsey Racing Proton | Porsche 911 RSR | |||
81 | Steve Wyatt | GTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
87 | Frank Yu | GTE Am | Craft Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
88 | Christian Ried | GTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | |||
90 | Vicente Potolicchio | GTE Am | 8Star Motorsports | Ferrari 458 Italia GTC | |||
95 | Kristian Poulsen | GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
96 | Richie Stanaway | GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
98 | Paul Dalla Lana | GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
0 | Lucas Ordóñez | G56 | Nissan Motorsports Global | Nissan ZEOD RC | |||
Samochody rezerwowe LMP | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
50 | Jacques Nicolet | LMP2 | Larbre Competition | Morgan OAK Judd | |||
30 | Nelson Panciatici | LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
42 | Chris Dyson | LMP2 | Caterham Racing | Zytek Z11SN Nissan | |||
40 | Vincent Capilaire | LMP2 | Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
29 | Julien Schell | LMP2 | Pegasus Racing | Morgan OAK Nissan | |||
Samochody rezerwowe GTE | |||||||
66 | George Richardson | GTE Am | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
70 | Matteo Malucelli | GTE Am | Team Taisan | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac | GTE Am | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
79 | Xavier Maasen | GTE Am | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
57 | Tracy Krohn | GTE Pro | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.