Nowa lista startowa, nowe logo Le Mans

Podczas zorganizowanej w Paryżu specjalnej konferencji, poznaliśmy nowości tegorocznej serii FIA WEC oraz wyścigu Le Mans 24h. Jedną z nich jest zupełnie nowe logo batalii na Pętli de la Sarthe.

Nowy regulamin, nowa ekipa fabryczna w LMP1, a teraz także nowe logo Le Mans 24h – to tylko część nowości, które w tym sezonie przynoszą nam Długodystansowe Mistrzostwa Świata i kultowy wyścig we Francji. Podczas konferencji w Paryżu, organizacje FIA i ACO ujawniły listy startowe FIA WEC, Le Mans 24h, a także Europejskiej Serii Le Mans (to w osobnym artykule) – poinformowały także o kilku nowościach związanych nie tylko z tym, ale i kolejnymi sezonami wyścigów Endurance. Jedną z ciekawostek jest budowa nowych garaży na torze Bugatti Circuit w Le Mans – co może sugerować, że rok 2014 jest ostatnim, w którym w wyścigu na Pętli de la Sarthe walczyć będzie 56 pojazdów.

Jak na razie jednak, tegoroczny sezon wciąż nie pozwala na start większej ilości samochodów – dlatego też właśnie tyle widnieje na poznanej dziś liście startowej 82. wyścigu Le Mans 24h. 31 z nich to także uczestnicy całych Długodystansowych Mistrzostw Świata – wśród których 9 będą to pojazdy czołowej kategorii LMP1. Bez ekip m.in. Lotus, OAK i Greaves, stopniała za to kategoria LMP2, licząca zaledwie 7 pozycji – a mniej-więcej tyle samo pozostało samochodów w obu kategoriach GTE.

W przypadku kategorii LMP1, właściwie wszystko znaliśmy już wcześniej – łącznie z ostatnią informacją, że nieco przetasowane będą składy dwóch prototypów Toyoty. W całych mistrzostwach wystartują więc po dwa fabryczne Audi, Toyoty i Porsche – wszystkie one zapisane do pod-kategorii LMP1-H, czyli pojazdów o napędzie hybrydowym. Na Le Mans, stawka ta powiększy się o jeszcze jedno hybrydowe Audi R18 e-tron quattro, zwiększając ilość pojazdów LMP1 do liczby dwucyfrowej.

Największą niewiadomą była chyba ilość prototypów LMP1 Lotusa – ostatecznie, liczba ta wynosić będzie 1. W nowym T129 z silnikiem AER pojawi się zapowiedziany Christijan Albers, a bardzo możliwe, iż także Czech Jan Charouz – a konkurencją w kategorii nie-hybrydowych pojazdów LMP1-L będą dwa zbudowane przez warsztat Oreca Rebelliony R-One z silnikami Toyoty. Tu pewną zmianą jest fakt, że Mathias Beche stanie na czele załogi nr 13 – a więc nie wystartuje w jednym pojeździe wspólnie z Nicolasem Prostem i Nickiem Heidfeldem.

W całej rywalizacji FIA WEC, kategoria LMP2 wygląda nadzwyczaj skromnie. Tak naprawdę, z ubiegłorocznej stawki pozostał tu tylko zespół G-Drive – dwa Oreca 03 od Millenium Racing to natomiast ekipa powstała na gruzach zespołu Gulf Racing Middle East. Nieobecność ekip Greaves Motorsport, PeCom Racing, a przede wszystkim prototypów od OAK Racing zrekompensować będą musiały nowe załogi KMCG i SMP Racing – a także brytyjskiego Strakka, który wnosi do FIA WEC nowy pojazd japońskiego warsztatu Dome.

Dużo więcej prototypów LMP2 pojawić ma się w samym Le Mans 24h – tu, zgodę na start otrzymało 10 kolejnych załóg. Większość znana jest z Europejskiej Serii Le Mans – francuskie Signatech Alpine i Thiriet TDS Racing, brytyjskie Greaves Motorsport i Jota Sport, irlandzki Murphy Prototypes czy szwajcarskie Race Performance i Morand Racing zobaczymy zresztą także i w tym sezonie ELMS. Dodatkowo, na torach w Europie oraz w Le Mans 24h wystartuje również francuski Sébastien Loeb Racing – a do obecności tylko w Le Mans oraz startów w Azjatyckiej Serii Le Mans, swoje plany ograniczył OAK Racing, na Pętlę de la Sarthe przygotowując jedną załogę europejską oraz jedną azjatycką.

W kategorii GTE Pro, w rywalizacji FIA WEC większych zmian zespołowych nie będzie – dojdzie nam tu tylko prywatna ekipa RAM Racing wystawiająca swoje Ferrari 458 Italia GTC. Pewne zmiany pojawią się za to wśród kierowców – w broniącym tytułu mistrza Ferrari nr 51 od AF Corse wystartuje Gianmaria Bruni i Toni Vilander, w nr 71 Davide Rigon wraz z innymi nowymi partnerami – a do dwóch Aston Martinów rozdzielono Stefana Mückego i Darrena Turnera. Wskutek przeniesienia części kierowców do prototypów LMP1, zmiany zajdą także w fabrycznych Porsche – jak na razie, na czele załóg widnieją tu Patrick Pilet i Marco Holzer.

W samym Le Mans 24h, w kategorii GTE Pro dodatkowo zobaczymy oczekiwane, dwie amerykańskie ekipy fabryczne – po dwa pojazdy wystawią SRT Motorsports oraz Corvette Racing, ta druga z nowymi C7.R. Poza nimi, do startu zapisano jeszcze tylko trzeciego Aston Martina – w tegorocznej batalii znów nie zobaczymy więc fabrycznej ekipy BMW. Czy i kiedy Monachijczycy powrócą do rywalizacji na Pętli de la Sarthe? Mówi się, że stanie się to wkrótce – tyle tylko, że nie z pojazdem GT, ale własnym prototypem LMP2.

W kategorii GTE Am, także nie zmieni się liczba pojazdów obecnych w FIA WEC – zmieni się jednak to, kto i jakie pojazdy wystawia. W rywalizacji pozostaje zespół AF Corse, który w tym roku powraca do dwóch Ferrari z numerami 61 i 81 – a także znów wspomaga amerykańską ekipę 8Star wystawiającą kolejne 458 Italia. Aston Martin nadal walczył będzie z dwoma V8 Vantage GTE, a niemiecki Proton wchodzi do walki z ubiegłorocznym Porsche 911 RSR – nowością będą tu natomiast Ferrari ekipy RAM Racing oraz starsze Porsche 911 GT3 RSR serii 997 belgijskiego ProSpeed. Na liście zabraknie francuskich zespołów IMSA Performance i Larbre Competition, ten drugi rezygnując z walki po odrzuceniu petycji o możliwość startów w tegorocznej Corvette C7.R – nie pojawi się także amerykański Krohn Racing.

Jeśli chodzi o wyścig Le Mans 24h, lista startowa GTE Am powiększy się nam o dwa kolejne Ferrari włoskiego AF Corse, a także pojedyncze 458 ekip Team Sofrev-ASP i SMP Racing. Dodatkowe Porsche wystawią francuskie IMSA Performance i amerykański Dempsey Racing wspomagany przez zespół Proton – a dodatkowe Aston Martiny zapisano z logo fabrycznego AMR oraz prywatnego zespołu Craft Racing.

Na konferencji ogłoszono także dziesięć pojazdów zapisanych jako rezerwa wyścigu Le Mans 24h – po pięć prototypów i samochodów GT. W razie problemów innych ekip, we Francji pojawić może się więc Larbre Competition, tyle, że z Morganem LMP2 – a następnie także Signatech Alpine, Caterham Racing, Boutsen Ginion oraz Pegasus Racing. W przypadku kłopotów załóg z kategorii GTE, w Le Mans mogą wystartować kierowcy od JMW Motorsports, japońskiego Team Taisan, drugi pojazd IMSA Performance i drugi od ProSpeed – a w ostateczności także jedyna tu załoga kategorii GTE Pro, Risi Competizione wspomagana przez Krohn Racing.

Jak wiadomo, 56. pojazdem obecnym w tegorocznym Le Mans 24h będzie hybrydowy prototyp Nissana o nazwie ZEOD RC, który jako pierwszy ma przejechać całą Pętlę de la Sarthe bez użycia napędu spalinowego. Czy to mu się uda, zobaczymy w dniach 14-15 czerwca – pierwszy wyścig serii FIA WEC odbędzie się natomiast już 20 kwietnia.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1 Lucas di Grassi LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
2 Marcel Fässler LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
3 Filipe Albuquerque LMP1-H Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
7 Alexander Wurz LMP1-H Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
8 Anthony Davidson LMP1-H Toyota Racing Toyota TS030 Hybrid
14 Romain Dumas LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
20 Timo Bernhard LMP1-H Porsche Team Porsche 919 Hybrid
9 Christijan Albers LMP1-L Lotus Lotus T129 AER
12 Nicolas Prost LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
13 Mathias Beche LMP1-L Rebellion Racing Rebellion R-One Toyota
21 Nick Leventis LMP2 Strakka Racing Dome S103 Nissan
22 Fabien Giroix LMP2 Millenium Racing Oreca 03 Nissan
23 Stefan Johansson LMP2 Millenium Racing Oreca 03 Nissan
24 René Rast LMP2 Sébastien Loeb Racing Oreca 03 Nissan
26 Roman Rusinov LMP2 G-Drive Racing Morgan OAK Nissan
27 Kirył Ładygin LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
33 David Cheng LMP2 OAK Racing Team Asia Ligier JS P2 HPD
34 Michel Frey LMP2 Race Performance Oreca 03 Judd
35 Alex Brundle LMP2 OAK Racing Morgan OAK Nissan
36 Paul-Loup Chatin LMP2 Signatech Alpine Alpine A450 Nissan
37 Siergiej Żłobin LMP2 SMP Racing Oreca 03 Nissan
38 Simon Dolan LMP2 Jota Sport Zytek Z11SN Nissan
41 Tom Kimber-Smith LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
43 Christian Klien LMP2 NewBlood by Morand Racing Morgan OAK Judd
46 Pierre Thiriet LMP2 Thiriet by TDS Racing Ligier JS P2 Nissan
47 Matthew Howson LMP2 KCMG Oreca 03 Nissan
48 Greg Murphy LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan
51 Gianmaria Bruni GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
52 Matt Griffin GTE Pro RAM Racing Ferrari 458 Italia GTC
71 Davide Rigon GTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
73 Jan Magnussen GTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R
74 Oliver Gavin GTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R
89 Bruno Senna GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
91 Patrick Pilet GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
92 Marco Holzer GTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR
93 Rob Bell GTE Pro SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
94 Jeroen Bleekemolen GTE Pro SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
97 Darren Turner GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99 Stefan Mücke GTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
53 Johnny Mowlem GTE Am RAM Racing Ferrari 458 Italia GTC
58 Fabien Barthez GTE Am Team Sofrev-ASP Ferrari 458 Italia GTC
60 Peter Ashley Mann GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
61 Luis Pérez Companc GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
62 Yannick Mallegol GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
67 Eric Maris GTE Am IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR
72 Andrea Bertolini GTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC
75 François Perrodo GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR
77 Patrick Dempsey GTE Am Dempsey Racing Proton Porsche 911 RSR
81 Steve Wyatt GTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
87 Frank Yu GTE Am Craft Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
88 Christian Ried GTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR
90 Vicente Potolicchio GTE Am 8Star Motorsports Ferrari 458 Italia GTC
95 Kristian Poulsen GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
96  Richie Stanaway GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98 Paul Dalla Lana GTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
0 Lucas Ordóñez G56 Nissan Motorsports Global Nissan ZEOD RC
Samochody rezerwowe LMP
50 Jacques Nicolet LMP2 Larbre Competition Morgan OAK Judd
30 Nelson Panciatici LMP2 Signatech Alpine Alpine A450 Nissan
42 Chris Dyson LMP2 Caterham Racing Zytek Z11SN Nissan
40 Vincent Capilaire LMP2 Boutsen Ginion Racing Oreca 03 Nissan
29 Julien Schell LMP2 Pegasus Racing Morgan OAK Nissan
Samochody rezerwowe GTE
66 George Richardson GTE Am JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
70 Matteo Malucelli GTE Am Team Taisan Ferrari 458 Italia GTC
76 Raymond Narac GTE Am IMSA Performance Matmut Porsche 911 GT3 RSR
79 Xavier Maasen GTE Am ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 RSR
57 Tracy Krohn GTE Pro Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze