Nowe zasady bezpieczeństwa

FIA i ACO poinformowały o wprowadzeniu nowych zasad bezpieczeństwa na wyścigach WEC i w 24-godzinnym Le Mans. Zmianie ulegnie m.in. neutralizacja.

Choć organizatorzy wyścigów Endurance starają się z roku na rok podwyższać poziom bezpieczeństwa na torach – tegoroczny sezon okazał się być niezwykle tragiczny ze względu na śmierć Allana Simonsena podczas Le Mans 24h. To skłoniło FIA i ACO do zastanowienia się nie tylko nad sytuacjami na torze – ale także nad tym, jak owe tory funkcjonują, i czy nie należałoby je zmodyfikować, by w kolejnych latach nie dochodziło do tak dramatycznych wydarzeń. Jak na razie, zdecydowano tu o zmianach na pechowym zakręcie Tertre Rouge na Pętli de la Sarthe – poza tym natomiast, wprowadzono kilka zmian w przeprowadzaniu tzw. neutralizacji.

Po sprawdzeniu takiej opcji w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju, FIA zdecydowało się wprowadzić w Le Mans 24h procedurę "spowolnienia" samochodów, analogiczną do zastosowanego w Dubaju "kodu 60". Polega on na tym, że zamiast wyprowadzania na tor samochodu bezpieczeństwa, pojazdy obecne na torze będą mogły poruszać się z prędkością do 60 km/h – w dodatku, na 13.5-kilometrowej Pętli de la Sarthe, będzie to mogło być ograniczone do jednego z sektorów toru. Oczywiście, wyjazd na tor samochodu bezpieczeństwa wciąż będzie możliwy – dzięki dodatkowej procedurze, będzie można jednak ograniczyć ilość i czas trwania neutralizacji.

Ta opcja nie pojawi się jednak w innych wyścigach Długodystansowych Mistrzostw Świata – w całej serii zastosowany zostanie natomiast przepis funkcjonujący obecnie za oceanem. Tam, pojazdy wyhamowane podczas neutralizacji mogą ominąć samochód bezpieczeństwa, jeżeli owo hamowanie oddala ich na okrążenie do ściganego konkurenta. Taki sam przepis wejdzie w życie w sezonie 2014 FIA WEC – samochód bezpieczeństwa nie przerwie więc interesującego pojedynku, jeśli wyjedzie między dwoma ścigającymi się pojazdami. Oczywiście, taki pojedynek będzie mógł być kontynuowany dopiero po zjeździe samochodu bezpieczeństwa z toru.

Wracając jeszcze do Le Mans 24h, organizatorzy wprowadzili także wymóg jednodniowego kursu dla nowicjuszy oraz kierowców, którzy nie byli obecni w tym wyścigu dłużej, niż 5 lat. Kurs będzie zawierał m.in. symulację – a ma na celu ograniczenie wypadków związanych właśnie z niewielkim doświadczeniem danego zawodnika.

Organizatorzy informują, że nie są to ostatnie zmiany jeśli chodzi o bezpieczeństwo w serii FIA WEC – cały ich zakres pojawi się 13. lutego, razem z oficjalną wstępną listą startową wyścigu Le Mans 24h.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze