Toyota na czele pierwszego treningu

Alexander Wurz był najszybszy w pierwszej sesji treningowej rundy FIA WEC w Bahrajnie. Z pojazdów GT, najlepszy czas uzyskał prowadzący w klasyfikacji generalnej Darren Turner.

O ile w Polsce, w końcu pojawiają się nam pierwsze oznaki zimy – w leżącym znacznie bliżej równika Bahrajnie, temperatura wciąż utrzymuje się na poziomie 25 stopni Celsjusza. Właśnie w takich warunkach, przy słońcu i bez jakichkolwiek oznak deszczu, pojazdy przystąpiły do pierwszego treningu ostatniej tegorocznej rundy FIA WEC – lecz kilka pojazdów tak zaliczyło przygody na znanej m.in. z wyścigów Formuły 1 pętli w Sakhirze. Jeśli chodzi o wyniki, na czele sesji pojawił się Alexander Wurz w Toyocie nr 7 – Austriak był o prawie 1.5 sekundy szybszy od czołowego kierowcy Audi – a różnica ta byłaby jeszcze większa, gdyby w ostatnich minutach sesji, poniżej granicy 1:45 nie zszedł André Lotterer z pojazdu nr 1. W kategorii LMP2, dwie załogi OAK Racing rozdzielił John Martin z G-Drive – a o ile najszybszy w GTE Pro Aston Martin był wyraźnie lepszy od konkurencji – o tyle cztery kolejne pojazdy różniło zaledwie 0.2 sekundy.

Dobre wyniki Toyoty nr 7 sugerują, że także i w Bahrajnie, japońska ekipa może być groźnym konkurentem dla Audi. Początkowo, lepsze czasy uzyskiwali jednak kierowcy Audi, Marcel Fässler i Allan McNish szybko schodząc do poziomu 1:45 – jadący w Toyocie Nicolas Lapierre był co najmniej o 0.5 sekundy gorszy. Gdy Francuza zmienił Wurz – ten w połowie sesji zaliczył niesamowite 1:43.8 – a po kilkunastu minutach zszedł do 1:43.192, o prawie 2 sekundy poprawiając wynik Fässlera z początku sesji. W tym okresie, najlepszy czas załogi nr 2 uzyskał Tom Kristensen – a dopiero od 15 minut obecna była na torze Toyota nr 8, która prawie 40 minut pierwszej części sesji spędziła w boksach. Ostatecznie jednak, jej wynik (a konkretnie Stéphane Sarrazina) był tylko o 0.06 sekundy gorszy od rezultatu Kristensena – Lottererowi natomiast udało się pod koniec treningu zejść poniżej granicy 1:45, choć wciąż tracąc do Wurza prawie 1.5 sekundy.

Żegnająca się z Lolą B12/80 załoga Rebellion, tradycyjnie już, samotnie będzie reprezentować grupę prywatnych prototypów LMP1 – najszybszy był u niej Mathias Beche, niedługo po rozpoczęciu sesji schodząc do poziomu 1:48.7. Ciekawostką był fakt, że szwajcarski zespół wystawił wcześniej swój prototyp na parkingu z kartką "na sprzedaż" – być może licząc, że kupnem pojazdu (który w przyszłym sezonie zastąpi specjalnie zamówiona w warsztacie Oreca konstrukcja R-One) zainteresuje się któryś z mieszkających w Bahrajnie szejków.

Wśród walczących o mistrzostwo prototypów LMP2, na czele sesji znalazł się Alex Brundle i jego Morgan załogi OAK Racing nr 24. Zarówno ona, jak i jej konkurenci, swoje czołowe rezultaty uzyskiwały praktycznie w pierwszym kwadransie sesji – i tak, John Martin zaliczył najlepszy wynik załogi nr 26 od G-Drive już 6 minut po starcie, prowadzący w klasyfikacji generalnej Martin Plowman z Morgana nr 35 od OAK – 12 minut po starcie – a "najpóźniej" zrobił to Pierre Kaffer z PeCom, który dopiero 15 minut po rozpoczęciu sesji uzyskał najlepszy czas załogi z Argentyny, dający jej czwarte miejsce w swojej klasie. Pecha miała tu załoga Delta-ADR, która 20 minut po starcie treningu zaliczyła kontakt z barierami, przez co kolejne 40 spędziła w boksach.

W przeciwieństwie do LMP2, czołowy wynik kategorii GTE Pro pojawił się dopiero pod koniec treningu – przy czym już od początku, kierowcy Aston Martina nr 97 widnieli tu w ścisłej czołówce. Jadący jako pierwszy Stefan Mücke, kilkakrotnie zszedł poniżej granicy 2:01 – co dla kierowców Porsche, Ferrari, a nawet drugiego Aston Martina, było sporym osiągnięciem. Ostatecznie natomiast, zmiennik Niemca, Darren Turner, tuż przed zakończeniem sesji zszedł poniżej 2:00 – a tego nie zrobił już nikt inny. Drugi czas sesji należał do Ferrari nr 51, przy czym szybszym kierowcą był tu Toni Vilander – a zaledwie 0.01 sekundy gorszy od Fina był Marc Lieb z Porsche nr 91, który swój rezultat uzyskał jednak na samym początku sesji. Niewiele gorsze były także: drugi Aston Martin oraz drugie Porsche piąte – i tylko drugie Ferrari wyraźnie zawiodło, uzyskując przedostatni wynik w całej stawce.

Najszybszy w GTE Am również był Aston Martin – i także jako jedyny zszedł on poniżej granicy, której nie przekroczył żaden z konkurentów. Dokładnie w połowie sesji, wynik 2:00:8 uzyskał Nicki Thiim z załogi nr 95 – przeskakując czas 2:01.3 Paolo Rubertiego z Porsche zespołu Proton. 0.05 sekundy gorszy od Włocha był Jean-Karl Vernay z 911 zespołu IMSA – Francuz o 0.3 sekundy pokonał załogę konkurentów w walce o mistrzostwo kategorii, Ferrari nr 81 od 8Star. Trzy miejsca dalej znalazł się liderujący w tej klasie Aston Martin nr 96 – przy czym różnica między nim a Ferrari wyniosła 0.2 sekundy.

Poz Nr Kierowcy Zespół   Rezultat Strata
1 7

Nicolas Lapierre
Alexander Wurz
Kazuki Nakajima
1 LMP1 Toyota Racing 1:43.192  
2 1

André Lotterer
Benoît Tréluyer
Marcel Fässler

2

LMP1

Audi Sport
Team Joest
1:44.617 +1.425
3 2

Tom Kristensen
Loïc Duval
Allan McNish

3

LMP1

Audi Sport
Team Joest
1:45.091 +1.899
4 8

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
4 LMP1 Toyota Racing 1:45.151 +1.959
5 12

Nicolas Prost
Andrea Belicchi
Mathias Beche
5 LMP1 Rebellion Racing 1:48.741 +5.549
6 24

Olivier Pla
David Heinemeier-Hansson
Alex Brundle
1 LMP2 OAK Racing 1:52.389 +9.197
7 26

Roman Rusinov
John Martin
Mike Conway
2 LMP2

G-Drive Racing 1:52.887 +9.695
8 35

Bertrand Baguette
Ricardo Gonzalez
Martin Plowman
3 LMP2 OAK Racing 1:53.124 +9.932
9 49

Luis Pérez-Companc
Nicolas Minassian
Pierre Kaffer
4 LMP2 Pecom Racing 1:53.137 +9.945
10 41

Ian Lancaster
Wolfgang Reip
Björn Wirdheim

5

LMP2

Greaves Motorsport 1:53.175 +9.983
...     ...       ...      
15 97
Darren Turner
Stefan Mücke
1 GTE Pro Aston Martin Racing 1:59.565 +16.373
16 51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander

2

GTE Pro

AF Corse 2:00.509 +17.317
17 92
Marc Lieb
Richard Lietz
3 GTE Pro Porsche AG
Team Manthey
2:00.630 +17.327
...     ...       ...      
20 95

Nicki Thiim
Kristian Poulsen
Christoffer Nygaard
1 GTE Am Aston Martin Racing 2:00.851 +17.659
21 88

Christian Ried
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
2 GTE Am Proton Competition 2:01.287 +18.095
22 76

Raymond Narac
Marcus Palttala
Jean-Karl Vernay
3 GTE Am IMSA Performance
Matmut
2:01.334 +18.142

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze