Porsche Penske Motorsport wspomina udany debiutancki sezon nowego Porsche 963. Hybrydowy prototyp z Weissach, o mocy około 500 kW (680 KM), w barwach fabrycznej ekipy dwukrotnie wywalczył podium w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC.
W 2023 r. Porsche Penske Motorsport zademonstrowało ogromny potencjał Porsche 963. W najwyższej klasie hipersamochodów, w której rywalizują różne prototypy zgodne z przepisami LMDh i LMH, zespół Porsche Penske Motorsport dostarczył wielu emocji. Fabryczne 963 stawały na podium w 6-godzinnych wyścigach w Portimão (Portugalia) i na torze Fuji (Japonia). W czerwcu, podczas najważniejszego wydarzenia sezonu, czyli 24-godzinnego maratonu w Le Mans, hybrydowy prototyp z Weissach okresowo przewodził stawce. Aby uczcić setną rocznicę długodystansowego francuskiego klasyka, ekipa Porsche wystawiła tam trzy egzemplarze 963 w specjalnych, jubileuszowych barwach. To nie wszystko: w pełnych akcji długodystansowych wyścigach w minionym sezonie brały udział jeszcze dwie dodatkowe maszyny LMDh zespołów klientów Porsche.
„Racing for Charity”: Porsche przekazało 911 tys. euro na cele charytatywne
Aby uczcić 75. urodziny samochodów sportowych Porsche, podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans producent sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen zorganizował zakrojoną na szeroką skalę zbiórkę funduszy: za każde okrążenie jednego z trzech fabrycznych egzemplarzy 963 na konto akcji trafiało 750 euro. W 100. rocznicę największego wytrzymałościowego wyścigu na świecie hybrydowe prototypy Porsche Penske Motorsport przejechały łącznie 733 okrążenia. Z okazji swojego jubileuszu Porsche zwiększyło zgromadzoną kwotę z 549 750 euro do 911 tys. euro. Pieniądze trafiły do trzech organizacji charytatywnych. Dzień przed rozpoczęciem 24-godzinnego maratonu jego organizator, Automobile Club de l'Ouest, przyznał kampanii „Racing for Charity” pierwsze miejsce w konkursie Sustainable Endurance Award.
„Chociaż moja ogólna ocena debiutanckiego sezonu Porsche 963 w międzynarodowych wyścigach jest pozytywna, nie jesteśmy usatysfakcjonowani”
– przyznał Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport. „W 2023 r. chcieliśmy zrealizować szeroko zakrojony program aktywności. Braliśmy udział w dwóch największych seriach wyścigów długodystansowych na świecie, w każdej z dwoma samochodami fabrycznymi, i we współpracy z ekipę Penske stworzyliśmy zupełnie nową strukturę operacyjną. Ponadto już w pierwszym roku zbudowaliśmy, dostarczyliśmy i wspieraliśmy cztery maszyny klientów. Nasza krzywa uczenia się w ciągu ostatnich kilku miesięcy była stroma i jestem pewien, że dzięki tym doświadczeniom osiągniemy cele, które wyznaczyliśmy sobie na przyszły sezon. Porsche należy do czołówki. Jesteśmy zdeterminowani, aby nadal podążać tą ścieżką”
.
Porsche 963 uchodzi za najszybszy samochód wyścigowy LMDh
Na arenie międzynarodowej wyścigowe prototypy kategorii LMDh rywalizowały w kategorii hipersamochodów z pojazdami spełniającymi przepisy LMH. W roku debiutu znalezienie odpowiedniego balansu osiągów (BoP – Balance of Perfmance) dla różnych koncepcji okazało się poważnym wyzwaniem. Przez cały sezon na czele stawki utrzymywały się prototypy LMH konkurencyjnych producentów: Toyoty i Ferrari. Maszyny LMDh wystawiane przez Porsche i Cadillaca walczyły o trzecie miejsce – z sukcesem producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu-Zuffenhausen.
Porsche 963 wystawiane przez fabryczną załogę z Mannheim po raz pierwszy wspięło się na podium w drugim wyścigu sezonu, w portugalskim Portimão. Konsekwentny postęp ekipy stał się widoczny w najważniejszym momencie sezonu – w Le Mans, gdy maszyny Porsche Penske Motorsport i partnerskiego zespołu Hertz Team Jota prowadziły na dystansie ponad 200 km. Fabryczny zespół WEC kontynuował swoją dobrą passę, zdobywając kolejne miejsce na podium podczas 6-godzinnego wyścigu na torze Fuji w Japonii.
Pierwszy przejazd klienckim Porsche 963 odbył się w maju 2023 r. Najpierw do rywalizacji przystąpił zespół Hertz Team Jota, a w drugiej połowie roku dołączył do nich zespół Proton Competition. W sezonie 2023 partnerzy Porsche Motorsport osiągnęli wyniki godne pochwały. Złote 963 ekipy Hertz Team Jota niekiedy obejmowało prowadzenie w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu w Le Mans i imponowało dobrymi czasami okrążeń. W trakcie sezonu ekipy klienckie przejechały łącznie kilkanaście tysięcy kilometrów, zdobywając cenne doświadczenia pod kątem sezonu 2024.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.