Pierwsza linia dla Toyoty, Ford przed Ferrari w GTE

Dwie Toyoty wystartują z pierwszej linii w niedzielnym wyścigu WEC na torze Silverstone. W klasie GTE, najszybszym w kwalifikacjach był Ford, wyraźnie pokonując konkurentów.

Strategia czy problemy ekipy? Takie pytanie mogą zadawać sobie kibice Porsche po obu częściach kwalifikacji. W pierwszej, klęskę poniosły oba nowe 911, przegrywając ze wszystkimi konkurentami – w drugiej, prototypy 919 ponownie natomiast ustępując Toyotom. Te także w średniej przejazdów dwóch kierowców uzyskały ponad sekundową przewagę – a z walki o czołowe miejsca startowe w pozostałych klasach cieszyć mogły się również G-Drive, Ford oraz Aston Martin.

W przypadku LMP1, przewaga Toyoty widoczna była już od początku sesji – Kamui Kobayashi wystartował z czasem poniżej 1:37, nieco gorszy był Kazuki Nakajima, natomiast Neel Jani i Brendon Hartley nie schodzili poniżej poziomu 1:38.8. Cała czwórka bardzo szybko znalazła się w boksach, na tor wypuszczając swoich zmienników – a ci kontynuowali tą sytuację, Nick Tandy uzyskując 1:38.5, a Timo Bernhard 1:39.2, przy 1:37.5 Anthonego Davidsona. ZNajdłużej, na średnią czasów dwóch kierowców musieliśmy czekać w przypadku załogi nr 7, gdzie Mike Conway późno zaliczył szybkie okrążenie, które w dodatku sędziowie musieli anulować – ostatecznie jednak, mimo czasu nieco gorszego od rodaka, Conway zaliczył czas pozwalający mu cieszyć się z pole position. W cieniu obu klas prototypów jechał prywatny CLM ekipy ByKolles, Oliver Webb i James Rossiter uzyskując czasy na poziomie średniej LMP2.

Wśród słabszych prototypów, pierwszym liderem kwalifikacji został Mathias Beche z Rebelliona nr 13, ustawiając poprzeczkę na poziomie 1:44.1 – po chwili jednak poniżej granicy 1:44 zszedł Matthieu Vaxivière z TDS Racing. Za nimi, bój toczył się między Oliverem Jarvisem, Witalijem Pietrowem, obaj niewiele gorsi od Bechego. Niespodziewanie, szybszym od pozostałych, w połowie sesji okazał się być Alex Lynn z G-Drive nr 26 – co okazało się decydujące w dalszej części kwalifikacji. Wówczas, mimo gorszego o 2 sekundy czasu, na czele pozostał Pierre Thiriet, który zaliczył gorszy czas od m.in. Thomasa Laurenta z DC Racing nr 38 czy Bruno Senny z Rebelliona nr 31 – najgroźniejszym okazała się jednak być załoga Signatech, Nicolas Lapierre uzyskując pod sam koniec sesji czas awansujący załogę tuż za lidera. Słabo pojechali natomiast zmiennicy Bechego, Vaxivièra czy Pietrowa, ich załogi kończąc sesję na dalszych miejscach.

Tradycyjnie, wcześniej do walki ruszyły pojazdy GTE – tu, w GTE Pro początkowo najszybszy był Nicki Thiim w Aston Martinie nr 95 przed Frédériciem Makowieckim z Porsche nr 91. Później jednak Duńczyka przebił Davide Rigon, a na czele z sekundową przewagą pojawił się Andy Priaulx w Fordzie nr 67 – którego zmiennik, Harry Tincknell, również okazał się być o sekundę lepszy od konkurentów. Drugie miejsce dla załogi nr 71 zdołał utrzymać Sam Bird, przed Marco Sørensenem i Oliverem Pla – zaskakująco słabo wypadły oba Porsche, kończąc sesję na dwóch ostatnich miejscach w klasie.

Gorsi okazali się być tylko kierowcy GTE Am, gdzie w pierwszej części sesji Matt Griffin niespodziewanie wyprowadził na czoło załogę Clearwater Racing. Jego zmiennik Weng Sun Mok okazał się jednak dużo słabszy, spadając na czwarte miejsce – dobry wynik Pedro Lamego utrzymał natomiast Paul Dalla Lana, dając zwycięstwo załodze Aston Martina. Drugie miejsce zajęli Francesco Castellacci i Thomas Flohr ze Spirit of Race, a trzecie Matteo Carioli i Christian Ried z Dempsey-Proton – gorsi od Clearwater byli tylko kierowcy Porsche od Gulf Racing, z wyjątkowo wolnym Benjaminem Parkerem obok Michaela Wainwrighta.

P Nr Kierowca Klasa Zespół     Rezultat
1 7

Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M 1:37,304
2 8

Sébastien Buemi
Anthony Davidson
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 0,289
3 1

Neel Jani
André Lotterer
Nick Tandy
LMP1 HY Porsche LMP Team M + 1,311
4 2

Timo Bernhard
Earl Bamber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche LMP Team M + 1,759
5 26

Roman Rusinow
Pierre Thiriet
Alex Lynn
LMP2 G-Drive Racing D + 7,083
6 36

Nicolas Lapierre
Gustavo Menezes
Matt Rao
LMP2 Signatech Alpine Matmut D + 7,129
7 38

Ho-Pin Tung
Oliver Jarvis
Thomas Laurent
LMP2 Jackie Chan DC Racing D + 7,287
8 31

Julien Canal
Nicolas Prost
Bruno Senna
LMP2 Vaillante Rebellion D + 7,890
9 4

Oliver Webb
Dominik Kraihamer
James Rossiter
LMP1 ByKolles Racing Team M + 7,931
10 13

Mathias Beche
David Heinemeier-Hansson
Nelson Piquet Jr
LMP2 Vaillante Rebellion D + 8,019
11 24

Tor Graves
Jonathan Hirschi
Jean-Éric Vergne
LMP2 CEFC Manor TRS Racing D + 8,798
12 28

François Perrodo
Matthieu Vaxivère
Emmanuel Collard
LMP2 TDS Racing D + 8,879
13 25

Roberto González
Simon Trummer
Witalij Pietrow
LMP2 CEFC Manor TRS Racing D + 9,190
14 37

David Cheng
Alex Brundle
Tristan Gommendy
LMP2 Jackie Chan DC Racing D + 9,946
15 67

Andy Priaulx
Harry Tincknell
Luis Felipe Derani
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M  
16 71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse M  
17 95

Nicki Thiim
Marco Sørensen
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing D  
18 66

Stefan Mücke
Olivier Pla
Billy Johnson
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M  
19 97

Darren Turner
Jonathan Adam
Daniel Serra
LMGTE Pro Aston Martin Racing D  
20 51
James Calado
Alessandro Pier Guidi
LMGTE Pro AF Corse M  
21 91
Richard Lietz
Fréderic Makowiecki
LMGTE Pro Porsche GT Team M  
22 92
Michael Christensen
Kévin Estre
LMGTE Pro Porsche GT Team M  
23 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing D  
24 54

Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Miguel Molina
LMGTE Am Spirit of Race M  
25 77

Christian Ried
Matteo Cairoli
Marvin Dienst
LMGTE Am Dempsey-Proton Racing D  
26 61

Weng Sun Mok
Keita Sawa
Matthew Griffin
LMGTE Am Clearwater Racing M  
27 86

Michael Wainwright
Benjamin Barker
Nicolas Foster
LMGTE Am Gulf Racing D  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze