Dwie Toyoty wystartują z pierwszej linii w niedzielnym wyścigu WEC na torze Silverstone. W klasie GTE, najszybszym w kwalifikacjach był Ford, wyraźnie pokonując konkurentów.
Strategia czy problemy ekipy? Takie pytanie mogą zadawać sobie kibice Porsche po obu częściach kwalifikacji. W pierwszej, klęskę poniosły oba nowe 911, przegrywając ze wszystkimi konkurentami – w drugiej, prototypy 919 ponownie natomiast ustępując Toyotom. Te także w średniej przejazdów dwóch kierowców uzyskały ponad sekundową przewagę – a z walki o czołowe miejsca startowe w pozostałych klasach cieszyć mogły się również G-Drive, Ford oraz Aston Martin.
W przypadku LMP1, przewaga Toyoty widoczna była już od początku sesji – Kamui Kobayashi wystartował z czasem poniżej 1:37, nieco gorszy był Kazuki Nakajima, natomiast Neel Jani i Brendon Hartley nie schodzili poniżej poziomu 1:38.8. Cała czwórka bardzo szybko znalazła się w boksach, na tor wypuszczając swoich zmienników – a ci kontynuowali tą sytuację, Nick Tandy uzyskując 1:38.5, a Timo Bernhard 1:39.2, przy 1:37.5 Anthonego Davidsona. ZNajdłużej, na średnią czasów dwóch kierowców musieliśmy czekać w przypadku załogi nr 7, gdzie Mike Conway późno zaliczył szybkie okrążenie, które w dodatku sędziowie musieli anulować – ostatecznie jednak, mimo czasu nieco gorszego od rodaka, Conway zaliczył czas pozwalający mu cieszyć się z pole position. W cieniu obu klas prototypów jechał prywatny CLM ekipy ByKolles, Oliver Webb i James Rossiter uzyskując czasy na poziomie średniej LMP2.
Wśród słabszych prototypów, pierwszym liderem kwalifikacji został Mathias Beche z Rebelliona nr 13, ustawiając poprzeczkę na poziomie 1:44.1 – po chwili jednak poniżej granicy 1:44 zszedł Matthieu Vaxivière z TDS Racing. Za nimi, bój toczył się między Oliverem Jarvisem, Witalijem Pietrowem, obaj niewiele gorsi od Bechego. Niespodziewanie, szybszym od pozostałych, w połowie sesji okazał się być Alex Lynn z G-Drive nr 26 – co okazało się decydujące w dalszej części kwalifikacji. Wówczas, mimo gorszego o 2 sekundy czasu, na czele pozostał Pierre Thiriet, który zaliczył gorszy czas od m.in. Thomasa Laurenta z DC Racing nr 38 czy Bruno Senny z Rebelliona nr 31 – najgroźniejszym okazała się jednak być załoga Signatech, Nicolas Lapierre uzyskując pod sam koniec sesji czas awansujący załogę tuż za lidera. Słabo pojechali natomiast zmiennicy Bechego, Vaxivièra czy Pietrowa, ich załogi kończąc sesję na dalszych miejscach.
Tradycyjnie, wcześniej do walki ruszyły pojazdy GTE – tu, w GTE Pro początkowo najszybszy był Nicki Thiim w Aston Martinie nr 95 przed Frédériciem Makowieckim z Porsche nr 91. Później jednak Duńczyka przebił Davide Rigon, a na czele z sekundową przewagą pojawił się Andy Priaulx w Fordzie nr 67 – którego zmiennik, Harry Tincknell, również okazał się być o sekundę lepszy od konkurentów. Drugie miejsce dla załogi nr 71 zdołał utrzymać Sam Bird, przed Marco Sørensenem i Oliverem Pla – zaskakująco słabo wypadły oba Porsche, kończąc sesję na dwóch ostatnich miejscach w klasie.
Gorsi okazali się być tylko kierowcy GTE Am, gdzie w pierwszej części sesji Matt Griffin niespodziewanie wyprowadził na czoło załogę Clearwater Racing. Jego zmiennik Weng Sun Mok okazał się jednak dużo słabszy, spadając na czwarte miejsce – dobry wynik Pedro Lamego utrzymał natomiast Paul Dalla Lana, dając zwycięstwo załodze Aston Martina. Drugie miejsce zajęli Francesco Castellacci i Thomas Flohr ze Spirit of Race, a trzecie Matteo Carioli i Christian Ried z Dempsey-Proton – gorsi od Clearwater byli tylko kierowcy Porsche od Gulf Racing, z wyjątkowo wolnym Benjaminem Parkerem obok Michaela Wainwrighta.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | 1:37,304 | |||
2 | 8 | Sébastien Buemi Anthony Davidson Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 0,289 | |||
3 | 1 | Neel Jani André Lotterer Nick Tandy |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | M | + 1,311 | |||
4 | 2 | Timo Bernhard Earl Bamber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | M | + 1,759 | |||
5 | 26 | Roman Rusinow Pierre Thiriet Alex Lynn |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 7,083 | |||
6 | 36 | Nicolas Lapierre Gustavo Menezes Matt Rao |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | D | + 7,129 | |||
7 | 38 | Ho-Pin Tung Oliver Jarvis Thomas Laurent |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | D | + 7,287 | |||
8 | 31 | Julien Canal Nicolas Prost Bruno Senna |
LMP2 | Vaillante Rebellion | D | + 7,890 | |||
9 | 4 | Oliver Webb Dominik Kraihamer James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | M | + 7,931 | |||
10 | 13 | Mathias Beche David Heinemeier-Hansson Nelson Piquet Jr |
LMP2 | Vaillante Rebellion | D | + 8,019 | |||
11 | 24 | Tor Graves Jonathan Hirschi Jean-Éric Vergne |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | D | + 8,798 | |||
12 | 28 | François Perrodo Matthieu Vaxivère Emmanuel Collard |
LMP2 | TDS Racing | D | + 8,879 | |||
13 | 25 | Roberto González Simon Trummer Witalij Pietrow |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | D | + 9,190 | |||
14 | 37 | David Cheng Alex Brundle Tristan Gommendy |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | D | + 9,946 | |||
15 | 67 | Andy Priaulx Harry Tincknell Luis Felipe Derani |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | ||||
16 | 71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | M | ||||
17 | 95 | Nicki Thiim Marco Sørensen Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | ||||
18 | 66 | Stefan Mücke Olivier Pla Billy Johnson |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | ||||
19 | 97 | Darren Turner Jonathan Adam Daniel Serra |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | ||||
20 | 51 | James Calado Alessandro Pier Guidi |
LMGTE Pro | AF Corse | M | ||||
21 | 91 | Richard Lietz Fréderic Makowiecki |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | ||||
22 | 92 | Michael Christensen Kévin Estre |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | M | ||||
23 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | D | ||||
24 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Miguel Molina |
LMGTE Am | Spirit of Race | M | ||||
25 | 77 | Christian Ried Matteo Cairoli Marvin Dienst |
LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | D | ||||
26 | 61 | Weng Sun Mok Keita Sawa Matthew Griffin |
LMGTE Am | Clearwater Racing | M | ||||
27 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Nicolas Foster |
LMGTE Am | Gulf Racing | D |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.