Obrońcy tytułu mistrzów z Porsche nr 1 wygrali wyścig WEC w Teksasie. Czwarte zwycięstwo w sezonie odniosła załoga Signatech w klasie LMP2, a w obu klasach GTE triumfowały Aston Martiny.
Po Meksyku, a przede wszystkim 24h Le Mans, Austin to kolejny wyścig, w którym Porsche wygrywa dzięki zaskakującym obrotom sprawy. Tym razem otrzymaliśmy tu dowód, że wprowadzone niedawno spowolnienie ma też swoje minusy – a tym było ograniczenie prędkości pojazdów na torze przy zezwoleniu na odbywanie przez nie pit-stopów. Właśnie w ten sposób, obrońcy mistrzostwa przejęli prowadzenie z rąk przeważających do tamtej pory Audi – w kolejnych minutach utrzymując bezpieczną odległość od konkurentów i ostatecznie po raz trzeci z rzędu wygrywając wyścig. Mimo starań, jakie Lucas Di Grassi podjął w ostatniej godzinie w celu dogonienia prowadzącego Timo Bernharda, załoga nr 8 musiała zadowolić się drugim miejscem na mecie, wyprzedzając w tym czasie jedynie Stéphane Sarrazina z Toyoty nr 6.
Razem z Mikem Conwayem i Kamui Kobayashim, Sarrazin po raz drugi z rzędu mógł natomiast cieszyć się z podium – nawet, jeśli w klasyfikacji generalnej stracił on pozycję wicelidera na rzecz Di Grassiego i jego zmienników. Pozostała trójka fabrycznych załóg uplasowała się w kolejności: Porsche przed Toyotą i tracącym 6 okrążeń do lidera Audi – do mety dojechały również obie załogi prywatnych prototypów LMP1, Rebellion bez większych problemów pokonując austriackiego ByKolles.
W klasie LMP2, ze zwycięstwa ponownie mogła cieszyć się załoga Signatech-Alpine, w drugiej części rywalizacji będąca w praktyce poza zasięgiem konkurentów. Szanse na bezpośredni pojedynek, ostatniej godzinie widać było dopiero za liderem, Filipe Albuquerque z RGR Sport ścigany przez René Rasta z G-Drive – mimo znacznego zredukowania straty, Niemiec dojechał do mety za Portugalczykiem. W ten sposób, załoga nr 26 w nowym składzie ma już tylko teoretyczne szanse na obronę tytułu zdobytego w sezonie 2015 – a i szanse na mistrzostwo dla ekipy RGR Morand wymagały bezwzględnych zwycięstw nad Signatech w trzech ostatnich wyścigach sezonu. Po kontakcie z Fordem we wcześniejszych godzinach, pech po raz kolejny dopadł załogę Manor, awaria zawieszenia odbierając jej także i czwarte miejsce na rzecz Extreme Speed Motosports nr 31 – które ta straciła jednak w ostatnich minutach wyścigu na rzecz SMP Racing nr 27.
Wśród pojazdów GTE Pro, po raz kolejny z wyniku nie mogła się cieszyć ekipa Forda – tym bardziej, że niezadowalający rezultat uzyskała ona na swoim „domowym” torze. Ford nr 67 ostatecznie zajął miejsce poza podium, mimo zmniejszenia straty nie doganiając trzeciego w stawce Ferrari nr 71 – Ford nr 66, z pewnością zapamiętany zostanie natomiast jako co najmniej uczestnik incydentów wpływających na ostateczny wynik całego wyścigu. Podobnie jak nr załoga nr 67, także wiceliderzy z Ferrari nr 51 nie zdołali dogonić głównych konkurentów, liderów z Aston Martina nr 95 – dla tej ekipy było to drugie z rzędu zwycięstwo w tym sezonie WEC, a pierwsze dla Duńczyków, po triumfie Darrena Turnera i Richiego Stanawaya w Meksyku.
Ze zwycięstwa, ekipa Aston Martina mogła się cieszyć również w przypadku klasy GTE Am – tu, po objęciu prowadzenia załoga nr 98 już do mety nie oddała pozycji lidera. Problemy Ferrari, Porsche od Abu-Dhabi Proton i Gulf Racing sprawiły natomiast, że o drugie miejsce mogły walczyć załogi KCMG i Larbre – mimo potencjału widzianego na treningach, kierowcy Corvette nie dogonili jednak Porsche i pozostali na miejscu trzecim.
Kolejny wyścig odbędzie się za miesiąc na torze Fuji Speedway w Japonii.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | M | 186 okr. | |||
2 | 8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 23,641 | |||
3 | 6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 26,096 | |||
4 | 2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | M | + 1 okr. | |||
5 | 5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | + 2 okr. | |||
6 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | + 6 okr. | |||
7 | 13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
LMP1 | Rebellion Racing | D | + 12 okr. | |||
8 | 36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
LMP2 | Signatech Alpine | D | + 14 okr. | |||
9 | 43 | Ricardo González Filipe Albuquerque Bruno Senna |
LMP2 | RGR Sport by Morand | D | + 15 okr. | |||
10 | 26 | Roman Rusinow Alex Brundle René Rast |
LMP2 | G-Drive Racing | D | + 15 okr. | |||
11 | 4 | Simon Trummer Oliver Webb |
LMP1 | ByKolles Racing Team | D | + 16 okr. | |||
12 | 27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | D | + 18 okr. | |||
13 | 31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | M | + 18 okr. | |||
14 | 37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | D | + 19 okr. | |||
15 | 30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | M | + 20 okr. | |||
16 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | + 23 okr. | |||
17 | 51 | Gianmaria Bruni James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | M | + 23 okr. | |||
18 | 71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | M | + 24 okr. | |||
19 | 67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | + 24 okr. | |||
20 | 97 | Darren Turner Fernando Rees |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | + 24 okr. | |||
21 | 77 | Richard Lietz Michael Christensen |
LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | M | + 25 okr. | |||
22 | 35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | D | + 26 okr. | |||
23 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | M | + 28 okr. | |||
24 | 78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
LMGTE Am | KCMG | M | + 28 okr. | |||
25 | 50 | Lars Vijoen Pierre Ragues Ricky Taylor |
LMGTE Am | Larbre Competition | M | + 29 okr. | |||
26 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
LMGTE Am | Gulf Racing UK | M | + 33 okr. | |||
27 | 88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Kévin Estre |
LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | M | + 33 okr. | |||
28 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | M | + 39 okr. | |||
29 | 66 | Olivier Pla Stefan Mücke |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | + 42 okr. | |||
NSK | 44 | Richard Bradley Roberto Mehri Matthew Rao |
LMP2 | Manor | D | ||||
NSK | 42 | Nick Leventis Lewis Williamson Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | D |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.