Kolejny triumf Porsche i Aston Martina, niezadowolenie Audi

Obrońcy tytułu mistrzów z Porsche nr 1 wygrali wyścig WEC w Teksasie. Czwarte zwycięstwo w sezonie odniosła załoga Signatech w klasie LMP2, a w obu klasach GTE triumfowały Aston Martiny.

Po Meksyku, a przede wszystkim 24h Le Mans, Austin to kolejny wyścig, w którym Porsche wygrywa dzięki zaskakującym obrotom sprawy. Tym razem otrzymaliśmy tu dowód, że wprowadzone niedawno spowolnienie ma też swoje minusy – a tym było ograniczenie prędkości pojazdów na torze przy zezwoleniu na odbywanie przez nie pit-stopów. Właśnie w ten sposób, obrońcy mistrzostwa przejęli prowadzenie z rąk przeważających do tamtej pory Audi – w kolejnych minutach utrzymując bezpieczną odległość od konkurentów i ostatecznie po raz trzeci z rzędu wygrywając wyścig. Mimo starań, jakie Lucas Di Grassi podjął w ostatniej godzinie w celu dogonienia prowadzącego Timo Bernharda, załoga nr 8 musiała zadowolić się drugim miejscem na mecie, wyprzedzając w tym czasie jedynie Stéphane Sarrazina z Toyoty nr 6.

Razem z Mikem Conwayem i Kamui Kobayashim, Sarrazin po raz drugi z rzędu mógł natomiast cieszyć się z podium – nawet, jeśli w klasyfikacji generalnej stracił on pozycję wicelidera na rzecz Di Grassiego i jego zmienników. Pozostała trójka fabrycznych załóg uplasowała się w kolejności: Porsche przed Toyotą i tracącym 6 okrążeń do lidera Audi – do mety dojechały również obie załogi prywatnych prototypów LMP1, Rebellion bez większych problemów pokonując austriackiego ByKolles.

W klasie LMP2, ze zwycięstwa ponownie mogła cieszyć się załoga Signatech-Alpine, w drugiej części rywalizacji będąca w praktyce poza zasięgiem konkurentów. Szanse na bezpośredni pojedynek, ostatniej godzinie widać było dopiero za liderem, Filipe Albuquerque z RGR Sport ścigany przez René Rasta z G-Drive – mimo znacznego zredukowania straty, Niemiec dojechał do mety za Portugalczykiem. W ten sposób, załoga nr 26 w nowym składzie ma już tylko teoretyczne szanse na obronę tytułu zdobytego w sezonie 2015 – a i szanse na mistrzostwo dla ekipy RGR Morand wymagały bezwzględnych zwycięstw nad Signatech w trzech ostatnich wyścigach sezonu. Po kontakcie z Fordem we wcześniejszych godzinach, pech po raz kolejny dopadł załogę Manor, awaria zawieszenia odbierając jej także i czwarte miejsce na rzecz Extreme Speed Motosports nr 31 – które ta straciła jednak w ostatnich minutach wyścigu na rzecz SMP Racing nr 27.

Wśród pojazdów GTE Pro, po raz kolejny z wyniku nie mogła się cieszyć ekipa Forda – tym bardziej, że niezadowalający rezultat uzyskała ona na swoim „domowym” torze. Ford nr 67 ostatecznie zajął miejsce poza podium, mimo zmniejszenia straty nie doganiając trzeciego w stawce Ferrari nr 71 – Ford nr 66, z pewnością zapamiętany zostanie natomiast jako co najmniej uczestnik incydentów wpływających na ostateczny wynik całego wyścigu. Podobnie jak nr załoga nr 67, także wiceliderzy z Ferrari nr 51 nie zdołali dogonić głównych konkurentów, liderów z Aston Martina nr 95 – dla tej ekipy było to drugie z rzędu zwycięstwo w tym sezonie WEC, a pierwsze dla Duńczyków, po triumfie Darrena Turnera i Richiego Stanawaya w Meksyku.

Ze zwycięstwa, ekipa Aston Martina mogła się cieszyć również w przypadku klasy GTE Am – tu, po objęciu prowadzenia załoga nr 98 już do mety nie oddała pozycji lidera. Problemy Ferrari, Porsche od Abu-Dhabi Proton i Gulf Racing sprawiły natomiast, że o drugie miejsce mogły walczyć załogi KCMG i Larbre – mimo potencjału widzianego na treningach, kierowcy Corvette nie dogonili jednak Porsche i pozostali na miejscu trzecim.

Kolejny wyścig odbędzie się za miesiąc na torze Fuji Speedway w Japonii.

P Nr Kierowca Klasa Zespół     Rezultat
1 1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team M 186 okr.
2 8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M + 23,641
3 6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 26,096
4 2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team M + 1 okr.
5 5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M + 2 okr.
6 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest M + 6 okr.
7 13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
LMP1 Rebellion Racing D + 12 okr.
8 36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
LMP2 Signatech Alpine D + 14 okr.
9 43

Ricardo González
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
LMP2 RGR Sport by Morand D + 15 okr.
10 26

Roman Rusinow
Alex Brundle
René Rast
LMP2 G-Drive Racing D + 15 okr.
11 4
Simon Trummer
Oliver Webb
LMP1 ByKolles Racing Team D + 16 okr.
12 27
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing D + 18 okr.
13 31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 18 okr.
14 37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
LMP2 SMP Racing D + 19 okr.
15 30

Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
LMP2 Extreme Speed Motorsports M + 20 okr.
16 95
Marco Sørensen
Nicki Thiim
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 23 okr.
17 51
Gianmaria Bruni
James Calado
LMGTE Pro AF Corse M + 23 okr.
18 71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse M + 24 okr.
19 67

Marino Franchitti
Andy Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 24 okr.
20 97
Darren Turner
Fernando Rees
LMGTE Pro Aston Martin Racing D + 24 okr.
21 77
Richard Lietz
Michael Christensen
LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing M + 25 okr.
22 35

David Cheng
Ho Pin Tung
Nelson Panciatici
LMP2 Baxi DC Racing Alpine D + 26 okr.
23 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing M + 28 okr.
24 78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
LMGTE Am KCMG M + 28 okr.
25 50

Lars Vijoen
Pierre Ragues
Ricky Taylor
LMGTE Am Larbre Competition M + 29 okr.
26 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
LMGTE Am Gulf Racing UK M + 33 okr.
27 88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Kévin Estre
LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing M + 33 okr.
28 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse M + 39 okr.
29 66
Olivier Pla
Stefan Mücke
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M + 42 okr.
NSK 44

Richard Bradley
Roberto Mehri
Matthew Rao
LMP2 Manor D  
NSK 42

Nick Leventis
Lewis Williamson
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing D  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze