W ten weekend, na słynnym torze Spa-Francorchamps odbędzie się druga runda Mistrzostw Świata Endurance. Z nadzieją na zwycięstwo, do Belgii przybyło szczególnie Audi.
Po zaskakującym obrocie spraw na Silverstone, cała ekipa Audi ma jak na razie tylko jeden punkt na swoim koncie – co więcej, liderem producentów i zespołów jest Toyota, która jako jedyna zdołała dojechać do mety oboma swoimi prototypami. Wraz z widniejącym na podium klasyfikacji kierowców Rebellionem, sytuacja ta wyraźnie zaskakuje zarówno wielu kibiców, nawet tych pamiętających wydarzenia z rundy w Wielkiej Brytanii – przede wszystkim jednak samą ekipę Audi, która nie tak wyobrażała sobie pierwszy krok do powrotu na tron WEC.
Teoretycznie więc, Audi będzie w Belgii najbardziej starało się o zwycięstwo – teoria z praktyką może się jednak mijać o tyle, że jest to także jedna z ostatnich szans na sprawdzenie samochodów przed 24h Le Mans, a i tutaj niemiecka ekipa chce powrócić na tron zagarnięty przez rodzimego konkurenta. Która z tych kwestii zwycięży, przekonamy się być może dopiero w samej rywalizacji – z drugiej strony, swoje powody do walki ma również i Porsche. Po triumfie na Silverstone, Spa-Francorchamps pozostało jedynym obiektem niezdobytym przez tą markę od powrotu do LMP1 w 2014 roku – a zaliczka z Wielkiej Brytanii, nawet jeśli nie należąca do obrońców tytułu mistrza, to nie byle jaki argument skłaniający zespół do dalszej walki.
Mimo nie do końca zgodnych z oczekiwaniami startów na Silverstone, bój zapowiada tu także Toyota, która w Anglii zdobyła wiele cennych informacji na temat swojej nowej konstrukcji. Poprawki wniesione przed Belgią mają dać jej szansę na już regularną rywalizację z niemieckimi przeciwnikami – a przede wszystkim przywrócić ją na najwyższy stopień podium, na którym załoga tego zespołu widniała tu przed dwoma laty. Wśród ekip prywatnych, Silverstone (z poślizgiem) przypomniało natomiast, jak to jest być na podium ekipie Rebellion – a specyfika położonego w Ardenach toru pozwala Szwajcarom myśleć, że także i tu zespół może zajść bardzo wysoko.
Kultowy tor i wydarzenia z Silvestone, kibicom pozwalają natomiast przypuszczać, że także i w Belgii dojdzie do niezwykle interesującego pojedynku w słabszej klasie prototypów – Morand i Extreme Speed okazały się być poważnym zagrożeniem dla faworyzowanego G-Drive. Jak się zresztą okazało, również Signatech, Strakka i Manor mogą wyraźnie przeszkodzić Rosjanom w obronie tytułu mistrzów – przy czym ci, w Belgii pojawiają się już nie z jednym, ale z dwoma pojazdami. Prócz standardowego Oreca 05, do walki staje także Gibson 015S od Greaves, z Giedo van der Garde obok Simona Dolana i Jake’a Dennisa.
Klasa GTE Pro zapowiada się natomiast na kolejny pojedynek Ferrari i Porsche – o ile oczywiście awaria w 911-stce Protona nie pomniejszy ich ostatecznej zdobyczy do marnych 2 punktów. Aston Martin, podobnie jak nowy Ford, jak na razie pozostaje nieco z tyłu – warto jednak pamiętać, że to właśnie brytyjska marka przywiozła z Belgii zwycięstwo w ubiegłorocznej rywalizacji. Dla Amerykanów, wartym odnotowania jest za to ubiegłotygodniowy, pierwszy triumf nowych GT LM na torze Laguna Seca w serii IMSA – ich „światowi” koledzy, z pewnością nie będą chcieli być tu gorsi.
Feralny przypadek Porsche, na Silverstone miał miejsce także w klasie GTE Am – i także i tu, mimo szans na duży sukces, obie załogi korzystające z 911-stek przywiozły z Anglii minimalną ilość punktów. Podobnie, jak ich koledzy z GTE Pro i Audi, w Belgii KCMG i Proton będą więc chciały zmienić tą sytuację – przy czym nie da się ukryć, że ich konkurenci z AF Corse także i tu nie należą do słabych. Skorzy do walki będą również kierowcy Aston Martina, którzy po niespodziewanie udanym występie na Silverstone, także i w Belgii będą chcieli powtórzyć ubiegłoroczny sukces.
W przeciwieństwie do rundy w Anglii, impreza w Belgii rusza już w czwartek, treningami o godzinie 12:15 i 16:30 – trzeci odbędzie się w piątek o 11:10, a o 16:05 rozpoczną się kwalifikacje. Wyścig przewidziany jest na sobotę, rozpoczynając się o 14:30.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | ||||
1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Oliver Webb James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | CLM P1/01 AER | D | |||
5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Nelson Piquet Jr. |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
26 | Roman Rusinow Nathanaël Berthon René Rast |
LMP2 | G-Drive Racing | Oreca 05 Nissan | D | |||
27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Dawid Markozow |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
38 | Giedo van der Garde Simon Dolan Jake Dennis |
LMP2 | G-Drive | Gibson 015S Nissan0 | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
43 | Ricardo Gonzalez Filipe Albuquerque Bruno Senna |
LMP2 | RGR Sport by Morand | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
44 | Tor Graves Will Stevens James Jake |
LMP2 | Manor | Oreca 05 Nissan | D | |||
45 | Roberto Mehri Matthew Rao Richard Bradley |
LMP2 | Manor | Oreca 05 Nissan | D | |||
51 | Gianmaria Bruni James Calado |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
66 | William Johnson Stefan Mücke Olivier Pla |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
77 | Richard Lietz Michael Christensen |
LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR '16 | M | |||
95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
97 | Richie Stanaway Fernando Rees Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
50 | Yutaka Yamagishi Pierre Ragues Paolo Ruberti |
LMGTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C7.R | M | |||
78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
LMGTE Am | KCMG | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
LMGTE Am | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | Porsche 911 RSR '15 | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.