Czy w Belgii czeka nas rewanż?

W ten weekend, na słynnym torze Spa-Francorchamps odbędzie się druga runda Mistrzostw Świata Endurance. Z nadzieją na zwycięstwo, do Belgii przybyło szczególnie Audi.

Po zaskakującym obrocie spraw na Silverstone, cała ekipa Audi ma jak na razie tylko jeden punkt na swoim koncie – co więcej, liderem producentów i zespołów jest Toyota, która jako jedyna zdołała dojechać do mety oboma swoimi prototypami. Wraz z widniejącym na podium klasyfikacji kierowców Rebellionem, sytuacja ta wyraźnie zaskakuje zarówno wielu kibiców, nawet tych pamiętających wydarzenia z rundy w Wielkiej Brytanii – przede wszystkim jednak samą ekipę Audi, która nie tak wyobrażała sobie pierwszy krok do powrotu na tron WEC.

Teoretycznie więc, Audi będzie w Belgii najbardziej starało się o zwycięstwo – teoria z praktyką może się jednak mijać o tyle, że jest to także jedna z ostatnich szans na sprawdzenie samochodów przed 24h Le Mans, a i tutaj niemiecka ekipa chce powrócić na tron zagarnięty przez rodzimego konkurenta. Która z tych kwestii zwycięży, przekonamy się być może dopiero w samej rywalizacji – z drugiej strony, swoje powody do walki ma również i Porsche. Po triumfie na Silverstone, Spa-Francorchamps pozostało jedynym obiektem niezdobytym przez tą markę od powrotu do LMP1 w 2014 roku – a zaliczka z Wielkiej Brytanii, nawet jeśli nie należąca do obrońców tytułu mistrza, to nie byle jaki argument skłaniający zespół do dalszej walki.

Mimo nie do końca zgodnych z oczekiwaniami startów na Silverstone, bój zapowiada tu także Toyota, która w Anglii zdobyła wiele cennych informacji na temat swojej nowej konstrukcji. Poprawki wniesione przed Belgią mają dać jej szansę na już regularną rywalizację z niemieckimi przeciwnikami – a przede wszystkim przywrócić ją na najwyższy stopień podium, na którym załoga tego zespołu widniała tu przed dwoma laty. Wśród ekip prywatnych, Silverstone (z poślizgiem) przypomniało natomiast, jak to jest być na podium ekipie Rebellion – a specyfika położonego w Ardenach toru pozwala Szwajcarom myśleć, że także i tu zespół może zajść bardzo wysoko.

Kultowy tor i wydarzenia z Silvestone, kibicom pozwalają natomiast przypuszczać, że także i w Belgii dojdzie do niezwykle interesującego pojedynku w słabszej klasie prototypów – Morand i Extreme Speed okazały się być poważnym zagrożeniem dla faworyzowanego G-Drive. Jak się zresztą okazało, również Signatech, Strakka i Manor mogą wyraźnie przeszkodzić Rosjanom w obronie tytułu mistrzów – przy czym ci, w Belgii pojawiają się już nie z jednym, ale z dwoma pojazdami. Prócz standardowego Oreca 05, do walki staje także Gibson 015S od Greaves, z Giedo van der Garde obok Simona Dolana i Jake’a Dennisa.

Klasa GTE Pro zapowiada się natomiast na kolejny pojedynek Ferrari i Porsche – o ile oczywiście awaria w 911-stce Protona nie pomniejszy ich ostatecznej zdobyczy do marnych 2 punktów. Aston Martin, podobnie jak nowy Ford, jak na razie pozostaje nieco z tyłu – warto jednak pamiętać, że to właśnie brytyjska marka przywiozła z Belgii zwycięstwo w ubiegłorocznej rywalizacji. Dla Amerykanów, wartym odnotowania jest za to ubiegłotygodniowy, pierwszy triumf nowych GT LM na torze Laguna Seca w serii IMSA – ich „światowi” koledzy, z pewnością nie będą chcieli być tu gorsi.

Feralny przypadek Porsche, na Silverstone miał miejsce także w klasie GTE Am – i także i tu, mimo szans na duży sukces, obie załogi korzystające z 911-stek przywiozły z Anglii minimalną ilość punktów. Podobnie, jak ich koledzy z GTE Pro i Audi, w Belgii KCMG i Proton będą więc chciały zmienić tą sytuację – przy czym nie da się ukryć, że ich konkurenci z AF Corse także i tu nie należą do słabych. Skorzy do walki będą również kierowcy Aston Martina, którzy po niespodziewanie udanym występie na Silverstone, także i w Belgii będą chcieli powtórzyć ubiegłoroczny sukces.

W przeciwieństwie do rundy w Anglii, impreza w Belgii rusza już w czwartek, treningami o godzinie 12:15 i 16:30 – trzeci odbędzie się w piątek o 11:10, a o 16:05 rozpoczną się kwalifikacje. Wyścig przewidziany jest na sobotę, rozpoczynając się o 14:30.

Nr Kierowca Klasa Zespół Samochód  
1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid M
4

Simon Trummer
Oliver Webb
James Rossiter
LMP1 ByKolles Racing Team CLM P1/01 AER D
5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid M
6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid M
7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 M
8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 M
12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Nelson Piquet Jr.
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER D
13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER D
26

Roman Rusinow
Nathanaël Berthon
René Rast
LMP2 G-Drive Racing Oreca 05 Nissan D
27

 
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
Dawid Markozow
LMP2 SMP Racing BR01 Nissan D
30

Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Nissan D
31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
LMP2 Extreme Speed Motorsports Ligier JS P2 Nissan D
35

David Cheng
Ho Pin Tung
Nelson Panciatici
LMP2 Baxi DC Racing Alpine Alpine A460 Nissan D
36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
LMP2 Signatech Alpine Alpine A460 Nissan D
37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
LMP2 SMP Racing BR01 Nissan D
38

Giedo van der Garde
Simon Dolan
Jake Dennis
LMP2 G-Drive Gibson 015S Nissan0 D
42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
LMP2 Strakka Racing Gibson 015S Nissan D
43

Ricardo Gonzalez
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
LMP2 RGR Sport by Morand Ligier JS P2 Nissan D
44

Tor Graves
Will Stevens
James Jake
LMP2 Manor Oreca 05 Nissan D
45

Roberto Mehri
Matthew Rao
Richard Bradley
LMP2 Manor Oreca 05 Nissan D
51
Gianmaria Bruni
James Calado
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 488 GTE M
66

William Johnson
Stefan Mücke
Olivier Pla
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT LM M
67

Marino Franchitti
Andy Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT LM M
71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 488 GTE M
77
Richard Lietz
Michael Christensen
LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR '16 M
95

Marco Sørensen
Nicki Thiim
Darren Turner
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE D
97

Richie Stanaway
Fernando Rees
Jonathan Adam
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE D
50

Yutaka Yamagishi
Pierre Ragues
Paolo Ruberti
LMGTE Am Larbre Competition Chevrolet Corvette C7.R M
78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
LMGTE Am KCMG Porsche 911 RSR '15 M
83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTE M
86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
LMGTE Am Gulf Racing UK Porsche 911 RSR '15 M
88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Patrick Long
LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing Porsche 911 RSR '15 M
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE D

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze