Mokry dramat na Watkins Glen

Duet Westbrook/Valiante po raz drugi z rzędu wygrał wyścig Sześć Godzin Glen. Druga połowa rywalizacji przebiegła w dramatycznych, deszczowych okolicznościach.

To nie był wyścig, którego oczekiwali kibice rywalizacji na długim dystansie. Po pierwszej połowie przerywanej aż czterokrotnie, druga również przyniosła neutralizacje – ale przede wszystkim rzęsisty deszcz, który przez kilkadziesiąt minut wymusił nawet czerwoną flagę. Choć wyścig ostatecznie trwał regulaminowe 6 godzin – ostatnie 60 minut przebiegało w atmosferze dramatów i kolejnych neutralizacji, tylko chwilowo przerywanych przez interesujące pojedynki. Nie z nimi będzie się więc kojarzyć zwycięstwo załogi VisitFlorida.com – podobnie, wskutek błędów i wypadków innych załóg, triumf odniosły również pojazdy w pozostałych kategoriach, m.in. niespodziewane zwycięstwo załogi Team Falken Tire w GTLM. Najwięcej rywalizacji mogło mieć miejsce w godzinie czwartej – ale i ta przebiegła bez bardziej interesujących pojedynków.

Już wtedy zresztą, na torze widać było pierwsze oznaki powracającego deszczu. Kierowcy woleli więc ostrożnie przemierzać kolejne kilometry, czekając ze zmianą opon na deszczowe – tą wymusił w końcu początek godziny piątej, gdy tor był już rzeczywiście mokry. Do tego czasu, problemy w czołowej klasie P miała głównie załoga Ligiera, która już w stawce się nie liczyła – trzy Corvette i Riley ekipy Chip Ganassi podążały natomiast niemalże jeden za drugim, czekając na odpowiednie momenty do ataku.

Zamiast nich, 20 minut po rozpoczęciu godziny piątej, na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa – a po kwadransie wywieszono czerwoną flagę. Ta widniała nad torem do 65 minut przed końcem wyścigu – wówczas wyścig wznowiono pod żółtą flagą – a po 5 minutach widniała już zielona. Doszło wtedy do jednego z decydujących momentów wyścigu – na prowadzącego Rickiego Taylora i Joeya Handa, atak przypuścił Christian Fittipaldi. Taylor broniąc się, zbyt szybko wjechał w jeden z zakrętów, wpadł w poślizg i uderzył w barierę, tracąc przednią część nadwozia – a zjeżdżając do boksów, dodatkowo zaliczył kontakt z omijającym go Handem. Gdy nad torem widniała już żółta flaga (wymuszona jednak przez inny pojazd), do boksów zjechali również Fittipaldi na zmianę z Barbosą oraz Taylor – a nieco później również Westbrook i Hand.

Wkrótce okazało się, że załoga nr 5 przekroczyła prędkość, przez co otrzymała karę – i tak, Corvette od Action Express straciła kilkadziesiąt cennych sekund. To okazało się ważne w samej końcówce wyścigu – prowadzącemu Handowi zabrakłoby paliwa na dojazd do mety, przez co jeszcze raz musiał zjechać na dotankowanie – o ile jednak stracił prowadzenie na rzecz Westbrooka, o tyle udało mu się wyjechać przed Barbosą. Ostatecznie, Portugalczyk zajął miejsce trzecie – a wypadek Taylora i problemy Camerona zepchnęły go na dalsze miejsca.

Za podium znalazły się więc prototypy PC – a tu, już do mety, liderem pozostał Renger van der Zande. Kierowca ekipy Starworks nie dał sobie odebrać pozycji lidera – dalej jednak, sytuacja była już bardziej skomplikowana. W godzinie czwartej, nawet na drugie miejsce awansował Colin Braun z załogi CORE Autosport – neutralizacje i zjazdy sprawiły jednak, że pojazd nr 54 ostatecznie zakończył wyścig poza podium, przegrywając z Tomem Kimber-Smithem z nr 52 i Martinem Plowmanem z nr 16. Wszystkie trzy pojazdy dojechały do mety ze stratą do lidera mniejszą, niż 10 sekund.

W klasie GTLM, wskutek sytuacji na torze, w drugiej połowie wyścigu w czołówce pojawiło się Porsche prywatnej ekipy Team Falken Tire – po zmianach opon, było ono nawet drugie, ustępując jedynie Corvette nr 4. Na trzecie miejsce awansowało Ferrari ekipy Scuderia Corse – za to dwa ostatnie miejsca zajmowały w godzinie czwartej fabryczne Porsche. Różnice były tu jednak niewielkie, a pogarszająca się pogoda nie pozwalała liderom cieszyć się z sytuacji – decydujący okazał się jednak początek godziny szóstej, gdy prowadząca Corvette nr 4, zaraz po wznowieniu wyścigu uderzyła w barierę z opon. Co ciekawe, nie był to skutek błędu Olivera Gavina, ale gwałtownego hamowania przed obracającym się Porsche – niestety jednak, w ten sposób Corvette straciła pozycję lidera i spadła na dalsze miejsca. Niespodziewanym liderem został za to Wolf Henlzer w Porsche nr 17 – i już do mety utrzymał owe prowadzenie, ostatecznie wygrywając z Earlem Bamberem, który w ostatnim kwadransie wyprzedził Billa Auberlena z BMW nr 25.

W równie nieprzewidywalnej klasie GTD, w godzinie czwartej prowadzenie straciło BMW ekipy Turner, za to przed gromadę Porsche wyszedł Viper nr 93 prowadzony przez Cameron Lawrence. Właśnie on widniał na tej pozycji, gdy w godzinie piątej doszło do neutralizacji i zatrzymania wyścigu – a gdy w ostatniej godzinie rywalizację wznawiano, Marcowi Goossensowi udało się obronić prowadzenie. W niemałej mierze było to skutkiem dramatów wiceliderów – wpierw z toru wypadł Leh Keen w Porsche nr 22, spadając na dalsze miejsca w stawce – a w końcówce wyścigu, w podobny sposób, z czołówką pożegnał się Mario Farnbacher z 911 nr 23. Dodatkowo, 7 minut przed końcem, Aston Martina zniszczył Kuno Wittmer, tym samym wprowadzając ostatnią neutralizację – co przyczyniło się do utrwalenia pozycji także Andego Lallego z Porsche nr 44 i Christophera Haase z Audi nr 48.

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 90
Richard Westbrook
Michael Valiante
1 P VisitFlorida.com Racing 160 okr.
2 01
Scott Pruett
Joey Hand
2 P Chip Ganassi Racing +11.361
3 5

João Barbosa
Christian Fittipaldi
Max Papis
3 P Action Express Racing +15.045
4 8

Renger van der Zande
Mike Hedlund
Alex Popow
1 PC Starworks Motorsport +2 okr.
5 52

Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
Andrew Palmer
2 PC PR1 Mathiasen Motorsports +2 okr.
6 16

Martin Plowman
Daniel Burkett
Matt McMurry
3 PC BAR1 Motorsports +2 okr.
7 54

Jon Bennett
Colin Braun
James Gue
4 PC CORE autosport +2 okr.
8 31

Eric Curran
Dane Cameron
Max Papis
4 P Action Express Racing +2 okr.
9 85

Mikhail Goikhberg
Chris Miller
Rusty Mitchell
5 PC JDC/Miller Motorsports +2 okr.
10 17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
1 GTLM Falken Tire +3 okr.
11 912

Jörg Bergmeister
Earl Bamber
Nick Tandy
2 GTLM Porsche North America +3 okr.
12 25
Bill Auberlen
Dirk Werner
3 GTLM BMW Team RLL +3 okr.
13 3
Jan Magnussen
Antonío Garcia
4 GTLM Corvette Racing +3 okr.
14 62
Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
5 GTLM Risi Competizione +3 okr.
15 911

Patrick Pilet
Nick Tandy
Earl Bamber
6 GTLM Porsche North America +3 okr.
16 93

Al Carter
Marc Goossens
Cameron Lawrence
1 GTD Riley Motorsport +8 okr.
17 44

John Potter
Andy Lally
Marco Seefried
2 GTD Magnus Racing +8 okr.
18 48

Christopher Haase
Bryce Miller
Dion von Moltke
3 GTD Paul Miller Racing +8 okr.
19 63
Bill Sweedler
Townsend Bell
4 GTD Scuderia Corsa +8 okr.
20 22

Cooper MacNeil
Leh Keen
Andrew Davis
5 GTD Alex Job Racing +8 okr.
21 33
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
6 GTD Riley Motorsports +8 okr.
22 23
Ian James
Mario Farnbacher
7 GTD Team Seattle Alex Job Racing +8 okr.
23 58
Madison Snow
Jan Heylen
8 GTD Wright Motorsports +8 okr.
24 97
Michael Marsal
Markus Palttala
9 GTD Turner Motorsport +9 okr.
25 007
Christina Nielsen
Kuno Wittmer
10 GTD TRG-AMR +12 okr.
26 73
Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
11 GTD Park Place Motorsports +13 okr.
27 07

Joel Miller
Tom Long
Ben Devlin
5 P SpeedSource Mazda +16 okr.
28 10

Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
6 P Wayne Taylor Racing +17 okr.
29 4
Oliver Gavin
Tommy Milner
7 GTLM Corvette Racing +24 okr.
30 11
Chris Cumming
Bruno Junqueira
6 PC RSR Racing +50 okr.
31 38

James French
Jerome Mee
Conor Daly
7 PC Performance Tech Motorsports +55 okr.
32 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
7 P Michael Shank Racing +58 okr.
33 0
Katherine Legge
Memo Rojas
8 P Claro/TracFone DeltaWing Racing +65 okr.
34 24
John Edwards
Lucas Luhr
8 GTLM BMW Team RLL +83 okr.

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze