W ten weekend, na torze Watkins Glen w stanie Nowy Jork odbędzie się szósta runda serii United SportsCar Championship. 6-godzinny wyścig będzie również trzecią rundą cyklu Endurance Cup.
Choć najkrótszy z czterech odsłon North American Endurance Cup, Watkins Glen to zdecydowanie jeden z najbardziej znanych wyścigów długodystansowych w Stanach Zjednoczonych. Przez lata obecny w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (WSC), a potem w seriach IMSA GT i Rolex Sports Car Series, dziś jest to jedyna długodystansowa runda USCC odbywająca się w trakcie, a nie na początku lub na końcu sezonu – dzięki czemu, możemy tu oczekiwać walki innej, niż na poprzedzającym ją "sprincie" na Belle Isle czy 160-minutowej rywalizacji w kanadyjskim Bowmanville.
A, że może mieć to znaczenie, pokazuje to nam choćby tegoroczna rywalizacja czołówki klasy P. Choć Michael Valiante i Richard Westbrook z załogi VisitFlorida.com posiadają obecnie tyle samo punktów, co João Barbosa i Christian Fittipaldi z Action Express nr 5, Brytyjczyk i Kanadyjczyk lepiej wypadali w rywalizacjach krótkodystansowych – za to Portugalczyk i Brazylijczyk na słynnych torach Daytona i Sebring, czego skutkiem jest ich przewaga w klasyfikacji NAEC. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że to Barbosa i Fittipaldi wygrali tu wyścig w sezonie 2013 – za to Wesbrook i Valiante poprzednią edycję Sześciu Godzin Glen, co z drugiej strony może oznaczać lepszy wynik załogi nr 90.
Gdyby nie fatalny błąd w pomiarach czasów przejazdów na Daytona, wyżej widnieliby również Jordan i Ricky Taylorowie – ci zresztą spisują się w tym sezonie wyśmienicie zarówno na wyścigach krótko-, jak i długodystansowych. Co najmniej drugie miejsce w Sebring, na Long Beach i Laguna Seca daje im obecnie czwartą lokatę w klasyfikacji generalnej – a dobre występy na Daytona i Sebring drugą w NAEC, przy czym tu razem z Joeyem Handem i Scottem Pruettem z Chip Ganassi Racing. Także i oni zaliczani są do faworytów rywalizacji, nawet, jeśli na metach wyścigów długodystansowych, w tym sezonie nie zajęli oni jeszcze miejsca na podium. Pruett zwyciężał tu w końcu aż cztery razy, co stawia go pośród kierowców z największą ilością wygranych na tym torze.
Do potencjalnych zwycięzców zalicza się także duet Dane Cameron i Eric Curran, nieco niespodziewanych triumfatorów poprzedniej rundy USCC – ich jednak, nawet mimo pomocy ze strony Maxa Papisa, stawia się troszkę niżej. Podobnie, na pierwszą wygraną w tym sezonie liczą kibice Johna Pewa i Oswaldo Negriego z Ligiera od Michael Shank Racing, który znów zmienił swoje barwy bojowe – raczej niewielu widzi natomiast szanse na wygraną prototypu Deltawing, a tym bardziej dwóch Mazd. Obok ekipy Chip Ganassi Racing, prototyp Rileya wystawi również jeszcze jeden zespół – w Watkins Glen pojawi się załoga Starworks Motorsport.
Niemniej ciekawa jest rywalizacja w klasie Prototype Challenge – także i tu, dwie czołowe załogi nieco inaczej zdobywały punkty do klasyfikacji generalnej. W przypadku prowadzących Jona Benetta i Colina Brauna z CORE Autosport, były to trzy drugie miejsca na Daytona, Sebring i Laguna Seca – Mike Guash i Tom Kimber-Smith z PR1/Mathiasen Motorsports zaliczyli natomiast dwa zwycięstwa w wyścigach długodystansowych, a potem dużo słabsze wyniki w krótszych rywalizacjach. Teoretycznie, większe szasne mają więc Guash i Kimber-Smith – ale znów to Benett i Braun byli zwycięzcami ubiegłorocznej edycji wyścigu. Groźni mogą być tu jeszcze Chris Cumming i Bruno Junqueira z RSR Racing – ciekawostką będzie za to kolejny start Conora Dalego w załodze Performance Tech.
Ciekawostkami w klasie GTLM są natomiast wyniki z 24h Le Mans. W rywalizacji pojawi się tu mianowicie aż czterech zwycięzców tegorocznej batalii – w tym dwóch generalnych triumfatorów wyścigu, Earl Bamber i Nick Tandy. Kierowcy Porsche 919, na Watkins Glen wystartują osobno w dwóch 911 RSR – w fabrycznej Corvette nr 4 pojawią się za to zwycięzcy klasy GTE Pro w Le Mans, Oliver Gavin i Tommy Milner. Ich koledzy z drugiej C7.R, w Watkins Glen wystartują natomiast nie w swoim pojeździe, ale w tym wypożyczonym od francuskiego Larbre Compétition – co również związane jest z Le Mans, a konkretnie z wypadkiem Jana Magnussena podczas tamtejszych kwalifikacji. Może to nieco utrudnić rywalizację Duńczyka i Antonio Garcii z kierowcami BMW, obecnie głównymi konkurentami liderów tej klasy – z drugiej strony, triumf w Le Mans oraz zwycięstwa w Daytona i Sebring sugerują, że i tu załoga nr 4 jest najbliżej zwycięstwa.
I jeszcze klasa GTD, w tym roku skurczona do 11 pojazdów – i również z liderami, którzy puntky zdobywali w wyścigach głównie krótkodystansowych. Drugie i trzecie miejsce w rundach Laguna Seca i Belle Isle wyprowadziło na czoło Christophera Haase i Diona von Moltke – na Daytona czy Sebring, lepiej spisywali się jednak kierowcy z kolejnych czterech pozycji, każdy przynajmniej raz kończąc tam wyścig na podium. Dodatkowo, w walce pojawią się również zwycięzcy z Daytona, Al Carter i Cameron Lawrence w drugim Viperze ekipy Riley – jednoznaczny faworyt jest tu więc niezwykle trudny do określenia.
Impreza na Watkins Glen rozpocznie się już w czwartek – do pierwszych sesji staną wówczas pojazdy z serii pobocznych: Prototype Lites, Porsche Cup USA, Lamborghini Super Trofeo i Continental Tire Challenge. Pierwsze treningi sesji USCC odbędą się w piątek o 17:00 i 22:00 – a w sobotę odbędzie się trening o 16:15 i kwalifikacje o godzinie 21:40. Wyścig odbędzie się w niedzielę o godzinie 16:10 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
0 | Katherine Legge Memo Rojas |
P | Claro/TracFone DeltaWing Racing | Deltawing DWC13 | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
7 | TBA TBA |
P | Starworks Morotsport | Riley DP BMW | |||
10 | Jordan Taylor Ricky Taylor Max Angelelli |
P | Wayne Taylor Racing | Dallara Corvette DP Chevrolet | |||
31 | Eric Curran Dane Cameron Max Papis |
P | Action Express Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr |
P | Michael Shank Racing | Ligier JS P2 Honda | |||
70 | Jonathan Bomarito Tristan Nunez Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | |||
90 | Richard Westbrook Michael Valiante |
P | VisitFlorida.com Racing | Coyote Corvette DP Chevrolet | |||
01 | Scott Pruett Joey Hand |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Mk XXVI DP Ford | |||
07 | Joel Miller Tom Long Ben Devlin |
P | SpeedSource Mazda | Lola B12/80 Mazda | |||
8 | Renger van der Zande Mike Hedlund |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 | |||
11 | Chris Cumming Bruno Junqueira |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | |||
16 | TBA TBA TBA |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
38 | James French Jerome Mee Conor Daly |
PC | Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | |||
52 | Mike Guasch Tom Kimber-Smith Andrew Palmer |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | |||
54 | Jon Bennett Colin Braun James Gue |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 | |||
85 | Mikhail Goikhberg Chris Miller Rusty Mitchell |
PC | JDC/Miller Motorsports | Oreca FLM09 | |||
3 | Jan Magnussen Antonío Garcia |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GTLM | Corvette Racing | Corvette C7.R | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
GTLM | Falken Tire | Porsche 911 RSR | |||
24 | John Edwards Lucas Luhr |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
25 | Bill Auberlen Dirk Werner |
GTLM | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
62 | Pierre Kaffer Giancarlo Fisichella |
GTLM | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | |||
911 | TBA TBA |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | |||
912 | TBA TBA |
GTLM | Porsche North America | Porsche 911 RSR | |||
22 | Cooper MacNeil Leh Keen Andrew Davis |
GTD | Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | |||
23 | Ian James Mario Farnbacher |
GTD | Team Seattle Alex Job Racing | Porsche 911 GT America | |||
33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen |
GTD | Riley Motorsports | Dodge Viper SRT GT3-R | |||
44 | John Potter Andy Lally Marco Seefried |
GTD | Magnus Racing | Porsche 911 GT America | |||
48 | Christopher Haase Bryce Miller Dion von Moltke |
GTD | Paul Miller Racing | Audi R8 LMS Ultra | |||
58 | Madison Snow Jan Heylen |
GTD | Wright Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
63 | Bill Sweedler Townsend Bell TBA |
GTD | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Patrick Lindsey Spencer Pumpelly |
GTD | Park Place Motorsports | Porsche 911 GT America | |||
93 | Al Carter Marc Goossens Cameron Lawrence |
GTD | Riley Motorsport | Dodge Viper SRT GT3-R | |||
97 | Michael Marsal Markus Palttala |
GTD | Turner Motorsport | BMW Z4 GT3 | |||
007 | Christina Nielsen Kuno Wittmer |
GTD | TRG-AMR | Aston Martin V12 Vantage GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.