Trzecia odsłona prawdziwego Endurance

W ten weekend, na torze Watkins Glen w stanie Nowy Jork odbędzie się szósta runda serii United SportsCar Championship. 6-godzinny wyścig będzie również trzecią rundą cyklu Endurance Cup.

Choć najkrótszy z czterech odsłon North American Endurance Cup, Watkins Glen to zdecydowanie jeden z najbardziej znanych wyścigów długodystansowych w Stanach Zjednoczonych. Przez lata obecny w Mistrzostwach Świata Samochodów Sportowych (WSC), a potem w seriach IMSA GT i Rolex Sports Car Series, dziś jest to jedyna długodystansowa runda USCC odbywająca się w trakcie, a nie na początku lub na końcu sezonu – dzięki czemu, możemy tu oczekiwać walki innej, niż na poprzedzającym ją "sprincie" na Belle Isle czy 160-minutowej rywalizacji w kanadyjskim Bowmanville.

A, że może mieć to znaczenie, pokazuje to nam choćby tegoroczna rywalizacja czołówki klasy P. Choć Michael Valiante i Richard Westbrook z załogi VisitFlorida.com posiadają obecnie tyle samo punktów, co João Barbosa i Christian Fittipaldi z Action Express nr 5, Brytyjczyk i Kanadyjczyk lepiej wypadali w rywalizacjach krótkodystansowych – za to Portugalczyk i Brazylijczyk na słynnych torach Daytona i Sebring, czego skutkiem jest ich przewaga w klasyfikacji NAEC. Dodatkowym smaczkiem jest fakt, że to Barbosa i Fittipaldi wygrali tu wyścig w sezonie 2013 – za to Wesbrook i Valiante poprzednią edycję Sześciu Godzin Glen, co z drugiej strony może oznaczać lepszy wynik załogi nr 90.

Gdyby nie fatalny błąd w pomiarach czasów przejazdów na Daytona, wyżej widnieliby również Jordan i Ricky Taylorowie – ci zresztą spisują się w tym sezonie wyśmienicie zarówno na wyścigach krótko-, jak i długodystansowych. Co najmniej drugie miejsce w Sebring, na Long Beach i Laguna Seca daje im obecnie czwartą lokatę w klasyfikacji generalnej – a dobre występy na Daytona i Sebring drugą w NAEC, przy czym tu razem z Joeyem Handem i Scottem Pruettem z Chip Ganassi Racing. Także i oni zaliczani są do faworytów rywalizacji, nawet, jeśli na metach wyścigów długodystansowych, w tym sezonie nie zajęli oni jeszcze miejsca na podium. Pruett zwyciężał tu w końcu aż cztery razy, co stawia go pośród kierowców z największą ilością wygranych na tym torze.

Do potencjalnych zwycięzców zalicza się także duet Dane Cameron i Eric Curran, nieco niespodziewanych triumfatorów poprzedniej rundy USCC – ich jednak, nawet mimo pomocy ze strony Maxa Papisa, stawia się troszkę niżej. Podobnie, na pierwszą wygraną w tym sezonie liczą kibice Johna Pewa i Oswaldo Negriego z Ligiera od Michael Shank Racing, który znów zmienił swoje barwy bojowe – raczej niewielu widzi natomiast szanse na wygraną prototypu Deltawing, a tym bardziej dwóch Mazd. Obok ekipy Chip Ganassi Racing, prototyp Rileya wystawi również jeszcze jeden zespół – w Watkins Glen pojawi się załoga Starworks Motorsport.

Niemniej ciekawa jest rywalizacja w klasie Prototype Challenge – także i tu, dwie czołowe załogi nieco inaczej zdobywały punkty do klasyfikacji generalnej. W przypadku prowadzących Jona Benetta i Colina Brauna z CORE Autosport, były to trzy drugie miejsca na Daytona, Sebring i Laguna Seca – Mike Guash i Tom Kimber-Smith z PR1/Mathiasen Motorsports zaliczyli natomiast dwa zwycięstwa w wyścigach długodystansowych, a potem dużo słabsze wyniki w krótszych rywalizacjach. Teoretycznie, większe szasne mają więc Guash i Kimber-Smith – ale znów to Benett i Braun byli zwycięzcami ubiegłorocznej edycji wyścigu. Groźni mogą być tu jeszcze Chris Cumming i Bruno Junqueira z RSR Racing – ciekawostką będzie za to kolejny start Conora Dalego w załodze Performance Tech.

Ciekawostkami w klasie GTLM są natomiast wyniki z 24h Le Mans. W rywalizacji pojawi się tu mianowicie aż czterech zwycięzców tegorocznej batalii – w tym dwóch generalnych triumfatorów wyścigu, Earl Bamber i Nick Tandy. Kierowcy Porsche 919, na Watkins Glen wystartują osobno w dwóch 911 RSR – w fabrycznej Corvette nr 4 pojawią się za to zwycięzcy klasy GTE Pro w Le Mans, Oliver Gavin i Tommy Milner. Ich koledzy z drugiej C7.R, w Watkins Glen wystartują natomiast nie w swoim pojeździe, ale w tym wypożyczonym od francuskiego Larbre Compétition – co również związane jest z Le Mans, a konkretnie z wypadkiem Jana Magnussena podczas tamtejszych kwalifikacji. Może to nieco utrudnić rywalizację Duńczyka i Antonio Garcii z kierowcami BMW, obecnie głównymi konkurentami liderów tej klasy – z drugiej strony, triumf w Le Mans oraz zwycięstwa w Daytona i Sebring sugerują, że i tu załoga nr 4 jest najbliżej zwycięstwa.

I jeszcze klasa GTD, w tym roku skurczona do 11 pojazdów – i również z liderami, którzy puntky zdobywali w wyścigach głównie krótkodystansowych. Drugie i trzecie miejsce w rundach Laguna Seca i Belle Isle wyprowadziło na czoło Christophera Haase i Diona von Moltke – na Daytona czy Sebring, lepiej spisywali się jednak kierowcy z kolejnych czterech pozycji, każdy przynajmniej raz kończąc tam wyścig na podium. Dodatkowo, w walce pojawią się również zwycięzcy z Daytona, Al Carter i Cameron Lawrence w drugim Viperze ekipy Riley – jednoznaczny faworyt jest tu więc niezwykle trudny do określenia.

Impreza na Watkins Glen rozpocznie się już w czwartek – do pierwszych sesji staną wówczas pojazdy z serii pobocznych: Prototype Lites, Porsche Cup USA, Lamborghini Super Trofeo i Continental Tire Challenge. Pierwsze treningi sesji USCC odbędą się w piątek o 17:00 i 22:00 – a w sobotę odbędzie się trening o 16:15 i kwalifikacje o godzinie 21:40. Wyścig odbędzie się w niedzielę o godzinie 16:10 czasu polskiego.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód 
0
Katherine Legge
Memo Rojas
P Claro/TracFone DeltaWing Racing Deltawing DWC13
5
João Barbosa
Christian Fittipaldi
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
7 TBA
TBA
P Starworks Morotsport Riley DP BMW
10

Jordan Taylor
Ricky Taylor
Max Angelelli
P Wayne Taylor Racing Dallara Corvette DP Chevrolet
31

Eric Curran
Dane Cameron
Max Papis
P Action Express Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
P Michael Shank Racing Ligier JS P2 Honda
70

Jonathan Bomarito
Tristan Nunez
Sylvain Tremblay
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda
90
Richard Westbrook
Michael Valiante
P VisitFlorida.com Racing Coyote Corvette DP Chevrolet
01
Scott Pruett
Joey Hand
P Chip Ganassi Racing Riley Mk XXVI DP Ford
07

Joel Miller
Tom Long
Ben Devlin
P SpeedSource Mazda Lola B12/80 Mazda
8
Renger van der Zande
Mike Hedlund
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09
11
Chris Cumming
Bruno Junqueira
PC RSR Racing Oreca FLM09
16 TBA
TBA
TBA
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
38

James French
Jerome Mee
Conor Daly
PC Performance Tech Motorsports Oreca FLM09
52

Mike Guasch
Tom Kimber-Smith
Andrew Palmer
PC PR1 Mathiasen Motorsports Oreca FLM09
54

Jon Bennett
Colin Braun
James Gue
PC CORE autosport Oreca FLM09
85

Mikhail Goikhberg
Chris Miller
Rusty Mitchell
PC JDC/Miller Motorsports Oreca FLM09
3
Jan Magnussen
Antonío Garcia
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
GTLM Falken Tire Porsche 911 RSR
24
John Edwards
Lucas Luhr
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
25
Bill Auberlen
Dirk Werner
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
62
Pierre Kaffer
Giancarlo Fisichella
GTLM Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
911 TBA
TBA
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR
912 TBA
TBA
GTLM Porsche North America Porsche 911 RSR
22

Cooper MacNeil
Leh Keen
Andrew Davis
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America
23
Ian James
Mario Farnbacher
GTD Team Seattle Alex Job Racing Porsche 911 GT America
33
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
GTD Riley Motorsports Dodge Viper SRT GT3-R
44

John Potter
Andy Lally
Marco Seefried
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America
48

Christopher Haase
Bryce Miller
Dion von Moltke
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS Ultra
58
Madison Snow
Jan Heylen
GTD Wright Motorsports Porsche 911 GT America
63


Bill Sweedler
Townsend Bell
TBA
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
73
Patrick Lindsey
Spencer Pumpelly
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
93

Al Carter
Marc Goossens
Cameron Lawrence
GTD Riley Motorsport Dodge Viper SRT GT3-R
97
Michael Marsal
Markus Palttala
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3
007
Christina Nielsen
Kuno Wittmer
GTD TRG-AMR Aston Martin V12 Vantage GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze