Sebring po Daytona, czyli kolejne 12 godzin

W ten weekend odbędzie się Sebring 12 Hours, druga odsłona serii United Sports Car Championship – a także jej podserii, Północnoamerykańskiego Pucharu Endurance.

Rok 1997 – właśnie wtedy, 12-godzinny wyścig Sebring po raz ostatni kontynuował sezon rywalizacji rozpoczęty przez 24-godzinną batalię na torze Daytona. Późniejszy upadek serii IMSA GT, przekształcenie jej w Amerykańską Serię Le Mans oraz pojawienie się konkurencyjnego US Road Racing Championships (późniejszego Sports Car Series), na niemal dwie dekady rozdzieliły te słynne, długodystansowe wyścigi w Stanach Zjednoczonych – w końcu jednak, po 17 latach, Daytona i Sebring znów znalazły się na jednym kalendarzu zmagań. Styczniowa Daytona przyniosła nam mnóstwo emocji, choć i niestety także tych negatywnych – w Sebring mamy więc nadzieję, że o ile starć będzie co nie miara, nie zakończą się one tak, jak fatalne w skutkach dublowanie Ferrari przez jeden z prototypów Corvette DP.

Rywalizacji oczekujemy przede wszystkim w czołowej kategorii Prototypów, w której na Daytona, aż trzy pojazdy dojechały do mety z tą samą ilością przejechanych okrążeń. Na czele stoi nam załoga Action Express Racing nr 5, a więc João Barbosa, Christian Fittipaldi i Sébastien Bourdais – i to ta poza-amerykańska trójka bronić będzie na Sebring prowadzenia przed braćmi Taylor, którzy w Corvette DP nr 10 wystartują już tylko z Maxem Angelellim. Dwaj bracia kierować będą również drugim prototypem od Action Express, Brian i Burt Frisselle również mając na koncie podium w wyścigu Daytona – a ich partnerem będzie tu kierowca wykreślonego z listy zespołu GAINSCO, Jon Fogarty.

Prototypów czołowej kategorii, na Sebring ma pojawić się łącznie 17 – w przypadku tych typu "Daytona", w Corvette DP zobaczymy również ekipy Spirit of Daytona i Marsch Racing. Dwa Rileye z nowymi silnikami Ford EcoBoost pojawią się z logo faworyzowanego zespołu Chip Ganassi Racing, jeden Riley z silnikiem Forda wystąpi  w barwach Michael Shank Racing, jeden ze starszym silnikiem Dinan-BMW wystawi Highway to Help – a Riley zespołu Starworks Motorsport, dopiero na Sebring zaprezentuje się z najnowszą jednostką napędową Hondy.

Konkurencją dla prototypów Daytona będzie łącznie sześć równorzędnych prototypów Le Mans – na torze Daytona, najszybszym okazał się być ten od Muscle Milk Pickett Racing. Tym razem, Klausa Grafa i Lucasa Luhra wspomagać będzie nie Alex Brundle – ale inny młody Brytyjczyk, Jan Mardenborough. Brundle pojawi się mianowicie jako zmiennik Oliviera Pla i Gustavo Yacamana w Morganie-OAK ekipy OAK Racing – bez zmian pozostaną natomiast składy dwóch HPD ARX-03b od Extreme Speed, w których zabraknie jedynie czwartego kierowcy załogi nr 2, Anthonego Lazzaro.

Listę czołowych prototypów zamkną dwa, oparte o Lole B12 prototypy Mazdy, które na Daytona nie zaprezentowały się najlepiej – a także Deltawing, w którym ponownie zasiądzie Gabby Chaves.

Kategoria prototypów Challenge powiększy się nam o dwie pozycje – drugi pojazd wystawi zespół BAR1 Motorsports, który zapowiadał start dwóch samochodów już na torze Daytona. Nowością będzie natomiast zespół JDC/Miller Motorsports, w składzie z Chrisem Millerem oraz pochodzącym z RPA Gerrym Krautem – niczym nowym nie będzie tu jednak ich pojazd, gdyż owa Oreca FLM09 to jeden z dotychczasowych prototypów zespołu PR1/Mathiasen Motorsports. Pozycji wywalczonej na Daytona bronić będą kierowcy od CORE Autosports, m.in. Colin Braun i Mark Wilkins – głównymi konkurentami będzie załoga 8Star Motorsports na czele z Tomem Kimber-Smithem.

W porównaniu do znanej już listy startowej Długodystansowych Mistrzostw Świata, ponownie o wiele bardziej interesująca kategoria prototypów GTE znajduje się za oceanem. W Sebring zabraknie niestety fabrycznego Aston Martina – pojawia się tu jednak kolejne Porsche, zgodnie z zapowiedziami wpisane na listę przez zespół Team Falken Tire. Wolf Henzler, Bryan Sellers oraz Marco Holzer staną do walki naprzeciw dwóch fabrycznym 911 RSR, dwóm fabrycznym Corvette, BMW i Viperom – jak również prywatnym Ferrari od Krohn Racing oraz Risi Competizione.

Zespół Risi pojawia się w wyścigu mimo uczestniczenia w fatalnej kolizji na Daytona – co więcej, znów wystawia silny włoski skład: Giancarlo Fisichella, Matteo Malucelli i Gianmaria Bruni. Czołowej pozycji w klasyfikacji bronić będą jednak Richard Lietz, Nick Tandy i Patrick Pilet z fabrycznego Porsche nr 911 – za nimi plasuje się załoga BMW nr 55, już bez Maxime Martina, trzecim jest natomiast Viper nr 91. Dopiero piąte miejsce zajmuje pierwsza z Corvette, nr 4 z Olivierem Gavinem, Tommym Milnerem i Robinem Liddellem – na Sebring, z pewnością będą chcieli to miejsce poprawić, szczególnie, że to oni byli tu ubiegłorocznymi zwycięzcami w tej kategorii.

Szeroka klasa GTD zawiera tym razem 26 pozycji – nas z pewnością znów będzie interesować Porsche nr 30, w którym prócz Henrique Cisnerosa i Christiny Nielsen zasiada Polak, Kuba Giermaziak. Załoga zajmuje po Daytona ósme miejsce w klasyfikacji – prowadzą natomiast Bill Sweedler i Towsend Bell, którzy jednak w Sebring pojawią się w nieco innych barwach. Z tegorocznego sezonu USCC wycofał się mianowicie ich dotychczasowy zespół Level 5 – Bell i Sweedler będą jednak mogli bronić czołowej pozycji w Ferrari nr 555, gdyż takowe przejął, powracający do wyścigów, zespół AIM Autosport.

Głównymi przeciwnikami dla dwójki Amerykanów będą kierowcy Audi R8 od Flying Lizards, uczestnicy agresywnego pojedynku o zwycięstwo na Daytona – a także załoga Porsche nr 13 od Rum Bum/Snow Racing, w której Marco Seefrieda zastąpi na Sebring Matt Plumb. Znanych nazwisk w tej kategorii jest jednak mnóstwo – Jeroen Bleekemolen, Marc Basseng, Filipe Albuquerque, Christopher Haase, Matt Griffin – tak więc sugestia, kto może ten wyścig wygrać, jest tu bardzo trudna. Pewnym jest jedynie, iż nie wygra go czwarta załoga z Daytona Beach, zespół SMP Racing – gdyż Ci, na Sebring nie wystartują.

Impreza rozpocznie się czwartkowymi treningami o godzinie 14:55 – później będą miały one miejsce jeszcze o godzinie 21:00 i po północy czasu polskiego, konkretnie o 1:00 rano. W piątek o 14:55 odbędzie się ostatnia sesja treningowa, o godzinie 19:10 rozpoczną się kwalifikacje – sam wyścig ruszy natomiast w sobotę o godzinie 15:15. 

Nr   Kierowca Klasa   Zespół   Samochód
0

Andy Meyrick
Katherine Legge
Gabby Chaves
P DeltaWing Racing Cars DeltaWing DWC13
1



Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Brabham
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
2

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Simon Pagenaud
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
5


João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
P Action Express Racing Corvette DP
6


Lucas Luhr
Klaus Graf
Jann Mardenborough
P Pickett Racing Oreca 03S Nissan
9

Brian Frisselle
Burt Frisselle
Jon Fogarty
P Action Express Racing Corvette DP
10

Max Angelelli
Ricky Taylor
Jordan Taylor
P Wayne Taylor Racing Corvette DP
31

Eric Curran
Boris Said
Guy Cosmo
P Marsh Racing Corvette DP
42

Olivier Pla
Gustavo Yacaman
Alex Brundle

P OAK Racing Morgan LMP2 Nissan
50

Jim Pace
Byron DeFoor
David Hinton
P Highway To Help Riley Dinan-BMW
60

John Pew
Oswaldo Negri Jr
Justin Wilson
P Michael Shank Racing Riley Ford EcoBoost
70


Sylvain Tremblay
Tom Long
Ben Devlin

P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
78



Scott Mayer
Pierre Kaffer
Sébastian Saavedra
Alex Popow

P Starworks Motorsport Riley Honda
90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
P Spirit Of Daytona Corvette DP
01

Scott Pruett
Memo Rojas
Marino Franchitti
P Chip Ganassi Racing Riley Ford EcoBoost
02

Scott Dixon
Tony Kanaan
Sage Karam
P Chip Ganassi Racing Riley Ford EcoBoost
07

Tristan Nunez
Joel Miller
Tristan Vautier
P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
7

Alex Popow
Pierre Kaffer
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
8


David Cheng
Renger van der Zande
Martin Fuentes
Sam Bird
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
25


Eric Lux
Tom Kimber-Smith
Mike Marsal
Sean Rayhall
PC 8Star Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
38


Charlie Shears
Raphael Matos
David Ostella
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
52

Mike Guash
Frankie Montecalvo
Gunnar Jeanette
PC PR1/Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
54

Jon Bennett
Colin Braun
James Gue
PC CORE autosport Oreca FLM09 Chevrolet
85

Chris Miller
Stephen Simpson
Gerry Kraut
PC JDC
Miller Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
87

Bruce Hamilton
Gatson Kearby
Tonis Kasemets
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
88


Doug Bielefeld
Chapman Ducote
Tony Drissi
Martin Plowman
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
08


Chris Cumming
Alex Taglani
Rusty Mitchell
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet
09


Duncan Ende
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet
3

Jan Magnussen
Anthony Garcia
Ryan Briscoe
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Robin Liddell
GTLM Corvette Racing Corvette C7.R
17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Marco Holzer
GTLM Team Falken Tire Porsche 911 GT3 RSR
55

Bill Auberlen
Andy Priaulx
Joey Hand
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56

Dirk Müller
John Edwards
Dirk Werner
GTLM BMW Team RLL BMW Z4 GTE
57

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
Andrea Bertolini
GTLM Krohn Racing Ferrari F458 Italia GTC
62


Matteo Malucelli
Giancarlo Fisichella
Gianmaria Bruni
GTLM Risi Competizione Ferrari F458 Italia GTC
91

Dominik Farnbacher
Marc Goossens
Ryan Hunter-Reay
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Robert Bell
GTLM SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
911

Nick Tandy
Richard Lietz
Patrick Pilet
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
912

Patrick Long
Michael Christensen
Jörg Bergmeister
GTLM Porsche North America Porsche 911 GT3 RSR
13



Madison Snow
Jan Heylen
Matt Plumb
Hugh Plumb
GTD Rum Bum
Snow Racing
Porsche 911 GT America
18

Earl Bamber
Nico Verdonck
Norbert Siedler
GTD Mühlner Motorsports
America
Porsche 911 GT America
19


Earl Bamber
Kyle Gimple
Ruggero Melgrati
GTD Mühlner Motorsports
America
Porsche 911 GT America
22


Cooper MacNeil
Leh Keen
Philipp Frommenwiler
GTD Alex Job Racing Porsche 911 GT America
23


Ian James
Mario Farnbacher
Alex Riberas
GTD Team Seattle
Alex Job Racing
Porsche 911 GT America
27

Patrick Dempsey
Joe Foster
Andrew Davis
GTD Dempsey Racing Porsche 911 GT America
28

Christian Engelhardt
Rofl Ineichen
Franz Konrad
GTD Dempsey Racing Porsche 911 GT America
30


Henrique Cisneros
Kuba Giermaziak
Christina Nielsen
GTD NGT Motorsport Porsche 911 GT America
32

Alex Welch
James Sofronas
Marc Basseng
GTD GMG Racing Audi R8 LMS
33


Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
GTD Riley Motorsports SRT Viper GT3-R
35

Seth Neiman
Dion von Moltke
Filipe Albuquerque
GTD Flying Lizard
Motorsports
Audi R8 LMS
44


John Potter
Andy Lally
Marco Seefried
GTD Magnus Racing Porsche 911 GT America
45


Nelson Canache Jr.
Spencer Pumpelly
Alessandro Latif
Markus Winkelhock
GTD Flying Lizard
Motorsports
Audi R8 LMS
46


Charles Putman
Charles Espenlaub
Christopher Mies
GTD Fall-Line Motorsports Audi R8 LMS
48

Bryce Miller
Christopher Haase
Matthiew Bell
GTD Paul Miller Racing Audi R8 LMS
49


Gianluca Roda
Paolo Ruberti
Mirko Venturi
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
51



Matt Griffin
Marco Cioci
Michele Rugolo
Jack Gerber
GTD Spirit of Race Ferrari 458 Italia GT3
63


Lorenzo Casé
Kyle Marcelli
Alessandro Balzan
Jeff Westphal
GTD Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GT3
71


Patrick Lindsey
Connor De Phillippi
Kevin Estré
Mike Vess
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
73



Jim Norman
Craig Stanton
Kevin Estré
Mike Vess
GTD Park Place Motorsports Porsche 911 GT America
81


Damien Faulkner
Patrick Huisman
Bob Faieta
Mike Avenatti
GTD GB Autosport Porsche 911 GT America
94



Markus Palttala
Paul Dalla Lana
Dane Cameron
Shane Lewis
GTD Turner Motorsport BMW Z4 GT3
007


David Block
Al Carter
James Davison
GTD TRG-AMR Aston Martin V12
Vantage GT3
009

Brandon Davis
Kris Wilson
Max Riddle
GTD TRG-AMR Aston Martin V12
Vantage GT3
555


Bill Sweedler
Towsend Bell
Maurizio Mediani
Jeff Segal
GTD AIM Autosport Ferrari 458 Italia GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze