Załoga Action Express nr 5 wygrała 52. wyścig 24 Hours at Daytona. W ostatnich minutach, neutralizacja spotęgowała nerwy aż w trzech kategoriach, największe zamieszanie wywołując w GTD.
Tego typu końcówki należą do z jednej strony znienawidzonych – z drugiej, uwielbianych przez kibiców. Dla części, neutralizacja w ostatnich minutach to zniwelowanie czasem kilku godzin walki Endurance i sprowadzenie jej do bezpośredniego starcia na mecie – dla innych, samo bycie w czołówce jest już efektem sporej pracy włożonej w czasie wyścigu, a sam pojedynek w końcówce to istna wisienka na torcie 24-godzinnej rywalizacji. W tegorocznej batalii, o zwycięstwo w całym wyścigu walczyły trzy załogi Corvette, obecne w czołówce już od dobrych kilku godzin – do ostrego starcia doszło również w kategorii GTD, gdzie dodatkowo w grę weszła także decyzja sędziów po wyścigu. Do emocjonującej końcówki doszło również w GTLM, gdzie BMW mogło odebrać zwycięstwo załodze Porsche 911 – wPC, wcześniejsze wypadki wyeliminowały bądź zniwelowały szanse konkurencji – dlatego neutralizacja nie zmieniła jej układu. A sama neutralizacja była efektem błędu ekipy Alex Job Racing – faworyzowany w GTD pojazd nr 22 stracił hamulce i wywołał zamieszanie na niecałe pół godziny przed metą.
W kategorii P, owe zamieszanie zniwelowało lekką przewagę, jaką w pojeździe nr 5 wypracował João Barbosa. Portugalczyk nieco wyprzedzał Maxa Angelleliego z Corvette DP nr 10 – wyraźnie z tyłu był natomiast Brian Frisselle w drugim pojeździe od Action Express, nr 9. Neutralizacja zniszczyła te różnice, wszystkie trzy pojazdy grupując blisko siebie – po wznowieniu, Barbosie udało się jednak obronić prowadzenie i dać Action Express Racing drugie zwycięstwo, po tym z roku 2010 – którego twórcą był zresztą również Barbosa, jedyny mogący indywidualnie cieszyć się z drugiego zwycięstwa w pojeździe od Action Express. Brian Frisselle dojechał do mety jako trzeci – za to czwarta okazała się być kolejna Corvette DP, nr 90 od Spirit of Daytona, gdyż 50 minut przed końcem wyścigu uległ awarii Riley 02 zespołu Chip Ganassi Racing.
W przeciwieństwie do P, w słabszej kategorii PC nie działo się zbyt wiele – wypracowaną wcześniej przewagę załogi nr 54, do mety dowiózł Colin Braun, okrążeniem wygrywając z Tomem Kimber-Smithem z nr 25 od 8Star. Także i trzecie miejsce nie było tu już zagrożone – załoga nr 38 przyjechała do mety bez obaw o utratę podium.
W GTLM, po awarii u Corvette wydawało się, że w ostatniej godzinie nic się już nie zmieni. Początkowo, Patrick Pilet w Porsche 911 przeważał dwoma okrążeniami nad Joey'em Handem z BMW nr 55 – źle dobrana taktyka Porsche zakładająca szybki zjazd w końcówce oraz neutralizacja sprawiły jednak, że Pilet musiał na końcu bronić wypracowanej przez długie godziny, czołowej pozycji dla Porsche North America. Ostatecznie to się udało, a Hand dojechał do mety ze stratą prawie 3 sekund – nic za to nie zagroziło trzeciemu miejscu dla Vipera nr 91, którego kolejne w stawce BMW nr 56 nie miało szans zaatakować.
I w końcu kategoria GTD, gdzie w całej ostatniej godzinie działo się dość sporo – ale końcówca okazała się bardzo nerwową. Przed neutralizacją, z niewielkimi stratami do Alessandra Pier Guidiego z Ferrari nr 555 od Level 5 jechali Markus Winkelhock w Audi nr 45 od Flying Lizards i Jan Heylem w Porsche nr 58 od Snow Racing – a na tym samym okrążeniu był także Michaił Aloszyn w Ferrari nr 72 od SMP. Wbrew oczekiwaniom, przed neutralizacją nie doszło jednak do pojedynków – lecz gdy w jej trakcie cztery pojazdy zbliżyły się do siebie, kontrkandydaci od razu zobaczyli szansę na przejęcie zwycięstwa. Na niecałe 10 minut przed końcem, Pier Guidiego zaatakował Winkelhock – i to nawet skutecznie, gdyby nie niby-to niebezpieczny manewr Włocha, który praktycznie przypieczętował jego zwycięstwo. Jak się okazało, przypieczętował tylko chwilowo, gdyż sędziowie po wyścigu określili owy manewr jako niebezpieczny – i nakładając karę na Ferrari nr 555, przesunęli je aż na czwarte miejsce.
Załoga Kuby Giermaziaka, od dłuższego już czasu widniała na dziewiątej pozycji w swojej kategorii GTD – i właśnie z takim wynikiem, metę przekroczył Polak, zajmując 28. miejsce w całej stawce. Z jednej strony, MOMO NGT Motorsport nie spisywała się już tak dobrze, jak w roku ubiegłym – z drugiej jednak, w przeciwieństwie do poprzedniej rywalizacji, załoga ukończyła wyścig, pokonując kilka ekip zaliczanych do ścisłych faworytów tegorocznego zmagania.
Wyścig na torze Daytona otworzył nam nowy rozdział w historii amerykańskich rywalizacji długodystansowych – teraz czeka nas 1,5 miesiące przerwy i kolejne wyzwanie należące do grupy Północnoamerykańskiego Pucharu Endurance. 15. marca, zaledwie 250 km od Daytona Beach odbędzie się druga odsłona United Sports Car Championship – Sebring 12 Hours.
Poz | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais Burt Frisselle |
1 | P | Action Express Racing | 695 okr. | |||
2 | 10 | Wayne Taylor Max Angelelli Ricky Taylor Jordan Taylor |
2 | P | Wayne Taylor Racing | +1.461 | |||
3 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle John Martin Fabien Giroix |
3 | P | Action Express Racing | +19.489 | |||
4 | 90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
4 | P | Spirit Of Daytona | +2 okr. | |||
5 | 6 | Lucas Luhr Klaus Graf Alex Brundle |
5 | P | Pickett Racing | +3 okr. | |||
6 | 911 | Nick Tandy Richard Lietz Patrick Pilet |
1 | GTLM | Porsche North America | +16 okr. | |||
7 | 55 | Bill Auberlen Andy Priaulx Joey Hand Maxime Martin |
2 | GTLM | BMW Team RLL | (+2.838) | |||
8 | 42 |
Olivier Pla |
6 | P | OAK Racing | +17 okr. | |||
9 | 54 | Jon Bennett James Gue Colin Braun Mark Wilkins |
1 | PC | CORE autosport | (+37.625) | |||
10 | 25 | Enzo Potolicchio Tom Kimber-Smith Mike Marsal |
2 | PC | 8Star Motorsports | +18 okr. | |||
11 | 2 | Ed Brown Johannes van Overbeek Anthony Lazzaro Simon Pagenaud |
7 | P | Extreme Speed Motorsports |
+19 okr. | |||
12 | 91 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Hunter-Reay |
3 | GTLM | SRT Motorsports | +20 okr. | |||
13 | 38 | Raphael Matos David Ostella Tomi Drissi Gabriel Casagrande Julio Campos |
3 | PC | Performance Tech Motorsports |
+26 okr. | |||
14 | 56 | Dirk Müller John Edwards Graham Rahal Dirk Werner |
4 | GTLM | BMW Team RLL | +27 okr. | |||
15 | 02 | Scott Dixon Tony Kanaan Marino Franchitti Kyle Larson |
8 | P | Chip Ganassi Racing | +28 okr. | |||
16 | 4 | Oliver Gavin Tommy Milner Robin Liddell |
5 | GTLM | Corvette Racing | +29 okr. | |||
17 | 52 | Mike Guash David Cheng Frankie Montecalvo Gunnar Jeanette |
4 | PC | PR1/Mathiasen Motorsports |
+33 okr. | |||
18 | 45 | Nelson Canache Jr. Spencer Pumpelly Tim Pappas Markus Winkelhock |
1 | GTD | Flying Lizard Motorsports |
(+1:37.451) | |||
19 | 58 | Madison Snow Jan Heylen Marco Seefried |
2 | GTD | Snow Racing | (+1:37.610) | |||
20 | 72 | Siergiej Zlobin Mika Salo Borys Rotenberg Maurizio Mediani Michaił Aloszyn |
3 | GTD | SMP/ESM Racing | (+1:51.370) | |||
21* | 555 | Scott Tucker Jeff Segal Bill Sweedler Towsend Bell Alessandro Pier Guidi |
4 | GTD | Level 5 Motorsports | (+3:21.158) | |||
22 | 35 | Seth Neiman Dion von Moltke Alessandro Latif Filipe Albuquerque |
5 | GTD | Flying Lizard Motorsports |
+34 okr. | |||
23 | 556 | Scott Tucker Mike Lamarra Terry Borcheller Milo Valverde Guy Cosmo |
6 | GTD | Level 5 Motorsports | (+3.601) | |||
24 | 8 | Mirco Schultis Renger van der Zande Erix Lux Sam Bird |
5 | PC | Starworks Motorsport | +36 okr. | |||
25 | 94 | Augusto Farfus Markus Palttala Paul Dalla Lana Dane Cameron |
7 | GTD | Turner Motorsport | (+36.299) | |||
26 | 22 | Cooper MacNeil Leh Keen Louis-Philippe Dumoulin Shane van Gisbergen Shane Lewis |
8 | GTD | Alex Job Racing | +39 okr. | |||
37 | 93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Robert Bell |
6 | GTLM | SRT Motorsports | +42 okr. | |||
28 | 30 | Henrique Cisneros Kuba Giermaziak Nicki Thiim Christina Nielsen |
9 | GTD | NGT Motorsport | +43 okr. | |||
29 | 65 | Francisco Longo Daniel Serra Alexandre Sarnes Negrão Marcos Gomes |
10 | GTD | Scuderia Corsa | +46 okr. | |||
30 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal Toni Vilander Lorenzo Case |
11 | GTD | Scuderia Corsa | +48 okr. | |||
31 | 44 | John Potter Andy Lally Wolf Henzler Louis-Philippe Dumoulin |
12 | GTD | Magnus Racing | +50 okr. | |||
32 | 73 | Patrick Lindsey Kevin Estre Connor De Phillippi Jason Hart Mike Vess |
13 | GTD | Park Place Motorsports | (+31.014) | |||
33 | 64 | Rod Randall John Farano Kenny Wilden David Empringham |
14 | GTD | Scuderia Corsa | (+56.098) | |||
34 | 23 | Ian James Mario Farnbacher Marco Holzer Alex Riberas |
15 | GTD | Team Seattle Alex Job Racing |
+56 okr. | |||
35 | 50 | Bryon DeFoor Jim Pace Frank Beck David Hinton |
9 | P | Highway To Help | +64 okr. | |||
36 | 48 | Bryce Miller René Rast Christopher Haase Matthiew Bell |
16 | GTD | Paul Miller Racing | +69 okr. | |||
37 | 57 | Tracy Krohn Niclas Jönsson Andrea Bertolini Peter Dumbreck |
7 | GTLM | Krohn Racing | +70 okr. | |||
38 | 51 | Matt Griffin Marco Cioci Michele Rugolo Jack Gerber |
17 | GTD | Spirit of Race | +75 okr. | |||
39 | 49 | Piergiuzeppe Perazzini Gianluca Roda Paolo Ruberti Davide Rigon |
18 | GTD | Spirit of Race | +77 okr. | |||
40 | 33 | Ben Keating Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen Emmanuel Collard |
19 | GTD | Riley Motorsports | +80 okr. | |||
41 | 31 | Eric Curran Boris Said Bradley Smith Max Papis |
10 | P | Marsh Racing | +82 okr. | |||
42 | 7 | Alex Popow Isaac Tutumlu Martin Fuentes Kyle Marcelli Pierre Kaffer |
6 | PC | Starworks Motorsport | +83 okr. | |||
43 | 01 | Scott Pruett Memo Rojas Jamie McMurray Sage Karam |
11 | P | Chip Ganassi Racing | +85 okr. | |||
44 | 97 | Stefan Mücke Darren Turner Pedro Lamy Richie Stanaway Paul Dalla Lana |
8 | GTLM | Aston Martin Racing | (+1:33:21.969)** | |||
45 | 19 | Randy Pobst Jim Michaelian Mark Kvamme Rob Doyle Robert Gewirtz Jim Taggart |
20 | GTD | Mühlner Motorsports America |
+92 okr. | |||
46 | 28 | Christian Engelhardt Rolf Ineichen Klaus Bachler Lance Willsey |
21 | GTD | Dempsey Racing | +94 okr. | |||
47 | 60 | John Pew Oswaldo Negri Jr A.J. Allmendinger Justin Wilson |
12 | P | Michael Shank Racing | +96 okr. | |||
48 | 007 | David Block Al Carter James Davison Brandon Davis |
22 | GTD | TRG-AMR | +115 okr. | |||
49 | 71 | Jim Norman Craig Stanton Norbert Siedler Timo Bernhard |
23 | GTD | Park Place Motorsports | +129 okr. | |||
50 | 27 | Patrick Dempsey Joe Foster Andrew Davis Marc Lieb |
24 | GTD | Dempsey Racing | (+13.590) | |||
51 | 81 | Damien Faulkner Patrick Huisman Bob Faieta |
25 | GTD | GB Autosport | +135 okr. | |||
52 | 009 | Calum Lockie Pete McIntosh Robert Nimkoff Max Riddle |
26 | GTD | TRG-AMR | +179 okr. | |||
53 | 18 | Alexandre Imperatori Earl Bamber Bradley Blum Ronald Zitza Eugenio Amos |
27 | GTD | Mühlner Motorsports America |
+203 okr. | |||
54 | 912 | Patrick Long Michael Christensen Jörg Bergmeister |
9 | GTLM | Porsche North America | +206 okr. | |||
55 | 87 | Sean Rayhall James Kovacic Doug Bielefeld Gaston Kearby Tonis Kasemets |
7 | PC | BAR1 Motorsports | +235 okr. | |||
56 | 07 | Tristan Nunez Joel Miller Tristan Vautier |
13 | P | SpeedSource | +250 okr. | |||
57 | 70 |
Sylvain Tremblay |
14 | P | SpeedSource | +326 okr. | |||
58 | 08 | Chris Cumming Alex Taglani Rusty Mitchell Conor Daly |
8 | PC | RSR Racing | +334 okr. | |||
59 | 1 |
|
Scott Sharp Ryan Dalziel David Brabham |
15 | P | Extreme Speed Motorsports |
+336 okr. | ||
60 | 3 | Jan Magnussen Anthony Garcia Ryan Briscoe |
10 | GTLM | Corvette Racing | +366 okr. | |||
61 | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge Alexander Rossi Gabby Chaves |
16 | P | DeltaWing Racing Cars | +407 okr. | |||
62 | 78 |
Alex Popow |
17 | P | Starworks Motorsport | +457 okr. | |||
63 | 09 | Duncan Ende Bruno Junqueira David Heinemeier-Hansson Gustavo Menezes |
9 | PC | RSR Racing | +518 okr. | |||
64 | 32 | Alex Welch James Sofronas Frank Stippler Marc Basseng |
28 | GTD | GMG Racing | +544 okr. | |||
65 | 99 | Alex Gurney John Fogarty Darren Law Memo Gidley |
18 | P | GAINSCO Bob Stallings Racing |
+603 okr. | |||
66 | 62 | Matteo Malucelli Giancarlo Fisichella Gianmaria Bruni Oliver Beretta |
11 | GTLM | Risi Competizione | +607 okr. | |||
67 | 46 | Charles Putman Charles Espenlaub Oliver Jarvis James Walker |
29 | GTD | Fall-Line Motorsports | +690 okr. |
* - doliczono karę za kontakt z pojazdem nr 45
** - Riley nr 01 miał awarię na 610. okrążeniu na 1.5 godziny przed końcem wyścigu, Aston Martin zakończył wyścig przejeżdżając 610 okrążeń
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.