Alex Gurney z Corvette DP ekipy GAINSCO wygrał kwalifikacje do weekendowego wyścigu Rolex 24h at Daytona. Daleko uplasował się tym razem Kuba Giermaziak, dopiero siedemnasty w kategorii GTD.
Już nie z czerwonymi flagami – za to z kilkoma niespodziankami zetknęliśmy się podczas kwalifikacji do weekendowego wyścigu na torze Daytona. Bardzo interesującą była rywalizacja w kategorii GTD, gdzie kibice otrzymali prawdziwy wysyp gwiazd w wielu pojazdach – w silniejszej GTLM, dopiero czwarte miejsce zajęła za to jedyna obecna na torze, fabryczna Corvette. Wśród prototypów PC, dominujący w treningach Colin Braun miał tym razem spore problemy z uzyskaniem czołowego czasu w swojej kategorii – udało mu się jednak wywalczyć "małe pole position", w przeciwieństwie do dotychczasowych liderów kategorii P. Tu, Richarda Westbrooka z zespołu Spirit of Daytona pokonał Alex Gurney z GAINSCO – a głównego przeciwnika Westbrooka, Christiana Fittipaldiego z Action Express Racing nr 5 pobił również Scott Mayer z załogi nr 78 od Starworks.
Niespodzianka w kategorii P była tym większa, iż przez większą część sesji nie zapowiadało się, ażeby ktoś zdołał pokonać Westbrooka czy Fittipaldiego. Na początku, liderem została Katherine Legge w prototypie Deltawing – później jednak, na czoło wyszedł Fittipaldi, a następnie Westbrook – ci zresztą, jako pierwsi schodząc z czasem poniżej granicy 1:40. W połowie sesji, na drugie miejsce przesunął się jednak Alex Gurney, zaczynając grozić faworytom – choć wtedy, po chwili na czele znalazł się Fittipaldi, przeskakując Westbrooka. Legge była szósta, wyprzedzając m.in. Scotta Pruetta z faworyzowanej załogi nr 01 od Chip Ganassi Racing – a także najlepszego wówczas prototypu LMP2, Lucasa Luhra z nr 06 od Muscle Milk Pickett Racing.
Problemy miały m.in. obie Mazdy, a także obie Hondy HPD od Extreme Speed oraz Morgan Nissan ekipy OAK Racing – Legge awansowała natomiast na miejsce czwarte. 5 minut przed końcem sesji, na czoło wrócił natomiast Richard Westbrook – i wtedy zaatakował Alex Gurney, niespodziewanie odbierając Brytyjczykowi pole position. Jak się okazało, Westbrook nie był już w stanie pokonać czasu Gurneya – a kolejną niespodzianką okazał się Scott Mayer w Rileyu Dinan od Starworks, niedługo przed końcem kwalifikacji wychodząc na trzecie miejsce, przed Christiana Fittipaldiego. Legge zakończyła kwalifikacje jako ósma, przed Scottem Pruettem z Rileya nr 01 – a dopiero jedenasty był Lucas Luhr w najszybszym LMP2.
W pozostałych kategoriach, w PC doszło do interesującego przetasowania – na początku tej części sesji, na czele pojawili się Renger van der Zande w nr 8 od Starworks przed Bruno Junqueirą z nr 09 od RSR. Wkrótce, obu ich przebił faworyzowany po treningach Colin Braun z CORE Autosport – jednak Zande i Junqueira nie dali za wygraną, na kolejnych okrążeniach przeskakując Brauna i raz po raz poprawiając swoje rezultaty. Niedługo przed końcem sesji, Braunowi udało się jednak wejść na miejsce drugie, Junqueirę dodatkowo pokonał także Raphael Matos z Performance Tech – ostatecznie natomiast, Braun przebił również Zandego, wygrywając z nim o niecałe 0.05 sekundy. Junqueira odzyskał za to miejsce przed Matosem, wygrywając z rodakiem różnicą 0.121 sekundy.
W przypadku kategorii GTLM, niespodzianką była nieobecność załogi nr 3 od Corvette Racing, a także Ferrari od Risi Competizione. Honoru nowej Corvetty, w kwalifikacjach bronił Oliver Gavin – i początkowo robił to skutecznie, wychodząc na czoło z czasem poniżej 1:45. W połowie sesji, na drugie miejsce wszedł Jonathan Bomarito w Viperze nr 93, a na trzecie miejsce awansował Marc Goossens w drugiej "Żmii" – po chwili, lepsi byli jednak Patrick Long i Nick Tandy w Porsche, ten pierwszy także schodząc poniżej 1:45. Dopiero 5 minut przed końcem tej części sesji, Gavina przebili Goossens i Bomarito – a wkrótce między Viperami znalazł się Tandy. W takim ustawieniu, sesja dobiegła końca – minimalnie wolniejszy od Gavina okazał się być Long, a dalej znaleźli się Darren Turner w Aston Martinie, John Edwards i Andy Priaux w dwóch BMW oraz Peter Dumbreck w Ferrari ekipy Krohn Racing.
Na pierwszy ogień w kwalifikacjach, tradycyjnie poszły pojazdy najwolniejsze – w tym roku są to te z kategorii GT Daytona. Ta część kwalifikacji rozpoczęła się interesująco dla kibiców z Polski – z kierowców wyjeżdżających na tor, najszybszy był Kuba Giermaziak. Niestety, później było już tylko gorzej – do czołówki wchodzili tacy kierowcy, jak Earl Bamber, Jeroen Bleekemolen, Marc Lieb, Christopher Haase, Toni Vilander czy Oliver Jarvis – a Giermaziak niestety tracił kolejne pozycje. W połowie sesji, na czele widniał Vilander przed Jarvisem oraz Towsendem Bellem z Level 5 – a na kolejnej serii okrążeń, za Vilanderem pojawił się m.in. Daniel Serra w Ferrari nr 65 od Scuderia Corse. Pod koniec sesji, Vilander zjechał do boksów – a jego czas, o 0.055 sekundy przebił Haase w Audi nr 48 od Paul Miller Racing. Ostatecznie właśnie Niemiec uzyskał najlepszy wynik w tej kategorii – za nim i Vilanderem, kolejnych czterech kierowców różniło zaledwie 0.012 sekundy. Giermaziak ukończył kwalifikacje na miejscu siedemnastym, tracąc do lidera niecałe 0.8 sekundy.
Na godzinę 0:30 zaplanowana jest nocna sesja treningowa – jutro natomiast odbędzie się tylko jeden trening o godzinie 17:30. O 19:45 startuje mianowicie wyścig pobocznej serii Continental Tire Sports Car Challenge – wyścig Daytona wystartuje w sobotę o godzinie 20:10.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 99 | Alex Gurney John Fogarty Darren Law Memo Gidley |
1 | P | GAINSCO Bob Stallings Racing |
1:38.270 | ||||
2 | 90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
2 | P | Spirit Of Daytona | 1:38.487 | +0.217 | |||
3 | 78 |
Alex Popow |
3 | P | Starworks Motorsport | 1:38.525 | +0.255 | |||
4 | 5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais Burt Frisselle |
4 | P | Action Express Racing | 1:38.658 | +0.388 | |||
5 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle John Martin Fabien Giroix |
5 | P | Action Express Racing | 1:38.838 | +0.568 | |||
6 | 02 | Scott Dixon Tony Kanaan Marino Franchitti Kyle Larson |
6 | P | Chip Ganassi Racing | 1:38.948 | +0.678 | |||
7 | 10 | Wayne Taylor Max Angelelli Ricky Taylor Jordan Taylor |
7 | P | Wayne Taylor Racing | 1:39.023 | +0.753 | |||
8 | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge Alexander Rossi Gabby Chaves |
8 | P | DeltaWing Racing Cars | 1:39.270 | +1.000 | |||
9 | 01 | Scott Pruett Memo Rojas Jamie McMurray Sage Karam |
9 | P | Chip Ganassi Racing | 1:39.424 | +1.154 | |||
10 | 60 | John Pew Oswaldo Negri Jr A.J. Allmendinger Justin Wilson |
10 | P | Michael Shank Racing | 1:39.761 | +1.491 | |||
... | ... | ... | ||||||||
14 | 54 | Jon Bennett James Gue Colin Braun Mark Wilkins |
1 | PC | CORE autosport | 1:41.777 | +3.507 | |||
15 | 8 | Mirco Schultis Renger van der Zande Erix Lux Sam Bird |
2 | PC | Starworks Motorsport | 1:41.815 | +3.545 | |||
... | ... | ... | ||||||||
17 | 09 | Duncan Ende Bruno Junqueira David Heinemeier-Hansson Gustavo Menezes |
3 | PC | RSR Racing | 1:41.885 | +3.615 | |||
... | ... | ... | ||||||||
25 | 91 | Dominik Farnbacher Marc Goossens Ryan Hunter-Reay |
1 | GTLM | SRT Motorsports | 1:44.506 | +6.236 | |||
26 | 911 | Nick Tandy Richard Lietz Patrick Pilet |
2 | GTLM | Porsche North America | 1:44.582 | +6.312 | |||
27 | 93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Robert Bell |
3 | GTLM | SRT Motorsports | 1:44.617 | +6.347 | |||
... | ... | ... | ||||||||
34 | 48 | Bryce Miller René Rast Christopher Haase Matthiew Bell |
1 | GTD | Paul Miller Racing | 1:46.973 | +8.703 | |||
35 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal Toni Vilander Lorenzo Case |
2 | GTD | Scuderia Corsa | 1:47.028 | +8.758 | |||
36 | 46 | Charles Putman Charles Espenlaub Oliver Jarvis James Walker |
3 | GTD | Fall-Line Motorsports | 1:47.050 | +8.780 | |||
... | ... | ... | ||||||||
51 | 30 | Henrique Cisneros Kuba Giermaziak Nicki Thiim Christina Nielsen |
17 | GTD | NGT Motorsport | 1:47.742 | +9.472 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.