67 załóg wystartuje w Daytona cz.1

67 załóg wystartuje w pierwszym wyścigu nowej serii United SportsCar Championship – 24-godzinnej batalii na torze Daytona. Listę otwiera 18 pojazdów czołowej kategorii prototypów.

24-godzinna rywalizacja w Daytona Beach przyciąga co roku spore grono kibiców – tegoroczna odsłona jest jednak wydarzeniem szczególnym. Impreza otwiera mianowicie nowy dział w historii wyścigów USA – w miejsce Amerykańskiej Serii Le Mans oraz serii Rolex Sports Cars (do której należała Daytona) pojawia się seria United SportsCar Championship – a ta łączy najbardziej spektakularne imprezy tego typu odbywające się
w Stanach Zjednoczonych. W jednej serii zobaczymy wyścigi Daytona, Sebring, Petit Le Mans, a także m.in. rywalizacje na torach Laguna Seca czy Watkins Glen – ten ostatni zresztą, razem z trzema imprezami długodystansowymi, tworzy rówież niezwykle ciekawą pod-serię – Północnoamerykański Puchar Endurance.

Tegoroczny wyścig na Daytona to również nowe otwarcie w kwestii pojazdów – przede wszystkim, na owy tor powracają prototypy Le Mans, nieobecne przez kilka lat w serii Rolex Sports Cars. Pojazdy specyfikacji LMP2, w nowej serii USCC staną do bezpośredniej konfrontacji z prototypami Daytona –
a jakby tego było mało, w jednej kategorii wystartuje także specyficzny Deltawing, który w ostatnich testach wcale nie wyglądał na z góry pokonanego. Nowością na torze Daytona będą natomiast prototypy słabszej kategorii PC, w całości przejęte z Amerykańskiej Serii Le Mans – te dostarczą nam dodatkowych wrażeń, gdyż klasa ta w ubiegłym roku do samego końca nie pozwalała przewidzieć mistrza.

Kogo konkretnie zobaczymy w tegorocznej, 52. edycji wyścigu na torze Daytona? Na czele "starej gwardii" pojazdów ponownie stają załogi Chip Ganassi Racing, jako jedni z niewielu, wciąż korzystający z prototypów Riley. Partnerem Memo Rojasa i Scotta Pruetta, którzy w ubiegłym roku stracili tytuł mistrzów serii Rolex, będą tym razem Jamie McMurray i Sage Karam – w drugim pojeździe (który pojawić będzie się w tym roku tylko w wyścigach NAEC), u boku Scotta Dixona, Dario Franchittiego zastąpi jego młodszy brat Marino. W załodze nr 02 pojawi się także były mistrz IndyCar, Tony Kanaan.

W całej serii USCC walczyć będzie również Riley ekipy Michael Shank Racing, także korzystający z nowego silnika Forda EcoBoost. Załoga nr 60 będzie to ta sama, która wygrała Daytonę 2 lata temu – o powtórkę sukcesu starać się więc będą Jon Pew i Oswaldo Negri, razem z goszczącymi A.J. Allmendingerem i Justinem Wilsonem. W NAEC pojawią się też Rileye z silnikami BMW przygotowanymi przez warsztat Dinan – w pełni amerykańską załogę wystawi ekipa Highway To Help, Starworks Motorsport skorzysta natomiast z usług m.in. Scotta Mayera, Alexa Popowa i Brendona Hartleya.

Pozostała część gwardii Daytona Prototype to zmodernizowane Corvette DP. Tych, w całej serii USCC pojawić ma się przynajmniej cztery – na czele z mistrzami ubiegłorocznego sezonu i drugimi na mecie Daytona 2013, załogą Wayne Taylor Racing. Co ciekawe, w podstawowym składzie pozostanie tylko Jordan Taylor, do którego dołączy jego brat Ricky – a Max Angelelli będzie tu gościem w dłuższych imprezach, podobnie jak ojciec i szef ekipy, Wayne Taylor.

Dwie Corvette DP, jako jedyna wystawi ekipa Action Express – przy czym tylko ta z nr 5 zapisana jest do pełnego cyklu USCC. Załoga składać się będzie z João Barbosy i Christiana Fittipaldiego oraz gości w postaci Burta Frisselle, a przede wszystkim Sébastiena Bourdais – wpisana tylko do NAEC i współpracująca z ekipą Delta-ADR nr 9 to natomiast Burt i Bryan Frisselle (Burt będzie walczył na zmianę w obu autach), Australijczyk John Martin i Francuz Fabien Giroix.

Zespół Spirit of Daytona, do Richarda Westbrooka zapisał tym razem Kanadyjczyka Michaela Valiante – a do startu w Daytonie udało mu się zwerbować ubiegłorocznego mistrza DTM, Mike'a Rockenfellera. Do stawki dołącza także ekipa Marsh Racing, dotychczas obecna w kategorii GT – Eric Curran i Boris Said przesiadają się w tym roku z Corvette GT na DP, w Daytonie startując razem z Bradleyem Smithem i Maxem Papisem. Listę Corvette DP na Daytona zamyka natomiast zespół GAINSCO/Bob Stallings Racing, dla którego czwórka Amerykanów ma walczyć w wyścigach NAEC.

Prócz wewnętrznego pojedynku prototypów Daytona ze znakiem Corvette i Riley, do walki w kategorii P staną także pojazdy Le Mans – w pełnym cyklu USCC pojawić ma się ich sześć, bez dodatkowych zapisanych do rywalizacji NAEC. Tu, z kategorii P2 Amerykańskiej Serii Le Mans przeniosły się tylko dwie Hondy HPD zespołu Extreme Speed – w pojazdach z nr 1 i 2 zobaczymy Ryana Dalziela i Scotta Sharpa oraz Eda Browna i Johannesa van Overbeeka – a wśród gości m.in. Davida Brabhama i Simona Pagenaud.

ESM nie będzie jednak jedynym tu zespołem znanym z ALMS – w Oreca 03 ścigać się będą mianowicie Klaus Graf i Lucas Luhr, czyli ubiegłoroczni dominatorzy kategorii P1 z ekipy Muscle Milk Pickett Racing. W tym sezonie, Niemców czeka o wiele trudniejsze zadanie związane ze zdobyciem mistrzostwa – w Daytona, wspomagać ich będzie Brytyjczyk Alex Brundle.

Trzy kolejne pozycje to dwie fabryczne Mazdy oraz Morgan znanego zespołu OAK Racing. Poprzez zespół SpeedSource, Mazda wprowadziła w tym roku do walki dwa prototypy oparte na Lolach B12/80 – ale korzystające z silników diesla Mazdy, SkyActiv-D. W owych dwóch pojazdach walczyć będą Tristan Nunez, Joel Miller, Sylvain Tremblay i Tom Long, a także (gościnnie) Tristian Vautier i James Hinchcliffe – w Morganie francuskiego OAK Racing, do walki w Stanach Zjednoczonych staną za to Olivier Pla i Gustavo Yacaman, a na Daytona wspomagać ich będą Roman Rusinov i Oliver Webb.

Grupę prototypów P zamknie wciąż pojedynczy Deltawing Coupe, który tym razem ma już szansę udowodnić, że warty jest włożonych w niego sił. W pojeździe przygotowanym na sezon 2014 znów zasiądą Andy Meyrick i Katherine Legge – młodzi Alexander Rossi i Kolumbijczyk Gabriel Chaves otrzymali natomiast szansę na start w Daytona.

Grupa prototypów startujących w tegorocznym wyścigu Daytona (a także w całej serii USCC) to także prototypy Oreca FLM09 znane z kategorii PC serii ALMS. W tym przypadku, wszystkie zapisane tu ekipy przynajmniej raz pojawiły się w ubiegłym roku – przykładowo, zespół Starworks obecny był na torze Austin w Teksasie, a 8Star Motorsport w kończącym sezon Petit Le Mans. Trzon stanowić tu jednak będą stali uczestnicy serii – choć doszło tu do pewnych zmian wśród załóg.

W PR1/Mathiasen Motorsport, już tylko gościnnie walczyć ma mistrz sezonu 2013, Mike Guasch – stałymi kierowcami będą tu Gunnar Jeannette i Frank Montecalvo, a w Daytona pojawi się jeszcze Chińczyk David Cheng. Wicemistrz Chris Cumming przeniósł się do RSR Racing, gdzie wystartuje z rodakiem Alexem Taglianim – pozostaną tu za to Duncan Ende i Bruno Junqueira w drugim pojeździe tej ekipy, w Daytona wspomagani m.in. przez Davida Heinemeiera-Hanssona. Bez zmian pozostanie również zespół CORE, Jonathan Bennett i Colin Braun wspomagani tym razem m.in. przez Marka Wilkinsa – za to nieznany jest wciąż skład pojedynczej załogi BAR1 Motorsports, w której jednak z pewnością nie pojawią się już ani Cumming, ani Kyle Marcelli.

Ten drugi wspomoże mianowicie jedną z załóg ekipy Starworks – konkretnie Isaaca Tutumlu i Alexa Popowa, a także goszczącego tam Meksykanina Martina Fluentesa. Trzon drugiej załogi stanowić będą Renger van der Zande i Eric Lux, a w Daytona pomogą im Sam Bird i Pierre Kaffer. Ryan Booth i Raphael Matos będą za to podstawą dla ekipy Performance Tech Motorsports, a Enzo Potolicchio i Michael Marsal dla 8Star – w tej ostatniej, gościem będzie Tom Kimber-Smith, w ubiegłym sezonie obecny w zespole CORE.

Tegoroczna rywalizacja w United SportsCar Championship zapowiada się więc niezwykle interesująco – zarówno w bardzo urozmaiconej kategorii P, jak i stawiającej na równorzędność pojazdów grupy PC. A to tylko pierwsza część tejże batalii – czeka nas w końcu również ostra walka wśród pojazdów GT – te opiszemy w drugiej części zapowiedzi wyścigu 24 Hours of Daytona.

Czas Sesja 
Czwartek
15:30 - 16:30 Trening 1
19:15 - 19:45 Trening 2
21:45 - 23:05 Kwalifikacje
00:30 - 02:00 Trening 3
Piątek
17:30 - 18:30 Trening 4
Sobota
20:10 Start Wyścigu
Niedziela
20:10 Meta Wyścigu

Lista startowa kategorii prototypów:

Nr   Kierowca Klasa   Zespół Samochód
0


Andy Meyrick
Katherine Legge
Alexander Rossi
Gabby Chaves
P DeltaWing Racing Cars DeltaWing DWC13
1



Scott Sharp
Ryan Dalziel
David Brabham
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
2


Ed Brown
Johannes van Overbeek
Anthony Lazzaro
Simon Pagenaud
P Extreme Speed
Motorsports
HPD ARX-03b
5


João Barbosa
Christian Fittipaldi
Sébastien Bourdais
Burt Frisselle
P Action Express Racing Corvette DP
6

Lucas Luhr
Klaus Graf
Alex Brundle
P Pickett Racing Oreca 03S Nissan
9


Brian Frisselle
Burt Frisselle
John Martin
Fabien Giroix
P Action Express Racing Corvette DP
10


Wayne Taylor
Max Angelelli
Ricky Taylor
Jordan Taylor
P Wayne Taylor Racing Corvette DP
31


Eric Curran
Boris Said
Bradley Smith
Max Papis
P Marsh Racing Corvette DP
42


Olivier Pla
Roman Rusinow
Gustavo Yacaman
Oliver Webb

P OAK Racing Morgan LMP2 Nissan
50


Bryon DeFoor
Jim Pace
Frank Beck
David Hinton
P Highway To Help Riley Dinan-BMW
60


John Pew
Oswaldo Negri Jr
A.J. Allmendinger
Justin Wilson
P Michael Shank Racing Riley Ford EcoBoost
70


Sylvain Tremblay
Tom Long
James Hinchcliffe

P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
78

Alex Popow
Scott Mayer
Brendon Hartley

P Starworks Motorsport Riley Dinan-BMW
90

Richard Westbrook
Michael Valiante
Mike Rockenfeller
P Spirit Of Daytona Corvette DP
99


Alex Gurney
John Fogarty
Darren Law
Memo Gidley
P GAINSCO
Bob Stallings Racing
Corvette DP
01


Scott Pruett
Memo Rojas
Jamie McMurray
Sage Karam
P Chip Ganassi Racing Riley Ford EcoBoost
02


Scott Dixon
Tony Kanaan
Marino Franchitti
Kyle Larson
P Chip Ganassi Racing Riley Ford EcoBoost
07

Tristan Nunez
Joel Miller
Tristan Vautier
P SpeedSource Mazda SKYACTIV-D
Smart Diesel
7


Alex Popow
Isaac Tutumlu
Martin Fuentes
Kyle Marcelli
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
8


Pierre Kaffer
Renger van der Zande
Erix Lux
Sam Bird
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09 Chevrolet
25

Enzo Potolicchio
Tom Kimber-Smith
Mike Marsal
PC 8Star Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
38



Raphael Matos
Ryan Booth
Tomi Drissi
Gabriel Casagrande
Julio Campos
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
52


Mike Guash
David Cheng
Frank Montecalvo
Gunnar Jeannette
PC PR1/Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09 Chevrolet
54


Jon Bennett
James Gue
Colin Braun
Mark Wilkins
PC CORE autosport Oreca FLM09 Chevrolet
87   TBA
TBA
TBA
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09 Chevrolet
08


Chris Cumming
Alex Tagliani
Rusty Mitchell
Conor Daly
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet
09


Duncan Ende
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
Gustavo Menezes
PC RSR Racing Oreca FLM09 Chevrolet

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze