67 załóg wystartuje w pierwszym wyścigu nowej serii United SportsCar Championship – 24-godzinnej batalii na torze Daytona. Listę otwiera 18 pojazdów czołowej kategorii prototypów.
24-godzinna rywalizacja w Daytona Beach przyciąga co roku spore grono kibiców – tegoroczna odsłona jest jednak wydarzeniem szczególnym. Impreza otwiera mianowicie nowy dział w historii wyścigów USA – w miejsce Amerykańskiej Serii Le Mans oraz serii Rolex Sports Cars (do której należała Daytona) pojawia się seria United SportsCar Championship – a ta łączy najbardziej spektakularne imprezy tego typu odbywające się
w Stanach Zjednoczonych. W jednej serii zobaczymy wyścigi Daytona, Sebring, Petit Le Mans, a także m.in. rywalizacje na torach Laguna Seca czy Watkins Glen – ten ostatni zresztą, razem z trzema imprezami długodystansowymi, tworzy rówież niezwykle ciekawą pod-serię – Północnoamerykański Puchar Endurance.
Tegoroczny wyścig na Daytona to również nowe otwarcie w kwestii pojazdów – przede wszystkim, na owy tor powracają prototypy Le Mans, nieobecne przez kilka lat w serii Rolex Sports Cars. Pojazdy specyfikacji LMP2, w nowej serii USCC staną do bezpośredniej konfrontacji z prototypami Daytona –
a jakby tego było mało, w jednej kategorii wystartuje także specyficzny Deltawing, który w ostatnich testach wcale nie wyglądał na z góry pokonanego. Nowością na torze Daytona będą natomiast prototypy słabszej kategorii PC, w całości przejęte z Amerykańskiej Serii Le Mans – te dostarczą nam dodatkowych wrażeń, gdyż klasa ta w ubiegłym roku do samego końca nie pozwalała przewidzieć mistrza.
Kogo konkretnie zobaczymy w tegorocznej, 52. edycji wyścigu na torze Daytona? Na czele "starej gwardii" pojazdów ponownie stają załogi Chip Ganassi Racing, jako jedni z niewielu, wciąż korzystający z prototypów Riley. Partnerem Memo Rojasa i Scotta Pruetta, którzy w ubiegłym roku stracili tytuł mistrzów serii Rolex, będą tym razem Jamie McMurray i Sage Karam – w drugim pojeździe (który pojawić będzie się w tym roku tylko w wyścigach NAEC), u boku Scotta Dixona, Dario Franchittiego zastąpi jego młodszy brat Marino. W załodze nr 02 pojawi się także były mistrz IndyCar, Tony Kanaan.
W całej serii USCC walczyć będzie również Riley ekipy Michael Shank Racing, także korzystający z nowego silnika Forda EcoBoost. Załoga nr 60 będzie to ta sama, która wygrała Daytonę 2 lata temu – o powtórkę sukcesu starać się więc będą Jon Pew i Oswaldo Negri, razem z goszczącymi A.J. Allmendingerem i Justinem Wilsonem. W NAEC pojawią się też Rileye z silnikami BMW przygotowanymi przez warsztat Dinan – w pełni amerykańską załogę wystawi ekipa Highway To Help, Starworks Motorsport skorzysta natomiast z usług m.in. Scotta Mayera, Alexa Popowa i Brendona Hartleya.
Pozostała część gwardii Daytona Prototype to zmodernizowane Corvette DP. Tych, w całej serii USCC pojawić ma się przynajmniej cztery – na czele z mistrzami ubiegłorocznego sezonu i drugimi na mecie Daytona 2013, załogą Wayne Taylor Racing. Co ciekawe, w podstawowym składzie pozostanie tylko Jordan Taylor, do którego dołączy jego brat Ricky – a Max Angelelli będzie tu gościem w dłuższych imprezach, podobnie jak ojciec i szef ekipy, Wayne Taylor.
Dwie Corvette DP, jako jedyna wystawi ekipa Action Express – przy czym tylko ta z nr 5 zapisana jest do pełnego cyklu USCC. Załoga składać się będzie z João Barbosy i Christiana Fittipaldiego oraz gości w postaci Burta Frisselle, a przede wszystkim Sébastiena Bourdais – wpisana tylko do NAEC i współpracująca z ekipą Delta-ADR nr 9 to natomiast Burt i Bryan Frisselle (Burt będzie walczył na zmianę w obu autach), Australijczyk John Martin i Francuz Fabien Giroix.
Zespół Spirit of Daytona, do Richarda Westbrooka zapisał tym razem Kanadyjczyka Michaela Valiante – a do startu w Daytonie udało mu się zwerbować ubiegłorocznego mistrza DTM, Mike'a Rockenfellera. Do stawki dołącza także ekipa Marsh Racing, dotychczas obecna w kategorii GT – Eric Curran i Boris Said przesiadają się w tym roku z Corvette GT na DP, w Daytonie startując razem z Bradleyem Smithem i Maxem Papisem. Listę Corvette DP na Daytona zamyka natomiast zespół GAINSCO/Bob Stallings Racing, dla którego czwórka Amerykanów ma walczyć w wyścigach NAEC.
Prócz wewnętrznego pojedynku prototypów Daytona ze znakiem Corvette i Riley, do walki w kategorii P staną także pojazdy Le Mans – w pełnym cyklu USCC pojawić ma się ich sześć, bez dodatkowych zapisanych do rywalizacji NAEC. Tu, z kategorii P2 Amerykańskiej Serii Le Mans przeniosły się tylko dwie Hondy HPD zespołu Extreme Speed – w pojazdach z nr 1 i 2 zobaczymy Ryana Dalziela i Scotta Sharpa oraz Eda Browna i Johannesa van Overbeeka – a wśród gości m.in. Davida Brabhama i Simona Pagenaud.
ESM nie będzie jednak jedynym tu zespołem znanym z ALMS – w Oreca 03 ścigać się będą mianowicie Klaus Graf i Lucas Luhr, czyli ubiegłoroczni dominatorzy kategorii P1 z ekipy Muscle Milk Pickett Racing. W tym sezonie, Niemców czeka o wiele trudniejsze zadanie związane ze zdobyciem mistrzostwa – w Daytona, wspomagać ich będzie Brytyjczyk Alex Brundle.
Trzy kolejne pozycje to dwie fabryczne Mazdy oraz Morgan znanego zespołu OAK Racing. Poprzez zespół SpeedSource, Mazda wprowadziła w tym roku do walki dwa prototypy oparte na Lolach B12/80 – ale korzystające z silników diesla Mazdy, SkyActiv-D. W owych dwóch pojazdach walczyć będą Tristan Nunez, Joel Miller, Sylvain Tremblay i Tom Long, a także (gościnnie) Tristian Vautier i James Hinchcliffe – w Morganie francuskiego OAK Racing, do walki w Stanach Zjednoczonych staną za to Olivier Pla i Gustavo Yacaman, a na Daytona wspomagać ich będą Roman Rusinov i Oliver Webb.
Grupę prototypów P zamknie wciąż pojedynczy Deltawing Coupe, który tym razem ma już szansę udowodnić, że warty jest włożonych w niego sił. W pojeździe przygotowanym na sezon 2014 znów zasiądą Andy Meyrick i Katherine Legge – młodzi Alexander Rossi i Kolumbijczyk Gabriel Chaves otrzymali natomiast szansę na start w Daytona.
Grupa prototypów startujących w tegorocznym wyścigu Daytona (a także w całej serii USCC) to także prototypy Oreca FLM09 znane z kategorii PC serii ALMS. W tym przypadku, wszystkie zapisane tu ekipy przynajmniej raz pojawiły się w ubiegłym roku – przykładowo, zespół Starworks obecny był na torze Austin w Teksasie, a 8Star Motorsport w kończącym sezon Petit Le Mans. Trzon stanowić tu jednak będą stali uczestnicy serii – choć doszło tu do pewnych zmian wśród załóg.
W PR1/Mathiasen Motorsport, już tylko gościnnie walczyć ma mistrz sezonu 2013, Mike Guasch – stałymi kierowcami będą tu Gunnar Jeannette i Frank Montecalvo, a w Daytona pojawi się jeszcze Chińczyk David Cheng. Wicemistrz Chris Cumming przeniósł się do RSR Racing, gdzie wystartuje z rodakiem Alexem Taglianim – pozostaną tu za to Duncan Ende i Bruno Junqueira w drugim pojeździe tej ekipy, w Daytona wspomagani m.in. przez Davida Heinemeiera-Hanssona. Bez zmian pozostanie również zespół CORE, Jonathan Bennett i Colin Braun wspomagani tym razem m.in. przez Marka Wilkinsa – za to nieznany jest wciąż skład pojedynczej załogi BAR1 Motorsports, w której jednak z pewnością nie pojawią się już ani Cumming, ani Kyle Marcelli.
Ten drugi wspomoże mianowicie jedną z załóg ekipy Starworks – konkretnie Isaaca Tutumlu i Alexa Popowa, a także goszczącego tam Meksykanina Martina Fluentesa. Trzon drugiej załogi stanowić będą Renger van der Zande i Eric Lux, a w Daytona pomogą im Sam Bird i Pierre Kaffer. Ryan Booth i Raphael Matos będą za to podstawą dla ekipy Performance Tech Motorsports, a Enzo Potolicchio i Michael Marsal dla 8Star – w tej ostatniej, gościem będzie Tom Kimber-Smith, w ubiegłym sezonie obecny w zespole CORE.
Tegoroczna rywalizacja w United SportsCar Championship zapowiada się więc niezwykle interesująco – zarówno w bardzo urozmaiconej kategorii P, jak i stawiającej na równorzędność pojazdów grupy PC. A to tylko pierwsza część tejże batalii – czeka nas w końcu również ostra walka wśród pojazdów GT – te opiszemy w drugiej części zapowiedzi wyścigu 24 Hours of Daytona.
Czas | Sesja |
Czwartek | |
15:30 - 16:30 | Trening 1 |
19:15 - 19:45 | Trening 2 |
21:45 - 23:05 | Kwalifikacje |
00:30 - 02:00 | Trening 3 |
Piątek | |
17:30 - 18:30 | Trening 4 |
Sobota | |
20:10 | Start Wyścigu |
Niedziela | |
20:10 | Meta Wyścigu |
Lista startowa kategorii prototypów:
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
0 | Andy Meyrick Katherine Legge Alexander Rossi Gabby Chaves |
P | DeltaWing Racing Cars | DeltaWing DWC13 | |||
1 |
|
Scott Sharp Ryan Dalziel David Brabham |
P | Extreme Speed Motorsports |
HPD ARX-03b | ||
2 | Ed Brown Johannes van Overbeek Anthony Lazzaro Simon Pagenaud |
P | Extreme Speed Motorsports |
HPD ARX-03b | |||
5 | João Barbosa Christian Fittipaldi Sébastien Bourdais Burt Frisselle |
P | Action Express Racing | Corvette DP | |||
6 | Lucas Luhr Klaus Graf Alex Brundle |
P | Pickett Racing | Oreca 03S Nissan | |||
9 | Brian Frisselle Burt Frisselle John Martin Fabien Giroix |
P | Action Express Racing | Corvette DP | |||
10 | Wayne Taylor Max Angelelli Ricky Taylor Jordan Taylor |
P | Wayne Taylor Racing | Corvette DP | |||
31 | Eric Curran Boris Said Bradley Smith Max Papis |
P | Marsh Racing | Corvette DP | |||
42 |
Olivier Pla |
P | OAK Racing | Morgan LMP2 Nissan | |||
50 | Bryon DeFoor Jim Pace Frank Beck David Hinton |
P | Highway To Help | Riley Dinan-BMW | |||
60 | John Pew Oswaldo Negri Jr A.J. Allmendinger Justin Wilson |
P | Michael Shank Racing | Riley Ford EcoBoost | |||
70 |
Sylvain Tremblay |
P | SpeedSource | Mazda SKYACTIV-D Smart Diesel |
|||
78 |
Alex Popow |
P | Starworks Motorsport | Riley Dinan-BMW | |||
90 | Richard Westbrook Michael Valiante Mike Rockenfeller |
P | Spirit Of Daytona | Corvette DP | |||
99 | Alex Gurney John Fogarty Darren Law Memo Gidley |
P | GAINSCO Bob Stallings Racing |
Corvette DP | |||
01 | Scott Pruett Memo Rojas Jamie McMurray Sage Karam |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Ford EcoBoost | |||
02 | Scott Dixon Tony Kanaan Marino Franchitti Kyle Larson |
P | Chip Ganassi Racing | Riley Ford EcoBoost | |||
07 | Tristan Nunez Joel Miller Tristan Vautier |
P | SpeedSource | Mazda SKYACTIV-D Smart Diesel |
|||
7 | Alex Popow Isaac Tutumlu Martin Fuentes Kyle Marcelli |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
8 | Pierre Kaffer Renger van der Zande Erix Lux Sam Bird |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
25 | Enzo Potolicchio Tom Kimber-Smith Mike Marsal |
PC | 8Star Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
38 | Raphael Matos Ryan Booth Tomi Drissi Gabriel Casagrande Julio Campos |
PC | Performance Tech Motorsports |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
52 | Mike Guash David Cheng Frank Montecalvo Gunnar Jeannette |
PC | PR1/Mathiasen Motorsports |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
54 | Jon Bennett James Gue Colin Braun Mark Wilkins |
PC | CORE autosport | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
87 | TBA TBA TBA |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
08 | Chris Cumming Alex Tagliani Rusty Mitchell Conor Daly |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
09 | Duncan Ende Bruno Junqueira David Heinemeier-Hansson Gustavo Menezes |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 Chevrolet |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.