Dramatyczny zwrot dał zwycięstwo Renault

Załoga Renault od V8 Racing wygrała wyścig 12h Italy-Mugello. W dramatycznych okolicznościach, z rywalizacją pożegnali się liderzy klas A6 i 991.

Po raz kolejny kibice przekonali się, jak może prysnąć niemal pewna wygrana. Przez kolejne 150 minut, załoga Optimum Motorsport wydawała się pewnie podążać w stronę tegorocznego zwycięstwa – wtedy doszło jednak do awarii skrzyni biegów, która zniszczyła całą wypracowaną wcześniej przewagę nad konkurentami. Prawdziwy dramat miał jednak dopiero nadejść, gdy kolejna awaria w Audi zatrzymała pojazd na torze – niesamowity pech chciał, że w samochód uderzył inny lider, tym razem prowadzący w klasie 991. Właśnie w ten sposób, z rywalizacją pożegnali się dwaj faworyci – a ze zwycięstw mogli cieszyć się ich czołowi konkurenci, w tym specyficzny Renault R.S.01, odnosząc pierwszy sukces w rywalizacji między pojazdami innych producentów.

Po czterech pierwszych godzinach sobotniej rywalizacji, także i piąta przyniosła przewagę dla załogi Optimum Motorsport – po powtórnej zmianie Osborne’a na Flicka Haigha, ten powrócił na tor na prowadzeniu. Nieco wcześniej, Braamsa w Renault od V8 zmienił Nicky Pastorelli – a pośród Kennetha Heyera i Christiana Engelharta, raz po raz pojawiał się lider podkategorii A6-Am, Patrice Lafargue. 2,5 godziny przed końcem, pewne zamieszanie wprowadziła kara nałożona na Pastorelliego za niesportową jazdę – 3 minuty mogły pozbawić załogi nr 333 drugiego miejsca, jako, że ich przewaga wynosiła niecałe dwa okrążenia.

Pół godziny później, pech dopadł natomiast załogę GRT – Engelhart zmuszony był zjechać do boksu, gdy nagle pękła tylna lewa opona, uszkadzając zawieszenie. Choć nie zaburzało to zbytnio planów taktycznych ekipy, Lambo straciło pozycję na rzecz Mercedesa ekipy Idec, najlepszego wśród pojazdów z klasy A6-Am. Dwie godziny przed końcem wyścigu, do boksów zjechał Pastorelli – co dziwne jednak, Holender nie zatrzymał się na odbycie zarządzonej kary. Było to o tyle dziwne, że teoretycznie, kara miała zostać odbyta w przeciągu trzech okrążeń od jej nałożenia – Holender natomiast wciąż odwlekał ją w czasie.

Dramat liderów rozpoczął się natomiast od zjazdu Flicka Haigha – samochód zatrzymał się na początku alei serwisowej, nie potrafiąc dojechać do boksu. Jak się okazało, skrzynia biegów zablokowała się między 4. i 5. przełożeniem, naprawa czego pozwoliła na przejęcie prowadzenia w wyścigu przez Pastorelliego. Nieco ponad godzinę przed końcem, pit-stop zaliczyli Frankenhout i Lafargue, Francuz zmieniając się z Gabrielem Abergelem – chwilę później, do boksów zjechali Pastorelli i Ineichen, Holender zmieniając się z Maxem Braamsem i ponownie nie odbywając kary.

Gdy rozpoczęła się ostatnia godzina wyścigu, ponownie dała znać o sobie awaria skrzyni biegów w Audi – tym razem pojazd zmuszony zatrzymać się na torze. Pech chciał, że stojące Audi musiało jednocześnie ominąć kilka innych samochodów – wśród nich, w fatalnym miejscu znalazł się Giovanni Berton, który dopiero w ostatniej chwili zmienił kierunek jazdy. To niestety nie zdołało uratować jego Porsche nr 56 od uderzenia – 911-stka mocno zahaczyła o tył Audi, doprowadzając do niemożliwych do naprawienia uszkodzeń i kolejnego Kodu 60.

Sporo załóg wykorzystało ówczesne spowolnienie na ostatnie pit-stopy – a już do mety, układ w czołówce nie uległ zmianie. Z przewagą 5 okrążeń, nieoficjalnym zwycięzcą został Max Braams i cała załoga nr 333 – nieoficjalnym, gdyż wciąż nie było wiadomo, co stanie się z nałożoną karą. Za nim, drugie miejsce zajął Chantal Kroll w Mercedesie nr 10, natomiast podium uzupełniło Lamborgjhini od Grasser Racing, które wykorzystując ostatni pit-stop nie pozwoliło na taktyczny atak zwycięzcom klasy A6-Am, załodze Idec Sport Racing.

Dramatyczny obrót spraw z końca wyścigu miał oczywiście znaczenie także w klasie 991. Po przejęciu prowadzenia, ekipa Dinamic SRL w kolejnych godzinach oddalała się od amerykańskich wiceliderów z zespołu MRS GT – dopiero Charles Espenlaub zmienił tą sytuację, w połowie godziny szóstej doprowadzając do bezpośredniego pojedynku i wzorcowego ataku na Niccolò Mercataliego. Włosi jednak nie dali za wygraną, maksymalnie wydłużając swój kolejny stint – dzięki czemu, po serii zmian, załoga nr 56 wyszła na prowadzenie z przewagą ponad 20 sekund. Tą sytuację odmienił dopiero dramatyczny wypadek – od tego momentu, Joe Foster był już niezagrożonym faworytem klasy.

W cieniu tej rywalizacji toczył się także bój o najniższy stopień podium – niestety, tu coraz mniejszą rolę grały załogi polskich zespołów. Ekipę Förch Racing pokonały pojazdy od Tsunami RT, HRT oraz Lorient Racing – częściowo odpowiedzialny był za to pech załogi nr 89, którą półgodzinny postój w boksie zrzucił za kolegów z Porsche nr 83. Najlepiej, w tej części wyścigu wypadła załoga GT3 Poland, która przez ostatnie cztery godziny awansowała na miejsce siódme.

W innych klasach, zwycięzcą nowej SPX został zespół GDL Team Asia, który od dłuższego czasu przewodził w tej części stawki – podobnie, jak Ginetty ekipy Nova Race w SP3. Tu, załoga Macieja Dreszera niestety zakończyła wyścig w boksie, z awarią w swoim KTM-ie. W klasie SP2 triumfowało dominujące w stawce Audi TT RS, tak samo, jak dwa SEAT-y hiszpańskiej ekipy PCR w klasie TCR i załoga Bonk Motorsport pośród pucharowych BMW. BMW ekipy Hofor-Kuepperracing wygrało klasę A3, natomiast Mini zespołu Besaplast było szybsze od Fiesty w najsłabszej klasie A2.

I jeszcze krótko o występie Roberta Kubicy – jego załoga nr 777 także i w sobotę miała problemy z pojazdem – wcześniej jednak, Kubica i Martin Prokop dochodząc nawet do 33. miejsca w całej stawce. Ostatecznie jednak, awaria strąciła ekipę MP Sports na 44. miejsce, ze stratą 81 okrążeń do lidera.

Kolejną rundą Serii 24h będzie 24-godzinny wyścig na torze Silverstone w dniach 2-3. kwietnia – przy czym do walki nie staną tam samochody GT, a wyłącznie turystyczne. Samochody na poziomie specyfikacji GT3 pojawią się dopiero podczas 12-godzinnej rywalizacji na Zandvoort w dniach 6-7. maja.

Poz Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 333


Luc Braams
Max Braams
Nicky Pastorelli
Miguel Ramos
1 A6-Pro V8 Racing 346 okr.
2 10



Michael Kroll
Chantal Kroll
Roland Eggimann
Kenneth Heyer
Christiaan Frankenhout
2 A6-Pro Hofor-Racing +5 okr.
3 963


Rolf Ineichen
Marc Ineichen
Adrian Amstutz
Christian Engelhardt
3 A6-Pro GRT Grasser Racing (+1:04.358)
4 17

Patrice Lafargue
Paul Lafargue
Gabriel Abergel
1 A6-Am Idec Sport Racing +7 okr.
5 55


Casper Elgaard
Kristian Pulsen
Nicolai Sylvest
Roland Poulsen
4 A6-Pro Massive Motorsport +8 okr.
6 23

Erik van Loon
Harrie Kolen
Mike Verschuur
2 A6-Am Equipe Verschuur +9 okr.
7 31


Dietmar Haggenmüller
Suzanne Weidt
Alexander Hrachowina
Martin Konrad
5 A6-Pro Spirit Race +10 okr.
8 77
Gianluca de Lorenzi
Giacomo Barri
1 SPX GDL Team Asia +11 okr.
9 78

Joe Foster
Charles Putman
Charles Espenlaub
1 997 MRS GT Racing (+30.765)
10 41
Wim de Pundert
Brice Bosi
6 A6-Pro HTP Motorsport +13 okr.
11 666


Jacopo Faccioni
Amir Krenzia
Jaap Bartels
Jia Tong Liang
2 SPX Vincenzo Sispiri Racing SRL +14 okr.
12 86

Oleksandr Gaidai
Côme Ledogar
Kriton Lentoudis
2 997 Tsunami RT +15 okr.
13 73

Kim André Hauschild
Stephen Borness
Sergio Negroni
3 997 HRT Performance +18 okr.
14 36


Tim Müller
Max Edelhoff
Maximilian Stein
Wiggo Dalmo
7 A6-Pro Car Collection Motorsport +19 okr.
15 206


Stefan Wieninger
Chris Tiger
Daniela Schmid
Constantin Kletzer
1 SP2 LMS Engineering +21 okr.
16 64


Pascal Gibon
Christophe Bourret
Philippe Polette
Frédéric Lelièvre
4 997 Porsche Lorent Racing +22 okr.
17 83

Robert Lukas
Dominik Kotarba-Majkutewicz
Marcin Jaros
5 997 Förch Racing by Lukas Motorsport +23 okr.
18 284


Luca Magnoni
Luca Rangoni
Roberto Gentili
Gianluca Carboni
1 SP3 Nova Race (+38.143)
19 282

Maurizio Copetti
Manuel lasagni
William Moore
2 SP3 Nova Race +25 okr.
20 125
Gijs Bessem
Harry Hilders
3 SP3 NKKP Racing +26 okr.
21 14

Joe Osborne
Flick Haigh
Ryan Ratcliffe
8 A6-Pro Optimum Motorsport +29 okr.
22 89

Christopher Bauer
Patrick Eisemann
Piotr Wójcik
6 997 Förch Racing by Lukas Motorsport +32 okr.
23 12


Angelos Metaxa
Thomas Black
Christopher Kemp
Nigel Greensall
3 SPX Leipert Motorsport +33 okr.
24 84
Pierre-Yves Paque
Philippe Richard
2 SP2 Speedlover (+1:02.034)
25 210
Volker Piepmeyer
Michael Bonk
3 SP2 Bonk Motorsport +34 okr.
26 59


Bartosz Opioła
Stanisław Jedliński
Marcin Jedliński
Robert Lukas
7 997 GT3 Poland +35 okr.
27 140


Harrier Arruabarrena
Antonio Aristi
Jordi Masdeu
Iñigo Vigiola
2 TCR PCR Sport +37 okr.
28 56


Alex de Giacomi
Giovanni Berton
Niccoló Mercatali
Mattia Drudi
8 997 Dinamic SRL +38 okr.
29 65


Jean-François Demorge
Gilles Blasco
Alain Demorge
Frédéric Ancel
9 997 Porsche Lorent Racing (+1:01:57.084)
30 101



Martin Kroll
Bernd Küpper
Lars Zander
Meisam Taheri
1 A3 Hofor-Kuepper Racing (+1:06:02.402)
31 98
Carlos Rivas
Tom Kieffer
4 SP2 Speedlover +39 okr.
32 102


Bob Herber
Martin Lanting
Steven Liquorish
Christoph Ulrich
4 SP3 JR Motorsport

(+21.971)

33 85
Charel Arendt
Franz Arendt
5 SP2 Speedlover +42 okr.
34 35

Benoît Fretin
Bruno  Fretin
Michel Mitieus
10 997 B2F Compétition +45 okr.
35 146

Max Partl
Hermann Bock
Rainer Partl
1 CUP1 Bonk Motorsport (+11.120)
36 8

Daniel Waszczinsky
Kris Cools
Philippe Salini
3 A6-Am Boutsen Ginion Racing +50 okr.
37 70


Sam Allpass
Bas Barenburg
Einar Thorsen
Cor Euser
5 SP3 Cor Euser Racing (+51.345)
38 103
Eric van der Munckhof
Daan Meijer
6 SP3 JR Motorsport +52 okr.
39 108

Claudio Truffer
Patrik Meier
Gerhard Haas
2 A3 Capricorn Racing +57 okr.
40 33


Peter Schmidt
Johannes Siegler
Andreas Ziegler
G. Tonic
9 A6-Pro Car Collection Motorsport +58 okr.
41 203

Lionel Amrouche
Cyrill Calmon
Franck Leone-Provost
6 SP2 Vortex V8 +62 okr.
42 126

Christopher Bentley
John Clonis
Robert Gilham
7 SP3 CTR-Alfatune +69 okr.
43 141

Vicente Dasi
Unai Aurruabarrena
Josep Parera
2 TCR PCR Sport +70 okr.
44 777
Robert Kubica
Martin Prokop
10 A6-Pro MP Sports +81 okr.
45 37

Nicola Bravetti
Adriano Pan
Dario Cerati
7 SP2 GDL Racing +89 okr.

46

34




Johannes Kirchhoff
Elmar Grimm
Ingo Vogler
Gustav Edelhoff
4 A6-Am Car Collection Motorsport +96 okr.
47 335

Niels Borum
Maurica O'Reilley
Anders Lund
3 A3 Scangrip Racing (+2:42.291)
48 18

Rick Abresch
Duncan Huisman
Luc Braams
11 A6-Pro V8 Racing +97 okr.
49 67
Ivo Breukers
Rik Breukers
5 A6-Am GDL Racing +98 okr.
50 145

Alex Burghardt
Jürgen Meyer
Liesette Braams
2 CUP1 Bonk Motorsport +100 okr.
51 165

Franjo Kovac
Fredrik Lestrup
Henry Littig
1 A2 Besaplast Racing +106 okr.
52 45


Klaus Werner
Jens Feucht
Nanna Hald Gøtsche
Martin Hald Gøtsche
4 SPX Artthea Sport +115 okr.
53 169 
Roberto Barin
Simone Barin
2 A2 Barin +117 okr.
54 702

Thomas Mutsch
Jeff Westphal
Andreas Simonsen
12 A6-Pro Scuderia Cameron Glickenhaus +121 okr.
55 97

Rémi Terrail
Alberto Vescovi
Roberto Ferri
8 SP2 GDL Racing +122 okr.
56 99

Ricky Coomber
Tom Gannon
David Drinkwater
4 A3 RKC/TGM +124 okr.
57 49

William Paul
René Ogrocki
José Luis Talermann
6 A6-Am Drivex +130 okr.
58 224


Tomáš Miniberger
Sergej Paulavets
Daniel Skalický
Maciej Dreszer
8 SP3 RTR Projects +162 okr.
59 701

Manuel Lauck
Franck Mailleux
Felipe Fernándes Laser
13 A6-Pro Scuderia Cameron Glickenhaus +189 okr.
60 58


Christoph Lenz
Roberto Pampanini
Miloš Pavlović
Nicolas Stürzinger
5 SPX Sportec Motorsport +224 okr.
NST* 32


Witt Gamski
Phil Dryburgh
Rory Butcher
Keith Robinson
14 A6-Pro MJC Furlonger  
NST* 911


Daniel Allemann
Alfred Renauer
Rafl Bohn
Alfred Renauer
15 A6-Pro Precote Herberth Motorsport  
NST* 24

Naomi Schiff
Tomáš Enge
Reinhard Kofler
9 SP2 RTR Projects  
NST 30


Tom Onslow-Cole
Stuart Hall
Paul White
Roald Goethe
16 A6-Pro RAM Racing  

* - nie startowali w sobotniej części rywalizacji

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze