Załoga Renault od V8 Racing wygrała wyścig 12h Italy-Mugello. W dramatycznych okolicznościach, z rywalizacją pożegnali się liderzy klas A6 i 991.
Po raz kolejny kibice przekonali się, jak może prysnąć niemal pewna wygrana. Przez kolejne 150 minut, załoga Optimum Motorsport wydawała się pewnie podążać w stronę tegorocznego zwycięstwa – wtedy doszło jednak do awarii skrzyni biegów, która zniszczyła całą wypracowaną wcześniej przewagę nad konkurentami. Prawdziwy dramat miał jednak dopiero nadejść, gdy kolejna awaria w Audi zatrzymała pojazd na torze – niesamowity pech chciał, że w samochód uderzył inny lider, tym razem prowadzący w klasie 991. Właśnie w ten sposób, z rywalizacją pożegnali się dwaj faworyci – a ze zwycięstw mogli cieszyć się ich czołowi konkurenci, w tym specyficzny Renault R.S.01, odnosząc pierwszy sukces w rywalizacji między pojazdami innych producentów.
Po czterech pierwszych godzinach sobotniej rywalizacji, także i piąta przyniosła przewagę dla załogi Optimum Motorsport – po powtórnej zmianie Osborne’a na Flicka Haigha, ten powrócił na tor na prowadzeniu. Nieco wcześniej, Braamsa w Renault od V8 zmienił Nicky Pastorelli – a pośród Kennetha Heyera i Christiana Engelharta, raz po raz pojawiał się lider podkategorii A6-Am, Patrice Lafargue. 2,5 godziny przed końcem, pewne zamieszanie wprowadziła kara nałożona na Pastorelliego za niesportową jazdę – 3 minuty mogły pozbawić załogi nr 333 drugiego miejsca, jako, że ich przewaga wynosiła niecałe dwa okrążenia.
Pół godziny później, pech dopadł natomiast załogę GRT – Engelhart zmuszony był zjechać do boksu, gdy nagle pękła tylna lewa opona, uszkadzając zawieszenie. Choć nie zaburzało to zbytnio planów taktycznych ekipy, Lambo straciło pozycję na rzecz Mercedesa ekipy Idec, najlepszego wśród pojazdów z klasy A6-Am. Dwie godziny przed końcem wyścigu, do boksów zjechał Pastorelli – co dziwne jednak, Holender nie zatrzymał się na odbycie zarządzonej kary. Było to o tyle dziwne, że teoretycznie, kara miała zostać odbyta w przeciągu trzech okrążeń od jej nałożenia – Holender natomiast wciąż odwlekał ją w czasie.
Dramat liderów rozpoczął się natomiast od zjazdu Flicka Haigha – samochód zatrzymał się na początku alei serwisowej, nie potrafiąc dojechać do boksu. Jak się okazało, skrzynia biegów zablokowała się między 4. i 5. przełożeniem, naprawa czego pozwoliła na przejęcie prowadzenia w wyścigu przez Pastorelliego. Nieco ponad godzinę przed końcem, pit-stop zaliczyli Frankenhout i Lafargue, Francuz zmieniając się z Gabrielem Abergelem – chwilę później, do boksów zjechali Pastorelli i Ineichen, Holender zmieniając się z Maxem Braamsem i ponownie nie odbywając kary.
Gdy rozpoczęła się ostatnia godzina wyścigu, ponownie dała znać o sobie awaria skrzyni biegów w Audi – tym razem pojazd zmuszony zatrzymać się na torze. Pech chciał, że stojące Audi musiało jednocześnie ominąć kilka innych samochodów – wśród nich, w fatalnym miejscu znalazł się Giovanni Berton, który dopiero w ostatniej chwili zmienił kierunek jazdy. To niestety nie zdołało uratować jego Porsche nr 56 od uderzenia – 911-stka mocno zahaczyła o tył Audi, doprowadzając do niemożliwych do naprawienia uszkodzeń i kolejnego Kodu 60.
Sporo załóg wykorzystało ówczesne spowolnienie na ostatnie pit-stopy – a już do mety, układ w czołówce nie uległ zmianie. Z przewagą 5 okrążeń, nieoficjalnym zwycięzcą został Max Braams i cała załoga nr 333 – nieoficjalnym, gdyż wciąż nie było wiadomo, co stanie się z nałożoną karą. Za nim, drugie miejsce zajął Chantal Kroll w Mercedesie nr 10, natomiast podium uzupełniło Lamborgjhini od Grasser Racing, które wykorzystując ostatni pit-stop nie pozwoliło na taktyczny atak zwycięzcom klasy A6-Am, załodze Idec Sport Racing.
Dramatyczny obrót spraw z końca wyścigu miał oczywiście znaczenie także w klasie 991. Po przejęciu prowadzenia, ekipa Dinamic SRL w kolejnych godzinach oddalała się od amerykańskich wiceliderów z zespołu MRS GT – dopiero Charles Espenlaub zmienił tą sytuację, w połowie godziny szóstej doprowadzając do bezpośredniego pojedynku i wzorcowego ataku na Niccolò Mercataliego. Włosi jednak nie dali za wygraną, maksymalnie wydłużając swój kolejny stint – dzięki czemu, po serii zmian, załoga nr 56 wyszła na prowadzenie z przewagą ponad 20 sekund. Tą sytuację odmienił dopiero dramatyczny wypadek – od tego momentu, Joe Foster był już niezagrożonym faworytem klasy.
W cieniu tej rywalizacji toczył się także bój o najniższy stopień podium – niestety, tu coraz mniejszą rolę grały załogi polskich zespołów. Ekipę Förch Racing pokonały pojazdy od Tsunami RT, HRT oraz Lorient Racing – częściowo odpowiedzialny był za to pech załogi nr 89, którą półgodzinny postój w boksie zrzucił za kolegów z Porsche nr 83. Najlepiej, w tej części wyścigu wypadła załoga GT3 Poland, która przez ostatnie cztery godziny awansowała na miejsce siódme.
W innych klasach, zwycięzcą nowej SPX został zespół GDL Team Asia, który od dłuższego czasu przewodził w tej części stawki – podobnie, jak Ginetty ekipy Nova Race w SP3. Tu, załoga Macieja Dreszera niestety zakończyła wyścig w boksie, z awarią w swoim KTM-ie. W klasie SP2 triumfowało dominujące w stawce Audi TT RS, tak samo, jak dwa SEAT-y hiszpańskiej ekipy PCR w klasie TCR i załoga Bonk Motorsport pośród pucharowych BMW. BMW ekipy Hofor-Kuepperracing wygrało klasę A3, natomiast Mini zespołu Besaplast było szybsze od Fiesty w najsłabszej klasie A2.
I jeszcze krótko o występie Roberta Kubicy – jego załoga nr 777 także i w sobotę miała problemy z pojazdem – wcześniej jednak, Kubica i Martin Prokop dochodząc nawet do 33. miejsca w całej stawce. Ostatecznie jednak, awaria strąciła ekipę MP Sports na 44. miejsce, ze stratą 81 okrążeń do lidera.
Kolejną rundą Serii 24h będzie 24-godzinny wyścig na torze Silverstone w dniach 2-3. kwietnia – przy czym do walki nie staną tam samochody GT, a wyłącznie turystyczne. Samochody na poziomie specyfikacji GT3 pojawią się dopiero podczas 12-godzinnej rywalizacji na Zandvoort w dniach 6-7. maja.
Poz | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 333 | Luc Braams Max Braams Nicky Pastorelli Miguel Ramos |
1 | A6-Pro | V8 Racing | 346 okr. | |||
2 | 10 | Michael Kroll Chantal Kroll Roland Eggimann Kenneth Heyer Christiaan Frankenhout |
2 | A6-Pro | Hofor-Racing | +5 okr. | |||
3 | 963 | Rolf Ineichen Marc Ineichen Adrian Amstutz Christian Engelhardt |
3 | A6-Pro | GRT Grasser Racing | (+1:04.358) | |||
4 | 17 | Patrice Lafargue Paul Lafargue Gabriel Abergel |
1 | A6-Am | Idec Sport Racing | +7 okr. | |||
5 | 55 | Casper Elgaard Kristian Pulsen Nicolai Sylvest Roland Poulsen |
4 | A6-Pro | Massive Motorsport | +8 okr. | |||
6 | 23 | Erik van Loon Harrie Kolen Mike Verschuur |
2 | A6-Am | Equipe Verschuur | +9 okr. | |||
7 | 31 | Dietmar Haggenmüller Suzanne Weidt Alexander Hrachowina Martin Konrad |
5 | A6-Pro | Spirit Race | +10 okr. | |||
8 | 77 | Gianluca de Lorenzi Giacomo Barri |
1 | SPX | GDL Team Asia | +11 okr. | |||
9 | 78 | Joe Foster Charles Putman Charles Espenlaub |
1 | 997 | MRS GT Racing | (+30.765) | |||
10 | 41 | Wim de Pundert Brice Bosi |
6 | A6-Pro | HTP Motorsport | +13 okr. | |||
11 | 666 | Jacopo Faccioni Amir Krenzia Jaap Bartels Jia Tong Liang |
2 | SPX | Vincenzo Sispiri Racing SRL | +14 okr. | |||
12 | 86 | Oleksandr Gaidai Côme Ledogar Kriton Lentoudis |
2 | 997 | Tsunami RT | +15 okr. | |||
13 | 73 | Kim André Hauschild Stephen Borness Sergio Negroni |
3 | 997 | HRT Performance | +18 okr. | |||
14 | 36 | Tim Müller Max Edelhoff Maximilian Stein Wiggo Dalmo |
7 | A6-Pro | Car Collection Motorsport | +19 okr. | |||
15 | 206 | Stefan Wieninger Chris Tiger Daniela Schmid Constantin Kletzer |
1 | SP2 | LMS Engineering | +21 okr. | |||
16 | 64 | Pascal Gibon Christophe Bourret Philippe Polette Frédéric Lelièvre |
4 | 997 | Porsche Lorent Racing | +22 okr. | |||
17 | 83 | Robert Lukas Dominik Kotarba-Majkutewicz Marcin Jaros |
5 | 997 | Förch Racing by Lukas Motorsport | +23 okr. | |||
18 | 284 | Luca Magnoni Luca Rangoni Roberto Gentili Gianluca Carboni |
1 | SP3 | Nova Race | (+38.143) | |||
19 | 282 | Maurizio Copetti Manuel lasagni William Moore |
2 | SP3 | Nova Race | +25 okr. | |||
20 | 125 | Gijs Bessem Harry Hilders |
3 | SP3 | NKKP Racing | +26 okr. | |||
21 | 14 | Joe Osborne Flick Haigh Ryan Ratcliffe |
8 | A6-Pro | Optimum Motorsport | +29 okr. | |||
22 | 89 | Christopher Bauer Patrick Eisemann Piotr Wójcik |
6 | 997 | Förch Racing by Lukas Motorsport | +32 okr. | |||
23 | 12 | Angelos Metaxa Thomas Black Christopher Kemp Nigel Greensall |
3 | SPX | Leipert Motorsport | +33 okr. | |||
24 | 84 | Pierre-Yves Paque Philippe Richard |
2 | SP2 | Speedlover | (+1:02.034) | |||
25 | 210 | Volker Piepmeyer Michael Bonk |
3 | SP2 | Bonk Motorsport | +34 okr. | |||
26 | 59 | Bartosz Opioła Stanisław Jedliński Marcin Jedliński Robert Lukas |
7 | 997 | GT3 Poland | +35 okr. | |||
27 | 140 | Harrier Arruabarrena Antonio Aristi Jordi Masdeu Iñigo Vigiola |
2 | TCR | PCR Sport | +37 okr. | |||
28 | 56 | Alex de Giacomi Giovanni Berton Niccoló Mercatali Mattia Drudi |
8 | 997 | Dinamic SRL | +38 okr. | |||
29 | 65 | Jean-François Demorge Gilles Blasco Alain Demorge Frédéric Ancel |
9 | 997 | Porsche Lorent Racing | (+1:01:57.084) | |||
30 | 101 | Martin Kroll Bernd Küpper Lars Zander Meisam Taheri |
1 | A3 | Hofor-Kuepper Racing | (+1:06:02.402) | |||
31 | 98 | Carlos Rivas Tom Kieffer |
4 | SP2 | Speedlover | +39 okr. | |||
32 | 102 | Bob Herber Martin Lanting Steven Liquorish Christoph Ulrich |
4 | SP3 | JR Motorsport |
(+21.971) |
|||
33 | 85 | Charel Arendt Franz Arendt |
5 | SP2 | Speedlover | +42 okr. | |||
34 | 35 | Benoît Fretin Bruno Fretin Michel Mitieus |
10 | 997 | B2F Compétition | +45 okr. | |||
35 | 146 | Max Partl Hermann Bock Rainer Partl |
1 | CUP1 | Bonk Motorsport | (+11.120) | |||
36 | 8 | Daniel Waszczinsky Kris Cools Philippe Salini |
3 | A6-Am | Boutsen Ginion Racing | +50 okr. | |||
37 | 70 | Sam Allpass Bas Barenburg Einar Thorsen Cor Euser |
5 | SP3 | Cor Euser Racing | (+51.345) | |||
38 | 103 | Eric van der Munckhof Daan Meijer |
6 | SP3 | JR Motorsport | +52 okr. | |||
39 | 108 | Claudio Truffer Patrik Meier Gerhard Haas |
2 | A3 | Capricorn Racing | +57 okr. | |||
40 | 33 | Peter Schmidt Johannes Siegler Andreas Ziegler G. Tonic |
9 | A6-Pro | Car Collection Motorsport | +58 okr. | |||
41 | 203 | Lionel Amrouche Cyrill Calmon Franck Leone-Provost |
6 | SP2 | Vortex V8 | +62 okr. | |||
42 | 126 | Christopher Bentley John Clonis Robert Gilham |
7 | SP3 | CTR-Alfatune | +69 okr. | |||
43 | 141 | Vicente Dasi Unai Aurruabarrena Josep Parera |
2 | TCR | PCR Sport | +70 okr. | |||
44 | 777 | Robert Kubica Martin Prokop |
10 | A6-Pro | MP Sports | +81 okr. | |||
45 | 37 | Nicola Bravetti Adriano Pan Dario Cerati |
7 | SP2 | GDL Racing | +89 okr. | |||
46 |
34 |
Johannes Kirchhoff Elmar Grimm Ingo Vogler Gustav Edelhoff |
4 | A6-Am | Car Collection Motorsport | +96 okr. | |||
47 | 335 | Niels Borum Maurica O'Reilley Anders Lund |
3 | A3 | Scangrip Racing | (+2:42.291) | |||
48 | 18 | Rick Abresch Duncan Huisman Luc Braams |
11 | A6-Pro | V8 Racing | +97 okr. | |||
49 | 67 | Ivo Breukers Rik Breukers |
5 | A6-Am | GDL Racing | +98 okr. | |||
50 | 145 | Alex Burghardt Jürgen Meyer Liesette Braams |
2 | CUP1 | Bonk Motorsport | +100 okr. | |||
51 | 165 | Franjo Kovac Fredrik Lestrup Henry Littig |
1 | A2 | Besaplast Racing | +106 okr. | |||
52 | 45 | Klaus Werner Jens Feucht Nanna Hald Gøtsche Martin Hald Gøtsche |
4 | SPX | Artthea Sport | +115 okr. | |||
53 | 169 | Roberto Barin Simone Barin |
2 | A2 | Barin | +117 okr. | |||
54 | 702 | Thomas Mutsch Jeff Westphal Andreas Simonsen |
12 | A6-Pro | Scuderia Cameron Glickenhaus | +121 okr. | |||
55 | 97 | Rémi Terrail Alberto Vescovi Roberto Ferri |
8 | SP2 | GDL Racing | +122 okr. | |||
56 | 99 | Ricky Coomber Tom Gannon David Drinkwater |
4 | A3 | RKC/TGM | +124 okr. | |||
57 | 49 | William Paul René Ogrocki José Luis Talermann |
6 | A6-Am | Drivex | +130 okr. | |||
58 | 224 | Tomáš Miniberger Sergej Paulavets Daniel Skalický Maciej Dreszer |
8 | SP3 | RTR Projects | +162 okr. | |||
59 | 701 | Manuel Lauck Franck Mailleux Felipe Fernándes Laser |
13 | A6-Pro | Scuderia Cameron Glickenhaus | +189 okr. | |||
60 | 58 | Christoph Lenz Roberto Pampanini Miloš Pavlović Nicolas Stürzinger |
5 | SPX | Sportec Motorsport | +224 okr. | |||
NST* | 32 | Witt Gamski Phil Dryburgh Rory Butcher Keith Robinson |
14 | A6-Pro | MJC Furlonger | ||||
NST* | 911 | Daniel Allemann Alfred Renauer Rafl Bohn Alfred Renauer |
15 | A6-Pro | Precote Herberth Motorsport | ||||
NST* | 24 | Naomi Schiff Tomáš Enge Reinhard Kofler |
9 | SP2 | RTR Projects | ||||
NST | 30 | Tom Onslow-Cole Stuart Hall Paul White Roald Goethe |
16 | A6-Pro | RAM Racing |
* - nie startowali w sobotniej części rywalizacji
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.