Zespół Harp Motorsport startujący w prototypie Juno SS3 wygrał 6-godzinny wyścig na torze Phakisa Speedway. W rywalizacji nie pojawiły się prototypy Pilbeam.
Debiut ekipy Pilbeam miał być głównym wydarzeniem tegorocznej, drugiej odsłony reaktywowanego wyścigu długodystansowego w RPA – niestey, problemy techniczne nowego prototypu skłoniły ekipę Ecurie Zoo do wycofania się z rywalizacji jeszcze przed kwalifikacjami. Oznaczało to, że w wyścigu nie będzie uczestniczył nie tylko nowy Pilbeam MP100 – ale również starszy MP98, czyli zwycięzca ubiegłorocznego starcia na Phakisa Speedway. W takim wypadku, najwięcej oczu zwróconych było w stronę drugiego na mecie w roku 2013 zespołu Harp Motorsport – i zgodnie z oczekiwaniami, właśnie on zwyciężył tegoroczną batalię.
Nawet bez prototypów Pilbeam, Harp miał w tym roku niełatwe zadanie – na torze pojawiło się mianowicie sporo nieobliczalnych prototypów Shelby Can-Am. 3.5-litrowe bestie, swoją moc pokazały już w pierwszym z trzech treningów, zajmując cztery czołowe lokaty – ekipa Harp pojawiła się jednak tylko w sesji drugiej, okazując się wtedy o sekundę lepsza. W dodatku, grupę pojazdów Can-Am przebiło wtedy także Porsche 911 GT3 Cup (997) ekipy Porsche South Africa – lecz według tego zespołu, rezultaty z piątku były za słabe, toteż na kwalifikacje i wyścig, awaryjnie wystawili starsze, aczkolwiek mocniejsze Porsche 911 GT2 (993). Zmiana ta przyniosła im piątą pozycję na starcie – Harp natomiast, a konkretnie reprezentujący go Nick Adcock, był już wtedy nie do pobicia, zdobywając pole position z czasem o 3 sekundy lepszym od czołowego prototypu Can-Am.
Rozpoczęty o godzinie 14:00 czasu miejscowego wyścig, początkowo znów przypomniał o załodze Porsche South Africa. Rozpoczynający wyścig Toby Venter, już na pierwszym okrążeniu wyszedł na prowadzenie, a potem wypracował całkiem sporą przewagę – niestety, w drugiej godzinie wyścigu, pękł pasek klinowy napędzający wentylator chłodnicy powietrza. Samochód musiał ostrożnie zjechać do boksów, ażeby nie przegrzać silnika – lecz mimo starań, zaledwie 80 minut po starcie, jedni z głównych faworytów musieli się wycofać.
Jeszcze w czasie pierwszych pit-stopów doszło natomiast do innego incydentu – w boksach zapalił się Viper ekipy Vall Fluid Systems, w którym na rozpalone tarcze hamulcowe kapało paliwo, wywołując płomień. Nikomu nic się nie stało – jednak i ten samochód, całkiem nieźle radzący sobie we wcześniejszych sesjach, musiał się wycofać. Niedługo po Porsche, z wyścigu musiała za to wycofać się załoga Liquid-Moly Hollard – w jednym z faworyzowanych prototypów Can-Am, trzecim pojeździe na starcie, awarii uległa pompa paliwa.
Od zjazdu do boksów Porsche 911 GT2, na czele wyścigu znów był prototyp Juno od Harp – i jak się okazało, prowadzenia tego, załoga nr 69 nie oddała już do samej mety. Już po 3 godzinach, ekipa miała przewagę 4 okrążeń nad prototypem Can-Am nr S12 zespołu Q Nomy – i mogła już spokojnie kontrolować przebieg drugiej części rywalizacji, większą wagę przykładając do wytrzymałości elementów swojego Juno SS3. Trzecim pojazdem, po 3 godzinach był Can-Am nr S03 od Pilot Pens – ten, wskutek problemów spadł jednak na miejsce ósme, najniższy stopień podium oddając załodze nr S04 od Strike 1 Racing.
Na mecie, jeszcze dwie kolejne pozycje zajęły prototypy Can-Am – szóste było nowoczesne (typ 997) Porsche 911 GT3 Cup załogi Bigfoot Express. Okrążenie mniej przejechał najszybszy z pojazdów na bazie Lotusa 7 – Birkin 7 od Team Signkor – a za jeszcze jednym Can-Amem, dziewiąte miejsce zajęło nieco starsze Porsche, 911 GT3 RS (typ 996) nr 2 od Weltevreden Estate. Czołową dziesiątkę zamknął Volkswagen Golf nr 111 od Goldwagen Roodepoort – a z 36 pojazdów obecnych na starcie, do mety dojechało 27, przy czym jeden (Caterham 77 nr 91 od Pure Consulting) nie przejeżdżając wymaganej ilości okrążeń.
P | Nr | Klasa | Zespół / Samochód | Rezultat | ||
1 | 69 | Nick Adcock Francis Carruthers Dean McCarroll |
R |
Harp Motorsport Juno SS3 (2993 cm3) |
196 okr. | |
2 | S12 | Tomas Reib Sean Greve |
P |
Q Nomy Shelby Can Am (3500 cm3) |
+4 okr | |
3 | S04 | Andrew Strike Des Gutzeit Jade Gutzeit |
P |
Stike 1 Racing Shelby Can Am (3500 cm3) |
+9 okr | |
4 | 44 | Stuart Mack Ian Smith Elna Croeser |
P |
Ian Smith Shelby Can Am (3500 cm3) |
+13 okr. | |
5 | S06 |
Craig Shorter |
P |
NAC Helicopters / Master Power Technologies Shelby Can Am (3500 cm3) |
+15 okr. | |
6 | 31 | Sun Moodley Andrew Culbert |
V |
Bigfoot Express Freight Porsche 911 GT3 Cup (997) (3600 cm3) |
+16 okr. | |
7 | 1 | Derek van der Merwe Andrew Becker Jeff Gable |
Y |
Team Signkor Birkin 7 (1997 cm3) |
+17 okr. | |
8 | S03 | Alan Eve Ben Morgenrood George Ferreira |
P |
Pilot Pens Shelby Can Am (3500 cm3) |
+21 okr. | |
9 | 2 | Peter van der Spuy Andre Bezuidenhout |
V |
Welteverden Estate Porsche 911 GT3 RS (996) (3600 cm3) |
(+16.793) | |
10 | 111 | Jannie van Rooyen Gerhard Henning Adriaan Dalton |
G |
Goldwagen Roodepoort VW Golf (1984 cm3) |
+25 okr. | |
11 | 131 | Sheldon van der Linde Kelvin van der Linde |
F |
Shaun van der Linde VW Golf (1584 cm3) |
+32 okr. | |
12 | S08 |
Craig Shorter |
P |
Glass Group / MiCan Industrial Supplies Shelby Can Am (3500 cm3) |
+34 okr. | |
13 | 84 | Dave Alhadeff Jaco Lambert Chris Carolin |
U |
PP Racing Panoz Esperante GT-LM (5800 cm3) |
+35 okr. | |
14 | 3 | Marco da Cunha Howard Blake Gary Sherratt |
V |
Total Drama Racing Nissan 350Z (3500 cm3) |
(+50.235) | |
15 | 49 | Fred Kruger Jody Viana Deno Myburg |
G |
Turbo Tyre Tata Super Saloon (1999 cm3) |
+39 okr. | |
16 | 6 | Hennuie Verwey Wayne Canciani Daimen Parker |
X |
Hennie Verwey Hayden Dart 7 (1997 cm3) |
+41 okr. | |
17 | 36 | Estelle Vermooten Gerdus Smit Michael Schlachter |
Y |
Locost Racing Locost 7 (1599 cm3) |
(+31.029) | |
18 | 10 | Hennie Trollip Jimmy Dunn |
Y |
Hennie & Jimmy Lotus 7 (1599 cm3) |
+43 okr. | |
19 | 191 | Rodney Green Dave Alexander Robin Clarke |
X |
Piri Piri Racing Team MGB (1950 cm3) |
+45 okr. | |
20 | 33 | James Forbes Josh Broome |
R |
Spitfire Furniture Radical SR8 (2600 cm3) |
+48 okr. | |
21 | 94 | Steve Miller Dillon Miller Mathew Miller |
W |
Garagista Beer Company Porsche 911 RS (930) (2800 cm3) |
+58 okr. | |
22 | 911 | Stefan Puschavez Peter Jenkins |
V |
M.I. Equipment Porsche 911 GT3 RSR (964) (3200 cm3) |
+63 okr. | |
23 | 8 | Rod Schaffer Rob Hewitt |
X |
Allied Transport Lotus 7 (1997 cm3) |
+64 okr. | |
24 | 5 | Colin Ellison Pierre De Waal Greg Thornton |
S |
Centube Racing Chevron B19 (1997 cm3) |
+73 okr. | |
25 | 09 | Brett Bartlett Gary Watkins |
I |
Quattro Racing BMW 330i (3000 cm3) |
+76 okr. | |
26 | 7 | Mike Schmidt Bruce Avern-Taplin |
F |
Frankies Soft Drinks Toyota Corolla (1663 cm3) |
+84 okr. | |
NSK | 910 | Jarryd Wray Steve Pickering Rohan Theron |
R |
Classic Motorsport Motul Porsche 910 (2996 cm3) |
+86 okr. | |
NSK | 72 | Dieter Zeising Martin Wright |
U |
Martin Wright Backdraft 4000 (4000 cm3 T) |
+95 okr. | |
NSK | 4 | Clive Wilmot Rob Gearing Ettiene Strydom |
Y |
Axis House / CWR Racing Birkin 7 (1587 cm3) |
+110 okr. | |
NSK | S10 | Greg Walker Doug Macdonald |
P |
Fantastic Racing Shelby Can Am (3500 cm3) |
+125 okr. | |
NSK | 91 | Neil MacLeod Glen Clark Andreas Letnick |
Y |
Pure Consulting Caterham 7 (1587 cm3) |
+131 okr. | |
NSK | S01 |
Rui Campos |
P |
Liqui-Moly Hollard Shelby Can Am (3500 cm3) |
+150 okr. | |
NSK | 29 | Toby Venter Peter Wharton-Hood |
U |
Porsche South Africa Porsche 911 GT2 (993) (3600 cm3) |
+154 okr. | |
NSK | 31 | Louis Robbertse Andy Gossman Greg Gossman |
G |
Solupro Renewable Energy VW Golf (1988 cm3) |
(+17:57.983)* | |
NSK | 13 | Harry Arrangies Craig Jarvis |
U |
Vall Fluid Systems Motul Dodge Viper Competition Coupe (8400 cm3) |
+165 okr. | |
NSK | 98 | Neil de Later Lauren Muller Anton Muller |
X |
Tornado Marketing Birkin 7 (1997 cm3) |
+178 okr. | |
NST | 100 | Jaki Scheckter Graham Vos Gregory Mills |
B |
Ecurie Zoo Pilbeam MP100 (2000 cm3 T) |
||
NST | S13 | Hanno Pengilly Justin Pengilly Lloyd Pengilly |
P |
Pengilly Racing Shelby Can Am (3500 cm3) |
||
NST | 101 | Eddie Keizan Gunter Drotschie |
R |
Ecurie Zoo Pilbeam MP98 (2300 cm3) |
||
NST | 0 | Tony Martin Franco Scribante |
U |
Backdraft Racing Backdraft 4000 (4000 cm3 T) |
||
NST | 34 | Mike Mcloughian Bernard Tilanius |
U |
Backdraft Racing Backdraft 4000 (4000 cm3 T) |
||
NST | 64 | Willy Lochman Tim Clamp Jonathan Clamp |
X |
Mixtec CC Lotus 7 (1997 cm3) |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.