W jaki sposób zmieniane są biegi w samochodach DTM?

Kierowca serii Deutsche Tourenwagen Masters podczas jednego okrążenia w wyścigu zmienia biegi szacunkowo 40 razy – za pomocą dwóch łopatek znajdujących się tuż za kierownicą.

Na Norisring, który jest najkrótszym torem w kalendarzu, wystarczy zaledwie 18 zmian na okrążenie. Natomiast pod koniec wyścigu liczącego 78 kółek, suma zmian biegów każdego z zawodników wynosi około 1332. Za każdym razem, gdy zawodnik wciska jedną z dwóch łopatek, zapoczątkowuje on dość skomplikowany proces.

Dla kierowcy, istotne znaczenie ma odpowiednie dostosowanie ilości obrotów silnika w chwili zmiany biegu. Oprócz klasycznego obrotomierza, na wyświetlaczu LED podawana jest informacja dla kierowcy na jakich obrotach w danym momencie pracuje jego silnik. W przypadku, gdy dane na wyświetlaczu zmienią kolor z zielonego na czerwony, oznacza to, że nadszedł czas, by zmienić bieg za pomocą jednej z dwóch łopatek. Co do sposobu jak to wykonać, każdy z zawodników ma inną preferencję.

Wszystkie komponenty uczestniczące w zmianie biegów – włączając w to sześciobiegową skrzynią Hewland – nazwane są elementami sterującymi. Oznacza to, że muszą one być identyczne w każdym samochodzie DTM.

Jednocześnie z wciśnięciem łopatki zmiany biegów, ECU (urządzenie elektroniczne zarządzające systemem zasilania silnika) redukuje aktualny moment obrotowy ośmiocylindrowego silnika, przyczyniając się w ten sposób do nieznacznego spadku obrotów na minutę. Jednostka sterująca skrzynią biegów wykrywa daną sekwencję i natychmiast wysyła polecenie do zaworów pneumatycznej przekładni. Dzięki uderzeniu sprężonego powietrza w kierunku sterownika, cylinder zaczyna się obracać. Skutkuje to ruchem widełek zmiany biegów i odłączeniem się obecnie używanych kół zębatych, podczas gdy następna ich para jest sprzęgana przez tak zwane sprzęgła kłowe.

Kiedy ta procedura jest zakończona, ustępuje także krótkotrwała kontrola ECU nad osiągami silnika. Teraz, prawa stopa kierowcy ponowne zyskuje pełną kontrolę nad przyśpieszeniem i dostarczaną przez silnik mocą.

Podczas gdy zmiany biegów dokonywane przez zawodników DTM wydają się być dość czasochłonnym procesem, jak na przykład przeczytanie tego tekstu, to w rzeczywistość przebiegają one szybko i niemal niezauważalnie - cały proces trwa zaledwie 80 milisekund. Innymi słowy: Sumując wszystkie 1332 zmiany biegów dokonane podczas wyścigu na torze Norisring, wychodzi, że kierowca poświęcił na nie 1,5 minuty.

Źródło: dtm.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze