Kalle Rovanperä zapewnił sobie drugi tytuł rajdowego mistrza świata na jedną rundę przed końcem sezonu WRC. Dokonał on tego w Rajdzie Europy Centralnej, w którym triumfował Thierry Neuville.
Neuville odniósł sukces w pierwszym asfaltowym rajdzie rozgrywanym na terenie trzech różnych krajów – Czech, Austrii i Niemczech – w ramach jednej rundy. Dla kierowcy Hyundaia było to drugie zwycięstwo w tym sezonie, pokonując Rovanperę o 57,6 sekundy na mecie. Drugie miejsce dla Rovanpery wystarczyło, aby wraz z pilotem Jonne Halttunenem zostali szóstą w historii WRC załogą, która obroniła mistrzowski tytuł. Podium uzupełnił Ott Tänak z M-Sportu, który miał prawie dwie minuty straty do Neuville’a.
Neuville znajdował się na czele klasyfikacji rajdu na koniec dwóch czwartkowych odcinków specjalnych w Czechach, jednak na trzecim oesie stracił przewagę. Bardzo deszczowe warunki zdominowały piątkowe zmagania, a najlepiej radzili sobie w nich Rovanperä i Evans, który także miał jeszcze szansę na tytuł.
Rovanperä na śliskim asfalcie pojechał bardzo pewnie i uzyskał najlepszy czas na wszystkich piątkowych porannych oesach, wychodząc na niemal półminutowe prowadzenie, a na drugą lokatę awansował Evans. Walijczyk nie był w stanie dorównać tempu Rovanpery również po południu, a ponadto stracił drugą lokatę na rzecz Neuville'a.
Przed sobotą, gdzie rajd przeniósł się do Austrii i Niemiec, Rovanperä miał przewagę wynoszącą 36,4 sekundy nad Neuvillem i 47,2 sekundy nad Evansem. Szansa Evansa urosła, gdy Rovanperä popełnił błąd na OS10 – Fin przestrzelił lewy zakręt, ale udało mu się uniknąć drzew, lecz z powodu incydentu stracił na mecie prawie 25 sekund. Spowodowało to, że Neuville zbliżył się do Rovanpery w klasyfikacji rajdu na 11 sekund przed OS11, który okazał się decydujący w kwestii mistrzostw.
Evans na tej próbie zblokował przednie koło, po czym wypadł poza trasę przy stosunkowo niskiej prędkości na mokrej drodze. Jego Toyota GR Yaris uderzyła w drewnianą szopę, w wyniku czego doszło do uszkodzenia przodu samochodu i urwania tylnego koła. Evans musiał wycofać się z dalszego udziału, ale na trasy wrócił w niedzielę, podczas którego zgarnął 5 punktów za zwycięstwo na wieńczącym rajd Power Stage’u.
Rovanperä, gdy tylko dowiedział się, co wydarzyło się jego zespołowemu koledze, postanowił zredukować swoje tempo i bezpiecznie dojechać do mety, oddając w zasadzie prowadzenie na rzecz Neuville’a. Mimo to uzyskał najlepszy czas na OS14, na którym warunki były szczególnie złe. Neuville jednak postanowił wykorzystać szansę i zapewnił drugie zwycięstwo w sezonie.
Ponieważ Rovanperä realistycznie musiał tylko ukończyć zawody, aby przypieczętować tytuł, niechętnie zdecydował się nie naciskać, choć i tak wygrał etap 14, który był prawdopodobnie najbardziej śliski w całym rajdzie.
Podobnie, wraz z malejącym zagrożeniem ze strony Rovanpery, Neuville mógł pozwolić sobie na luksus przejechania pozostałych etapów i odniesienia komfortowego zwycięstwa.
Na najniższym stopniu podium stanął Tänak, który zmagał się z ustawieniami swojego Forda Pumy na mokrej nawierzchni, a w sobotę miał problemy z hydrauliką, przez którą na chwilę znalazł się w rowie.
Ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier dojechał do mety na czwartym miejscu ze stratą ponad dwóch minut. Francuz doznał przebicia opony w swoim GR Yarisie na OS3, a ponadto jego stan zdrowia także nie pozwolił na szybszą jazdę.
Takamoto Katsuta z Toyoty i zajął piąte miejsce, wyprzedzając Teemu Suninena z Hyundaia. Gregoire Munster z M-Sportu zaimponował w swoim drugim starcie w samochodzie Rally1, plasując się na siódmym miejscu, przed zespołowym kolegą, Pierre-Louisem Loubetem. Loubet otrzymał najpierw karę jednej minuty karę za nieprawidłowe zapięcie kasku, a następnie stracił pięć minut w wyniku wypadku na OS8. W niedzielę zmagał się z problemami ze skrzynią biegów i spadł na dziesiąte miejsce.
Dobry występ w Rajdzie Europy Centralnej zaliczyły polskie załogi. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak zajęli trzecie, a Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk piąte miejsce w WRC 2. W kategorii triumf odniósł Francuz Nicolas Ciamin, a drugą lokatę wywalczył Czech Erik Cais.
Tegoroczny sezon Rajdowych Mistrzostw Świata zwieńczy Rajd Japonii, który zostanie rozegrany w dniach 16-19 listopada.
P | Nr | Załoga | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 11 | Thierry Neuville Martijn Wydaeghe | Hyundai Shell Mobis WRT | 2:52:39,9 | |||
2 | 69 | Kalle Rovanperä Jonne Halttunen | Toyota Gazoo Racing WRT | + 57,6 | |||
3 | 8 | Ott Tänak Martin Järveoja | M-Sport Ford WRT | + 1:52,8 | |||
4 | 17 | Sébastien Ogier Vincent Landais | Toyota Gazoo Racing WRT | + 2:08,6 | |||
5 | 18 | Takamoto Katsuta Aaron Johnston | Toyota Gazoo Racing WRT NG | + 2:48,3 | |||
6 | 3 | Teemu Suninen Mikko Markkula | Hyundai Shell Mobis WRT | + 3:06,3 | |||
7 | 13 | Grégoire Munster Louis Louka | M-Sport Ford WRT | + 4:22,3 | |||
8 | 24 | Adrien Fourmaux Alexandre Coria | M-Sport Ford WRT | + 11:35,8 | |||
9 | 36 | Nicolas Ciamin Yannick Roche | Nicolas Ciamin | + 11:53,1 | |||
10 | 7 | Pierre-Louis Loubet Benjamin Veillas | M-Sport Ford WRT | + 12:04,3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.