Tänak pewnie wygrywa Rajd Chile, Toyota mistrzem producentów, pech Kajetanowicza

Ott Tänak z M-Sportu odniósł przekonujące zwycięstwo w Rajdzie Chile, drugie w tym sezonie dla zespołu. Pechowo zmagania ukończył Kajetan Kajetanowicz, którego jego samochód w końcówce po przebiciu obu opon doznał uszkodzenia zawieszenia.

Tänak był w stanie jechać jednocześnie szybko i dobrze dbać o opony Michelin. Wygrał on siedem z 16 trudnych szutrowych odcinków specjalnych, kończąc rajd z przewagą 42,1 sekundy nad Thierrym Neuville'em z Hyundaia, który zdobył drugie miejsce na ostatnich etapach po dramacie zespołowego kolegi, Teemu Suninena.

Tänak objął prowadzenie już w piątek po wygraniu pierwszego oesu, jednak na OS2 spadł na chwilę na trzecie miejsce z powodu obrócenia się, co kosztowało go kilka sekund. Miał też problemy z układem hybrydowym po twardym lądowaniu po hopie. Estończyk wrócił jednak na pozycję lidera, wygrywając po południu dwóch kolejnych oesów i miał przewagę 4,2 sekundy nad Suninenem. Od tego momentu mistrz świata z 2019 roku już nie oddał pierwszego miejsca.

Kluczem do zwycięstwa była decyzja o strategii dotyczącej opon. Przed sobotą założył od cztery twarde opony Pirelli na bardziej wymagającą szutrową nawierzchnię. Na sześciu próbach tego dnia, Tänak uzyskał najlepszy czas na czterech z nich, jednocześnie umiejętnie zarządzając ogumieniem. Jego przewaga wzrosła do 58,3 sekundy, z czego około 40 sekund zdobył na dziewiątym etapie, najdłuższym rajdu o długości 28,72 km.

Tänak był jedynym kierowcą z czterema twardymi oponami. Rywale z Hyundaia postawili na mieszankę twardego i miękkiego ogumienia, a trójka kierowców Toyoty – Elfyn Evans, Kalle Rovanperä i Takamoto Katsuta – musiała toczyć się na miękkich oponach, podejmując całkowicie błędną decyzję.

W niedzielę Tanakowi została spokojna jazda, dzięki czemu odniósł pierwsze od lutego zwycięstwo, kiedy triumfował w zimowym Rajdzie Szwecji.

Po tym, jak Toyota odpadła całkowicie z walki o zwycięstwo, Hyundai skorzystał na tym. Suninen i Neuville mieli rozegrać między sobą pozostałe pozycje na podium. Za nimi jechał Elfyn Evans, który nadrabiał straty.

Suninen, startujący dopiero po raz trzeci w hybrydowym samochodzie, zrobił wrażenie i był nawet chwilowym liderem na OS4. W sobotni poranek na mieszance opon twardych/miękkich okazał się najbliższym rywalem Tänaka, plasując się na drugim miejscu.

Zaczął on jednak tracić czas względem Neuville’a, a różnica między duetem Hyundaia przed niedzielą wynosiła 13,9 sekundy. Neuville naciskał ostatniego dnia i był najszybszy na pierwszych dwóch odcinkach specjalnych dnia.

Belg awansował na drugie miejsce po tym, gdy Suninen uderzył w pniak drzewa i uszkodził przednie zawieszenie na OS15. Suninen nie był w stanie kontynuować jazdy, co pozwoliło awansować Evansowi na najniższy stopień podium.

W kwestii mistrzostw trzecia lokata Evansa była ważna, ponieważ ukończył on rywalizację przed Rovanperą, który stanął przed pierwszą możliwością zgarnięcia drugiego z rzędu tytułu rajdowego mistrza świata, choć szansa była naprawdę niewielka.

Na niekorzyść Rovanpery przemawiała pozycja startowa w piątek, co miało bardziej niż zwykle niekorzystny wpływ na jego tempo. Dodatkowo miękkie opony w sobotę dodatkowo utrudniły szansę na walkę o podium. Ostatecznie zajął czwarte miejsce, choć za Power Stage zgarnął maksymalną liczbę pięciu dodatkowych punktów.

Na dwa rajdy przed końcem jego przewaga nad Evansem w klasyfikacji kierowców spadła do 31 punktów.

Takamoto Katsuta z Toyoty zaliczył solidny występ, kończąc zawody na piątym miejscu, a jego punkty pomogły Toyocie zapewnić trzecie z rzędu mistrzostwo producentów.

W WRC 2 Oliver Solberg zaliczył pełen przygód rajd, zajmując szóste miejsce i zdobywając zwycięstwo w klasie WRC2 Gusem Greensmithem, zespołowym kolegą z Toksportu WRT.

Pechowo rajd zakończyła polska załoga Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak. Przed niedzielą zajmowali oni piąte miejsce w WRC2, jednak na pierwszym niedzielnym oesie w Skodzie doszło do podwójnego przebicia opony i etap udało się pokonać na trzech kołach. Niestety, tej sytuacji nie zniosło zawieszenie.

Przedostatni tegoroczny rajd będzie specyficzny. Asfaltowy Rajd Europy Centralnej zostanie rozegrany w dniach 26-29 października na terenie trzech krajów: Niemiec, Austrii i Czech.

PNrZałogaZespół Rezultat
18

Ott Tänak
Martin Järveoja
M-Sport Ford WRT3:06:38,1
211

Thierry Neuville
Martijn Wydaeghe
Hyundai Shell Mobis WRT+ 42,1
333

Elfyn Evans
Scott Martin
Toyota Gazoo Racing WRT+ 1:06,9
469

Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen
Toyota Gazoo Racing WRT+ 2:11,0
518

Takamoto Katsuta
Aaron Johnston
Toyota Gazoo Racing WRT NG+ 4:41,5
622

Oliver Solberg
Elliott Edmondson
Oliver Solberg+ 8:18,5
723

Gus Greensmith
Jonas Andersson
Toksport WRT+ 8:44,3
821

Sami Pajari
Emi Mälkönen
Toksport WRT 2+ 9:20,6
920

Yohan Rossel
Arnaud Dunand
PH Sport+ 9:53,9
1026

Nikołaj Gryazin
Konstantin Aleksandrow
Toksport WRT 2+ 10:08,2

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze