Felix Rosenqvist w swoim ostatnim starcie w McLarenie zdobywa swoje piąte pole position w karierze w serii IndyCar. Obok niego ustawi się Scott McLaughlin, a za nimi Christian Lundgaard i Josef Newgarden.
Po raz drugi z rzędu sezon zakończymy na słynnym torze Laguna Seca. Klasyczny obiekt, liczący nieco ponad 3,5 kilometra, wielu kibiców kojarzy ze względu na duże różnice wysokości i jego niepowtarzalne zakręty zwane zbiorczo „Korkociąg”. Lewy zakręt nr 8 ma swój początek na wzniesieniu, ale już w jego wierzchołku spadek terenu wynosi 12%. Następnie kierowca szybko musi przestawić się do prawego łuku, w którym nachylenie jest już o 6 procent większe. W sumie droga opada o 18 metrów, co odpowiada ponad pięciu piętrom. „Korkociąg” jest trudny do przejechania, ale sprawia ogromną przyjemność, przez co wielu kierowców umieszcza Laguna Seca w zestawieniu swoich ulubionych torów. Od powrotu IndyCar na ten tor czasówkę wygrywali Will Power i dwukrotnie Colton Herta, który świetnie prezentował się również na treningach.
Wspomniany Amerykanin, jeżdżący w okolicznościowym malowaniu, będącym hołdem dla jego ojca, który 25 lat temu na tym torze wygrał swój pierwszy wyścig w IndyCar, zwyciężył w pierwszej sesji treningowej przed Pato O’Wardem i Alexandrem Rossim. Świetnie spisał się Jüri Vips, kończąc na szóstym miejscu, a swój bolid dość mocno rozbił Romain Grosjean, jadący ostatni wyścig w barwach Andretti. W drugim treningu, przerywanym czerwonymi flagami, najlepszy okazał się Christian Lundgaard. Na drugim miejscu znalazł się Rinus VeeKay, a trzeci był Alex Palou. W bandzie swoją jazdę zakończył O’Ward, a swoje przygody ze żwirem zaliczyli Herta i Josef Newgarden. Willowi Powerowi w trakcie takiego wyjazdu zgasł silnik i była potrzebna pomoc porządkowych. Jednostka napędowa odmówiła posłuszeństwa również u Santina Ferrucciego, który musiał ewakuować się z kokpitu przez pożar za jego plecami. Silnik nie nadawał się już do dalszego użytku i Amerykanin został ukarany przesunięciem o sześć miejsc na starcie do wyścigu.
.@RGrosjean has been seen and released after this incident in turn 4.
— NTT INDYCAR SERIES (@IndyCar) September 8, 2023
📺: Peacock#INDYCAR // #FirestoneGP pic.twitter.com/uiZuVkoyR2
Oprócz kierowcy AJ Foyta z nowego silnika skorzystają również Jüri Vips i Augustin Canapino. Kara jest nakładana na samochód, a nie kierowcę, dlatego Estończyk zostanie przesunięty na starcie.
W pierwszej grupie kwalifikacji czerwoną flagę wywołał Ryan Hunter-Reay, obracając się na wyjściu na prostą startową. „Kapitan Ameryka” uczynił nam końcówkę tej sesji niezwykle ciekawą. Wygrał Scott Dixon, przed Romainem Grosjeanem i Jürim Vipsem. Do drugiej części czasówki dostali się również Santino Ferrucci, Felix Rosenqvist i Rinus VeeKay. Bardzo blisko awansu był Augustin Canapino, a dość sensacyjnie odpadli Colton Herta i Marcus Ericsson, którzy będą mieli sporo pracy w wyścigu. Przejazdy drugiej grupy przerwał Hélio Castroneves, który zakopał się w pułapce żwirowej. Najlepszym czasem popisał się Pato O’Ward, który wygrał sesję przed Scottem McLaughlinem i Christianem Lundgaardem. Oprócz nich awansowali Josef Newgarden, Alex Palou i Will Power.
Lundgaard pokazał moc również w drugiej części czasówki, wykręcając czas 1:06.4610, bijąc rekord toru Hélio Castronevesa z 2000 roku. Za nim uplasował się McLaughlin i Palou, a do Fast Six weszli jeszcze Rosenqvist, Dixon i Newgarden. Świetne kwalifikacje pojechał Vips, kończąc je na siódmym miejscu. Dopiero dwunasty był Pato O’Ward, który w samej końcówce sesji obrócił się i zgasił silnik.
Jako pierwszy 67 sekund złamał Josef Newgarden. Przebił go pięć setnych Christian Lundgaard, jednak nie długo cieszył się z prowizorycznego pole position, gdyż zaraz za Duńczykiem na linię mety wpadł Felix Rosenqvist, bijący jego czas o ponad jedną dziesiątą. Ostatni na torze pozostał Scott McLaughlin, którego czas okazał się wolniejszy od Szweda o mniej niż jedną setną i tym samym Rosenqvist w swoim pożegnalnym starcie z McLarenem wywalczył pole position.
Finałowy wyścig sezonu 2023 na dystansie 95 okrążeń ruszy w niedzielę o 20:30 czasu polskiego.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6 | Felix Rosenqvist | Arrow McLaren | 1:06,641 | ||||
2 | 3 | Scott McLaughlin | Team Penske | + 0,009 | ||||
3 | 45 | Christian Lundgaard | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 0,106 | ||||
4 | 2 | Josef Newgarden | Team Penske | + 0,152 | ||||
5 | 10 | Álex Palou | Chip Ganassi Racing | + 0,643 | ||||
6 | 21 | Rinus VeeKay | Ed Carpenter Racing | + 0,275 | ||||
7 | 12 | Will Power | Team Penske | + 0,286 | ||||
8 | 28 | Romain Grosjean | Andretti Autosport | + 0,487 | ||||
9 | 5 | Patricio O'Ward | Arrow McLaren | + 1,297 | ||||
10 | 15 | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 0,590 | ||||
11 | 9 | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | + 0,375 | ||||
12 | 26 | Colton Herta | Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian | + 0,825 | ||||
13 | 30 | Jüri Vips | D | Rahal Letterman Lanigan Racing | + 0,188 | |||
14 | 11 | Marcus Armstrong | D | Chip Ganassi Racing | + 0,731 | |||
15 | 7 | Alexander Rossi | Arrow McLaren | + 0,900 | ||||
16 | 27 | Kyle Kirkwood | Andretti Autosport | + 0,761 | ||||
17 | 14 | Santino Ferrucci | AJ Foyt Racing | + 0,806 | ||||
18 | 8 | Marcus Ericsson | Chip Ganassi Racing | + 0,973 | ||||
19 | 78 | Agustín Canapino | D | Juncos Hollinger Racing | + 0,759 | |||
20 | 77 | Callum Ilott | Juncos Hollinger Racing | + 0,876 | ||||
21 | 60 | Tom Blomqvist | D | Meyer Shank Racing | + 1,100 | |||
22 | 18 | David Malukas | Dale Coyne Racing with HMD | + 1,140 | ||||
23 | 55 | Benjamin Pedersen | D | AJ Foyt Enterprises | + 1,116 | |||
24 | 51 | Sting Ray Robb | D | Dale Coyne Racing with RWR | + 1,222 | |||
25 | 20 | Ryan Hunter-Reay | Ed Carpenter Racing | + 4,420 | ||||
26 | 29 | Devlin DeFrancesco | Andretti Steinbrenner Autosport | + 1,266 | ||||
6 | Hélio Castroneves | Meyer Shank Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.