57. Daytona 500 przeszła do historii. Joey Logano ścigający się w ekipie Penske Racing został zwycięzcą wyścigu inaugurującego sezon NASCAR Sprint Cup Series 2015.
Logano objął prowadzenie dziewięć okrążeń przed końcem wyścigu, wyprzedził wówczas Jimmie'go Johnsona. Żółta flaga wywieszona w drugiej połowie ostatniego okrążenia spowodowała, że nie musiał on walczyć do samego końca i przypieczętowała jego zwycięstwo. Kolejne pozycje zajęli Kevin Harvick, Dale Earnhardt Jr., Denny Hamlin i Jimmie Johnson.
Dzisiejszy sukces jest pierwszym zwycięstwem Logano na torach, gdzie stosuje się restryktory. Joey pozwolił także Fordowi idealne zakończenie weekendu w Daytona Beach. Kierowcy prowadzący samochody tej marki wygrywali także inauguracyjne wyścigi serii Xfinity i Camping World Truck.
W trakcie ostatniego okrążenia Chevrolety Harvicka i Earnhardta zbliżały się do Logano i wydawało się, że obaj kierowcy będą w stanie mu zagrozić, jednak duży wypadek z tyłu stawki wywołał żółtą flagę. Według zasad finiszu "green-white-checkered" taki obrót spraw powoduje zamrożenie stawki, a oficjalną kolejnością jest ta z momentu, gdy na torze pojawiła się biała flaga. Wówczas Logano był na czele, co dało mu zwycięstwo.
Tegoroczna Daytona 500 obfitowała w wyrównaną jazdę i liczne przetasowania kierowców, jednak była też niezwykle spokojna z racji wielu długich okresów jazdy pod zielonymi flagami.
Jeff Gordon, który zapowiedział iż tegoroczna edycja wyścigu Daytona 500 jest ostatnią w jakiej startuje, uczestniczył w wypadku podczas ostatniego okrążenia i został oficjalnie sklasyfikowany na odległej 33 pozycji. Startujący z pole position Gordon prowadził przez największą liczbę okrążeń - 87.
W trakcie 41 okrążenia doszło do jedynego wcześniejszego wypadku. Tony Stewart stracił przyczepność na wyjściu z ostatniego zakrętu toru i uderzył w zewnętrzną bandę. Zwalniający Matt Kenseth, który chciał uniknąć kontaktu ze Stewartem, został uderzony w tył przez Michaela Waltripa. Cała sytuacja wywołała okres neutralizacji i wyeliminowała z walki zarówno Stewarta, który chwilę później wycofał się z wyścigu, jak i Kensetha, który z uszkodzonym samochodem stracił szanse na walkę o czołowe lokaty. Tony Stewart już chwilę po wypadku wziął pełną odpowiedzialność za to zdarzenie.
Kierowcy Hendrick Motorsports, którzy świetnie radzili sobie podczas wszystkich wcześniejszych sesji w Daytona Beach, a także podczas przedsezonowych wyścigów, prowadzili przez pierwsze 45 okrążeń. W trakcie żółtej flagi na prowadzeniu po raz pierwszy znalazł się Joey Logano, jednak po wznowieniu wyścigu Gordon ponownie przesunął się na czoło. Kierowcy Hendricka zmieniali się na stanowisku lidera aż do połowy wyścigu. W tym momencie Gordon prowadził już łącznie przez 77 "kółek".
Po neutralizacji w 110 okrążeniu spowodowanej zanieczyszczeniami na torze, Jeff Gordon zaczął powoli tracić, a liderem został Dale Earnhardt Jr. Później na prowadzenie powrócił Joey Logano, na którym po czasie został zmieniony przez Jimmiego Johnsona.
W okrążeniu 160 na torze po raz kolejny pojawiła się żółta flaga. Tym razem wywołała ją awaria silnika w samochodzie Brada Keselowskiego. Johnson i kilkunastu innych kierowców nie zdecydowało się wówczas na zjazd bo boksów. Przez kolejne okrążenia na prowadzeniu zmieniali się Johnson, Logano i Hamlin. Ostatni okres żółtej flagi miał miejsce 12 okrążeń przed metą wyścigu. Justin Allgaier, podobnie jak Brad Keselowski, stracił wówczas silnik. Allgaier próbował wrócić do boksów, a na torze nie pojawiała się żółta flaga, wywołał ją dopiero poślizg młodego kierowcy tuż za linią start/meta. Na czas uprzątnięcia samochodu Allgaiera sędziowie zdecydowali się na wstrzymanie wyścigu poprzez wywieszenie czerwonej flagi. Podczas wznowienia liderem był Logano, co nie zmieniło się już do końca, a kolejne miejsca zajmowali Hamlin, Johnson, Bowyer i Truex.
„Nie mogę w to uwierzyć, to absolutnie niesamowite”
- mówił Logano tuż po przejechaniu linii mety. „To wspaniałe. Daytona 500? Żartujecie? Przez cały wyścig byłem tak nerwowy”
.
P | Nr | Kierowca | Rezultat | |
1 | 22 | Joey Logano | 203 okr. | |
2 | 4 | Kevin Harvick | + 1,006 | |
3 | 88 | Dale Earnhardt Jr | + 1,193 | |
4 | 11 | Denny Hamiln | + 1,761 | |
5 | 48 | Jimmie Johnson | + 2,102 | |
6 | 13 | Casey Mears | + 2,578 | |
7 | 15 | Clint Bowyer | + 2,779 | |
8 | 78 | Martin Truex Jr | + 3,167 | |
9 | 5 | Kasey Kahne | + 3,340 | |
10 | 16 | Greg Biffle | + 3,373 | |
11 | 38 | David Gilliland | + 3,573 | |
12 | 9 | Sam Hornish Jr | + 3,765 | |
13 | 46 | Michael Annett | + 4,141 | |
14 | 3 | Austin Dillon | + 4,239 | |
15 | 43 | Aric Almirola | + 4,646 | |
16 | 41 | Regan Smith | + 8,236 | |
17 | 34 | David Ragan | + 8,317 | |
18 | 18 | Matt Crafton | + 8,612 | |
19 | 83 | Johnny Sauter | + 9,992 | |
20 | 47 | AJ Allmendinger | + 12,213 | |
21 | 10 | Danica Patrick | + 14,471 | |
22 | 35 | Cole Whitt | + 13,696 | |
23 | 19 | Carl Edwards | + 17,234 | |
24 | 32 | Bobby Labonte | + 17,301 | |
25 | 27 | Paul Menard | + 17,430 | |
26 | 55 | Michael Waltrip | + 17,410 | |
27 | 1 | Jamie McMurray | + 19,941 | |
28 | 33 | Ty Dillon | + 23,167 | |
29 | 17 | Ricky Stenhouse Jr | + 23,632 | |
30 | 6 | Trevor Bayne | + 30,003 | |
31 | 95 | Michael McDowell | + 32,673 | |
32 | 44 | Reed Sorenson | + 50,105 | |
33 | 24 | Jeff Gordon | + 1:08,921 | |
34 | 42 | Kyle Larson | + 1 okr. | |
35 | 20 | Matt Kenseth | + 1 okr. | |
36 | 66 | Mike Wallace | + 4 okr. | |
37 | 51 | Justin Allgaier | + 6 okr. | |
38 | 31 | Ryan Newman | + 19 okr. | |
39 | 21 | Ryan Blaney | + 28 okr. | |
40 | 23 | JJ Yeley | + 42 okr. | |
41 | 2 | Brad Keselowski | + 43 okr. | |
42 | 14 | Tony Stewart | + 131 okr. | |
43 | 40 | Landon Cassill | + 185 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.