Max Verstappen uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas jedynej sesji treningowej w Katarze, gdzie już w sobotę może zostać tegorocznym mistrzem świata Formuły 1. Za jego plecami uplasował się duet Ferrari: Carlos Sainz Jr oraz Charles Leclerc.
Ze względu na wietrzne warunki na torze Lusail, kierowcy od samego początku sesji zmagali się z kurzem i piachem. Dodatkowe problemy stwarzał również nowy asfalt, który powodował, że kierowcy czuli się jak na lodzie.
Zawodnicy co rusz wyjeżdżali poza tor na brudne pobocza. Kierowcy wyjechali na jedyną sesję treningową na oponie twardej oraz pośredniej. Problemy z silnikiem – podczas zjazdu do alei serwisowej – zgłosił Charles Leclerc, a chwilę wcześniej Lando Norris uderzył w jeden ze styropianowych znaczników.
SAI: "My dad would go quick in these condiitons!"
— Formula 1 (@F1) October 6, 2023
Carlos Sainz channels his inner rally champ in the early stages of FP1, with Verstappen also reporting low grip 🏜️#QatarGP #F1Sprint pic.twitter.com/rQN4zM7uR7
Po 30 minutach od rozpoczęcia sesji na torze było już widać linię wyścigową, a kierowcy popełniali mniej błędów. Na czele znajdował się Fernando Alonso z czasem 1:28,624 s., drugi – ze stratą 0,458 s. – znajdował się Charles Leclerc, a trzeci był Max Verstappen, który tracił do prowadzącego Hiszpana 0,692 s. Wraz z poprawą warunków na torze, poprawiały się również czasy okrążeń.
He's a bit good around Qatar, our Fernando 🔥
— Formula 1 (@F1) October 6, 2023
He takes P1 with just over half an hour to go in FP1, clocking a 1:28.624#QatarGP #F1Sprint pic.twitter.com/TxKg3aNMsx
Na drugie miejsce – będąc na oponie pośredniej – wskoczył Carlos Sainz Jr. Hiszpan tracił do prowadzącego Alonso 0,442 s. Kierowca Ferrari był wówczas jedynym kierowcą z czołowej dziesiątki, który uzyskał swój rezultat na oponie pośredniej. W międzyczasie błąd w jednym z zakrętów popełnił Verstappen, który wyjechał zbyt szeroko i powrócił na tor „pod koła” Nico Hülkenberga.
Na dwadzieścia minut przed końcem treningu na czele znalazł się Oscar Piastri. Kierowca McLarena uzyskał czas lepszy od Alonso o 0,244 sekundy, będąc na twardej mieszance Pirelli. Po kilku minutach na czele znajdowały się już oba samochody McLarena. Będący drugi Lando Norris tracił do swojego kolegi z zespołu 0,061 sekund. Pierwszą ofiarą nowych tarek w czwartym zakręcie był Charles Leclerc. Kierowca Ferrari zbyt szeroko wyjechał poza tor i „przetarł podłogę” w swoim samochodzie. Monakijczyk od razu zapytał, czy są jakieś zmiany kierunku wiatru.
Panowanie duetu ekipy z Woking nie trwało długo. Na piętnaście minut przed końcem jedynej sesji podczas weekendu o Grand Prix Kataru, na czele zameldował się Leclerc z czasem 1:28,104 sekundy. Kierowca Ferrari uzyskał swój rezultat na oponie pośredniej. Na piątą pozycję – również na mieszance pośredniej – awansował Sainz. Hiszpan uzyskał czas gorszy o 0,713 s.
Na samym końcu stawki przez większość sesji znajdował się Kevin Magnussen, Zhou Guanyu, Liam Lawson oraz oba samochody Williamsa. Kolejnym kierowcą, który wyjechał poza tor w czwartym zakręcie, był Alexander Albon, który popełnił ten sam błąd okrążenie później. Pierwszym kierowcą, który uzyskał czas na oponie miękkiej, był Logan Sargeant. Amerykanin awansował z końca stawki na szóste miejsce, a jego kolega z ekipy – Albon – na dziesiątą pozycję.
Swój czas poprawił także Kevin Magnussen oraz Nico Hülkenberg. Duńczyk awansował na jedenastą pozycję, a Niemiec na drugą, notując rekord w drugim sektorze. Hülkenberg tracił do prowadzącego Leclerca zaledwie 0,067 sekundy. Wraz ze zbliżającym się końcem sesji, zawodnicy poprawiali swoje czasy, ale większość z nich nadal będąc na oponie pośredniej. Swoje piąte miejsce poprawił Alonso. Kierowca Astona Martina uzyskał rekord w trzecim sektorze i o 0,185 sekundy poprawił czas prowadzącego kierowcy Ferrari.
Jednak wszyscy czekali na czasy obu kierowców Red Bulla, którzy w końcówce sesji wyjechali na tor na oponie miękkiej. Verstappen od razu rozpoczął swoje okrążenie od rekordu w pierwszym sektorze i o 0,491 sekundy był szybszy od Alonso.
The quali runs are coming in hot...
— Formula 1 (@F1) October 6, 2023
Verstappen crushes the benchmark and goes half a second clear at the top on the soft tyres 🥵#QatarGP #F1Sprint pic.twitter.com/W5aS8kqAad
W międzyczasie błąd w czternastym zakręcie popełnił Lewis Hamilton. Różnorodna strategia ekip spowodowała, że w tabeli z czasami mieliśmy wszystkie mieszanki opon. Większość kierowców nie zdecydowała się nawet na wyjazd na oponie miękkiej. Swój czas mógł poprawić Leclerc, ale Monakijczyk ponownie popełnił błąd i nie był w stanie uzyskać szybkiego okrążenia. W samej końcówce sesji swoją pozycję poprawił Yuki Tsunoda. Japończyk awansował z dziewiętnastej pozycji na czwartą, będąc wolniejszym o 0,599 sekundy od Verstappena. Swoje czasy poprawili również obaj kierowcy Ferrari. Sainz awansował na drugą pozycję, a Leclerc – w końcu z czystym okrążeniem – awansował na trzecie miejsce.
Kwalifikacje do niedzielnego wyścigu o Grand Prix Kataru rozpoczną się o godzinie 19:00.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 1:27,428 | 26 | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Ferrari | + 0,334 | 27 | |||
3 | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | + 0,481 | 27 | |||
4 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 0,491 | 28 | |||
5 | 11 | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | + 0,588 | 24 | |||
6 | 22 | Yuki Tsunoda | Scuderia AlphaTauri | + 0,599 | 28 | |||
7 | 27 | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | + 0,743 | 22 | |||
8 | 63 | George Russell | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 0,908 | 28 | |||
9 | 81 | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | + 0,952 | 20 | |||
10 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 1,013 | 24 | |||
11 | 2 | Logan Sargeant | Williams Racing | + 1,122 | 25 | |||
12 | 23 | Alexander Albon | Williams Racing | + 1,162 | 26 | |||
13 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 1,251 | 26 | |||
14 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team | + 1,262 | 28 | |||
15 | 31 | Esteban Ocon | BWT Alpine F1 Team | + 1,304 | 25 | |||
16 | 10 | Pierre Gasly | BWT Alpine F1 Team | + 1,393 | 23 | |||
17 | 77 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1,613 | 27 | |||
18 | 24 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo F1 Team Stake | + 1,678 | 29 | |||
19 | 40 | Liam Lawson | Scuderia AlphaTauri | + 1,810 | 29 | |||
20 | 20 | Kevin Magnussen | MoneyGram Haas F1 Team | + 2,074 | 26 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.