Pierre Gasly przebił się przez pół stawki, aby odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 podczas niedzielnego Grand Prix Włoch na torze Monza. Włoch utrzymał za sobą Carlosa Sainza Jr. w trwającym do ostatniego okrążenia pojedynku o zwycięstwo. Podium uzupełnił Lance Stroll.
Prowadzenie po starcie z pole position utrzymał Lewis Hamilton, a za jego plecami w pierwszy zakręt złożył się Sainz, który po znakomitym starcie wyprzedził Valtteriego Bottasa – Fin do końca pierwszego okrążenia spadł aż na szóstą lokatę, wyprzedzony także przez Lando Norrisa, Sergio Péreza i Daniela Ricciardo. Startujący z 10. pozycji Gasly zderzył się w pierwszym zakręcie z Alexandrem Albonem, przez co ten wypadł poza tor.
Już na szóstym okrążeniu wyścigu z rywalizacji odpadł Sebastian Vettel, po tym jak w jego Ferrari eksplodował tylny hamulec. Jego zespołowy kolega Charles Leclerc jako jeden z pierwszych zjechał do boksów na 17. okrążeniu, a na kolejnym kółku na to samo zdecydował się Pierre Gasly.
Pierwsza neutralizacja wyścigu nastąpiła po tym, jak Kevin Magnussen zatrzymał się na wyjściu z ostatniego zakrętu. Ze względu na pozycję jego samochodu, aleja serwisowa została zamknięta, czego nie dostrzeżono w Mercedesie i Sauberze – Lewis Hamilton i Antonio Giovinazzi zmienili więc opony, za co miała spotkać ich kara 10-sekundowego postoju w boksach.
Gdy aleja serwisowa została otwarta, niemal wszyscy, którzy jeszcze nie zmienili opon, zdecydowali się na taki ruch. Jedynym wyjątkiem był Lance Stroll, który awansował w ten sposób na drugą lokatę, za Hamiltonem. Zatrzymujący się wcześniej Gasly awansował na trzecią lokatę, natomiast Sainz spadł na ósme miejsce.
Po wznowieniu wyścigu w natarciu był Charles Leclerc, który objechał Giovinazziego i Kimiego Räikkönena w walce o czwartą lokatę. Monakijczyk nie dojechał nawet do końca okrążenia, bowiem stracił kontrolę nad samochodem w ostatnim zakręcie i z impetem wbił swoje Ferrari w barierę z opon. O ile Leclerc wyszedł z wypadku bez szwanku, konieczność odbudowania bandy wiązała się z przerwaniem wyścigu. Pod czerwonymi flagami cała stawka mogła ponownie zmienić opony, w tym Stroll, który wypełnił w ten sposób regulaminowy obowiązek z pominięciem pełnoprawnego pit-stopu.
Restart odbył się zgodnie z nowymi przepisami, poprzez start zatrzymany spod świateł. Hamilton utrzymał prowadzenie, a Stroll spadł aż na czwarte miejsce, wyprzedzony przez Gasly’ego, Räikkönena i Giovinazziego. Kanadyjczyk wypadł nawet z toru w drugiej szykanie i jeszcze przez chwilę utrzymywał za sobą Sainza, lecz wkrótce musiał uznać wyższość kierowcy McLarena.
Hamilton od razu zjechał na odbycie kary i spadł na ostatnie miejsce, a pozycję lidera objął Gasly i miał nie oddać jej już do samego końca. Sainz potrzebował jeszcze czterech okrążeń, aby wyprzedzić Räikkönena i skupić się wyłącznie na gonieniu lidera. Pomimo starań, dopiero na ostatnim okrążeniu zdołał zredukować swoją stratę do niecałej sekundy i skorzystać dzięki temu z DRS, lecz zabrakło mu czasu na przeprowadzenie manewru wyprzedzania i wpadł na metę ze stratą 0,415 sekundy do zwycięzcy.
Tym samym, Pierre Gasly został pierwszym francuskim kierowcą od 1996 roku, który odniósł zwycięstwo w Formule 1. Była to także pierwsza od 2008 roku wygrana ekipy znanej obecnie jako AlphaTauri. Za Sainzem, dla którego druga lokata to najlepszy wynik w karierze, spokojnie na trzecim miejscu dojechał do mety Lance Stroll.
Czwarty był Lando Norris, który drugą połowę wyścigu spędził w większości skupiony na utrzymaniu za sobą Bottasa, za którym uplasowali się Ricciardo oraz Lewis Hamilton, który wyprzedził dziesięciu rywali na dystansie ostatnich 25 okrążeń i ustanowił przy tym najlepszy czas okrążenia. Punktowaną dziesiątkę uzupełnili Esteban Ocon, Daniił Kwiat i Sergio Pérez.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 10 | Pierre Gasly | Scuderia AlphaTauri Honda | 53 okr. | |||
2 | 55 | Carlos Sainz Jr | McLaren F1 Team | + 0,415 | |||
3 | 18 | Lance Stroll | BWT Racing Point F1 Team | + 3,358 | |||
4 | 4 | Lando Norris | McLaren F1 Team | + 6,000 | |||
5 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 7,108 | |||
6 | 3 | Daniel Ricciardo | Renault DP World F1 Team | + 8,391 | |||
7 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas F1 Team | + 17,245 | |||
8 | 31 | Esteban Ocon | Renault DP World F1 Team | + 18,691 | |||
9 | 26 | Daniił Kwiat | Scuderia AlphaTauri Honda | + 22,208 | |||
10 | 11 | Sergio Pérez | BWT Racing Point F1 Team | + 23,224 | |||
11 | 6 | Nicholas Latifi | Williams Racing | + 32,876 | |||
12 | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | + 35,164 | |||
13 | 7 | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo Racing Orlen | + 36,312 | |||
14 | 63 | George Russell | Williams Racing | + 36,593 | |||
15 | 23 | Alexander Albon | Aston Martin Red Bull Racing | + 37,533 | |||
16 | 99 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo Racing Orlen | + 55,199 | |||
NSK | 33 | Max Verstappen | Aston Martin Red Bull Racing | ||||
NSK | 16 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | ||||
NSK | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | ||||
NSK | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.