Daniel Ricciardo skorzystał na problemach Lewisa Hamiltona i Sebastiana Vettela, by odnieść zwycięstwo w Grand Prix Azerbejdżanu Formuły 1 na ulicach Baku. Kierowca Red Bull Racing pokonał Valtteriego Bottasa i Lance'a Strolla.
Z pole position wyścig rozpoczynał Lewis Hamilton, który utrzymał prowadzenie w pierwszym zakręcie. Za nimi o drugie miejsce walczyli Valtteri Bottas i Kimi Räikkönen – obaj Finowie zderzyli się, w wyniku czego kierowca Mercedesa przebił prawą przednią oponę i stracił okrążenie do lidera, a reprezentant Ferrari spadł na piątą lokatę, wyprzedzony przez Sebastiana Vettela, Sergio Péreza i Maxa Verstappena (który wkrótce miał napotkać na problemy z silnikiem). Na szóste miejsce awansował natomiast Felipe Massa, wyprzedzając Estebana Ocona i Lance’a Strolla. Daniel Ricciardo był dziewiąty, przed Nico Hülkenbergiem.
Hamilton szybko zaczął budować przewagę na czele stawki, ustanawiając rekordowe czasy na kolejnych okrążeniach. W międzyczasie, na piątym kółku do boksów zjechał Ricciardo, w którego samochodzie zaczęły przegrzewać się hamulce. Poza oczyszczeniem wlotów powietrza, mechanicy Red Bulla założyli miękkie „żółte” opony w aucie #3.
Ricciardo powrócił na tor na 17. pozycji, lecz szybko awansował na 12. miejsce. Chwilę później doszło do pierwszej neutralizacji wyścigu – Daniił Kwiat zatrzymał się po wewnętrznej 12. zakrętu, przez co konieczny był wyjazd samochodu bezpieczeństwa.
Korzystając z żółtej flagi, cała stawka skierowała się w stronę alei serwisowej – kiedy czołówka zjechała po obowiązkowe „żółte” opony, Ricciardo porzucił swoje na rzecz szybszej „czerwonej” mieszanki. Australijczyk wrócił na 10. pozycji, a liderem pozostawał Hamilton, przed Vettelem, Pérezem, Räikkönenem, Massą i Oconem. Na wyjeździe samochodu bezpieczeństwa najbardziej skorzystał Bottas, który odzyskał dzięki temu stracone okrążenie.
Po restarcie na 17. okrążeniu Massa i Ocon wyprzedzili Räikkönena, który przy okazji zgubił kawałek przedniego skrzydła. To, w połączeniu z odłamkami leżącymi na torze po wcześniejszych incydentach, spowodowało kolejny wyjazd samochodu bezpieczeństwa. W czasie krótkiego okresu zielonej flagi pozycję zyskał również Ricciardo, który wyprzedził Kevina Magnussena w walce o 9. lokatę.
Druga próba wznowienia wyścigu nastąpiła na 20. okrążeniu, lecz ponownie kierowcy przejechali jedynie kilka zakrętów – wszystko za sprawą kolizji kierowców Force India – Sergio Péreza i Estebana Ocona – którzy ponownie zasypali tor odłamkami. Niewinną ofiarą tego incydentu był jadący za nimi Räikkönen, który przebił prawą tylną oponę.
Po trzecim z rzędu wyjeździe samochodu bezpieczeństwa, dyrekcja wyścigu postanowiła uspokoić kierowców poprzez wywieszenie czerwonej flagi, która przerwała wyścig po 21 z 51 okrążeń.
Korzystając z przerwy w rywalizacji, cała stawka zmieniła opony w swoich samochodach na komplet supermiękkich „czerwonych” Pirelli, które miały wystarczyć już do końca wyścigu. W czasie czerwonej flagi możliwe było również dokonanie napraw uszkodzeń będących skutkiem kolizji.
Wyścig został ostatecznie wznowiony na 24. okrążeniu – Hamilton wciąż prowadził przed Vettelem, a za nimi toczyła się walka o trzecie miejsce, w której Ricciardo wyprzedził w pierwszym zakręcie obu kierowców Williamsa – Massę i Strolla. Jak miało się okazać, w samochodzie Massy urwał się amortyzator, przez co Brazylijczyk szybko tracił kolejne lokaty, by ostatecznie wycofać się z wyścigu.
Podobnie jak na początku wyścigu, Hamilton szybko rozpoczął budowanie przewagi na czele stawki. W samochodzie Brytyjczyka poluzował się jednak zagłówek, co zmusiło ekipę Mercedesa do ściągnięcia swojego kierowcy do boksów na jego wymianę. Zaledwie chwilę później karę 10 sekund postoju w alei serwisowej za niebezpieczną jazdę za samochodem bezpieczeństwa otrzymał Vettel. Po problemach obu czołowych kierowców, powrócili oni na tor na siódmym i dziewiątym miejscu, w odwrotnej kolejności.
Dla pierwszej dwójki klasyfikacji generalnej wyścig zamienił się zatem w pościg za czołówką. Prowadzenie odziedziczył natomiast Ricciardo, za którym znajdowali się Stroll i Magnussen – ten ostatni szybko jednak uległ Oconowi, który wyszedł obronną ręką ze wcześniejszej kolizji z Pérezem, oraz przebijającemu się do przodu Bottasowi.
Na 11 okrążeń przed końcem Bottas wyprzedził także kierowcę Force India i awansował na trzecią lokatę, z kilkunastosekundową stratą do Strolla. Prowadzący Ricciardo miał z kolei pięciosekundowy margines nad Kanadyjczykiem. W międzyczasie, Hamilton wyprzedził Carlosa Sainza Jr. i dogonił Vettela, po czym obaj objechali Fernando Alonso i znaleźli się na szóstej i siódmej pozycji.
Po uporaniu się z Oconem, Bottas zaczął kręcić rekordowe czasy okrążeń i szybko zbliżał się do Strolla, by wyprzedzić go na ostatnich metrach wyścigu. Fin nie mógł jednak zrobić nic z Ricciardo, który pewnie dojechał do mety, by odnieść swoje piąte zwycięstwo w karierze i pierwsze w sezonie 2017.
Do końca wyścigu, Vettel i Hamilton również wyprzedzili Ocona, by uratować punkty za czwarte i piąte miejsce – dzięki pokonaniu Aglika, Niemiec powiększył prowadzenie w klasyfikacji do 14 punktów. Ocon ostatecznie finiszował na szóstym miejscu, przed Magnussenem, Sainzem, Fernando Alonso i Pascalem Wehrleinem, który zamknął punktowaną dziesiątkę.
Kolejna runda Formuły 1 odbędzie się za dwa tygodnie na austriackim torze Red Bull Ring.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Rezultat | |||
1 | 3 | Daniel Ricciardo | Red Bull Racing | 51 okr. | |||
3 | 77 | Valtteri Bottas | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | + 3,904 | |||
2 | 18 | Lance Stroll | Williams Martini Racing | + 4,009 | |||
4 | 5 | Sebastian Vettel | Scuderia Ferrari | + 5,976 | |||
5 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG Petronas Motorsport | + 6,188 | |||
6 | 31 | Esteban Ocon | Sahara Force India F1 Team | + 30,298 | |||
7 | 20 | Kevin Magnussen | Haas F1 Team | + 41,753 | |||
8 | 55 | Carlos Sainz Jr | Scuderia Toro Rosso | + 49,400 | |||
9 | 14 | Fernando Alonso | McLaren Honda Formula 1 Team | + 59,551 | |||
10 | 94 | Pascal Wehrlein | Sauber F1 Team | + 1:29,093 | |||
11 | 9 | Marcus Ericsson | Sauber F1 Team | + 1:31,794 | |||
12 | 2 | Stoffel Vandoorne | McLaren Honda Formula 1 Team | + 1:32,160 | |||
13 | 8 | Romain Grosjean | Haas F1 Team | + 1 okr. | |||
NSK | 7 | Kimi Räikkönen | Scuderia Ferrari | ||||
NSK | 11 | Sergio Pérez | Sahara Force India F1 Team | ||||
NSK | 19 | Felipe Massa | Williams Martini Racing | ||||
NSK | 27 | Nico Hülkenberg | Renault Sport Formula One Team | ||||
NSK | 33 | Max Verstappen | Red Bull Racing | ||||
NSK | 26 | Daniił Kwiat | Scuderia Toro Rosso | ||||
NSK | 30 | Jolyon Palmer | Renault Sport Formula One Team |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.