Rosberg z pole position, Hamilton wystartuje z końca stawki do GP Chin

Nico Rosberg wywalczył pole position do jutrzejszego wyścigu o Grand Prix Chin. Z drugiego pola wystartuje Daniel Ricciardo, a tuż za nimi ustawią się kierowcy Ferrari: Kimi Räikkönen oraz Sebastian Vettel. Do sensacji doszło w Q1, gdzie Lewis Hamilton nie przejechał pomiarowego okrążenia, w związku z czym Brytyjczyk do jutrzejszego wyścigu wystartuje z samego końca stawki. Jak się okazało, powodem takiej sytuacji były problemy z jednostką napędową.

Wprowadzone na początku tego sezonu nowe kwalifikacje polegającej na eliminacji zawodników co określoną ilość czasu wywołały niemałe kontrowersje, głównie ze względu na zbyt szybkie rozstrzyganie kolejności na polach startowych przed niedzielnym wyścigiem. Dzięki jednomyślności wszystkich zespołów oraz zgodzie Jeana Todta i Berniego Ecclestone’a już od tej rundy będą obowiązywać znane m. in. z zeszłego roku kwalifikacje. Przypomnijmy: Q1 trwa 18 minut i w tej części odpadną ci zawodnicy, którzy zajęli pozycje od 17 do 22. Q2 potrwa 15 minut, a do 12-minutowego Q3 awansuje najlepsza dziesiątka, która powalczy o pole position.

Interesującą rolę podczas weekendu wyścigowego w Chinach odgrywała pogoda. Poranny, trzeci trening został rozegrany w mokrych warunkach, jednak im bliżej kwalifikacji, tym tor stawał się coraz bardziej suchy. Mimo wszystko wokół toru ciągle znajdowały się ciemne chmury, z których w każdej chwili mógł spaść deszcz. Tuż przed rozpoczęciem sesji temperatura powietrza wynosiła 22 st. Celsjusza, zaś temperatura toru – 24 st. Celsjusza.

Q1

Gdy na końcu alei serwisowej pojawiło się zielone światło oznaczające początek 18-minutowej sesji Q1, na torze jako pierwszy wyjechał Lewis Hamilton, który nawet, gdyby wywalczył pole position, jutro do wyścigu wystartuje z dalszej pozycji. Jest to efekt kary nałożonej na Brytyjczyka po wymianie skrzyni biegów w jego samochodzie. Oprócz kierowcy Mercedesa ze swoich garaży wyjechało kilku zawodników. Większość z nich wyjechała na oponach przejściowych, by zapoznać się z nowymi warunkami.

Pascal Wehrlein, który jako jeden z nielicznych zawodników pojawił się na softach – konkretniej na super-miękkiej mieszance – na prostej startowej po najechaniu na kałużę utracił panowanie nad swoim samochodem i uderzył w bariery. Ze względu na tę sytuację sesja została wstrzymana. W międzyczasie Hamilton zgłosił pewien problem ze swoją jednostką napędową. Do tej pory żaden z zawodników nie zdążył przejechać pomiarowego czasu okrążenia.

Przerwa trwała przez dłuższy czas ze względu na próby osuszenia prostej startowej przez organizatorów. Po wznowieniu kwalifikacji jako pierwszy na tor wyjechał Esteban Gutiérrez, który pojawił się na oponach super-miękkich. Podobnie uczynili kierowcy McLarena: Fernando Alonso i Jenson Button. Choć porządkowi próbowali wcześniej osuszać tor, kierowcy, którzy przejeżdżali przez prostą startową pokazali, że właśnie w tej części toru nadal znajduje się spora ilość wody. Jako pierwszy pomiarowe okrążenie przejechał wspomniany Gutiérrez, który uzyskał 1:40.262, jednak ten wynik został szybko poprawiony przez Jensona Buttona (1:38.324). W międzyczasie Mercedes starał się naprawić usterkę w samochodzie Hamiltona.

Po upływie kilku minut na torze pojawiła się również czołówka, co miało swoje odwzorowanie w układzie sił w tabeli z czasami. Na czele znalazł się Nico Rosberg, który uzyskał 1:37.669, jednak jego wynik poprawili dwaj Finowie – Kimi Räikkönen wykręcił 1:37.347, a Valtteri Bottas był wolniejszy o 0.190 sek. od kierowcy Ferrari. Chwilę później swoje kółko przejechał Sebastian Vettel i to on znalazł się na szczycie klasyfikacji – 1:37.001. Wraz z upływem czasu warunki na torze stale się poprawiały.

Do sensacyjnej sytuacji doszło pod koniec Q1 – Lewis Hamilton, który nie ustanowił pomiarowego czasu okrążenia, tuż przed zakończeniem sesji wysiadł ze swojego samochódu. Jak się okazało, wystąpiły problemy z systemem odzyskiwania energii w jednostce napędowej.

Ostatecznie w pierwszej części czasówki odpadli: Esteban Gutiérrez, Jolyon Palmer, Marcus Ericsson, Rio Haryanto, Pascal Wehrlein i Lewis Hamilton.

Q2

Po rozpoczęciu drugiej części kwalifikacji, które odbywały się w starym formacie, nikt nie spieszył się z wyjazdem na tor. Chwilową ciszę na Shanghai International Circuit przerwał Felipe Nasr, za którym podążyli m. in. jego zespołowy kolega Marcus Ericsson oraz Nico Rosberg, który w przeciwieństwie do kierowców Saubera wyjechał na tor na miękkich oponach.

Po pierwszych przejazdach na czele tabeli z czasami znajdował się Nico Rosberg, który na żółtych Pirelli uzyskał 1:36.340. Drugi był Sergio Pérez, który był prawie 1,5 sekundy wolniejszy od Niemca, a czołową trójkę uzupełniał drugi z kierowców Force India – Nico Hülkenberg, który z kolei bardzo niewiele stracił do zespołowego kolegi. Na torze nie pojawili się do tej pory zawodnicy Scuderii Ferrari.

Na 7 minut przed końcem wspomniany duet kierowców ekipy z Maranello także wyjechali ze swoich garaży. Obaj, zgodnie z oczekiwaniami, mieli założone w swoich samochodach opony super-miękkie. W międzyczasie na drugą i trzecią pozycję awansowała dwójka Red Bulla – Daniel Ricciardo oraz Daniił Kwiat. Choć korzystali z najbardziej miękkich opon, to i tak stracili oni do Rosberga, który jako jedyny skorzystał z opon oznaczonych żółtym paskiem.

Wkrótce kierowcy Ferrari znaleźli się na dwóch pierwszych pozycjach. Lepszym z tej dwójki okazał się Kimi Räikkönen, który uzyskał 1:36.118, zaś Sebastian Vettel był od niego wolniejszy zaledwie o 0.065 sek. Na kilka minut przed końcem w strefie spadkowej znajdowali się Alonso, Button, Grosjean, Ericsson, Nasr oraz Bottas. Ostatni z wymienionych kierowców po uzyskaniu dobrego wyniku awansował na piątą pozycję, spychając tym samym zespołowego kolegę na 11 miejsce.

Na minutę przed końcem na torze pojawiła się czerwona flaga. Wywołał ją Nico Hülkenberg, z samochódu którego odpadło lewe przednie koło. Zespół Force India z pewnością będzie musiał się w takiej sytuacji liczyć się ze sporymi karami finansowymi za niebezpieczne wypuszczenie zawodnika z garażu.

Ze względu na niewielką ilość czasu pozostałą do końca Q2, sesja nie została już wznowiona, gdyż żaden z zawodników nie miał możliwości poprawy swojego czasu. Do Q3 nie awansowali: Felipe Massa, Fernando Alonso, Jenson Button, Romain Grosjean, Marcus Ericsson oraz Felipe Nasr.

Q3

Gdy rozpoczęła się 12-minutowa, finałowa część kwalifikacji, na torze jako pierwsi pojawili się Sergio Pérez oraz Nico Rosberg. Za nimi wraz z upływem czasu podążali inni zawodnicy.

Po pierwszych przejazdach na czele tabeli znalazł się Nico Rosberg, który uzyskał 1:36.111, jednak należało czekać przede wszystkim na odpowiedź Ferrari. Powtórki telewizyjne w międzyczasie pokazały, że w miejscu, gdzie w Q1 Pascal Wehrlein utracił panowanie nad samochodem, Sergio Pérez również miał sporo problemów, jednak Meksykanin opanował sytuację.

Wkrótce na czele tabeli znalazł się Kimi Räikkönen, który przejechał linię mety z czasem 1:35.972. Był to o 0.139 sek. lepszy rezultat niż kierowcy Mercedesa. Sebastian Vettel oszczędzał w międzyczasie opony i nie uzyskał w pierwszej części Q3 jakiegokolwiek rezultatu. Czołową trójkę uzupełniał Daniel Ricciardo, który do Ferrari tracił mniej niż 0.5 sek.

Podczas ostatnich minut rozstrzygnąć się miała kwestia tego, który z zawodników uzyska pole position przed jutrzejszym wyścigiem o Grand Prix Chin.

Na szybkim kółku znajdował się Valtteri Bottas i ostatecznie wykręcił 3 czas, uzyskując 1:36.296. Nico Rosberg z kolei znalazł się na czele tabeli z wynikiem 1:35.402. Sebastian Vettel miał dopiero czwarty czas: 1:36.246, a Kimi Räikkönen nie był w stanie poprawić swojego wcześniejszego rezultatu.

Ostatecznie Nico Rosberg wywalczył pierwsze pole startowe przed jutrzejszym wyścigiem o Grand Prix Chin. Obok niego swój samochód ustawi Daniel Ricciardo, a z drugiej linii wystartują Kimi Räikkönen oraz Sebastian Vettel. Z kolei Lewis Hamilton do jutrzejszej rywalizacji przystąpi z ostatniego pola bądź nawet z alei serwisowej, jeśli zespół zdecyduje się w jego przypadku wprowadzić jakieś zmiany.

Wyniki sesji kwalifikacyjnej przed wyścigiem o Grand Prix Bahrajnu:

P Nr Kierowca Zespół   Q1 Q2 Q3 Okr.
1 6 Nico Rosberg Mercedes AMG Petronas F1 Team 1:37.669 1:36.240 1:35.402 16
2 3 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1:37.672 1:36.815 1:35.917 13
3 7 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:37.347 1:36.118 1:35.972 13
4 5 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari 1:37.001 1:36.183 1:36.246 10
5 77 Valtteri Bottas Williams Martini Racing 1:37.537 1:36.831 1:36.296 13
6 26 Daniił Kwiat Red Bull Racing 1:37.719 1:36.948 1:36.399 14
7 11 Sergio Pérez Sahara Force India F1 Team 1:38.096 1:37.149 1:36.865 15
8 55 Carlos Sainz Jr Scuderia Toro Rosso 1:37.656 1:37.204 1:36.881 15
9 33 Max Verstappen Scuderia Toro Rosso 1:38.181 1:37.265 1:37.194 15
10 27 Nico Hülkenberg Sahara Force India F1 Team 1:38.165 1:37.333 - 10
11 19 Felipe Massa Williams Martini Racing 1:38.016 1:37.347   9
12 14 Fernando Alonso McLaren Honda 1:38.451 1:38.826   11
13 22 Jenson Button McLaren Honda 1:37.593 1:39.093   11
14 8 Romain Grosjean Haas F1 Team 1:38.425 1:39.830   13
15 9 Marcus Ericsson Sauber F1 Team 1:38.321 1:40.742   11
16 12 Felipe Nasr Sauber F1 Team 1:38.654 1:42.430   11
17 20 Kevin Magnussen Renault Sport F1 Team 1:38.673     9
18 21 Esteban Gutiérrez Haas F1 Team 1:38.770     9
19 30 Jolyon Palmer Renault Sport F1 Team 1:39.528     9
20 88 Rio Haryanto Manor Racing MRT 1:40.264     3
21 94 Pascal Wehrlein Manor Racing MRT -     2
22 44 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas F1 Team -     3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze