Zmiany w procedurze startowej od GP Belgii

Od wyścigu o Grand Prix Belgii obowiązywać będzie inna procedura startowa, dzięki której o wiele więcej na starcie wyścigu ma zależeć od kierowcy.

Jako element ograniczenia stosowania systemów wspomagających kierowcę w F1 - FIA zgodziła się na nałożenie restrykcyjnych ograniczeń dotyczących systemów startowych w samochodach w celu zapewnienia, że kierowcy będą mieli większy wpływ na to, w jaki sposób wystartują do wyścigu.

FIA wystosowała do zespołów specjalne oświadczenie, w którym informuje, że Artykuł 20.1 Regulaminu Sportowego F1, który mówi o tym, że kierowca musi prowadzić samochód w sposób samodzielny i bez pomocy, ma być przestrzegany. Zmiana ma spowodować, że to na kierowcach będzie nakładany wyłączny obowiązek za przygotowania procedury startowej i samego startu.

Dyrektywa techniczna oznaczona symbolem TD/017-15, zatytułowana "Próbne starty oraz procedury startowe" ujawnia, że FIA zajmie się kwestią momentów załapania sprzęgła zarówno od strony technicznej, jak również informacjami przekazywanymi drogą radiową.

Od teraz moment "złapania" sprzęgła nie może być zmieniany od czasu opuszczenia samochodu po raz pierwszy z garażu, gdy zostaje otwarta aleja serwisowa do chwili ustawienia się samochodów na starcie tuż przed samym startem wyścigu. Oprócz tego, FIA chce ograniczyć możliwość zespołów w pomocy kierowcom na znalezienie odpowiednich ustawień sprzęgła.

Od Spa, punkt aktywacji momentu "złapania" sprzęgła przez kierowcę ma zostać wyłączany przez naciśnięcie dowolnego przycisku lub innego przełącznika związanego z tą funkcją. FIA dodaje także, że czujnik mierzący punkt "złapania" sprzęgła nie powinien przekazywać wszelakich danych.

FIA wyjaśnia również kwestię komunikatów przekazywanych drogą radiową w celu zapewnienia, że kierowcy nie otrzymają zbyt wielu instrukcji z boksów. Kierowcy podczas pokonywania okrążeń rozpoznawczych lub formujących będą jedynie otrzymywali informacje związane m. in. z bezpieczeństwem, więc, innymi słowy, nie będzie dozwolona dyskusja na temat procedury startowej.

Charlie Whiting wyjaśnia, jakie konkretnie informacje będą przekazywane, na przykład: awarie samochodu, przebicie lub zniszczenie opony lub informacja o usterce samochodu innego kierowcy. Oprócz tego możliwe przekazywane informacje to: zjazd do boksów celem naprawy lub wycofania samochodu, informacje o sytuacji na torze (żółta, czerwona flaga, zawieszenie wyścigu i inne tego typu sytuacje), informacje o mokrym torze, oleju lub niebezpiecznych elementach znajdujących się w poszczególnych zakrętach, lub też informację o konieczności zmiany pozycji w stosunku do innego kierowcy.

FIA stwierdza na koniec, że podanie innego komunikatu niż wymieniono wyżej, grozić może karą.

Źródło: motorsport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze