Formuła 1 często przedstawiana jest w samych superlatywach, a jedną z ulubionych mantr jej obrońców jest to, że jeżdżą w niej najlepsi kierowcy na świecie. Doskonałym dowodem na to było niedzielne Grand Prix Austrii w Spielbergu, gdzie wielu z nich nie potrafiło najprostszej rzeczy – jazdy po torze.
W trakcie niecałych półtorej godziny wyścigu na torze Red Bull Ring stawka 20 kierowców przejechała 1353 okrążenia. Ponad 100 z nich zostało jeszcze w trakcie rywalizacji zidentyfikowanych przez dyrekcję wyścigu jako wykonanych z wyjazdem poza tor, lecz takich przypadków było znacznie więcej.
Siedmiu kierowców otrzymało kary czasowe za częste nieuzasadnione wyjazdy poza tor, a Pierre Gasly został ukarany dwukrotnie. Zespół Astona Martina po zakończeniu wyścigu złożył jednak protest, twierdząc, że znacznie więcej kierowców powinno zostać ukaranych za swoje nieuzasadnione wyjazdy poza białe linie.
W późniejszym oświadczeniu Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA przyznała, że liczba incydentów była ponad 10-krotnie większa niż początkowo przyznawano: „W trakcie Grand Prix dyrekcja wyścigu została obarczona zadaniem zweryfikowania dużo ponad 1200 przypadków, gdy samochód miał potencjalnie opuścić tor. Wyniki zostaną uaktualnione po zakończeniu procesu weryfikacji tych przypadków, których nie można było sprawdzić do czasu zakończenia wyścigu”
.
FIA update: "During the Grand Prix, Race Control was tasked with reviewing well over 1,200 instances where a car was reported as potentially leaving the track. The results will be updated once the review of those which were not able to be reviewed during the race is complete."
— Luke Smith (@LukeSmithF1) July 2, 2023
W późniejszym oświadczeniu sędziów możemy z kolei przeczytać: „Sprawdzenie listy skreślonych czasów okrążeń dostarczonej sędziom przez dyrekcję wyścigu ujawniło, że wiele przewinień w zakresie wyjazdów poza tor nie zostało zgłoszonych sędziom w celu przyznania ewentualnych kar. Ustalono, że niektóre z nich zasługiwały na kary, które nie zostały nadane w momencie opublikowania prowizorycznych wyników wyścigu”
.
Do czasu wyjaśnienia sprawy wyniki Grand Prix Austrii pozostają nieoficjalne. W siedmiu przypadkach doliczenie pięciosekundowej kary spowodowałoby zmiany pozycji, także wewnątrz punktowanej pierwszej dziesiątki.
Aktualizacja: Po rozpatrzeniu wszystkich incydentów, sędziowie ogłosili 12 nowych kar, zmieniających wyniki wyścigu.
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.