WEC zmniejszy możliwość rozwoju aero w prototypach LMP1

W przyszłym sezonie producenci prototypów LMP1 będą mogli wykorzystać tylko trzy różne konfiguracje aerodynamiczne, a od sezonu 2017 - jedynie dwa.

Wprowadzenie ograniczeń ma związek z eskalacją rozwoju aerodynamiki przez Porsche i Audi w minionym sezonie, podczas którego wykorzystywane były co najmniej trzy różne specyfikacje karoserii. Nowy przepis został stworzony przez grupę roboczą ds. redukcji budżetu, w której zasiadają m. in. przedstawiciele producentów LMP1 i która uzgodniła reguły podczas ostatniego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych, chociaż ostateczna wersja rozporządzenia musi jeszcze zostać dopracowana.

„W 2014 roku Audi i my wykorzystaliśmy dwa różne pakiety, jednak myślę, że w tym sezonie Porsche mogło mieć nawet cztery konfiguracje. Chodzi przede wszystkim o to, aby stopniowo powrócić do stanu, w którym byliśmy wcześniej” – powiedział w rozmowie z Autosport Pascal Vasselon, dyrektor techniczny Toyota Motorsport GmbH.

Nowy przepis obejmuje główne elementy karoserii, takie jak nadkola czy pokrywę silnika, jednak będzie pewna swoboda w zakresie „tańszych elementów”, takich jak lotki.

Dyrektor techniczny Porsche, Alex Hitzinger stwierdził, że ważne również jest, by „umożliwić swobodę w celu wprowadzenia balansu w prototypach na różnych torach”. Hitzinger dodał, że przepis ten nie będzie skutkował w przyszłym roku znacznymi oszczędnościami budżetowymi, jednak w 2017 roku sytuacja ta może się już zmienić.

„Przepis tak naprawdę został opracowany w celu uniknięcia prawdziwych ekscesów w zakresie rozwoju pakietów aero” – wyjaśnił.

Nowy przepis będzie iść w parze z ograniczeniami w liczbie godzin, jaką każdy producent może spędzić w tunelu aerodynamicznym w ciągu roku kalendarzowego. W przyszłym sezonie będzie obowiązywał limit 1200 godzin, by rok później zmniejszyć ten czas do 800 godzin.

Twórcy przepisów WEC - Automobile Club de l'Ouest, czyli organizator wyścigu 24h Le Mans oraz FIA – a także producenci stanęli przeciwko pójścia w kierunku, w jakim podąża Formuła 1, która wprowadziła ograniczenia w stosowaniu obliczeniowej mechaniki płynów.

„Ścisłe nadzorowanie nie jest możliwe i nie przekłada się znacząco na redukcję kosztów” – powiedział Vasselon.

Hitzinger stwierdził z kolei, że Porsche jest zadowolone z wprowadzenia tych ograniczeń. „Wszystko, co chcemy, to równość, a potem to od nas powinno zależeć, by pewne rzeczy zrobić lepiej”.

Audi było przeciwko wprowadzenia ograniczeń na tunel aerodynamiczny przed minionym sezonem i uważa się, że swoje stanowisko utrzyma także podczas nadchodzących rozmów. Limit 50 dni testowych wprowadzonych na 2015 rok będzie, zgodnie z planem, zmniejszony do 43 dni, zaś na sezon 2017 do dyspozycji będzie już tylko 40 dni.

Źródło: autosport.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze