Listy startowe zaprezentowane

Podczas oficjalnej konferencji, ACO i FIA zaprezentowały tegoroczne listy startowe Mistrzostw Świata Endurance oraz 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Gwiazdami wydarzenia byli m.ni. przedstawiciele nowego konkurenta w kategorii LMP1 oraz weteran rywalizacji Endurance, Tom Kristensen.

Gala w Paryżu już tradycyjnie stała się miejscem prezentacji ekip zapisanych do czołowych rywalizacji organizowanych przez FIA i ACO. Tegoroczna stawka, zarówno w Europejskiej Serii Le Mans, jak i w Mistrzostwach Świata Endurance prezentuje się niezwykle okazale, przede wszystkim pod względem różnorodności pojazdów. Najciekawsza pod tym względem jest kategoria LMP2, w której premierę będą miały przynajmniej cztery nowe samochody – ale i w innych klasach będzie miało miejsce kilka interesujących debiutów i powrotów.

Pod względem "jakości", bez wątpienia najbardziej okazałym jest powrót Nissana do czołowej kategorii LMP1. Pojawienie się czwartego fabrycznego producenta w stawce, w dodatku z zupełnie odmiennym pojazdem (silnik spalinowy umieszczony przed kabiną kierowcy i napędzający przednie koła) to dla wielu przełomowe wydarzenie nie tylko tego, ale i ostatnich kilku sezonów – a jakby tego było mało, Nissan zapowiedział obecność w wyścigu 24h Le Mans trzech pojazdów, powiększając listę startową do aż czternastu pozycji.

Podobnie, trzy pojazdy na Pętlę de La Sarthe wystawią także Audi i Porsche – i tylko Toyota pojawi się w całym sezonie z dwoma prototypami, zmodernizowanymi TS040 chcąc obronić ubiegłoroczny sukces. Prócz nich, na liście zobaczymy również trzy załogi prywatne – ekipa Team ByKolles startując już bez związku z Lotusem. Dwa Rebelliony z nowym silnikiem AER wystartują natomiast dopiero w Belgii, wskutek wymiany silników Toyoty na AER.

Najbardziej okazałą kategorią, na liście startowej 24h Le Mans ponownie jest kategoria LMP2 – ta wyraźnie powiększyła się także w przypadku regularnych uczestników Mistrzostw Świata. Ciekawie zapowiada się tu zarówno ilość, jak i różnorodność pojazdów – zaskakuje jedynie, że z rywalizacją w WEC pożegnała się ekipa ubiegłorocznego mistrza, SMP Racing. Pamiętanych z ubiegłego sezonu, zobaczymy tu dwa Ligiery zespołu G-Drive, kolejnego JS P2 od ekipy-matki, OAK Racing – konkurencyjnego Oreca 05 wystawi natomiast zespół KCMG.

Ponadto, do walki wkroczy mistrz ELMS, Signatech-Alpine ze swoją modyfikacją prototypu Oreca 03, a zespół Morand Racing, po nawiązaniu współpracy z japońskim warsztatem SARD wystawi dwa zmodernizowane Morgany LMP2 z silnikami Judd sygnowanymi właśnie logo SARD. Do walki dołączy w końcu brytyjski Strakka Racing, który już rok temu miał się pojawić z nowym Dome S103 – a z USA przybędzie zespół Extreme Speed Motorsports, wprowadzając do walki jeszcze jedną markę – Hondę, a konkretnie jej warsztat HPD.

Jeszcze ciekawsza jest lista pojazdów LMP2 zapisana na wyścig 24h Le Mans – tu pojawi się już rosyjski SMP Racing ze swoimi nowymi samochodami, prototypami BR01. Kolejną nowością będzie zmodernizowany Zytek Z11SN, który po przejęciu warsztatu przez firmę Gibson otrzyma nazwę Gibson 015S – a który pojawi się w dwóch egzemplarzach, w znanych ze współpracy z Zytekiem ekipach Greaves Motorsport i JOTA Sport.

Prawdopodobnie zmodyfikowanego Oreca 03R zobaczymy również w zespole Ibanez Racing, gdyż ten nawiązał współpracę z warsztatem Wolf Racing Cars i zamierza zrobić z samochodami to, co zrobił zespół Signatech-Alpine. Standardowy Oreca 03R wystartuje natomiast z logo ekipy Murphy Prototypes – a jego następcę, czyli model 05, wystawi na Le Mans zespół Thiriet TDS Racing. Ekipa Pegasus ponownie stanie do walki z Morganem LMP2, a w Ligierze wystartuje jeszcze jeden zespół z USA, Krohn Racing.

Najmniej zmian doczekała się kategoria GTE Pro, gdzie w praktyce, do walki dołączył jedynie trzeci Aston Martin. Pojazd ten powiększy zarówno grono startujących w Mistrzostwach Świata, jak i na Pętli de la Sarthe – a tylko tam zobaczymy dwie fabryczne Corvette.

O ile Corvette nie będą walczyć w wyższej kategorii pojazdów GT – po rocznej przerwie zobaczymy ją w słabszej GTE Am. Z nowym modelem C7.R, do walki powraca Larbre Competition, w tym roku stając naprzeciw najmocniejszym przedstawicielom poszczególnych producentów – przede wszystkim mistrzowskim Aston Martinom. Porsche reprezentował będzie niemiecki Proton Competition, jeden z modeli wystawiając wspólnie z ekipą Patricka Dempseya – co do Ferrari, tu obok pojedynczej załogi AF Corse pojawią się natomiast mistrzowie Europejskiej Serii Le Mans z zespołu SMP Racing.

Grono pojazdów GTE Am w wyścigu 24h Le Mans powiększy się o 6 załóg, z czego połowa zyskała możliwość startu we Francji dzięki sukcesom na swoich kontynentach. Pochodzący z Tajwanu Team AAI otrzymał dwa miejsca dzięki triumfowi (dość łatwemu...) w Azjatyckiej Serii Le Mans – w ten sposób zobaczymy więc dwa Porsche 911 typoszeregu 997. Amerykańska Scuderia Corsa zyskała natomiast tą możliwość dzięki organizacji IMSA, która za oceanem decyduje o przyznawaniu startów. Pozostałe trzy pojazdy to znane ekipy z Europy – dwa dodatkowe Ferrari od AF Corse oraz jedno brytyjskiego JMW Motorsport.

Co ciekawe – mnogość prototypów, a w szczególności pojawienie się nietypowych Nissanów, sprawiła, że na liście nie widnieje w tym roku pojazd z nr "0", czyli  z napędem alternatywnym. Także lista rezerwowa została zmniejszona do 7 sztuk – a na jej czele widnieje wyścigowy Viper GTS-R, który w razie rezygnacji jednej z ekip, jeszcze bardziej powiększyłby różnorodność pojazdów. Ponadto, możliwość wystawienia kolejnego pojazdu otrzymałyby ekipy KCMG, Proton Competition i Ibanez Racing, natomiast obecność jednego samochodu, prócz ekipy Riley Motorsports, również duński Formula Racing, brytyjski Gulf Racing UK oraz portugalski Algarve Pro Racing.

Oficjalny przedsezonowy test Mistrzostw Świata Endurance odbędzie się w dniach 27/28 marca. Dwa tygodnie później, weekendem na torze Silverstone rozpoczną się zarówno seria FIA WEC, jak i Europejska Seria Le Mans – wyścig 24h Le Mans, w tym roku zaplanowany jest natomiast na 13/14 czerwca.

Nr Kierowcy Zespół Samochód
1 Anthony Davidson LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
2 Alexander Wurz LMP1 HY Toyota Racing Toyota TS040 Hybrid
4 Simon Trummer LMP1 Team ByKolles CLM P1/01 AER
7 Marcel Fässler LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
8 Lucas di Grassi LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
9 Filipe Albuquerque LMP1 HY Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro
12 Nicolas Prost LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER
13 Dominik Kraihamer LMP1 Rebellion Racing Rebellion R-One AER
17 Romain Dumas LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid
18 Timo Bernhard LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid
19 Nicolas Hülkenberg LMP1 HY Porsche Team Porsche 919 Hybrid
21 Tsugio Matsuda LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo
22 Harry Tincknell LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo
23 Olivier Pla LMP1 HY Nissan Motorsports Nissan GT-R LM Nismo
26 Roman Rusinov LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan
27 Michaił Aloszyn LMP2 SMP Racing BR01 Nissan
28 Gustavo Yacaman LMP2 G-Drive Racing Ligier JS P2 Nissan
29 Léo Roussel LMP2 Pegasus Racing Morgan LMP2 Nissan
30 Scott Sharp LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-04b Honda
31 Ed Brown LMP2 Extreme Speed Motorsports HPD ARX-04b Honda
34 Ho Pin Tung LMP2 OAK Racing Ligier JS P2 Nissan
35 Jacques Nicolet LMP2 OAK Racing Ligier JS P2 Nissan
36 Nelson Panciatici LMP2 Signatech-Alpine Alpine A450b Nissan
37 Maurizio Mediani LMP2 SMP Racing BR01 Nissan
38 Simon Dolan LMP2 Jota Sport Gibson 015S Nissan
39 Christian Klien LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD
40 Tracy Krohn LMP2 Krohn Racing Ligier JS P2 Nissan
41 Johnny Mowlem LMP2 Greaves Motorsport Gibson 015S Nissan
42 Nick Leventis LMP2 Strakka Racing Dome S103 Nissan
43 Pierre Ragues LMP2 Team SARD Morand Morgan LMP2 Evo SARD
45 José Ibanez LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan
46 Pierre Thiriet LMP2 Thiriet by TDS Racing Oreca 05 Nissan
47 Matthew Howson LMP2 KCMG Oreca 05 Nissan
48 Greg Murphy LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan
51 Gianmaria Bruni LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
63 Jan Magnussen LMGTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R
64 Oliver Gavin LMGTE Pro Corvette Racing Corvette C7.R
71 Davide Rigon LMGTE Pro AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
91 Richard Lietz LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
92 Patrick Pilet LMGTE Pro Porsche AG Team Manthey Porsche 911 RSR (991)
95 Marco Sørensen LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
97 Darren Turner LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
99 Fernando Rees LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
50 Gianluca Roda LMGTE Am Larbre Competition Corvette C7.R
55 Duncan Cameron LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
61 Peter Ashley Mann LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
62 William Sweedler LMGTE Am Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia GTC
66 George Richardson LMGTE Am JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
67 Jun San Chen LMGTE Am Team AAI Porsche 911 GT3 RSR (997)
68 Han Chen Chen LMGTE Am Team AAI Porsche 911 GT3 RSR (997)
72 Wiktor Szajtar LMGTE Am SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC
77 Patrick Dempsey LMGTE Am Dempsey Proton Racing Porsche 911 RSR (991)
83 François Perrodo LMGTE Am AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
88 Christian Ried LMGTE Am Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR (991)
96 Roald Goethe LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE
98 Paul Dalla Lana LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage GTE

Lista rezerwowa:

81 Jeroen Bleekemolen LMGTE Am Riley Motorsports TI Auto Dodge Viper SRT GTS-R
82 Alexandre Imperatori LMP2 KCMG Oreca 03R Nissan
83 Johnny Laursen LMGTE Am Formula Racing Ferrari 458 Italia GTC
84 Michael Wainwright LMGTE Am Gulf Racing UK Porsche 911 GT3 RSR (997)
85 Rudolf Munemann LMP2 Algarve Pro Racing Team Ligier JS P2 Nissan
86 Wolf Henzler LMGTE Am Proton Competition Porsche 911 RSR (991)
87 Pierre Perret LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan

Źródło: fiawec.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze