Toyota wygrywa 6h Portimão, Ferrari i Porsche na podium

Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryō Hirakawa odnieśli swoje pierwsze zwycięstwo w sezonie 2023 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC i objęli prowadzenie w klasyfikacji generalnej po drugiej rundzie w portugalskim Portimão. Załoga Toyoty #8 pokonała rywali z Ferrari #50 i Porsche #6.

Z pole position do 6-godzinnego wyścigu wystartował Buemi, lecz szybko spadł na trzecie miejsce, wyprzedzony przez Mike’a Conwaya w siostrzanej Toyocie #7 oraz Jamesa Calado w Ferrari #51. Na czwarte miejsce awansował Laurens Vanthoor w Porsche #6, wyprzedzając Nicklasa Nielsena w Ferrari #50.

Buemi początkowo nie mógł wyprzedzić z powrotem Calado, lecz po pięciu minutach znalazł w końcu sposób na kierowcę Ferrari i dwie Toyoty znów znajdowały się na dwóch pierwszych pozycjach. Nieco dłużej zajęło przywrócenie porządku na kolejnych pozycjach, lecz po 10 minutach Nielsen wyprzedził Vanthoora w piątym zakręcie i objął czwartą lokatę.

Startujący ze złamanym nadgarstkiem Buemi tracił dystans do Conwaya w pierwszej fazie wyścigu, lecz później zaczął się rozpędzać i pod koniec pierwszej godziny wyprzedził swojego zespołowego kolegę w walce o pierwszą lokatę.

Losy wyścigu miały się rozstrzygnąć już pół godziny później, gdy w Toyocie #7 doszło do awarii czujnika momentu obrotowego i japoński zespół był zmuszony wymienić lewą tylną półoś. Naprawa trwała 11 minut i kosztowała liderów klasyfikacji generalnej sześć okrążeń oraz spadek poza punktowaną dziesiątkę. Ostatecznie, Conway, Kamui Kobayashi i José María López finiszowali na 9. pozycji. Pomogła im w tym awaria układu wspomagania kierownicy w Porsche #5 oraz wypadek Vanawalla, który spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa na początku ostatniej godziny rywalizacji.

Do czasu jedynej neutralizacji, prowadząca Toyota zdołała zdublować całą stawkę i zapewniła sobie pewne zwycięstwo przed Nielsenem, Antonio Fuoco i Miguelem Moliną w Ferrari #50. Lepsza z włoskich załóg dojechała na metę ponad minutę przed Porsche #6 Kévina Estre, André Lotterera i Laurensa Vanthoora, plasując się drugi raz na podium w wyścigu WEC.

Dla fabrycznego zespołu Porsche Penske Motorsport, podium załogi #6 było pierwszym w mistrzostwach świata. Wisiało ono na włosku po tym, jak ekipa popełniła błąd podczas ostatniego planowanego pit-stopu i nie dotankowała samochodu, lecz pomimo dodatkowego zjazdu na 11 minut do mety, utrzymali się oni przed Cadillakiem #2.

Piąte miejsce zajęła załoga Peugeota #94, wyprzedzając w trakcie ostatnich pół godziny Ferrari #51, które przez ponad pół wyścigu zmagało się z awarią systemu hybrydowego, która zakończyła się eksplozją prawej przedniej tarczy hamulcowej na pół godziny do mety. Alessandro Pier Guidi zdołał dowieźć uszkodzony samochód do mety, plasując się przed Peugeotem #93 oraz Glickenhausem #708.

W klasie LMP2 triumfowali Josh Pierson, Giedo van der Garde i Oliver Jarvis z United Autosports #23, finiszując zaledwie 0,684 sekundy przed siostrzaną załogą #22. Na podium stanął Robert Kubica, będący częścią trzeciej na mecie załogi WRT #41.

Samochód bezpieczeństwa zaprzepaścił szanse na dobry wynik dla Inter Europol Competition. Polski zespół przez większość wyścigu plasował się w pierwszej piątce, lecz w momencie restartu Fabio Scherer miał jedne z najstarszych opon z całej stawki i nie zdołał obronić wysokiej pozycji. Ostatecznie zespół wykonał dodatkowy zjazd na zmianę opon, po którym spadł na 10. lokatę.

Drugie zwycięstwo z rzędu w klasie GTE Am odnieśli Ben Keating, Nicolas Varrone i Nick Catsburg z Corvette Racing #33. Catsburg musiał w końcówce wyścigu odpierać zaciekłe ataki Allesio Rovery z Richard Mille AF Corse #83, pokonując go na mecie o zaledwie 0,260 sekundy.

Kolejna runda WEC odbędzie się już za dwa tygodnie na torze Spa-Francorchamps.

PNrKierowcaKlasaZespół Rezultat
18


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarHYToyota Gazoo Racing222 okr.
250


Antonio Fuoco
Miguel Molina
Nicklas Nielsen
HypercarHYFerrari AF Corse+ 1 okr.
36


Kévin Estre
André Lotterer
Laurens Vanthoor
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 1 okr.
42


Earl Bamber
Alex Lynn
Richard Westbrook
HypercarHYCadillac Racing+ 2 okr.
594


Loïc Duval
Gustavo Menezes
Nico Müller
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 2 okr.
651


Alessandro Pier Guidi
James Calado
Antonio Giovinazzi
HypercarHYFerrari AF Corse+ 3 okr.
793


Paul di Resta
Mikkel Jensen
Jean-Éric Vergne
HypercarHYPeugeot TotalEnergies+ 3 okr.
8708


Romain Dumas
Ryan Briscoe
Olivier Pla
HypercarGlickenhaus Racing+ 5 okr.
97


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarHYToyota Gazoo Racing+ 7 okr.
1023


Joshua Pierson
Giedo van der Garde
Oliver Jarvis
LMP2United Autosports+ 7 okr.
1122


Frederick Lubin
Philip Hanson
Ben Hanley
LMP2United Autosports+ 7 okr.
1241


Rui Andrade
Robert Kubica
Louis Delétraz
LMP2Team WRT+ 7 okr.
1363


Doriane Pin
Mirko Bortolotti
Daniił Kwiat
LMP2Prema Racing+ 7 okr.
1448


David Beckmann
Yifei Ye
António Félix da Costa
LMP2Hertz Team Jota+ 7 okr.
159


Filip Ugran
Juan Manuel Correa
Bent Viscaal
LMP2Prema Racing+ 7 okr.
1631


Sean Gelael
Ferdinand Habsburg
Robin Frijns
LMP2Team WRT+ 7 okr.
1728


David Heinemeier Hansson
Pietro Fittipaldi
Oliver Rasmussen
LMP2Jota+ 7 okr.
1836


Matthieu Vaxivière
Julien Canal
Charles Milesi
LMP2Alpine Elf Endurance Team+ 7 okr.
1934


Jakub Śmiechowski
Fabio Scherer
Albert Costa
LMP2Inter Europol Competition+ 8 okr.
2035


André Negrão
Memo Rojas
Oliver Caldwell
LMP2Alpine Elf Endurance Team+ 9 okr.
2133


Ben Keating
Nicolás Varrone
Nicky Catsburg
LMGTE AmCorvette Racing+ 16 okr.
2283


Luis Pérez-Companc
Lilou Wadoux
Alessio Rovera
LMGTE AmRichard Mille AF Corse+ 16 okr.
2385


Sarah Bovy
Michelle Gatting
Rahel Frey
LMGTE AmIron Dames+ 16 okr.
2454


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Davide Rigon
LMGTE AmAF Corse+ 16 okr.
2521


Stefano Costantini
Simon Mann
Ulysse de Pauw
LMGTE AmAF Corse+ 16 okr.
2656


Miguel Ramos
Guilherme Oliveira
Matteo Cairoli
LMGTE AmProject 1 - AO+ 17 okr.
2777


Christian Ried
Mikkel Pedersen
Julien Andlauer
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 17 okr.
2825


Ahmad Al Harthy
Michael Dinan
Charlie Eastwood
LMGTE AmORT by TF+ 17 okr.
2988


Ryan Hardwick
Zacharie Robichon
Harry Tincknell
LMGTE AmProton Competition+ 18 okr.
3057


Takeshi Kimura
Scott Huffaker
Daniel Serra
LMGTE AmKessel Racing+ 18 okr.
3186


Michael Wainwright
Riccardo Pera
Benjamin Barker
LMGTE AmGR Racing+ 18 okr.
3260


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Alessio Picariello
LMGTE AmIron Lynx+ 19 okr.
3398


Paul Dalla Lana
Axcil Jefferies
Nicki Thiim
LMGTE AmNorthwest AMR+ 20 okr.
3410


Ryan Cullen
Matthias Kaiser
Gabriel Aubry
LMP2Vector Sport+ 29 okr.
355


Dane Cameron
Michael Christensen
Frédéric Makowiecki
HypercarHYPorsche Penske Motorsport+ 33 okr.
NSK4


Tom Dillmann
Esteban Guerrieri
Jacques Villeneuve
HypercarFloyd Vanwall Racing Team
NSK777


Satoshi Hoshino
Casper Stevenson
Tomonobu Fujii
LMGTE AmD'Station Racing

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze