Dwa Audi R18 wygrały tegoroczny wyścig 24h Le Mans. Porsche odpadło z wyścigu wskutek awarii – w innych kategoriach triumfowały załogi Jota, AF Corse i Aston Martin.
"Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle" – choć z drugiej strony, kibice nie mogli się tego do końca spodziewać. Nie tylko obecność, ale i bardzo dobre wyniki Toyoty, a potem Porsche, przez dłuższą część rywalizacji sugerowały nam pokonanie dominatorów z Audi – ostatecznie jednak to ta marka może sobie dopisać kolejne zwycięstwo – a nawet dublet, gdyż także i drugie miejsce zajął ich prototyp R18. Z podium może cieszyć się ekipa Toyoty, z wysokiego, czwartego miejsca nowy prototyp Rebelliona – a z triumfów w pozostałych kategoriach ekipy: Jota, AF Corse i Aston Martin Racing, ta pierwsza po interesującej walce pod koniec wyścigu z Ligierem ekipy Thiriet TDS Racing. Wielkim przegranym wyścigu, prócz Porsche może czuć się także nietypowy prototyp Nissan ZEOD RC – ten w rywalizacji przejechał zaledwie 5 pełnych okrążeń i ani razu nie pokazał nam w wyścigu przejazdu korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.
Pojazdom kategorii LMP1, już tylko dramat mógł odebrać poszczególne pozycje. Różnice między nimi wynosiły przynajmniej 3 okrążenia – a pozostające w garażach Porsche spadały coraz niżej, wyprzedzone także przez prototyp R-One nr 12 Rebelliona. Pod koniec, dwa Audi zjechały się ze sobą, by na mecie potwierdzić swój dublet – na tor wyjechało także wciąż sprawne Porsche nr 14, by jeden z 919 Hybrid w ogóle przejechał metę. Pięknym gestem było wtedy zachowanie zespołu Audi, które podczas wyjazdu Porsche na tor, oklaskami podziękowało konkurencyjnemu zespołowi za tegoroczną rywalizację – faktem jest jednak, że to Audi odniosło swoje trzynaste zwycięstwo, zbliżając się do rekordowej liczby szesnastu triumfów Porsche. Dwa Audi i Porsche wspólnie przekroczyły linię mety – nie było tam natomiast Toyoty nr 8, która zakończyła wyścig na najniższym stopniu podium.
Szczęśliwi (choć w dużej części dzięki awariom fabrycznych konkurentów) mogli być także członkowie zespołu Rebellion, których nowy R-One dojechał do mety jako czwarty. Pojazd ostatecznie stracił do lidera 20 okrążeń.
W kategorii LMP2, mimo bardzo dobrych wyników z drugiej części wyścigu, to jednak nie prototyp Ligier cieszył się ze zwycięstwa. Dobrą taktyką i szybką jazdą, triumf odniósł zmodernizowany Zytek ekipy Jota Sport – Oliver Turvey pokonał Ludovica Badeya o niecałe 80 sekund, zwiększając tą przewagę po objęciu prowadzenia na początku ostatniej godziny rywalizacji. Drugie miejsce prototypu od Thiriet TDS Racing to jednak i tak sukces inżynierów Onroak Automotive (twórców Ligiera JS P2) – i tylko szkoda, że ich główny reprezentant, czyli zespół OAK Racing, dojechał do mety dopiero na miejscu piątym. Trzeci był Nelson Panciatici w Alpine zespołu Signatech – a czwarta Oreca 03R od Sébastien Loeb Racing, która zyskała to miejsce dzięki dłuższym postojom załogi OAK.
Niczym niezwykłym było za to zwycięstwo w kategorii GTE Pro ekipy AF Corse, której załoga nr 51 prowadziła od czasu awarii Aston Martina nr 97. Interesującą była tu jednak rywalizacja o miejsce drugie – po serii pit-stopów na początku ostatniej godziny wyścigu, na drugie miejsce wyszła w końcu Corvette nr 73. Wydawało się, że Frédéric Makowiecki w Porsche nr 92 jest jeszcze w stanie odrobić tą stratę – gdy jednak Francuz zjechał na jeszcze jeden pit-stop, wszystko było już jasne. Czwarte miejsce zajęła ostatecznie druga z Corvette – a pechowy Aston Martin stracił do zwycięzcy prawie 30 okrążeń.
W kategorii GTE Am, sytuacja już się nie zmieniła – choć Aston Martin znów przeraził swoich kibiców, na początku ostatniej godziny wyścigu "wjeżdżając" na chwilę do swojego garażu. Wizyta wewnątrz boksu okazała się jednak krótka i bezbolesna – przez co załoga nr 95 utrzymała 2 okrążenia przewagi nad Porsche, bezpiecznie dowożąc do mety zwycięstwo. Klaus Bachler z Porsche nr 88 mógł za to obawiać się nacisków ze strony Marco Ciociego z Ferrari nr 61 – gdy jednak ten zjechał na pit-stop i zwiększył stratę do okrążenia, niemiecka ekipa była już także pewna swojej pozycji. Ferrari dojechało do mety na miejscu trzecim – a za nim pozostały Ferrari od 8Star, Porsche od Dempsey Racing Proton i drugi Aston Martin.
Tegoroczna batalia należała więc do jednej z najciekawszych od kilku lat. Już chwilę, nikt nie był w stanie zagrozić Audi tak, jak to w tym roku zrobiły Toyota i Porsche – to drugie było zresztą dla Audi konkurentem szczególnym, gdyż spotkały się tu dwaj producenci o największej liczbie zwycięstw. Także i w pozostałych kategoriach działo się wiele, układ przynajmniej na podium był długo niepewny – miejmy więc nadzieję, że i w przyszłym roku czeka nas niesamowita rywalizacja na kultowej Pętli de la Sarthe. A że może tak być, dowodzi chociażby ilość zapowiedzianych prototypów LMP1 – razem z Nissanem i Lotusem może ich być ponad 10 – a wciąż nowe plotki pojawiają się także co do Ferrari...
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | |||||
1 | 2 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
1 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | 379 okr. | |||
2 | 1 | Lucas di Grassi Marc Gené Tom Kristensen |
2 | LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | + 3 okr. | |||
3 | 8 | Anthony Davidson Nicolas Lapierre Sébastien Buemi |
3 | LMP1-H | Toyota Racing | M | + 5 okr. | |||
4 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Mathias Beche |
4 | LMP1-L | Rebellion Racing | M | + 19 okr. | |||
5 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Oliver Turvey |
1 | LMP2 | Jota Sport | D | + 23 okr. | |||
6 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
2 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | D | + 24 okr. | |||
7 | 36 | Paul-Loup Chatin Nelson Panciatici Oliver Webb |
3 | LMP2 | Signatech Alpine | D | (+ 2:36,427) | |||
8 | 24 | René Rast Jan Charouz Vincent Capillaire |
4 | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | M | + 25 okr. | |||
9 | 35 | Alex Brundle Jann Mardenborough Mark Shulzhitskiy |
5 | LMP2 | OAK Racing | D | (+ 1:47,751) | |||
10 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Romain Brandela |
6 | LMP2 | Newblood by Morand Racing | D | + 27 okr. | |||
11 | 33 | David Cheng Ho-Pin Tung Adderly Fong |
7 | LMP2 | OAK Racing Team Asia | M | + 32 okr. | |||
12 | 34 | Michel Frey Franck Mailleux Jon Lancaster |
8 | LMP2 | Race Performance | D | + 37 okr. | |||
13 | 51 | Gianmaria Bruni Toni Vilander Giancarlo Fisichella |
1 | GTE Pro | AF Corse | M | + 40 okr. | |||
14 | 73 | Jan Magnussen Antonio García Jordan Taylor |
2 | GTE Pro | Corvette Racing | M | + 41 okr. | |||
15 | 92 | Marco Holzer Frédéric Makowiecki Richard Lietz |
3 | GTE Pro | Porsche Team Manthey | M | + 42 okr. | |||
16 | 29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Stéphane Raffin |
9 | LMP2 | Pegasus Racing | D | + 43 okr. | |||
17 | 95 | Kristian Poulsen David Heinemeier Hansson Nicki Thiim |
1 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | + 45 okr. | |||
18 | 74 | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
4 | GTE Pro | Corvette Racing | M | + 46 okr. | |||
19 | 88 | Christian Ried Klaus Bachler Khaled Al Qubaisi |
2 | GTE Am | Proton Competition | M | + 47 okr. | |||
20 | 61 | Luis Pérez Companc Marco Cioci Mirko Venturi |
3 | GTE Am | AF Corse | M | + 48 okr. | |||
21 | 90 | Franck Montecalvo Gianluca Roda Paolo Ruberti |
4 | GTE Am | 8Star Motorsports | M | + 49 okr. | |||
22 | 77 | Patrick Dempsey Joe Foster Patrick Long |
5 | GTE Am | Dempsey Racing-Proton | M | + 50 okr. | |||
23 | 42 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Matthew McMurry |
10 | LMP2 | Caterham Racing | D | (+ 4,355) | |||
24 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Christoffer Nygaard |
6 | GTE Am | Aston Martin Racing | M | (+ 42,976) | |||
25 | 66 | Abdulaziz Turki Alfaisal Seth Neiman Spencer Pumpelly |
7 | GTE Am | JMW Motorsport | M | + 52 okr. | |||
26 | 70 | Shinji Nakano Pierre Ehret Martin Rich |
8 | GTE Am | Team Taisan | M | (+ 1:40,086) | |||
27 | 58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
9 | GTE Am | Team Sofrev-ASP | M | + 54 okr. | |||
28 | 57 | Tracy Krohn Nicklas Jöhnsson Ben Collins |
10 | GTE Am | Krohn Racing | M | + 55 okr. | |||
29 | 76 | Raymond Narac Nicolas Armindo David Hallyday |
11 | GTE Am | IMSA Performance Matmut | M | + 56 okr. | |||
30 | 53 | Johnny Mowlem Mark Patterson Archie Hamilton |
12 | GTE Am | RAM Racing | M | + 60 okr. | |||
31 | 79 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
5 | GTE Pro | Prospeed Competition | M | (+ 1:16,511) | |||
32 | 67 | Eric Maris Jean Marc Merlin Eric Helary |
13 | GTE Am | IMSA Performance Matmut | M | + 62 okr. | |||
33 | 97 | Darren Turner Stefan Mücke Bruno Senna |
6 | GTE Pro | Aston Martin Racing | M | + 69 okr. | |||
34 | 91 | Patrick Pilet Jörg Bergmeister Nick Tandy |
7 | GTE Pro | Porsche Team Manthey | M | + 70 okr. | |||
35 | 27 | Siergiej Żłobin Mika Salo Anton Ładygin |
11 | LMP2 | SMP Racing | M | + 76 okr. | |||
36 | 62 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
14 | GTE Am | AF Corse | M | + 84 okr. | |||
37 | 14 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
5 | LMP1-H | Porsche Team | M | + 31 okr. | |||
38 | 20 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
6 | LMP1-H | Porsche Team | M | + 33 okr. | |||
39 | 50 | Pierre Ragues Ricky Taylor Keiko Ihara |
12 | LMP2 | Larbre Competition | M | + 38 okr. | |||
NSK | 7 | Alexander Wurz Stéphane Sarrazin Kazuki Nakajima |
LMP1-H | Toyota Racing | M | |||||
NSK | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Aleksiej Basow |
GTE Am | SMP Racing | M | |||||
NSK | 75 | François Perrodo Emmanuel Collard Markus Palttala |
GTE Am | Prospeed Competition | M | |||||
NSK | 52 | Matt Griffin Álvaro Parente Federico Leo |
GTE Pro | RAM Racing | M | |||||
NSK | 26 | Roman Rusinov Olivier Pla Julien Canal |
LMP2 | G-Drive Racing | D | |||||
NSK | 60 | Peter Ashley Mann Lorenzo Case Raffaele Giammaria |
GTE Am | AF Corse | M | |||||
NSK | 47 | Matthew Howson Richard Bradley Alexandre Imperatori |
LMP2 | KCMG | D | |||||
NSK | 13 | Dominik Kraihamer Andrea Belicchi Fabio Leimer |
LMP1-L | Rebellion Racing | M | |||||
NSK | 48 | Nathanaël Berthon Rodolfo Gonzalez Karun Chandhok |
LMP2 | Murphy Prototypes | D | |||||
NSK | 41 | Rudolf Nunemann Allessandro Latif James Winslow |
LMP2 | Greaves Motorsport | D | |||||
NSK | 71 | Davide Rigon Pierre Kaffer Olivier Beretta |
GTE Pro | AF Corse | M | |||||
NSK | 3 | Filipe Albuquerque Marco Bonanomi Oliver Jarvis |
LMP1-H | Audi Sport Team Joest | M | |||||
NSK | 81 | Steve Wyatt Michele Rugolo Sam Bird |
GTE Am | AF Corse | M | |||||
NSK | 37 | Kyrił Ładygin Nicolas Minassian Maurizio Mediani |
LMP2 | SMP Racing | M | |||||
NSK | 0 | Lucas Ordóñez Wolfgand Reip Satoshi Motoyama |
CDNT | Nissan Motorsports Global | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.