Audi wciąż (podwójnie) niepokonane

Dwa Audi R18 wygrały tegoroczny wyścig 24h Le Mans. Porsche odpadło z wyścigu wskutek awarii – w innych kategoriach triumfowały załogi Jota, AF Corse i Aston Martin.

"Miało być pięknie, a wyszło jak zwykle" – choć z drugiej strony, kibice nie mogli się tego do końca spodziewać. Nie tylko obecność, ale i bardzo dobre wyniki Toyoty, a potem Porsche, przez dłuższą część rywalizacji sugerowały nam pokonanie dominatorów z Audi – ostatecznie jednak to ta marka może sobie dopisać kolejne zwycięstwo – a nawet dublet, gdyż także i drugie miejsce zajął ich prototyp R18. Z podium może cieszyć się ekipa Toyoty, z wysokiego, czwartego miejsca nowy prototyp Rebelliona – a z triumfów w pozostałych kategoriach ekipy: Jota, AF Corse i Aston Martin Racing, ta pierwsza po interesującej walce pod koniec wyścigu z Ligierem ekipy Thiriet TDS Racing. Wielkim przegranym wyścigu, prócz Porsche może czuć się także nietypowy prototyp Nissan ZEOD RC – ten w rywalizacji przejechał zaledwie 5 pełnych okrążeń i ani razu nie pokazał nam w wyścigu przejazdu korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.

Pojazdom kategorii LMP1, już tylko dramat mógł odebrać poszczególne pozycje. Różnice między nimi wynosiły przynajmniej 3 okrążenia – a pozostające w garażach Porsche spadały coraz niżej, wyprzedzone także przez prototyp R-One nr 12 Rebelliona. Pod koniec, dwa Audi zjechały się ze sobą, by na mecie potwierdzić swój dublet – na tor wyjechało także wciąż sprawne Porsche nr 14, by jeden z 919 Hybrid w ogóle przejechał metę. Pięknym gestem było wtedy zachowanie zespołu Audi, które podczas wyjazdu Porsche na tor, oklaskami podziękowało konkurencyjnemu zespołowi za tegoroczną rywalizację – faktem jest jednak, że to Audi odniosło swoje trzynaste zwycięstwo, zbliżając się do rekordowej liczby szesnastu triumfów Porsche. Dwa Audi i Porsche wspólnie przekroczyły linię mety – nie było tam natomiast Toyoty nr 8, która zakończyła wyścig na najniższym stopniu podium.

Szczęśliwi (choć w dużej części dzięki awariom fabrycznych konkurentów) mogli być także członkowie zespołu Rebellion, których nowy R-One dojechał do mety jako czwarty. Pojazd ostatecznie stracił do lidera 20 okrążeń.

W kategorii LMP2, mimo bardzo dobrych wyników z drugiej części wyścigu, to jednak nie prototyp Ligier cieszył się ze zwycięstwa. Dobrą taktyką i szybką jazdą, triumf odniósł zmodernizowany Zytek ekipy Jota Sport – Oliver Turvey pokonał Ludovica Badeya o niecałe 80 sekund, zwiększając tą przewagę po objęciu prowadzenia na początku ostatniej godziny rywalizacji. Drugie miejsce prototypu od Thiriet TDS Racing to jednak i tak sukces inżynierów Onroak Automotive (twórców Ligiera JS P2) – i tylko szkoda, że ich główny reprezentant, czyli zespół OAK Racing, dojechał do mety dopiero na miejscu piątym. Trzeci był Nelson Panciatici w Alpine zespołu Signatech – a czwarta Oreca 03R od Sébastien Loeb Racing, która zyskała to miejsce dzięki dłuższym postojom załogi OAK.

Niczym niezwykłym było za to zwycięstwo w kategorii GTE Pro ekipy AF Corse, której załoga nr 51 prowadziła od czasu awarii Aston Martina nr 97. Interesującą była tu jednak rywalizacja o miejsce drugie – po serii pit-stopów na początku ostatniej godziny wyścigu, na drugie miejsce wyszła w końcu Corvette nr 73. Wydawało się, że Frédéric Makowiecki w Porsche nr 92 jest jeszcze w stanie odrobić tą stratę – gdy jednak Francuz zjechał na jeszcze jeden pit-stop, wszystko było już jasne. Czwarte miejsce zajęła ostatecznie druga z Corvette – a pechowy Aston Martin stracił do zwycięzcy prawie 30 okrążeń.

W kategorii GTE Am, sytuacja już się nie zmieniła – choć Aston Martin znów przeraził swoich kibiców, na początku ostatniej godziny wyścigu "wjeżdżając" na chwilę do swojego garażu. Wizyta wewnątrz boksu okazała się jednak krótka i bezbolesna – przez co załoga nr 95 utrzymała 2 okrążenia przewagi nad Porsche, bezpiecznie dowożąc do mety zwycięstwo. Klaus Bachler z Porsche nr 88 mógł za to obawiać się nacisków ze strony Marco Ciociego z Ferrari nr 61 – gdy jednak ten zjechał na pit-stop i zwiększył stratę do okrążenia, niemiecka ekipa była już także pewna swojej pozycji. Ferrari dojechało do mety na miejscu trzecim – a za nim pozostały Ferrari od 8Star, Porsche od Dempsey Racing Proton i drugi Aston Martin.

Tegoroczna batalia należała więc do jednej z najciekawszych od kilku lat. Już chwilę, nikt nie był w stanie zagrozić Audi tak, jak to w tym roku zrobiły Toyota i Porsche – to drugie było zresztą dla Audi konkurentem szczególnym, gdyż spotkały się tu dwaj producenci o największej liczbie zwycięstw. Także i w pozostałych kategoriach działo się wiele, układ przynajmniej na podium był długo niepewny – miejmy więc nadzieję, że i w przyszłym roku czeka nas niesamowita rywalizacja na kultowej Pętli de la Sarthe. A że może tak być, dowodzi chociażby ilość zapowiedzianych prototypów LMP1 – razem z Nissanem i Lotusem może ich być ponad 10 – a wciąż nowe plotki pojawiają się także co do Ferrari...

P Nr Kierowcy Klasa Zespół Rezultat
1 2

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
1 LMP1-H Audi Sport Team Joest M 379 okr.
2 1

Lucas di Grassi
Marc Gené
Tom Kristensen
2 LMP1-H Audi Sport Team Joest M + 3 okr.
3 8

Anthony Davidson
Nicolas Lapierre
Sébastien Buemi
3 LMP1-H Toyota Racing M + 5 okr.
4 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Mathias Beche
4 LMP1-L Rebellion Racing M + 19 okr.
5 38

Simon Dolan
Harry Tincknell
Oliver Turvey
1 LMP2 Jota Sport D + 23 okr.
6 46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
2 LMP2 Thiriet by TDS Racing D + 24 okr.
7 36

Paul-Loup Chatin
Nelson Panciatici
Oliver Webb
3 LMP2 Signatech Alpine D (+ 2:36,427)
8 24

René Rast
Jan Charouz
Vincent Capillaire
4 LMP2 Sébastien Loeb Racing M + 25 okr.
9 35

Alex Brundle
Jann Mardenborough
Mark Shulzhitskiy
5 LMP2 OAK Racing D (+ 1:47,751)
10 43

Christian Klien
Gary Hirsch
Romain Brandela
6 LMP2 Newblood by Morand Racing D + 27 okr.
11 33

David Cheng
Ho-Pin Tung
Adderly Fong
7 LMP2 OAK Racing Team Asia M + 32 okr.
12 34

Michel Frey
Franck Mailleux
Jon Lancaster
8 LMP2 Race Performance D + 37 okr.
13 51

Gianmaria Bruni
Toni Vilander
Giancarlo Fisichella
1 GTE Pro AF Corse M + 40 okr.
14 73

Jan Magnussen
Antonio García
Jordan Taylor
2 GTE Pro Corvette Racing M + 41 okr.
15 92

Marco Holzer
Frédéric Makowiecki
Richard Lietz
3 GTE Pro Porsche Team Manthey M + 42 okr.
16 29

Julien Schell
Nicolas Leutwiler
Stéphane Raffin
9 LMP2 Pegasus Racing D + 43 okr.
17 95

Kristian Poulsen
David Heinemeier Hansson
Nicki Thiim
1 GTE Am Aston Martin Racing M + 45 okr.
18 74

Oliver Gavin
Tommy Milner
Richard Westbrook
4 GTE Pro Corvette Racing M + 46 okr.
19 88

Christian Ried
Klaus Bachler
Khaled Al Qubaisi
2 GTE Am Proton Competition M + 47 okr.
20 61

Luis Pérez Companc
Marco Cioci
Mirko Venturi
3 GTE Am AF Corse M + 48 okr.
21 90

Franck Montecalvo
Gianluca Roda
Paolo Ruberti
4 GTE Am 8Star Motorsports M + 49 okr.
22 77

Patrick Dempsey
Joe Foster
Patrick Long
5 GTE Am Dempsey Racing-Proton M + 50 okr.
23 42

Tom Kimber-Smith
Chris Dyson
Matthew McMurry
10 LMP2 Caterham Racing D (+ 4,355)
24 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Christoffer Nygaard
6 GTE Am Aston Martin Racing M (+ 42,976)
25 66

Abdulaziz Turki Alfaisal
Seth Neiman
Spencer Pumpelly
7 GTE Am JMW Motorsport M + 52 okr.
26 70

Shinji Nakano
Pierre Ehret
Martin Rich
8 GTE Am Team Taisan M (+ 1:40,086)
27 58

Fabien Barthez
Anthony Pons
Soheil Ayari
9 GTE Am Team Sofrev-ASP M + 54 okr.
28 57

Tracy Krohn
Nicklas Jöhnsson
Ben Collins
10 GTE Am Krohn Racing M + 55 okr.
29 76

Raymond Narac
Nicolas Armindo
David Hallyday
11 GTE Am IMSA Performance Matmut M + 56 okr.
30 53

Johnny Mowlem
Mark Patterson
Archie Hamilton
12 GTE Am RAM Racing M + 60 okr.
31 79
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
5 GTE Pro Prospeed Competition M (+ 1:16,511)
32 67

Eric Maris
Jean Marc Merlin
Eric Helary
13 GTE Am IMSA Performance Matmut M + 62 okr.
33 97

Darren Turner
Stefan Mücke
Bruno Senna
6 GTE Pro Aston Martin Racing M + 69 okr.
34 91

Patrick Pilet
Jörg Bergmeister
Nick Tandy
7 GTE Pro Porsche Team Manthey M + 70 okr.
35 27

Siergiej Żłobin
Mika Salo
Anton Ładygin
11 LMP2 SMP Racing M + 76 okr.
36 62

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
14 GTE Am AF Corse M + 84 okr.
37 14

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
5 LMP1-H Porsche Team M + 31 okr.
38 20

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
6 LMP1-H Porsche Team M + 33 okr.
39 50

Pierre Ragues
Ricky Taylor
Keiko Ihara
12 LMP2 Larbre Competition M + 38 okr.
NSK 7

Alexander Wurz
Stéphane Sarrazin
Kazuki Nakajima
LMP1-H Toyota Racing M
NSK 72

Andrea Bertolini
Wiktor Szajtar
Aleksiej Basow
GTE Am SMP Racing M
NSK 75

François Perrodo
Emmanuel Collard
Markus Palttala
GTE Am Prospeed Competition M
NSK 52

Matt Griffin
Álvaro Parente
Federico Leo
GTE Pro RAM Racing M
NSK 26

Roman Rusinov
Olivier Pla
Julien Canal
LMP2 G-Drive Racing D
NSK 60

Peter Ashley Mann
Lorenzo Case
Raffaele Giammaria
GTE Am AF Corse M
NSK 47

Matthew Howson
Richard Bradley
Alexandre Imperatori
LMP2 KCMG D
NSK 13

Dominik Kraihamer
Andrea Belicchi
Fabio Leimer
LMP1-L Rebellion Racing M
NSK 48

Nathanaël Berthon
Rodolfo Gonzalez
Karun Chandhok
LMP2 Murphy Prototypes D
NSK 41

Rudolf Nunemann
Allessandro Latif
James Winslow
LMP2 Greaves Motorsport D
NSK 71

Davide Rigon
Pierre Kaffer
Olivier Beretta
GTE Pro AF Corse M
NSK 3

Filipe Albuquerque
Marco Bonanomi
Oliver Jarvis
LMP1-H Audi Sport Team Joest M
NSK 81

Steve Wyatt
Michele Rugolo
Sam Bird
GTE Am AF Corse M
NSK 37

Kyrił Ładygin
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
LMP2 SMP Racing M
NSK 0

Lucas Ordóñez
Wolfgand Reip
Satoshi Motoyama
CDNT Nissan Motorsports Global M

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze