Znamy już 12 z 16 zespołów, które otrzymały zaproszenia do Le Mans 24h w związku z sukcesami z roku 2013. Ponownie, nieznane są tylko ekipy, które przyjadą z USA.
Sukces w wyścigach Endurance określonych jako "Le Mans", od dawna automatycznie pozwala na start w tej prestiżowej batalii na Pętli de la Sarthe. Od roku 2012, automatycznie biorą tu udział także ekipy startujące w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, których Le Mans 24h jest czołową odsłoną – za to zmienił się wtedy system przyznawania zaproszeń dla ekip startujących w USA. Zamiast zwycięzców tamtejszej ALMS, organizatorzy serii otrzymywali określoną liczbę zaproszeń – i przyznawali ją według własnych kryteriów.
W tym roku, przydział ten wynosił 3 miejsca – w nadchodzącym sezonie zwiększony został do czterech. Właśnie te cztery miejsca to ostatnie niewiadome co do automatycznych startów w Le Mans 24h – w przypadku ELMS, AsLMS oraz zwycięzców poprzedniej batalii, znamy natomiast już wszystkie ekipy, które zostały zaproszone do 81. odsłony rywalizacji.
W przypadku poprzedniego wyścigu, będą to Audi Sport Team Joest z kategorii LMP1, OAK Racing z kategorii LMP2, Porsche AG Team Manthey z GTE Pro oraz IMSA Performance Matmut z GTE Am. Wszystkie te ekipy mają pojawić się w sezonie 2014 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata – tak więc ich start, i tak był niemal pewny.
Szansą jest za to triumf w kategoriach kontynentalnych wyścigów Le Mans. Z Europy, taką szansę otrzymała w LMP2 Signatech-Alpine, której częścią jest powracający do sportów samochodowych, słynny francuski producent – a w GTE będzie to brytyjski RAM Racing. Tu przyznano także zaproszenia za miejsce drugie – otrzymał je niemiecki Proton Competition – a zwycięzcy kategorii nieobecnych w Le Mans 24h otrzymały szansę na obecność w wyższych klasach. W LMP2 będzie mogła startować najlepsza załoga Le Mans Prototype Challenge, Paul-Loup Chatin i Gary Hirsch – a w GTE Am załoga AF Corse, choć ta zajęła tu drugie miejsce. Najlepsza w stawce SMP Racing nie uczestniczyła jednak w całym sezonie, przez co o start będzie musiała ubiegać się niezależnie od wyników w ELMS.
Szansę na start otrzymały także ekipy wygrywające w nielicznej w tym roku Azjatyckiej Serii Le Mans. Tu prawo startu otrzymał zespół OAK Racing z kategorii LMP2 – prawo startu w kategorii GTE Am otrzymały natomiast dwie najlepsze ekipy GTC, AF Corse oraz Craft Racing. Wniosek o takowe prawo złożyła także najlepsza załoga kategorii GTE, Taisan Ken Endless – tyle tylko, że w tym sezonie był to jedyny zespół walczący w tej klasie...
O przydziałach z ALMS dowiemy się później – podobnie, jak listę startową serii FIA WEC, która będzie także składała się na pełną listę startów w Le Mans 24h. Nawet po wypełnieniu tych pozycji, pozostaje tu jednak kilka wolnych miejsc – o które z pewnością będą jeszcze starały się różne ekipy. Wyścig Le Mans 24h odbędzie się w dniach 14-15. czerwca.
Sukces | Zespół | Zaproszenie | |
Le Mans 24h 2013 | |||
1. miejsce w LMP1 | Audi Sport Team Joest | LMP1 | |
1. miejsce w LMP2 | OAK Racing | LMP2 | |
1. miejsce w LMGTE Pro | Porsche AG Team Manthey | LMGTE Pro | |
1. miejsce w LMGTE Am | IMSA Performance Matmut | LMGTE Am | |
Europejska Seria Le Mans | |||
1. miejsce w LMP2 | Signatech-Alpine | LMP2 | |
1. miejsce w LMPC | Paul-Loup Chatin Gary Hirsch (Team Endurance Challenge) |
LMP2 | |
1. miejsce w GTE | RAM Racing | LMGTE ProAm | |
2. miejsce w GTE | Proton Competition | LMGTE ProAm | |
2. miejsce w GTC* | AF Corse | LMGTE Am | |
Azjatycka Seria Le Mans | |||
1. miejsce w LMP2 | OAK Racing Total | LMP2 | |
1. miejsce w GTC | AF Corse | LMGTE Am | |
2. miejsce w GTC | Craft Racing | LMGTE Am |
* - ekipa z pierwszego miejsca nie otrzymała zaproszenia wskutek braku startów we wszystkich wyścigach serii
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.