Alessandro Pier Guidi, James Calado i Antonio Giovinazzi odnieśli zwycięstwo w 91. edycji wyścigu 24 godziny Le Mans. Był to pierwszy od pół wieku start fabrycznego zespołu Ferrari w czołowej klasie od pół wieku i pierwsze zwycięstwo włoskiego producenta w klasyfikacji generalnej od 1965 roku.
Przeczytaj też: Ferrari jedzie po zwycięstwo w 24h Le Mans – relacja po 23 godzinach
Pier Guidi rozpoczynał ostatnią godzinę z przewagą trzech minut nad Ryō Hirakawą w Toyocie #8. Różnica pomiędzy czołową dwójką zmniejszyła się jednak do mniej niż dwóch minut, po tym jak drugi raz w tym wyścigu Ferrari #51 miało problem z odpaleniem po zakończeniu tankowania.
Last pit stop for the Ferrari #51, longer than expected.#WEC #LeMans24 #LeMansCentenary @FerrariHypercar pic.twitter.com/2IRtRGUeAm
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) June 11, 2023
Po rozwiązaniu problemu, aktualny mistrz świata w kategorii GTE Pro wspólnie z Jamesem Calado pewnie jechał po trzecie zwycięstwo tej pary na Circuit de la Sarthe i pierwsze w czołowej klasie. Dla Giovinazziego był to pierwszy triumf we francuskim klasyku.
Ubiegłoroczni zwycięzcy Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryō Hirakawa zajęli drugie miejsce i powiększyli swoje prowadzenie w klasyfikacji generalnej Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Podium uzupełnili Earl Bamber, Alex Lynn i Richard Westbrook w Cadillacu #2, plasując się przed siostrzaną załogą Sébastiena Bourdaisa, Rengera van der Zande i Scotta Dixona oraz Ferrari #50 Antonio Fuoco, Miguela Moliny i Nicklasa Nielsena.
Jadący na piątym miejscu Michael Christensen w Porsche #5 musiał zjechać do boksów na pół godziny do mety z powodu awarii samochodu, na czym skorzystały obie załogi Glickenhaus Racing. Startujący w pełnym sezonie WEC samochód #708 uplasował się przed drugim autem #709, które na 20 minut do mety na krótko znalazło się poza torem w szykanie Daytona, za sprawą Francka Mailleuxa. Zepsute Porsche przed końcem wyścigu wyprzedził także Peugeot #93.
Zwycięstwo w klasie LMP2 odnieśli Jakub Śmiechowski, Albert Costa i Fabio Scherer dla polskiego zespołu Inter Europol Competition, pokonując Team WRT #41 i Duqueine Team #30.
Nicky Catsburg, Ben Keating i Nicolás Varrone wygrali w klasie GTE Am, w ostatnim starcie Corvette C8.R na Circuit de la Sarthe.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado Antonio Giovinazzi | HypercarHY | Ferrari AF Corse | 342 okr. | 342 | |||
2 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | + 1:21,793 | 342 | |||
3 | 2 | Earl Bamber Alex Lynn Richard Westbrook | HypercarHY | Cadillac Racing | + 1 okr. | 341 | |||
4 | 3 | Sébastien Bourdais Renger van der Zande Scott Dixon | HypercarHY | Cadillac Racing | + 2 okr. | 340 | |||
5 | 50 | Antonio Fuoco Miguel Molina Nicklas Nielsen | HypercarHY | Ferrari AF Corse | + 5 okr. | 337 | |||
6 | 708 | Romain Dumas Olivier Pla Ryan Briscoe | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 7 okr. | 335 | |||
7 | 709 | Franck Mailleux Nathanaël Berthon Esteban Gutiérrez | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 9 okr. | 333 | |||
8 | 93 | Paul di Resta Mikkel Jensen Jean-Éric Vergne | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 12 okr. | 330 | |||
9 | 34 | Jakub Śmiechowski Albert Costa Fabio Scherer | LMP2 | Inter Europol Competition | + 14 okr. | 328 | |||
10 | 41 | Rui Andrade Louis Delétraz Robert Kubica | LMP2 | Team WRT | + 14 okr. | 328 | |||
11 | 30 | Neel Jani René Binder Nicolas Pino | LMP2 | Duqueine Team | + 15 okr. | 327 | |||
12 | 36 | Matthieu Vaxivière Charles Milesi Julien Canal | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 15 okr. | 327 | |||
13 | 31 | Sean Gelael Ferdinand Habsburg Robin Frijns | LMP2 | Team WRT | + 15 okr. | 327 | |||
14 | 48 | Paul Lafargue Paul-Loup Chatin Laurents Hörr | LMP2 | Idec Sport | + 15 okr. | 327 | |||
15 | 10 | Ryan Cullen Gabriel Aubry Matthias Kaiser | LMP2 | Vector Sport | + 17 okr. | 325 | |||
16 | 5 | Dane Cameron Michael Christensen Frédéric Makowiecki | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 17 okr. | 325 | |||
17 | 311 | Luís Felipe Derani Alexander Sims Jack Aitken | HypercarHY | Action Express Racing | + 18 okr. | 324 | |||
18 | 23 | Joshua Pierson Tom Blomqvist Oliver Jarvis | LMP2 | United Autosports | + 19 okr. | 323 | |||
19 | 35 | André Negrão Oliver Caldwell Memo Rojas | LMP2 | Alpine Elf Endurance Team | + 20 okr. | 322 | |||
20 | 45 | George Kurtz James Allen Colin Braun | LMP2P/A | Algarve Pro Racing | + 20 okr. | 322 | |||
21 | 22 | Philip Hanson Filipe Albuquerque Frederick Lubin | LMP2 | United Autosports | + 21 okr. | 321 | |||
22 | 6 | Kévin Estre André Lotterer Laurens Vanthoor | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | + 22 okr. | 320 | |||
23 | 37 | Nicolas Lapierre Alexandre Coigny Malthe Jakobsen | LMP2P/A | COOL Racing | + 25 okr. | 317 | |||
24 | 28 | David Heinemeier Hansson Oliver Rasmussen Pietro Fittipaldi | LMP2 | Jota | + 26 okr. | 316 | |||
25 | 65 | Manuel Maldonado Tijmen van der Helm Job van Uitert | LMP2 | Panis Racing | + 26 okr. | 316 | |||
26 | 33 | Nicky Catsburg Ben Keating Nicolás Varrone | LMGTE Am | Corvette Racing | + 29 okr. | 313 | |||
27 | 94 | Loïc Duval Gustavo Menezes Nico Müller | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 30 okr. | 312 | |||
28 | 25 | Ahmad Al Harthy Michael Dinan Charlie Eastwood | LMGTE Am | ORT by TF | + 30 okr. | 312 | |||
29 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Riccardo Pera | LMGTE Am | GR Racing | + 30 okr. | 312 | |||
30 | 85 | Sarah Bovy Michelle Gatting Rahel Frey | LMGTE Am | Iron Dames | + 30 okr. | 312 | |||
31 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Davide Rigon | LMGTE Am | AF Corse | + 30 okr. | 312 | |||
32 | 43 | Tom Van Rompuy Ugo De Wilde Maxime Martin | LMP2P/A | DKR Engineering | + 31 okr. | 311 | |||
33 | 98 | Ian James Daniel Mancinelli Alex Riberas | LMGTE Am | Northwest AMR | + 32 okr. | 310 | |||
34 | 9 | Bent Viscaal Juan Manuel Correa Filip Ugran | LMP2 | Prema Racing | + 32 okr. | 310 | |||
35 | 56 | PJ Hyett Gunnar Jeannette Matteo Cairoli | LMGTE Am | Project 1 - AO | + 33 okr. | 309 | |||
36 | 100 | Chandler Hull Andrew Haryanto Jeffrey Segal | LMGTE Am | Walkenhorst Motorsport | + 35 okr. | 307 | |||
37 | 39 | Roberto Lacorte Giedo van der Garde Patrick Pilet | LMP2P/A | Graff Racing | + 39 okr. | 303 | |||
38 | 74 | Kei Cozzolino Yorikatsu Tsujiko Naoki Yokomizo | LMGTE Am | Kessel Racing | + 39 okr. | 303 | |||
39 | 24 | Jimmie Johnson Mike Rockenfeller Jenson Button | Innovative | Hendrick Motorsports | + 57 okr. | 285 | |||
40 | 38 | António Félix da Costa Will Stevens Yifei Ye | HypercarHY | Hertz Team Jota | + 98 okr. | 244 | |||
NSK | 57 | Takeshi Kimura Scott Huffaker Daniel Serra | LMGTE Am | Kessel Racing | |||||
NSK | 911 | Michael Fassbender Martin Rump Richard Lietz | LMGTE Am | Proton Competition | |||||
NSK | 80 | François Perrodo Ben Barnicoat Norman Nato | LMP2P/A | AF Corse | |||||
NSK | 88 | Harry Tincknell Don Yount Jonas Ried | LMGTE Am | Proton Competition | |||||
NSK | 4 | Tom Dillmann Esteban Guerrieri Tristan Vautier | Hypercar | Floyd Vanwall Racing Team | |||||
NSK | 777 | Satoshi Hoshino Casper Stevenson Tomonobu Fujii | LMGTE Am | D'Station Racing | |||||
NSK | 47 | Reshad De Gerus Władysław Łomko Simon Pagenaud | LMP2 | COOL Racing | |||||
NSK | 77 | Christian Ried Mikkel Pedersen Julien Andlauer | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | |||||
NSK | 32 | Mark Kvamme Jan Magnussen Anders Fjordbach | LMP2P/A | Inter Europol Competition | |||||
NSK | 63 | Doriane Pin Daniił Kwiat Mirko Bortolotti | LMP2 | Prema Racing | |||||
NSK | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | |||||
NSK | 66 | Thomas Neubauer Louis Prette Giacomo Petrobelli | LMGTE Am | JMW Motorsport | |||||
NSK | 923 | Salih Yoluç Tom Gamble Dries Vanthoor | LMP2P/A | Racing Team Turkey | |||||
NSK | 75 | Felipe Nasr Mathieu Jaminet Nick Tandy | HypercarHY | Porsche Penske Motorsport | |||||
NSK | 72 | Arnold Robin Maxime Robin Valentin Hasse Clot | LMGTE Am | TF Sport | |||||
NSK | 83 | Luis Pérez-Companc Alessio Rovera Lilou Wadoux | LMGTE Am | Richard Mille AF Corse | |||||
NSK | 60 | Claudio Schiavoni Matteo Cressoni Alessio Picariello | LMGTE Am | Iron Lynx | |||||
NSK | 16 | Ryan Hardwick Zacharie Robichon Jan Heylen | LMGTE Am | Proton Competition | |||||
NSK | 55 | Gustav Dahlmann Birch Marco Sørensen Jens Reno Møller | LMGTE Am | GMB Motorsport | |||||
NSK | 21 | Simon Mann Julien Piguet Ulysse de Pauw | LMGTE Am | AF Corse | |||||
NSK | 13 | Steven Thomas Ricky Taylor René Rast | LMP2P/A | Tower Motorsports | |||||
NSK | 14 | Rodrigo Sales Mathias Beche Ben Hanley | LMP2P/A | Nielsen Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.