Nowa epoka startuje na Silverstone – zapowiedź 6h Silverstone

Już w ten weekend, wyścig na torze w Wielkiej Brytanii zainauguruje kolejny sezon rywalizacji FIA WEC. Tegoroczna osłona obfituje w nowości w każdej z czterech klas.

Rok nowości i zmian – tak można określić tegoroczny sezon Długodystansowych Mistrzostw Świata. Zdecydowanie największą z nich będzie brak w czołowej klasie ekipy Audi, która po 18 latach zakończyła swój pełen sukcesów program startów. Odejście zespołu byłych mistrzów WEC przyniosło zmiany w załogach konkurentów, konkretnie Porsche, które przejęło André Lotterera – zadziwiające jest jednak, że o ile tylko jeden członek ekipy Audi znalazł tu miejsce, zmiany w zespole ubiegłorocznych mistrzów są dużo większe. Bronić tytułu będzie tu tylko Neel Jani, który z Lotterem oraz Nickiem Tandym będzie stanowił tegoroczną załogę nr 1 – w nr 2, Timo Bernhard i Brendon Hartley będą się zmieniać z Earlem Bamberem w rywalizacji z jedynym tegorocznym fabrycznym przeciwnikiem.

Ten, Toyota, ponownie będzie starała się pokonać Niemców, do swojego grona dołączając tym razem trzykrotnego mistrza WTCC, José Maria Lopeza, który zastąpi Stéphane Sarrazina obok Kamui Kobayashiego i Mike’a Conwaya. Dramatyczny finisz ubiegłorocznego Le Mans 24h, w którym Toyota była dosłownie o krok od zwycięstwa, nakłoniło Japończyków do dalszych prac i przygotowania jeszcze silniejszej konkurencji dla Porsche – co w niedawnym Prologu na Monza okazało się być naprawdę niebezpieczne dla obrońców tytułu. Jak pojedynek tytanów będzie wyglądał na Silverstone, gdzie nowe pojazdy wystartują po raz pierwszy w wersji z dużym dociskiem aerodynamicznym, przekonamy się już w Niedzielę Wielkanocną – zapowiada się nam jednak bardzo interesująca rywalizacja.

Na tym tle, znów w cień schodzi prywatna część klasy LMP1. Ta w tym roku zmniejszyła się do zaledwie jednego pojazdu, konstrukcji CLM wystawionej przez austriacki ByKolles – stale obecny tu Rebellion, po latach praktycznego braku przeciwników postanowił przenieść się do LMP2, gdzie znajdzie ich sporo. Już samo to sprawia, że ta klasa będzie w praktyce nieistotnym dodatkiem do pojedynku Porsche-Toyota – do tego dochodzi jeszcze informacja z ostatniej chwili, iż ze startów zrezygnował Robert Kubica, były kierowca Formuły 1 i teoretycznie podstawa załogi planowanej na ten sezon. Olivera Webba, nieoficjalnie mieliby zmieniać Dominik Kraihamer oraz James Rossiter, którego ByKolles udało się sprowadzić na zaledwie 2 dni przed startem rundy – a głównym powodem zainteresowania tą serią, w praktyce pozostał fakt umieszczenia w CLM silnika z Nissana GT-R LM, tym razem centralnie i napędzającego tylną oś.

O wiele bardziej „techniczne” nowości przyniesie nam klasa LMP2, gdzie w życie wchodzi nowy regulamin dotyczący pojazdów. Pierwsze jego efekty mogliśmy już poznać za oceanem, gdzie w już trzech wyścigach startowały prototypy przygotowane według nowych wytycznych – teraz do walki wejdą jednak takie ekipy, jak TDS Racing, Signatech czy G-Drive, jak również wymieniony już wcześniej Rebellion, choć ten ostatni również obecny w długodystansowych bataliach w USA. Nowe zasady z założenia miały wyrównać szanse i zmniejszyć koszty zespołom, które chcąc walczyć w prototypach, nie byłyby w stanie wejść do horrendalnie drogiej klasy LMP1 – i jedno jest pewne, szanse wyrównały się tu znacznie, w praktyce wszystkie ekipy wybierając ten sam podstawowy model – Oreca 07.

Pod tym względem, wyróżniać będzie się jedynie zespół Signatech, ponownie z niewielkimi zmianami startując z logo Alpine – ogólnie jednak, tu najwięcej będzie zależało od kierowców i ich zespołów. Tych będzie łącznie sześć, w tym cztery wystawiające po dwa pojazdy – prócz Signatecha będzie to Rebellion, Manor oraz DC Racing. Niemal każdy z nich pojawi się z dość mocno odmienionymi załogami – Rebellion bez Heidfelda podzieli Prosta i Piqueta między Bechego i Heinemeiera-Hanssona oraz Sennę i Canala, do Manora dołączy Pietrow czy Trummer, a G-Drive wzbogaci się o Pierra Thirieta, co oznacza rozejście się Francuza z TDS Racing, dotychczasowym fundamentem zespołu.

Niemało zmian przyniesie nam także klasa GTE Pro, gdzie do walki powraca fabryczne Porsche ze swoim nowym 911 z wyraźnie przesuniętym w stronę „centrali” silnikiem. Naprzeciw dwóm najnowszym RSR staną prawdopodobnie  ostatnie Aston Martiny Vantage, Fordy z Luisem Felipe Deranim jako nowym partnerem Brytyjczyków w załodze nr 67 – a także AF Corse, u którego w tym sezonie nie znajdziemy dotychczasowej podstawy ekipy, Gianmarii Bruniego. Włocha, w załodze nr 51 zastąpi rodak, Alessandro Pier Guidi – w dalszej części sezonu, dwuosobowe załogi mają natomiast zostać wzbogacone o trzecich kierowców, Lucasa Di Grassiego i Miguela Molinę.

Jak na razie, Molina będzie startował w Ferrari w najsłabszej z klas, GTE Am, gdzie w tym roku do walki wejdą już pojazdy nowego regulaminu technicznego GTE. Oznacza to między innymi praktyczny koniec dla Larbre Compétition, która bez nowej wersji Corvette nie będzie już w stanie walczyć z konkurencją – reprezentantami Ferrari, w miejsce AF Corse zostanie szwajcarski Spirit of Race, ekipa również podległa Amato Ferrariemu początkowo utworzona do startów w seriach pozaeuropejskich. Także u Porsche, Protona sponsorowanego z Abu Zabi zastąpi ekipa współtworzona przez Patricka Dempseya – z ekip spoza Starego Kontynentu, miejsce Porsche od KCMG zajmie singapurski Clearwater z Weng Sun Mokiem i Keitą Sawą wspomaganych przez Matta Griffina.

Sezon rywalizacji FIA WEC rozpocznie się tradycyjnie w piątek, treningami o godzinie 12:45 i 17:45 czasu polskiego. W sobotę, po trzecim treningu o 10:40 rozpocznie się walka o pole position o godzinie 14:00 – dzień później, o 13:00 czasu polskiego kierowcy przystąpią do pierwszej tegorocznej rywalizacji na torze.

Nr Kierowca Klasa Zespół Samochód  
1

Neel Jani
André Lotterer
Nick Tandy
LMP1 HY Porsche LMP Team Porsche 919 Hybrid M
2

Timo Bernhard
Earl Bamber
Brendon Hartley
LMP1 HY Porsche LMP Team Porsche 919 Hybrid M
4

Oliver Webb
Dominik Kraihamer
James Rossiter
LMP1 ByKolles Racing Team ENSO CLM P1/01-Nismo M
7

Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid M
8

Sébastien Buemi
Anthony Davidson
Kazuki Nakajima
LMP1 HY Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid M
13

Mathias Beche
David Heinemeier-Hansson
Nelson Piquet Jr
LMP2 Vaillante Rebellion Oreca 07-Gibson D
24

Tor Graves
Jonathan Hirschi
Jean-Éric Vergne
LMP2 CEFC Manor TRS Racing Oreca 07-Gibson D
25

Roberto González
Simon Trummer
Witalij Pietrow
LMP2 CEFC Manor TRS Racing Oreca 07-Gibson D
26

Roman Rusinow
Pierre Thiriet
Alex Lynn
LMP2 G-Drive Racing Oreca 07-Gibson D
28

François Perrodo
Matthieu Vaxivère
Emmanuel Collard
LMP2 TDS Racing Oreca 07-Gibson D
31

Julien Canal
Nicolas Prost
Bruno Senna
LMP2 Vaillante Rebellion Oreca 07-Gibson D
36

Nicolas Lapierre
Gustavo Menezes
Matt Rao
LMP2 Signatech Alpine Matmut Alpine A470-Gibson D
37

David Cheng
Alex Brundle
Tristan Gommendy
LMP2 Jackie Chan DC Racing Oreca 07-Gibson D
38

Ho-Pin Tung
Oliver Jarvis
Thomas Laurent
LMP2 Jackie Chan DC Racing Oreca 07-Gibson D
51
James Calado
Alessandro Pier Guidi
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 488 GTE M
66

Stefan Mücke
Olivier Pla
Billy Johnson
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT M
67

Andy Priaulx
Harry Tincknell
Luis Felipe Derani
LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK Ford GT M
71
Davide Rigon
Sam Bird
LMGTE Pro AF Corse Ferrari 488 GTE M
91
Richard Lietz
Fréderic Makowiecki
LMGTE Pro Porsche GT Team Porsche 911 RSR M
92
Michael Christensen
Kévin Estre
LMGTE Pro Porsche GT Team Porsche 911 RSR M
95

Nicki Thiim
Marco Sørensen
Richie Stanaway
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage D
97

Darren Turner
Jonathan Adam
Daniel Serra
LMGTE Pro Aston Martin Racing Aston Martin Vantage D
54

Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Miguel Molina
LMGTE Am Spirit of Race Ferrari 488 GTE M
61

Weng Sun Mok
Keita Sawa
Matthew Griffin
LMGTE Am Clearwater Racing Ferrari 488 GTE M
77

Christian Ried
Matteo Cairoli
Marvin Dienst
LMGTE Am Dempsey-Proton Racing Porsche 911 RSR (991) D
86

Michael Wainwright
Benjamin Barker
Nicolas Foster
LMGTE Am Gulf Racing Porsche 911 RSR (991) D
98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
LMGTE Am Aston Martin Racing Aston Martin V8 Vantage D

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze