Już w ten weekend, wyścig na torze w Wielkiej Brytanii zainauguruje kolejny sezon rywalizacji FIA WEC. Tegoroczna osłona obfituje w nowości w każdej z czterech klas.
Rok nowości i zmian – tak można określić tegoroczny sezon Długodystansowych Mistrzostw Świata. Zdecydowanie największą z nich będzie brak w czołowej klasie ekipy Audi, która po 18 latach zakończyła swój pełen sukcesów program startów. Odejście zespołu byłych mistrzów WEC przyniosło zmiany w załogach konkurentów, konkretnie Porsche, które przejęło André Lotterera – zadziwiające jest jednak, że o ile tylko jeden członek ekipy Audi znalazł tu miejsce, zmiany w zespole ubiegłorocznych mistrzów są dużo większe. Bronić tytułu będzie tu tylko Neel Jani, który z Lotterem oraz Nickiem Tandym będzie stanowił tegoroczną załogę nr 1 – w nr 2, Timo Bernhard i Brendon Hartley będą się zmieniać z Earlem Bamberem w rywalizacji z jedynym tegorocznym fabrycznym przeciwnikiem.
Ten, Toyota, ponownie będzie starała się pokonać Niemców, do swojego grona dołączając tym razem trzykrotnego mistrza WTCC, José Maria Lopeza, który zastąpi Stéphane Sarrazina obok Kamui Kobayashiego i Mike’a Conwaya. Dramatyczny finisz ubiegłorocznego Le Mans 24h, w którym Toyota była dosłownie o krok od zwycięstwa, nakłoniło Japończyków do dalszych prac i przygotowania jeszcze silniejszej konkurencji dla Porsche – co w niedawnym Prologu na Monza okazało się być naprawdę niebezpieczne dla obrońców tytułu. Jak pojedynek tytanów będzie wyglądał na Silverstone, gdzie nowe pojazdy wystartują po raz pierwszy w wersji z dużym dociskiem aerodynamicznym, przekonamy się już w Niedzielę Wielkanocną – zapowiada się nam jednak bardzo interesująca rywalizacja.
Na tym tle, znów w cień schodzi prywatna część klasy LMP1. Ta w tym roku zmniejszyła się do zaledwie jednego pojazdu, konstrukcji CLM wystawionej przez austriacki ByKolles – stale obecny tu Rebellion, po latach praktycznego braku przeciwników postanowił przenieść się do LMP2, gdzie znajdzie ich sporo. Już samo to sprawia, że ta klasa będzie w praktyce nieistotnym dodatkiem do pojedynku Porsche-Toyota – do tego dochodzi jeszcze informacja z ostatniej chwili, iż ze startów zrezygnował Robert Kubica, były kierowca Formuły 1 i teoretycznie podstawa załogi planowanej na ten sezon. Olivera Webba, nieoficjalnie mieliby zmieniać Dominik Kraihamer oraz James Rossiter, którego ByKolles udało się sprowadzić na zaledwie 2 dni przed startem rundy – a głównym powodem zainteresowania tą serią, w praktyce pozostał fakt umieszczenia w CLM silnika z Nissana GT-R LM, tym razem centralnie i napędzającego tylną oś.
O wiele bardziej „techniczne” nowości przyniesie nam klasa LMP2, gdzie w życie wchodzi nowy regulamin dotyczący pojazdów. Pierwsze jego efekty mogliśmy już poznać za oceanem, gdzie w już trzech wyścigach startowały prototypy przygotowane według nowych wytycznych – teraz do walki wejdą jednak takie ekipy, jak TDS Racing, Signatech czy G-Drive, jak również wymieniony już wcześniej Rebellion, choć ten ostatni również obecny w długodystansowych bataliach w USA. Nowe zasady z założenia miały wyrównać szanse i zmniejszyć koszty zespołom, które chcąc walczyć w prototypach, nie byłyby w stanie wejść do horrendalnie drogiej klasy LMP1 – i jedno jest pewne, szanse wyrównały się tu znacznie, w praktyce wszystkie ekipy wybierając ten sam podstawowy model – Oreca 07.
Pod tym względem, wyróżniać będzie się jedynie zespół Signatech, ponownie z niewielkimi zmianami startując z logo Alpine – ogólnie jednak, tu najwięcej będzie zależało od kierowców i ich zespołów. Tych będzie łącznie sześć, w tym cztery wystawiające po dwa pojazdy – prócz Signatecha będzie to Rebellion, Manor oraz DC Racing. Niemal każdy z nich pojawi się z dość mocno odmienionymi załogami – Rebellion bez Heidfelda podzieli Prosta i Piqueta między Bechego i Heinemeiera-Hanssona oraz Sennę i Canala, do Manora dołączy Pietrow czy Trummer, a G-Drive wzbogaci się o Pierra Thirieta, co oznacza rozejście się Francuza z TDS Racing, dotychczasowym fundamentem zespołu.
Niemało zmian przyniesie nam także klasa GTE Pro, gdzie do walki powraca fabryczne Porsche ze swoim nowym 911 z wyraźnie przesuniętym w stronę „centrali” silnikiem. Naprzeciw dwóm najnowszym RSR staną prawdopodobnie ostatnie Aston Martiny Vantage, Fordy z Luisem Felipe Deranim jako nowym partnerem Brytyjczyków w załodze nr 67 – a także AF Corse, u którego w tym sezonie nie znajdziemy dotychczasowej podstawy ekipy, Gianmarii Bruniego. Włocha, w załodze nr 51 zastąpi rodak, Alessandro Pier Guidi – w dalszej części sezonu, dwuosobowe załogi mają natomiast zostać wzbogacone o trzecich kierowców, Lucasa Di Grassiego i Miguela Molinę.
Jak na razie, Molina będzie startował w Ferrari w najsłabszej z klas, GTE Am, gdzie w tym roku do walki wejdą już pojazdy nowego regulaminu technicznego GTE. Oznacza to między innymi praktyczny koniec dla Larbre Compétition, która bez nowej wersji Corvette nie będzie już w stanie walczyć z konkurencją – reprezentantami Ferrari, w miejsce AF Corse zostanie szwajcarski Spirit of Race, ekipa również podległa Amato Ferrariemu początkowo utworzona do startów w seriach pozaeuropejskich. Także u Porsche, Protona sponsorowanego z Abu Zabi zastąpi ekipa współtworzona przez Patricka Dempseya – z ekip spoza Starego Kontynentu, miejsce Porsche od KCMG zajmie singapurski Clearwater z Weng Sun Mokiem i Keitą Sawą wspomaganych przez Matta Griffina.
Sezon rywalizacji FIA WEC rozpocznie się tradycyjnie w piątek, treningami o godzinie 12:45 i 17:45 czasu polskiego. W sobotę, po trzecim treningu o 10:40 rozpocznie się walka o pole position o godzinie 14:00 – dzień później, o 13:00 czasu polskiego kierowcy przystąpią do pierwszej tegorocznej rywalizacji na torze.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | ||||
1 | Neel Jani André Lotterer Nick Tandy |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
2 | Timo Bernhard Earl Bamber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche LMP Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
4 | Oliver Webb Dominik Kraihamer James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | ENSO CLM P1/01-Nismo | M | |||
7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
8 | Sébastien Buemi Anthony Davidson Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
13 | Mathias Beche David Heinemeier-Hansson Nelson Piquet Jr |
LMP2 | Vaillante Rebellion | Oreca 07-Gibson | D | |||
24 | Tor Graves Jonathan Hirschi Jean-Éric Vergne |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
25 | Roberto González Simon Trummer Witalij Pietrow |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
26 | Roman Rusinow Pierre Thiriet Alex Lynn |
LMP2 | G-Drive Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
28 | François Perrodo Matthieu Vaxivère Emmanuel Collard |
LMP2 | TDS Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
31 | Julien Canal Nicolas Prost Bruno Senna |
LMP2 | Vaillante Rebellion | Oreca 07-Gibson | D | |||
36 | Nicolas Lapierre Gustavo Menezes Matt Rao |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | Alpine A470-Gibson | D | |||
37 | David Cheng Alex Brundle Tristan Gommendy |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
38 | Ho-Pin Tung Oliver Jarvis Thomas Laurent |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | Oreca 07-Gibson | D | |||
51 | James Calado Alessandro Pier Guidi |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
66 | Stefan Mücke Olivier Pla Billy Johnson |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT | M | |||
67 | Andy Priaulx Harry Tincknell Luis Felipe Derani |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT | M | |||
71 | Davide Rigon Sam Bird |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
91 | Richard Lietz Fréderic Makowiecki |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR | M | |||
92 | Michael Christensen Kévin Estre |
LMGTE Pro | Porsche GT Team | Porsche 911 RSR | M | |||
95 | Nicki Thiim Marco Sørensen Richie Stanaway |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage | D | |||
97 | Darren Turner Jonathan Adam Daniel Serra |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin Vantage | D | |||
54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Miguel Molina |
LMGTE Am | Spirit of Race | Ferrari 488 GTE | M | |||
61 | Weng Sun Mok Keita Sawa Matthew Griffin |
LMGTE Am | Clearwater Racing | Ferrari 488 GTE | M | |||
77 | Christian Ried Matteo Cairoli Marvin Dienst |
LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR (991) | D | |||
86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Nicolas Foster |
LMGTE Am | Gulf Racing | Porsche 911 RSR (991) | D | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage | D |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.