Załoga Muscle Milk wygrała rundę Amerykańskiej Serii Le Mans na torze Road America. Ważniejszym, z pewnością jest jednak pierwsze zwycięstwo nowego SRT Vipera GTS-R w kategorii GT.
Po ekscytującej Kanadzie, tym razem przyszło nam oglądać emocje nieco innego rodzaju – na Road America mieliśmy mianowicie do czynienia z aż czterema neutralizacjami. W dodatku, ich czasy były niezwykle pechowe – trafiały one akurat w momenty, gdy w normalnym trybie wiele załóg zakładało swoje rutynowe pit-stopy – strategię trzeba było więc zmieniać niemal z minuty na minutę, by zdobyć, albo przynajmniej nie stracić pozycji wskutek nietrafionych postojów. Kilka ekip tą szansę wykorzystało, niespodziewanie odbierając przeciwnikom czołowe miejsca w kategorii – nie obyło się tu jednak także bez bezpośrednich pojedynków, czego najlepszym przykładem znów była klasa GT. Swoje możliwości ponownie zaprezentował nowy SRT Viper – tym razem zaliczając w końcu swoje pierwsze zwycięstwo.
Kolejny triumf załogi Muscle Milk w P1 był do przewidzenia – niespodziewanym konkurentek okazał się tu jednak prototyp Deltawing, który dwukrotnie wychodził nawet na prowadzenie. Pierwszy raz stało się to, gdy Katherine Legge zjechała na zmianę opon podczas pierwszej neutralizacji – a dzięki slickom (wyścig rozpoczynał się na mokrym torze), nie odstawała od konkurentów z Pickett Racing i Dyson. Luhr zdołał ją wyprzedzić dopiero 70 minut po starcie – lecz po drugiej neutralizacji i zmianach w poszczególnych pojazdach, Deltawing znów widniał na czele. Tym razem, Klaus Graf wyprzedził Meyricka dość szybko – a pół godziny przed metą zrobił to także Tony Burgess z Dyson Racing. Sukcesem dla Deltawing jest już jednak samo pojawienie się go na mecie – gdyż dopiero na Road America zdobył on pierwsze w tym roku punkty.
W P2, taktyczne zwycięstwo odniosła załoga nr 551, łamiąc w ten sposób serię naprzemiennych zwycięstw Level 5 i Extreme Speed. Początkowo, szybsi od Scotta Tuckera byli Scott Sharp z nr 01 od Extreme Speed i Ricardo Gonzalez z nr 552 od Level 5 – Tucker opóźnił jednak zmianę z Simonem Pagenaud, przez co Francuz zastąpił go 15 minut po zjazdach pozostałych załóg. Po kolejnym kwadransie, 75 minut po starcie wyścigu, drugą neutralizację sprowokował natomiast wybuch silnika w prototypie nr 02 od Extreme Speed – a Gonzalez i Sharp skorzystali z okazji do zmiany z Marino Franchittim i Guyem Cosmo. Pagenaud poczekał, do boksów zjeżdżając dwie godziny po starcie – dzięki temu jednak, nie musiał on zaliczać szybkiego dotankowania pod sam koniec rywalizacji. Właśnie to sprawiło, że walczący ze sobą Franchitti i Cosmo spadli za Pagenauda – a dodatkowo, Cosmo wyprzedził wyjeżdżającego z boksów Brytyjczyka, odbierając mu drugie miejsce.
Strategia (a raczej jej dopasowanie do sytuacji) znaczyło wiele również w kategorii PC – tu, bardzo długo na czele widnieli kierowcy od Performance Tech, RSR Racing oraz CORE Autosports. Podczas pierwszej neutralizacji, z tej trójki szansę na pit-stop skorzystał tylko Duncan Ende z RSR – dzięki czemu po rutynowych pit-stopach konkurentów, Ende objął prowadzenie. Po zmianach dokonanych w trakcie drugiej neutralizacji, Endego zastąpił Junqueira – ten jednak szybko spadł za Tristana Nuneza z Performance Tech. Junqueira postanowił jednak dość szybko zaliczyć trzeci pit-stop i, podobnie jak Pagenaud w P2, do mety dojechać już bez dotankowań – przez co gdy pół godziny przed metą zjechali do boksów kierowcy CORE i Performance Tech, Junqueira wyszedł na prowadzenie. W dodatku, za Brazylijczykiem pojawili się nowi gracze – Kyle Marcelli z BAR1 Motorsports oraz Mike Guash z Mathiasen Motorsports – którzy wskutek ostatniej neutralizacji, także dojechali do mety przed Colinem Braunem i Tristanem Nunezem.
W kategorii GT neutralizacje sprawiały, że pojazdy przez dłuższą część wyścigu jechały bardzo blisko siebie – widać jednak było, że Vipery bardzo chcą w końcu wygrać wyścig. Już na początku, Dominik Farnbacher wyszedł na drugie miejsce i utrzymywał pozycję mimo uszkodzonej tylniej części zawieszenia – powodem tego był prawdopodobnie kontakt z Corvette nr 4, która spadła wtedy na nieco dalsze pozycje. Jeszcze przed pierwszą neutralizacją, Farnbacher wyprzedził nawet kolegę z ekipy, Jonathana Bomarito – w jej trakcie jednak zjechał on do alei serwisowej, by mechanicy skleili taśmą odstające elementy nadwozia. Razem z nim, zmienić opony na slick zdecydowali się Tomy Milner z Corvette nr 4 i Bill Auberlen z BMW nr 56 – a na torze pozostali m.in. Bomarito i Jan Magnussen z Corvette nr 3, którzy zjechali dopiero godzinę po starcie.
Wtedy też, tankowanie zaliczyły załogi zmieniające wcześniej opony – a liderem został John Edwards z BMW nr 55. Dość szybko wyprzedzili go jednak Farnbacher, a także Matteo Malucelli z Ferrari od Risi Competizione i Marco Holzer z Porsche od Paul Miller Racing – a dalej, Bomarito skutecznie atakował Auberlena i Magnussena. Podczas drugiej neutralizacji, cała grupa zjechała na kolejne pit-stopy – i tym razem na czele pojawiły się Corvette i Ferrari, a dopiero za nimi Marc Goossens w Viperze nr 91. Ferrari odpadło jednak dość szybko, wyjazdem na żwir wywołując trzecią neutralizację – a Goossens rozpoczął ataki na Anthonego Garcię i Olivera Gavina. 35 minut przed końcem wyścigu, Belg był już liderem – i bez większych problemów utrzymywał kilkusekundową przewagę nad kierowcami dwóch Corvette. Ta pozostała już do ostatniej neutralizacji – za to za nimi, Maxime Martina z BMW dość szybko wyprzedzili Marco Holzer i Patrick Long w dwóch Porsche – a pod koniec także Kuno Wittmer z drugiego Vipera. Ostatecznie, Kanadyjczyk zajął miejsce szóste – a BMW znów nie brały udziału w walce o zwycięstwo.
W GTC, taktyczne próby pokonania znanej nam trójki Edwards-Bleekemolen-Pumpelly podejmowali kierowcy innych załóg – znów jednak to owa trójka okazała się zająć całe podium. Początkowo, na czele widnieli jednak tylko zmiennicy Pumpellego i Edwardsa, Nelson Canache i Henrique Cisneros – a Cooper MacNeil był dopiero szósty. Po pierwszej neutralizacji, gdy tyłem do kierunku jazdy stanął i nie mógł się ruszyć Ben Keating w Porsche nr 66 od TRG, MacNeil założył slicki – i szybko do tej grupy dołączył. Na prowadzeniu był jednak nie on, a Madison Snow z TRG nr 68, który również zjechał wtedy na zmianę opon – a później próbował walczyć z czołówką. Po trzeciej neutralizacji, na torze widnieli już doświadczeni w boju kierowcy – choć Sean Edwards spadł na miejsce czwarte, długo podążając za Andy Lallym z nr 44 od Flying Lizards. Pół godziny przed metą, Edwards pokonał Lallego – i doganiał prowadzących Pumpellego i Bleekemolena. Ten układ już się jednak nie zmienił – a dopełniło to uderzenie w barierę Jana Heylena z nr 11 od JDX Racing na 8 minut przed końcem wyścigu.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 6 | Klaus Graf Lucas Luhr |
1 | P1 | Muscle Milk Pickett Racing | 67 okr. | |||
2 | 16 | Tony Burgess Chris McMurry |
2 | P1 | Dyson Racing Team | + 0,306 | |||
3 | 9 | Bruno Junqueira Duncan Ende |
1 | PC | RSR Racing | + 19,788 | |||
4 | 8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
2 | PC | BAR1 Motorsports | + 29,809 | |||
5 | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
3 | P1 | Deltawing Racing Cars | + 30,258 | |||
6 | 551 | Scott Tucker Simon Pagenaud |
1 | P2 | Level 5 Motorsport | + 32,650 | |||
7 | 01 | Scott Sharp Guy Cosmo |
2 | P2 | Extreme Speed Motorsport | + 34,882 | |||
8 | 552 | Ricardo Gonzalez Marino Franchitti |
3 | P2 | Level 5 Motorsport | + 35,726 | |||
9 | 52 | Mike Guasch David Cheng |
3 | PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
+ 37,601 | |||
10 | 05 | Jonathan Bennett Colin Braun |
4 | PC | CORE Autosport | + 38,467 | |||
11 | 18 | Tristan Nunez Charlie Shears |
5 | PC | Performance Tech Motorsports |
+ 39,728 | |||
12 | 81 | Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
6 | PC | 8Star Mishumotors | + 1 okr. | |||
13 | 7 | James French Rusty Mitchell |
7 | PC | BAR1 Motorsports | + 1 okr. | |||
14 | 91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher |
1 | GT | SRT Motorsports | + 2 okr. | |||
15 | 3 | Jan Magnussen Antonio Garcia |
2 | GT | Corvette Racing | + 2 okr. | |||
16 | 4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
3 | GT | Corvette Racing | + 2 okr. | |||
17 | 48 | Bryce Miller Marco Holzer |
4 | GT | Paul Miller Racing | + 2 okr. | |||
18 | 06 | Patrick Long Tom Kimber-Smith |
5 | GT | CORE Autosport | + 2 okr. | |||
19 | 93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
6 | GT | SRT Motorsports | + 2 okr. | |||
20 | 55 | Bill Auberlen Maxime Martin |
7 | GT | BMW Team RLL | + 2 okr. | |||
21 | 56 | Dirk Müller John Edwards |
8 | GT | BMW Team RLL | + 2 okr. | |||
22 | 17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
9 | GT | Team Falken Tire | + 2 okr. | |||
23 | 62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli |
10 | GT | Risi Competizione | + 2 okr. | |||
24 | 45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
1 | GTC | Flying Lizard Motorsport | + 5 okr. | |||
25 | 22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
2 | GTC | Alex Job Racing | + 5 okr. | |||
26 | 30 | Henrique Cisneros Sean Edwards |
3 | GTC | NGT Motorsports | + 5 okr. | |||
27 | 27 | Patrick Dempsey Andy Lally |
4 | GTC | Dempsey Del Piero Racing | + 5 okr. | |||
28 | 44 | Seth Neiman Dion von Moltke |
5 | GTC | Flying Lizard Motorsport | + 5 okr. | |||
29 | 68 | David Ostella Craig Stanton |
6 | GTC | TRG | + 5 okr. | |||
NSK | 11 | Mike Hedlund Jan Heylen |
GTC | JDX Racing | |||||
NSK | 02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
P2 | Extreme Speed Motorsport | |||||
NSK | 23 | Leh Keen Townsend Bell |
GT | Team West Alex Job Racing |
|||||
NSK | 66 | Ben Keating Damien Faulkner |
GTC | TRG |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.