Załoga Scott Pruett i Memo Rojas wygrała czwarty wyścig sezonu 2013 Rolex Sports Car Series – rywalizację na torze Road Atlanta. To drugie po Daytona zwycięstwo mistrzów w tym sezonie.
Nareszcie – tak mogą powiedzieć o rywalizacji na Road Atlanta kibice prototypów Riley i wielokrotnych mistrzów od Chip Ganassi Racing. Co prawda, Pruett i Rojas mieli już na koncie zwycięstwo w prestiżowym Rolex 24h at Daytona, które dawało im sporą przewagę przed kolejnymi starciami – w dwóch następnych triumfy odnosiły jednak prototypy Corvette, co dawało do myślenia nie tyle kibicom mistrzów – ale bardziej kibicom konstrukcji od Riley Technologies. Po przegranych bitwach w Austin i na Barber Park, prestiżowe starcie na Road Atlanta w Braselton przyniosło w końcu odmianę – i tym razem to kierowcy dwóch prototypów Riley mogli cieszyć się z miejsc na podium, jedynie „domknięci” przez trzecią na mecie Corvette DP od Bob Stallings Racing. W GT, z drugiego z rzędu zwycięstwa cieszyć mogli się natomiast kierowcy pojedynczego Chevroleta Camaro – ten, po słabych występach w Daytona i Austin, okazuje się być poważnym kłopotem dla czołowych załóg Porsche, Ferrari i BMW…
Impreza na Road Atlanta miała także jeszcze inną stronę – a była nią piątkowa ulewa, która nie pozwoliła na start pojazdów w aż dwóch z czterech sesji treningowych – a także w kwalifikacjach. O od razu należy więc powiedzieć, iż na starcie, pojazdy zostały rozstawione według pozycji w klasyfikacji generalnej – pierwszy trening w piątek oraz sesja w sobotę pozwalały jednak na określenie, kto może w wyścigu być w czołówce stawki. W pierwszym przypadku, mogliśmy po treningu przewidywać dobry występ mistrzów, gdyż to właśnie Scott Pruett z Chip Ganassi zaliczył najlepszy wynik piątkowej, przedpołudniowej sesji – choć z drugiej strony, jego czołowy rezultat wcale nie odbiegał od konkurencji, chociażby ze strony siostrzanego Riley’a z silnikiem BMW od Team Sahlen (nr 42) czy Corvette DP nr 5 od Action Express. W sobotę, Pruett i Rojas uzyskali natomiast trzeci czas – ale na czele znów widniał Riley, tym razem napędzany przez motor Forda nr 6 od Michael Shank Racing, przed Corvette DP nr 99 od Boba Stallingsa.
W przypadku pojazdów GT, piątkowy trening wystawiał natomiast na czoło trzy załogi Porsche – a Camaro kryło się daleko z tyłu, choć do najlepszego czasu załogi Brumos Racing nr 59 tracąc jedynie 0,7 sekundy. Nieco gorsze od Andrew Davisa i Leha Keena z Brumos byli Andy Lally i John Potter z Magnus Racing oraz Patrick Lindsey i Patrick Long z Park Place Motorsports – a przed Camaro widniały jeszcze: BMW nr 94 od Turner Motorsports, dwa Ferrari ekipy AIM oraz Corvette od Marsh Racing. Dużo lepiej, załoga nr 57 od Stevenson Motorsports poradziła sobie w sobotę, kiedy to zresztą większość ekip wyraźnie poprawiła swoje piątkowe rezultaty – wtedy też, na czele pojawili się Emil Assentato i Anthony Lazzaro w Ferrari nr 69 od AIM – a przed drugim 458 Italia tego zespołu znalazło się Porsche ekipy Park Place. John Edwards i Robin Liddell uzyskali czwarty czas, wskakując przed Porsche od Brumos Racing.
Decyzją sędziów o ustawieniu na starcie, z pierwszej linii sobotniego wyścigu stanęły więc: Riley nr 01 od Chip Ganassi oraz Corvette DP nr 99 od GAINSCO Bob Stallings – i o ile jadący w 01 Memo Rojas bez problemów utrzymał prowadzenie, to Jon Fogarty w nr 99 musiał bronić się na starcie przed atakiem Jordana Taylora w Corvette nr 10 od Wayne Taylor Racing oraz Alexa Popowa w nr 2 od Team Sahlen. Mimo ataków, układ ten jednak się nie zmienił – nie zmieniła go także żółta flaga wywieszona na torze po 20 minutach od startu, kiedy to na wyjeździe z alei serwisowej zatrzymało się BMW nr 93. Po 10 minutach, żółta flaga zniknęła – a niedługo później, pierwszy pit-stop wśród prototypów DP zaliczył Riley nr 8 od Starworks. Po kolejnych 10 minutach, doszło do pierwszej zmiany w czołówce – Jordan Taylor skutecznie zaatakował Fogarty’ego – a po chwili próbował już przejąć prowadzenie od Memo Rojasa.
Po serii szybkich okrążeń, Meksykanin zwiększył jednak przewagę nad Amerykaninem do 6 sekund – a godzinę po starcie zjechał do boksów na zmianę ze Scottem Pruettem. Fogarty zrobił to 10 minut później, podobnie jak Taylor – a najdłużej, bez pierwszej z rutynowych zmian podążał na torze Burt Frisselle z Corvette DP nr 9 od Action Express. Gdy jednak i on zmienił się z Christianem Fittipaldim – na czele stawki znów widniały Riley nr 01 i Corvette DP nr 10 – trzeci jednak był Joao Barbosa z Corvette nr 5 od Action Express, a pojazd z nr 99 spadł na dalsze miejsce. Układ ten nie zmieniał się aż do drugiej serii pit-stopów, którą na około 70 minut przed końcem wyścigu rozpoczął jego lider, Scott Pruett – wtedy też doszło do incydentu w boksach, który nieco zmienił sytuację w czołówce.
Mianowicie, 5 minut później, do boksów zjechał Joao Barbosa – a razem z nim jadący na nieco dalszej pozycji Pedro Lamy w Corvette nr 3 od 8Star Motorsport. Mający miejsce postojowe tuż przed Barbosą Lamy dojechał do niego akurat, gdy Barbosa ruszał – i uderzył w bok prototypu nr 5, spychając go wprost na betonową barierkę. Uszkodzenia Corvette Barbosy wyeliminowały go z rywalizacji o podium – sędziowie stwierdzili jednak, iż to on powinien ustąpić miejsca Lamy’emu. Na trzecie miejsce w wyścigu wszedł więc Ryan Dalziel w Riley’u nr 2 od Starworks – lecz po chwili także i on zaliczył pit-stop, przez co na podium powróciła Corvette nr 99. 40 minut przed metą, ostatnia runda pit-stopów także nie zmieniła lidera rywalizacji – za to na drugie miejsce wszedł Ryan Dalziel w Riley’u nr 2, choć trzecia wciąż była Corvette nr 99. Za nią natomiast trwała rywalizacja o miejsce czwarte – i ta okazała się być finałem dla serii niepowodzeń Corvette nr 10, gdyż pod sam koniec wyścigu, jadący nią Max Angelelli został wypchnięty poza tor przez Antonio Pizzoniego z Rileya nr 6. Sędziowie uznali to jednak za incydent wyścigowy i nie przyznali żadnych kar – Pizzonia dowiózł więc miejsce czwarte, za Pruettem, Dalzielem i Gurney’em – a przed Westbrookiem i Angelellim, który do mety dojechał na pozycji szóstej.
Inny przebieg miała neutralizacja dla kategorii GT, ponieważ tam prowadzenie stracił wtedy (startujący z pole position) John Potter w Porsche od Magnus Racing – a przejął je Jeff Westphal w Ferrari nr 63 od AIM, którego ataki widoczne były już na starcie. Coraz wyżej parł także Robin Liddell w Camaro, pół godziny po starcie będąc już za wice-liderem, Andrew Davisem w Porsche nr 59 od Brumos – po serii pit-stopów, Liddell wyjechał natomiast z alei serwisowej tuż przed innym wice-liderem, Jeffem Segalem w Ferrari nr 61 – a tuż za prowadzące Ferrari nr 63. Walka o drugie miejsce trwała do kolejnej serii zjazdów – wtedy, ze swoim pit-stopem zwlekał Leh Keen w Porsche nr 59, wychodząc na prowadzenie – za to nie w boksach, a na torze, drugie miejsce przejął od Alessandro Balzana w Ferrari nr 63 Liddell. Gdy Keen w końcu zjechał do boksów na około pół godziny przed końcem wyścigu – Camaro zostało nowym liderem i utrzymało czołową pozycję nawet mimo kontaktu z jednym z prototypów DP oraz podążającym tuż za nim Balzanem. Ten, pod sam koniec rywalizacji stracił także i drugie miejsce – to przejął Patrick Long w Porsche nr 73 od Park Place Motorsports, atakując wtedy z pozycji czwartej.
Road Atlanta okazała się natomiast miejscem pierwszego zwycięstwa Mazdy nad Porsche w kategorii GX – choć nie zakończył się on w 100% tak, jak widzieli to kibice marki z Japonii. Tuż po starcie, prowadzenie przejęła co prawda Mazda nr 70 – jednak 40 minut przed metą, problemy z samochodem wyeliminowały czołowy pojazd od Speedsource z walki o wygraną. Szczęśliwie, prowadzenie przejęła jednak druga Mazda6 GX, nr 00 – i to ona dojechała do mety przed Porsche Caymanem.
P | Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | Okr. | ||
1 | 01 | Memo Rojas Scott Pruet |
Chip Ganassi Racing | Riley BMW | 120 | ||
2 | 2 | Ryan Dalziel Alex Popow |
Starworks Motorsport | Riley Ford | 120 | ||
3 | 99 | Jon Fogarty Alex Gurney |
GAINSCO Bob Stallings Racing |
Corvette DP | 120 | ||
4 | 6 | Antonio Pizzonia Gustavo Yacaman |
Michael Shank Racing | Riley Ford | 120 | ||
5 | 90 | Ricky Taylor Richard Westbrook |
Spirit of Daytona Racing | Corvette DP | 120 | ||
6 | 10 | Max Angelelli Jordan Taylor |
Wayne Taylor Racing | Corvette DP | 120 | ||
7 | 60 | John Pew Michael Valiante |
Michael Shank Racing | Riley Ford | 120 | ||
8 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle |
Action Express Racing | Corvette DP | 120 | ||
9 | 3 | Pedro Lamy Enzo Potolicchio Stéphane Sarrazin |
8Star Motorsport | Coyote Chevrolet | 119 | ||
10 | 8 |
|
Brendon Hartley Katherine Legge Scott Mayer |
Starworks Motorsport | Riley Ford | 119 | |
11 | 43 | Joe Nonnamaker Will Nonnamaker Wayne Nonnamaker |
Team Sahlen | Riley BMW | 114 | ||
12 | 57 | John Edwards Robin Liddell |
Stevenson Motorsports | Chevrolet Camaro GT.R | 112 | ||
13 | 73 | Patrick Lindsey Patrick Long |
Park Place Motorsport | Porsche 911 GT3 | 112 | ||
14 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal |
Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia Grand-Am | 112 | ||
15 | 59 | Andrew Davis Leh Keen |
Brumos Racing | Porsche 911 GT3 | 112 | ||
16 | 44 | Andy Lally John Potter |
Magnus Racing | Porsche 911 GT3 | 112 | ||
17 | 61 | Max Papis Jeff Segal |
AIM Motorsport Racing | Ferrari 458 Italia Grand-Am | 112 | ||
18 | 94 | Bill Auberlen Paul Dalla Lana |
Turner Motorsports | BMW M3 | 111 | ||
19 | 69 | Emil Assentato Anthony Lazzaro |
AIM Motorsport Racing | Ferrari 458 Italia Grand-Am | 110 | ||
20 | 18 | Josh Hurley Aaron Povoledo |
Mühlner Motorsport | Porsche 911 GT3 | 109 | ||
21 | 71 | Jason Hart John McCutchen |
Park Place Motorsport | Porsche 911 GT3 | 108 | ||
22 | 00 | Joel Miller Andrew Carbonell |
Visit Florida Racing Speedsource |
Mazda 6 GX | 103 | ||
23 | 38 | David Donohue Jim Norman |
BGB Motorsports | Porsche Cayman GX | 103 | ||
24 | 5 | Joao Barbosa Christian Fittipaldi |
Action Express Racing | Corvette DP | 100 | ||
25 | 70 | Tom Long Sylvian Trembay |
Mazdaspeed Speedsource |
Mazda 6 GX | 99 | ||
26 | 42 | Dane Cameron Wayne Nonnamaker |
Team Sahlen | Riley BMW | 64 | ||
27 | 31 | Eric Curran Boris Said |
Marsh Racing | Corvette C6 | 18 | ||
28 | 93 | Michael Marsal Gunter Schaldach |
Turner Motorsport | BMW M3 | 3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.