Znany z zakrętu „korkociąg” tor Mazda Raceway Laguna Seca to kolejna tegoroczna odsłona Amerykańskiej Serii Le Mans. W Kalifornii pojawi się także prototyp Deltawing.
Choć wyścig nazywany jest American Le Mans Monterey, większość kibiców dokładnie wie, o jaki tor chodzi – Laguna Seca. Ta wyglądająca na dość łatwą, krótka (tylko 3,6 km) pętla, znana jest szczególnie z jednego układu zakrętów – znienawidzonego przez wielu „korkociągu”, który przez gwałtowny spadek i przez to trudny do zauważenia moment skrętu w jego połowie, zaliczany jest do najtrudniejszych układów na całym świecie. Przez lata, na torze powstałym wokół (wysuszonego później) jeziora sprawdzali się kierowcy Formuły 1, serii Champ Car, motocyklowych Superbike i MotoGP – a od powstania w 1999 roku, regularnie także ekipy walczące w Amerykańskiej Serii Le Mans. Przez kilka lat to właśnie Laguna Seca, a nie jak obecnie Petit Le Mans, kończyły sezon ALMS – teraz natomiast, wyróżnieniem dla tej imprezy jest jej czas trwania, najdłuższa po 12-godzinnym Sebring i 1000-milowym (ale ograniczonym 10 godzinami) Petit Le Mans, rywalizacja w tym sezonie.
Z tego też powodu, Laguna Seca stała się miejscem kolejnego testu dla wciąż modernizowanego prototypu Deltawing. Znów obecny pośród prototypów P1, nietypowy pojazd będzie tym razem prowadzony przez Brytyjską parę Katherine Legge i Andy’ego Meyricka – zadaniem m.in. obecnej niegdyś w serii DTM Brytyjki będzie przede wszystkim dojechać do mety 4-godzinnej rywalizacji, by uzbierać jak najwięcej danych dotyczących zmodernizowanej konstrukcji. Rywalizacja ze standardową w tym sezonie trójką prototypów P1, czyli Lolami ekip Dyson i Rebellion oraz HPD od Muscle Milk Pickett Racing, raczej obchodzić ich nie będzie – zresztą, szansa na zwycięstwo byłaby tu praktycznie żadna. Pośród P1 natomiast, po zwycięstwie w Long Beach, Muscle Milk zrównał się punktowo z konkurentami ze Szwajcarii – a biorąc pod uwagę ich ubiegłoroczny triumf na Laguna Seca, drugi w tym sezonie wyścig w Kalifornii daje parze Niemców szansę na wyjście przed Rebelliona.
Lepszych wyników Deltawing mógłby się spodziewać w konfrontacji z prototypami P2 – tu także składy dwóch HPD ekipy Extreme Speed Motorsport oraz dwóch siostrzanych pojazdów od Level 5 się nie zmieniły. Tylko potwierdzeniem wcześniejszych informacji jest fakt, że Brytyjczyk Marino Franchitti po raz drugi zasiądzie ze Scottem Tuckerem w pojeździe nr 552 – a w 551 zmiennikiem Amerykanina będzie znów Ryan Briscoe. Level 5 jest także uważany tu za faworyta, w ubiegłym roku tracąc na Laguna Seca tylko trzy okrążenia do zwycięskiego HPD kategorii LMP1 – wtedy jednak, partnerami Tuckera w zwycięskiej załodze nie był ani Briscoe, a Franchitti.
Jednym z nich był za to Luis Diáz, który obecnie jest członkiem zespołu PR1/Mathiasen Motorsports, obecnym w kategorii PC. To pozwala ze zwiększoną uwagą wypatrywać na torze prototypu nr 52 – równie dobrze należałoby patrzeć także na ubiegłorocznych zwycięzców w tej klasie, załogę CORE Autosports nr 05. Jonathan Benett i Colin Braun są mianowicie nie tylko obrońcami triumfu sprzed roku – ale i zwycięzcami wyścigu na Long Beach, po którym są oni najbliżej ekipy PR1 w klasyfikacji generalnej PC. W tym przypadku, doszło także do powrotu – wspomożona przez zespół 8Star Motorsports ekipa DragonSpeed Mishumotors powraca po nieobecności w Long Beach z Mirco Schultisem i jego nowym partnerem, Rengerem Van Der Zande – dla Holendra będzie to debiut w ALMS, po ubiegłorocznym debiucie na Spa w ogóle rywalizacji prototypów wyścigowych.
A teraz kategoria GT – i po raz kolejny szybsze bicie serca, szczególnie dla fanów BMW. Zwycięstwo na Long Beach w zaledwie drugim wyścigu nowych Z4 GTE oraz zrównanie się punktami Billa Auberlena i Maxime Martina z prowadzącymi w klasyfikacji Oliverem Gavinem i Tommym Milnerem z Corvette, zobowiązuje – szczególnie, że sami członkowie BMW Team RLL chcą udowodnić, iż triumf na Long Beach nie był tylko przypadkiem. Jakby tego było mało – w ubiegłym roku, na Laguna Seca cztery pierwsze pozycje w GT zajęli właśnie kierowcy Corvette i BMW – choć wtedy, dublet zaliczyły konstrukcje amerykańskie – i to właśnie z Milnerem i Gavinem na czele. Czy nowe Z4 dokonają tego, czego nie udało się ubiegłorocznym M3 GT? Szef zespołu Robert Rahal twierdzi, że Z4 są w zakrętach lepsze, niż M3 – a zwycięski w Long Beach Maxime Martin cieszy się, że Laguna Seca to tor bardziej „europejski”, niż dwa poprzednie. Gavin stawia za to na wytrzymałość doświadczonych w boju Corvette – szczególnie, że dla Amerykanów Laguna Seca to także sprawdzian przed tym, gdzie Corvette chce pokazać się najbardziej – Le Mans 24h.
A to tylko mała część tego, co w tej kategorii pojawi się na Laguna Seca – a pojawi się go jeszcze więcej za sprawą kolejnego Porsche na liście – pojazdu wystawionego przez zespół CORE Autosports. Ekipa już od początku roku zapowiadała poszerzenie programu startów o pojazd GT – i choć Sebring i Long Beach musieliśmy przeczekać, tu Amerykanie przygotowali bardzo mocny duet: Patrick Long i Tom Kimber-Smith. Załoga przejmie numer jednego z prototypów CORE z kategorii PC, 06 – i z pewnością doda Porsche mocy, dotychczas reprezentowanej przez zespoły Team Falken Tire i Paul Miller Racing. Ponadto, w Kalifornii ponownie zjawią się fabryczne Vipery, a także Ferrari ekip Alex Job Racing i Risi Competizione – a pamiętając, że w ubiegłym roku aż siedem pojazdów miało do lidera kategorii stratę mniejszą, niż okrążenie, należy tu oczekiwać naprawdę interesującej rywalizacji.
A co w najsłabszej kategorii GTC? Tu najwięcej przetasowań – i najwięcej wciąż niepoznanych składów, m.in. w zapowiadanym, drugim pojeździe ekipy The Racer’s Group oraz dwóch od Flying Lizards Motorsport. Zmiany zaszły natomiast w Dempsey Del Piero Racing, gdzie Andrew Davis zastąpił Boba Faietego, do Patricka Dempseya powrócił Andy Lally – a w Competition Motorsports nie widnieje już ani jeden kierowca z trójki startującej na Sebring. Pewnym jest również, że nawet, jeśli drugie z rzędu zwycięstwo odniesie załoga MOMO NGT Motorsports – prowadzenie w klasyfikacji straci jej członek Sean Edwards, który w ten weekend rozpoczyna rywalizację w tegorocznym sezonie Porsche SuperCup. Henrique Cisneros nie będzie jednak musiał się obawiać o poziom swojego partnera – został nim Nick Tandy, od niedawna fabryczny kierowca Porsche, a od paru lat specjalista od ścigania się w pojazdach tej marki.
Impreza na Laguna Seca rozpocznie się prywatnymi testami, według czasu polskiego w nocy z czwartku na piątek (02:00 – 04:00). Dzień później odbędą się oficjalne treningi (20:00-21:00 oraz 00:25-01:25), a zaraz po nich kwalifikacje (01:25 – 02:55) – a sam wyścig odbędzie się w nocy z soboty na niedzielę, od godziny 00:30 do 04:30.
Nr | Kierowca | Zespół | Samochód | |||
6 |
|
Klaus Graf |
Muscle Milk Pickett Racing | HPD ARX-03c | ||
12 | Nick Heidfeld Neel Jani |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
16 | Chris Dyson Guy Smith |
Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | |||
0 |
|
Andy Meyrick Katherine Legge |
Deltawing Racing Cars | Deltawing LM12 | ||
01 | Scott Sharp Guy Cosmo |
Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | |||
02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | |||
551 | Scott Tucker Ryan Briscoe |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
552 | Scott Tucker Marino Franchitti |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
3 | Jan Magnussen Antonio Garcia |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
Team Falken Tire | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
23 | Bill Sweedler Townsend Bell |
Team West Alex Job Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
48 | Bryce Miller Marco Holzer |
Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
55 | Bill Auberlen Maxime Martin |
BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller John Edwards |
BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli |
Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 |
Jonathan Bomarito |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
06 |
Patrick Long |
CORE Autosport | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
7 | Tomy Drissi Rusty Mitchell |
BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
9 | Bruno Junqueira Duncan Ende |
RSR Racing | Oreca FLM09 | |||
18 | Tristan Nunez Charlie Sears |
Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | |||
52 | Mike Guasch Luis Diaz |
PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | |||
81 | Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
DragonSpeed Mishumotors | Oreca FLM09 | |||
05 | Jonathan Bennett Colin Braun |
CORE Autosport | Oreca FLM09 | |||
10 | Michael Avenatti Andrew Davis |
Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
11 |
Mike Hedlund Jan Heylen |
JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
27 | Patrick Dempsey Andy Lally |
Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
30 |
|
Henrique Cisneros |
NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
44 |
Pierre Ehret |
Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
66 | Ben Keating Damien Faulkner |
TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
68 |
Andrew Novich |
TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
99 | Ted Ballou Cort Wagner |
Competition Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) |
Kategorie: P1 P2 PC GT GTC
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.