Long Beach już bez gości

Już jutro rozpoczyna się drugi tegoroczny wyścig serii ALMS – 2-godzinna, efektowna rywalizacja na drogowym torze Long Beach w Kalifornii. Do walki stają tym razem 34 pojazdy amerykańskiej serii.

Razem z sierpniowym wyścigiem na ulicach Baltimore, rywalizacja na Long Beach to najkrótsza, bo tylko dwugodzinna runda Amerykańskiej Serii Le Mans. Odbywająca się tu od 2007 roku, stanowi ona część największego wydarzenia sportowego na Long Beach – serii wyścigów znanych jako Grand Prix Long Beach, której podstawą jest obecnie niedzielne starcie pojazdów IndyCar. Niegdyś, rywalizacja na Long Beach była nawet eliminacją Formuły 1, w latach 1976-1983 wygrywaną m.in. przez Gillesa Villeneuve, Nelsona Piqueta, Niki Laudę czy reprezentanta gospodarzy Mario Andrettiego – obecnie podstawą tej imprezy są wyścigi IndyCar i właśnie sobotni ALMS. W tym roku, aż w dwóch kategoriach prototypów, załogi mają przynajmniej po części szansę na trzecie z rzędu zwycięstwo – w czołowej LMP1 będzie to jednak dużo trudniejsze za sprawą pojawienia się nowego przeciwnika.

Owymi kandydatami do trzeciej wygranej w LMP1 są Klaus Graf i Lucas Luhr z Muscle Milk Pickett Racing – w tym roku jednak, poza ich głównym konkurentem ze strony Dyson Racing, na torze pojawia się także nowy, niezwykle groźny przeciwnik – Lola B12/60 z motorem Toyoty zespołu Rebellion Racing, do walki wystawiająca Nicka Heidfelda i Neela Jani. Duet, który razem z Nicolasem Prostem znalazł się na podium tegorocznego Sebring 12h, zdecydowanie utrudnia niemieckiej parze amerykańskiego zespołu na trzecie z rzędu zwycięstwo – dużo mniejsze szanse na wygraną widzi się u Chrisa Dysona i Guya Smitha, po raz drugi startujących w Loli B12/60 z 4-cylindrowym, 2-litrowym, turbodoładowanym i napędzanym Isobutanolem silnikiem Mazdy. Z drugiej strony, w ubiegłym roku amerykańscy konkurenci przyjechali na metę z różnicą mniejszą, niż okrążenie – nie jest więc niemożliwe, że dojdzie tu do interesującego pojedynku dwóch, a może i nawet trzech prototypów LMP1.

Szansę na kolejny już sukces ma także Scott Tucker, tym razem jednak już bez pomocy ze strony Francuza Christophe’a Bouchut. To właśnie z nim, kierowca Level 5 wygrywał przez ostatnie dwa lata rywalizację na Long Beach w kategorii LMP2 – trzeba jednak przyznać, że była to rywalizacja nie najliczniejsza – a w roku 2011 Tucker i Bouchut wygrali ją tylko dlatego, że ich jedyny wtedy konkurent, drugi prototyp zespołu Level 5, w ogóle nie pojawił się na torze. Zresztą – oni wyścigu wtedy także nie ukończyli, przejeżdżając tylko 45 z 83 okrążeń uzyskanych przez zwycięzcę całego wyścigu z Muscle Milk. Tym razem, Tucker zmieniał się będzie w dwóch prototypach Level 5 z Ryanem Briscoe i Marino Franchittim – a konkurencję stanowić będą dwie Hondy HPD ekipy Extreme Speed Motorsports, ze Scottem Sharpem, Guyem Cosmo oraz Edem Brownem i Johannesem van Overbeekiem za kierownicą. Dla przypomnienia: po rywalizacji na Sebring, 1:0 prowadzi w ALMS Level 5.

Biorąc pod uwagę historię, pewne wskazania możemy poczynić także wśród prototypów LMPC – choć tu, sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Mianowicie – w latach 2010-2011, członkiem dwóch różnych ekip wygrywających Long Beach był Gunnar Jeanette – w roku 2011, zespołem tym był CORE Autosports, który dzięki innym kierowcom wygrał kalifornijski „sprint” także w roku 2012. W tym roku jednak ani Jeanette, ani Ryan Dalziel z ubiegłorocznej załogi zwycięzców nie startują w ALMS (Dalziel jedynie jako dodatkowy kierowca Viperów) – a Alex Popow walczy w LMPC nie dla CORE, ale dla RSR Racing. W dodatku – na Sebring, pierwsze trzy miejsca zajęli jeszcze inni kierowcy, a CORE i RSR byli blisko siebie. Kogo więc postawić jako faworyta? Zaryzykujmy Alexa Popowa jako ubiegłorocznego zwycięzcę i mistrza, tym razem obecnego z Brazylijczykiem Bruno Junqueirą w RSR – oraz ubiegłorocznych wice-mistrzów Jonathana Bennetta i Colina Brauna, właśnie z ekipy CORE Autosport.

Chyba największą nieobecnością wyścigu na Long Beach będzie brak dwóch Aston Martinów w kategorii GT. I bez nich jednak, stawka jest tu niezwykle interesująca – znów mamy do czynienia z dwoma fabrycznymi Corvette i Viperami, nie-fabrycznymi Porsche i Ferrari – a naprzeciw im wszystkim dwa fabryczne BMW Z4 GTE, dla których będzie to pierwszy wyścig „krótko-długodystansowy”. Zdecydowanie mniej ważna, niż na Sebring, będzie tu więc taktyka – a dużo więcej spodziewać się będziemy bezpośredniej rywalizacji w tej bardzo różnorodnej kategorii. W BMW pojawią się Maxime Martin i Bill Auberlen oraz Dirk Müller i Joey Hand – tych drugich warto wziąć pod uwagę, ponieważ to oni, jeszcze za kierownicą M3 GT, w 2011 roku wygrali rywalizację na Long Beach w GT. Naprzeciw nim staną natomiast m.in. Oliver Beretta i Matteo Malucelli z Risi Competizione, Wolf Henzler z Porsche od Team Falken Tire – a przede wszystkim Oliver Gavin i Tommy Milner z załogi zwycięzców na Sebring, mających na koncie również ubiegłoroczny triumf na Long Beach.

Już bez Kuby Giermaziaka i w ogóle jego załogi NGT nr 31, do walki staje także 10 pojazdów kategorii GTC – tu w ubiegłym roku zwycięstwo odniósł Damien Faulkner, wtedy jednak walczący dla Green Hornet Racing z Peterem LaSaffre. Obecnie, Faulkner startuje dla TRG z Benem Keatingiem – a ich groźnymi konkurentami mogą być zwycięzcy Sebring, Cooper MacNeil i Jeroen Bleekemolen z Alex Job Racing. Ekipę NGT reprezentują już tylko Henrique Cisneros i Sean Edwards, w stawce obecne są także dwa Porsche ekipy Dempsey Racing Del Piero – jak również dwa pojazdy od Flying Lizards Motorsport, których kierowców poznamy dopiero na jutrzejszych treningach.

Treningi rozpoczną się o godzinie 16:30 czasu polskiego – w sobotę o godzinie 2:05 odbędą się kwalifikacje. Wyścig będzie miał miejsce w niedzielę rano, o godzinie 1:30.

Nr Kierowca Zespół   Samochód
  6  


Klaus Graf
Lucas Luhr

Muscle Milk Pickett Racing HPD ARX-03c
 12 
Nick Heidfeld
Neel Jani
Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
 16 
Chris Dyson
Guy Smith
Dyson Racing Team Lola B12/60 Mazda
 01 
Scott Sharp
Guy Cosmo
Extreme Speed Motorsport HPD ARX-03b
 02 
Ed Brown
Johannes van Overbeek
Extreme Speed Motorsport HPD ARX-03b
 551 
Scott Tucker
Marino Franchitti
Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
 552 
Scott Tucker
Ryan Briscoe
Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
  3  
Jan Magnussen
Antonio Garcia
Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
  4  
Oliver Gavin
Tommy Milner
Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
 17 
Wolf Henzler
Bryan Sellers
Team Falken Tire Porsche 911 GT3-RSR (997)
 23 
Bill Sweedler
Townsend Bell
Team West Alex Job Racing Ferrari 458 Italia GTC
 48 
Bryce Miller
Marco Holzer
Paul Miller Racing Porsche 911 GT3-RSR (997)
 55 
Bill Auberlen
Maxime Martin
BMW Team RLL BMW Z4 GTE
 56 
Dirk Müller
Joey Hand
BMW Team RLL BMW Z4 GTE
 62 
Olivier Beretta
Matteo Malucelli
Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
 91 
Marc Goossens
Dominik Farnbacher
SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
 93 

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer

SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
  7  
Tomy Drissi
Rusty Mitchell
BAR1 Motorsports Oreca FLM09
  8  
Kyle Marcelli
Chris Cumming
BAR1 Motorsports Oreca FLM09
  9  
Bruno Junqueira
Alex Popow
RSR Racing Oreca FLM09
 18 
Tristan  Nunez
Charlie Sears
Performance Tech Motorsports Oreca FLM09
 52 
Mike Guasch
Luis Diaz
PR1 Mathiasen Motorsports Oreca FLM09
 81 
Mirco Schultis
Patrick Simon
DragonSpeed Oreca FLM09
 05 
Jonathan Bennett
Colin Braun
CORE Autosport Oreca FLM09
 10 
Michael Avenatti
Bob Faieta
Dempsey Del Piero Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)

 1


Mike Hedlund
Jan Heylen
JDX Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
 22 
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
 27 
Patrick Dempsey
Joe Foster
Dempsey Del Piero Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
 30 


Henrique Cisneros
Sean Edwards

NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
 44 

Brian Wong
Dion von Moltke

Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
 45 
Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
 66 
Ben Keating
Damien Faulkner
TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)
 68 

Bret Curtis
Craig Stanton

TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)
 99 
David Calvert-Jones
Jerry Vento
Competition Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)

Kategorie:  P1   P2   PC   GT   GTC 

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze